Adidigaga vendégposztja.
Az ezredforduló után pár évig a klasszikus LEGO-város nem létezett, a hiányt a rengeteg tematikus (leginkább film-alapú) sorozattal próbálták enyhíteni.
|
A mi dolgunk szempontjából ezek alapvetően érdektelenek, ugyanakkor pl. az egyik 2003-as Harry Potter készletben elemekből épített valódi autó látható, a filmben repülni is tudó (remélem jól írom, én nem láttam egy részt sem...) Ford Anglia. Ezen kívül a manapság már a City altémájaként futó, akkor még önállóan, viszont mindössze két darab vonatra és egy állomásra redukálva vegetáló Vasút témakör 4561-es személyvonati készletben található két mini-alvázas az egyetlen produktum ezekből az ínséges időkből.
Akik az új évezred elejének város-mentességét vihar előtti csendnek tartották, nem tévedtek nagyot: 2004-ben a LEGO újra felidézte LEGOLAND szellemét és kirukkolt egy hozzá nagyon hasonló témájú és kivitelű szériával.
5. (World) City 2004-
Az eleinte még "World" előtagú City sorozat részletgazdagságában a LL-ben elért és átmenetileg sutba dobott erényeket szerette volna továbbvinni, de természetesen az eltelt éveket sem tudták figyelmen kívül hagyni ; a 2004-es World City sem ott folytatja, ahol 1996-ban abbamaradt a LEGOLAND Town - nyilván ezzel is jelezni akarták az új korszak kezdetét.
A legújabb generációs városi autó először csak az új éra második évében jelent meg, még nem közönséges utcai, hanem a belőle származtatott járőrautó kivitelben . Ma már elmondhatjuk, hogy a LEGO az '80-as évekbeli elődjéhez hasonló klasszikust szeretett volna vele megalkotni - ennek ellenére a végeredmény máig megosztja a LEGO-rajongók táborát.
Éppen ezért engedelmetekkel a nosztalgián és az érzelmeken felülemelkedve megpróbálkozok egy hellyel-közzel objektív értékeléssel...
A '80-as évek beli alapötlet a következő volt: az autó “tömör” része és a kerekek részarányaikban és egymáshoz képest valósághűek, a figurához képest viszont aránytalanul kicsik, ezért aránytalanul nagy (kétszeres) magasságú üvegezés kell a játszhatósághoz - ezzel az autó sziluettje is csak utalás a valódira.
Egyértelműen mások, de hogy melyik a jobb...?
|
Az új generáció receptje ezzel szemben: a figurához és a kocsi egészéhez képest is aránytalanul nagy kerekek közé süllyesztett kasztni-alsórész magasabb lett, kicsit a tetőt is vastagabbra vették - így a kettő közé szükséges ablaksáv magassága már arányos a többi részhez és legfőképpen egy valódi autónál is hasonló.
Alacsonyabb üvegezéshez jobban kombinálhatók a különféle (újabban már ívelt) slope-ok, így változatosabb és élethű sziluettek alakíthatók ki ebben az építési módban.
Pozitívumok:
- jól elhelyezett “övvonal-magasság”
- az előző miatt/új elemek okán a felé kerülő (üvegezett) rész számtalan élethű variációban építhető (pl.coupé)
- az orr-és farrészek önmagukban is változatosan alakíthatóak ki
- a teljes kontúr életszerű
- a széthúzott kerekek közé akár két minifig is elfér
Negatívumok:
- az “óriásskerék” és kerékíve bár dögös - összeszűkíti az oldalfelületet és a nyomtáv is eltúlzott
- elmaradnak a működő funkciók (nyitható ajtó, motorháztető, tető - és ebből az első kettő a kerék miatt eleve kizárt...)
A nagyközönség véleményétől függetlenül a járműtípus szép lassan elterjedt a Cityben, 2007-ben végre a civil-változatok is megérkeztek, a 7993-as benzinkúthoz egy coupé, a 7898-as tehervonathoz pedig egy (rakomány-) cabrio járt.
Vannak ugyan gyenge részletek, de az összhatás meggyőző - és autószerű!
Utóbbihoz formára és színben hasonlító járgány 2010-ben önállóan is kapható lett 8402 -es számon. (Krtikika itt.)
A másik éves újdonság a méretben a standard városi autó alá pozícionált 3177-es “Kisautó” lett, melyet a 87-es eredetű 7-studos alvázra építettek,de magassági arányait a “nagytesókhoz” igazították. Ezzel és a hosszirányú tagolással a verda gyanúsan “Smart-szerű” lett, erre a bikolor festés is ráerősít.
Ritka pillanat: mikor az élethű és a legósan-bájos egy és ugyanaz.
Érdemes szétnézni a téma újraindítása óta a város részeként kezelt vasút éves újdonságai közt: a debütáló 7939 tehervonat egyik vagonján két “Smart-Kisautót” szállít, a szintén új 7937 vasútállomáshoz pedig a szívemnek oly kedves és régóta hiányolt személyautó-változat, egy taxi tartozik, mely valódi kétszemélyes! (Plusz pont, hogy az utast nem a süllyesztékbe (azaz a taxis seggébe) henem kicsit hátratolva helyezték el és inkább vállalták - a taxinak egyébként jól álló -magasabb építést.)
Végül a jelen: 2011-ben igazi dömping érkezett városiautó-fronton, ráadásul újszerű, eddig nem látott változatokban és témájú készletekben kaphatóak, sajnos kizárólag ezekben - önálló autó-szett nem került piacra idén.
- a 7288 Rendőrkamion kiegészítője egy “kisautó-alapú”, de elöl megtoldott bűnöző-kabrió
- a 8404 “Közlekedési anzix” a busz és a villamos mellett egy sárga kabriót (~8402) is tartalmaz
- a rendőrautók természetesen továbbra is a személykocsiból eredeznek, a Kapitányságon kívül még a Bank mellé is jár egy!
- személyes kedvencem a 3648-es számú “Üldözéses jelenet”! Bár az ultraszéles nyomtávval továbbra sem békéltem meg , az kifejezetten tetszik, hogy a vadul domborodó kerékíveket nem vágják agyon az orr-és farrész asztalsimaságú lefedésével, hanem bártan használják a lágyabb formákat. Ez a rossz szerepében tetszelgő kabriót is sokkal barátságosabbá teszi elődeinél, de az üldöző járőr-coupé részleteiben és össz-formailag még jobban sikerült! A “recés csíklámpa” dögös és eredeti részlet, maga az autó pedig a számomra szintén nem közömbös (Renault) Alpine francia pályarendőrségi változatait
(pl. az A310) idézi kísértetiesen!
Egy jól sikerült 2011-es üldöző-coupé. (De miért ódzkodnak a "színrefújt küszöbtől"?)
A klasszikus Legoland-személyautók elkötelezett híveit nyilván ez rosszul érinti, de nagyon úgy néz ki, a LEGO-gyár még lát tartalékokat a mindössze 6 éve indított építési módban, vagyis pár évig mindenképpen együtt kell élnünk vele.
|
Ezalatt lesz, aki még jobban megutálja és talán lesznek olyanok is, akik megbékélnek vele. Bevallom én is kezdek ilyen lenni és tudomásul veszem az olyan bosszantó dolgokat, mint a félelmetes kerékméretek és orrkiképzések vagy a nyitható részek hiánya. Ugyanakkor folyamatosan ámulok és bámulok néhány LEGO-építőmester egyedi alkotásain, ahol abszolút a méretrenden belül szinte minden adekvát kritériumot teljesítő autókat alkotnak- igaz nem is ragaszkodnak feltétlenül az orthodox "minden stud felfelé áll" elvhez! Ezeket akár ki is kiálthatnánk trónkövetelőknek, csakhogy a gyár minden bizonnyal elvárna valamiféle minimális tipizálhatóságot, azaz nem lehetne minden egyes készlet minden személyautója teljesen egyedi elemkészletből és elven épített.
Mondjuk szerintem meg igen, de ez az én privát véleményem... És a tiétek?
A kommentek előtt némi kiegészítés a kockagyártól a jövővel kapcsolatban:
- a legközelebbi jövő gyakorlatilag a jelen: Brickmaster City sportkocsi
- a 4435-ös lakókocsis készletben némileg új alakban tűnik fel egy személyautó. (A 4436-os rendőrautó vele rokon.)
- a 4441 Police Dog Van készlethez egy dögös fekete sportautót mellékeltek. A sárvédő alakja is változott. (További 2012-es képek és járgányok erre.)