(szakacsa kritikája)
Előzmények:
Amikor első alkalommal láttam ennek a készletnek a fotóját, rögtön megtetszett. Aztán, amikor az egyik hazai árverési oldalon viszontláttam, rögtön lecsaptam rá. Szerencsémre az ár is kedvező volt és valahogy mások érdeklődését nem keltette fel a készlet, így végül az enyém lett. Miután hazakerült leleltároztam, majd pár hónap alatt lassacskán pótoltam a hiányzó alkatrészeket, ami sajna sokkal nehezebben ment, mint elsőre gondoltam. De megérte...
I. Alapadatok:
Neve: Land Busters
Sorozatszám: 4404
Témakör: Creator
Altéma: Designer Set
Kiadás éve: 2003
Kockaszám: 770
Minifig: -
Ára: használtan 10000-17000 között, bontatlanul 20000 körül a BrickLinken, nekem kb. 5000-be került az egész, alkatrészpótlással együtt
II. Mi van a dobozban?
Mivel a készlet használtan érkezett, így nem tudom, hogy pontosan mi és hogyan volt a dobozban eredetileg. Egy tény, hogy a doboz kicsinek éppen nem nevezhető (de szerencsére nem is túl méretes) és tartalmaz egy vaskos, közel 150 oldalas füzetet (vagy inkább könyvnek hívhatnám?). Az alkatrészeket méret és szín szerint szétválogatva több darab zacsiban tároltam mindaddig, mígnem elérkezett az összeszerelés napja.
III. Játékmenet
Ez az első és eddig egyetlen Designer készletem és ha jól látom, a Creator sorozat tagjaként nem is igen jelent már meg egy ideje több (2003-2005 között jelent meg összesen 54db készlet a Brickset szerint). Mint a Creator készletek általában ez is több megépíthető modellt tartalmaz, melyből 3db-hoz ad részletes építési útmutatót, valamint összesen 9db modell ötletét/vázlatát és részletfotóját mutatja be a készlethez adott füzet. A három különböző építési nehézségű modellből én – nem meglepő módon – az alapmodellt választottam. Bevallom a másik kettő nem igazán tetszik.
Az építés két fő részből áll. Első az alváz, második a kasztni. A két részt két speciális technic elem kapcsolja össze, így könnyen összeilleszthetők és szétszedhetők.
Az alváz:
Első lépésként ez került összerakásra. Nem jelentett nagy kihívást, sőt bizonyos részek kicsit uncsik is voltak, de szerencsére sikerült hamar túllendülni ezeken a holtpontokon. Ami mindenképpen izgalomra adott okot, az a lengéscsillapítós kerékfelfüggesztés összerakása, ami – szerintem – igen tetszetős és ami a kocsi egyik alap funkcióját biztosítja, a rugózást.. Ezt a részt duplázni kellett, mert az első és a hátsó traktusban is ugyanaz a megoldás került alkalmazásra, a különbség mindössze annyi, hogy az egyik esetben a motorral, míg a másikban a vonóhoroggal került kiegészítésre. A motorral kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy ebben a fázisban kerül felszerelésre a hűtőventilátor, ékszíj és motorblokk egy része is, míg a másik fele a kasztni összerakásakor.
Kasztni:
Az első fázisában a kasztni alsó része készül el, majd fokozatosan hátulról halad előre az építés. Ennek megfelelően először a platós rész ölt alakot, a lenyitható hátsó ajtóval és a kerékdobokkal, majd előrébb haladva következik az kabin belső részeinek kialakítása. Benne kézifék, sebváltó, pedálok, műszerfal, kormány és a – számomra - legszebb rész az ülések. Ezek külön figyelmet érdemelnek, mert különösen szépen sikerültek kagylós kialakításukkal és piros betéteikkel. A műszerfal is kellő részletességgel lett kidolgozva, megformálva a műszereket és az azok leolvashatóságát biztosító „napellenzőt”, valamint az utasoldali box-ot és kapaszkodót.
Tovább haladva az építésben elérkezünk a motor második felének megformálásához, ideértve a V alakú (4 hengeres?) motorblokkot és egyéb számomra nehezen azonosítható elemet is. Sebaj, az összkép a lényeg és az igenis motorszerű!
Következnek az ajtók, melyek kívülről kilincset, belülről könyöktámasztót tartalmaznak. Mivel az ajtó elég nagy felületű és több apró elemből áll (zsanérok és a kapaszkodók rögzítése miatt tagolt) így kicsit töredezett benyomást kelt, de nem túlzottan zavaró az összhatás.
Ezt követően felkerülnek a tükrük és a motorháztető, mely két nagyobb panel hevenyészett összefogatásából született, valamint a szépen kidolgozott front rész, benne a csodálatos lámpákkal, irányjelzőkkel. Ez nagyon ki lett találva, talán az egész autó legszebb része.
Végezetül a sárvédőket, az A oszlopokat valamint a tetőt kell összerakni, illetve a csomagtartóra felhelyezni a szállítandó kerekeket és természetesen a nem kis méretű felniket és gumikat elhelyezni.
IV. Értékelés:
Minifig: -
Kockák: 8/10.
Sok kocka, sok kerék, sok lehetőség. Domináns a sárga, de ez nem gond szerintem.
Játékélmény: 8/10.
Az építés a maga 3 órás időtartamával egyértelműen élvezetes volt. Az alváz egyes részeinél volt csak pillanatnyi megingás, de azon túlhaladva lendületesen és lebilincselően ment a játék és a végeredményként megszülető nagy és részletgazdagon kidolgozott autó bőven kárpótolt.
Az építésen túl a készlet - ha korlátozottan is - de játszható, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy elkészülte után két gyermekem azonnal birtokba vette, így a vezetőfülkébe beköltözött Eperke, a platón meg kis pónik utaztak önfeledten. Egy darabig... Először a tükör esett le, majd a tető maradt a kezükben (az A oszlopok nem bírták a gyűrődést), nem sokkal utána a sárvédők kezdtek potyogni, végül a platónál következett be egy végzetes szétesés. Ők feladták, otthagyták, én meg renováltam és levontam a megfelelő következtetést, miszerint ez a készlet nem erre lett kitalálva, sokkal inkább arra, hogy a poncon díszítse a szobát (már aki kiteszi ugye).
Időközben még egy dologra lettem figyelmes, nevezetesen arra, hogy ez a 2003-as készlet –már akkor - igyekezett elrejteni a bütyköket. Nézzétek csak meg figyelmesen, hogy szinte minden le van csempézve, hovatovább a tetőre és a motorháztetőre is olyan elemet választottak a tervezők, mely csökkenti a bütyökszámot. Azóta ez a folyamat csak tovább erősödött.
Ár: 8/10.
Mivel én viszonylag olcsón vettem, így mindenképpen kedvező az ár, de azt gondolom 10-12 ezrest másnak is megérne.
Összesen: 8/10.
Élvezetes építés, részletes kidolgozottság és impozáns méretek jellemzik ezt a Designer készletet. Külön örömre ad okot, hogy az alapmodellen túl bőségesen lehet választani az alternatív modellek közül is, így aki ötlethiányban szenved nem marad magára. Esetleges negatívumként említhető meg a játékkor tapasztalt szétesési problémakör, de úgy gondolom ezzel együtt is boldog lehet az, aki megtapasztalhatja ennek a készletnek a nagyszerűségét. Én mindenesetre az vagyok... ;)
Zárszó:
Már beszereztem a „utód készletet” az 5893-at, legközelebb majd jól összehasonlítom őket.
V. Lásd még:
- a készletet ezekből kell megalkotni
- ennek alapján
- a gyári alternatív modellek
- de akár ilyeneket is lehet belőle összekockázni
- egy másik szép sárga autó a LEGO-tól
- szakacsa további képei az építkezés fázisairól alant:
| A végigjátszást Anak gyúrta egybe|