A TechnicBRICKs nemrégiben egy 3 részes interjút közölt a korábban nálunk a problémái révén porondra került 8043 Motorized Excavator két alkotójával. Anders Gasendal (AG - a 8043 tervezője) and Ricco Krog (RK - Technic vezető tervező) a TechnicBRICKs-es srácok engedélyével most magyarul válaszol a kérdésekre.
Tudj meg többet az alkotókról, egy készlet megszületésének folyamatáról az ötleteléstől, a színválasztáson át a sokkig, amikor kiderül, valami nem jó a boltokba került szetteken!
3. rész
TB: Hány különböző prototípuson ment át az exkavátor, mielőtt a végleges verziót kiválasztottátok? Mennyiben volt más, mint a legelső koncepciómodell?
AG: Nehéz erre pontosan válaszolni, mert néhány prototípusnak csak darabjait építettük meg, abból a célból, hogy bizonyos részegységeket fejlesszünk. Ezekből a részegységekből raktuk össze a végleges formát, ami már minden fejlesztést tartalmazott. Durva becslés szerint kb. 30 darab, egymástól jelentősen eltérő modellel dolgoztunk, de ehhez még hozzá kell adni az egyes részegységek különböző prototípusait.
TB: Van olyan alkatrész, ami ugyan nem létezik, de segített volna a markoló megtervezésében? Ha igen, hogy javított volna a modellen?
AG: Jó lett volna egy más jellegű markolókanál, de az csak az A-modellre passzolt volna, és akkor másik B-modellt kellett volna terveznünk. LEGO készletek tervezésekor mindig szem előtt kell tartanunk, hogy a felhasznált elemek sok más modellbe is beépíthetőek legyenek.
TB: Milyen szempontokat kell szem előtt tartanotok új elemek tervezésekor? Minden évben meg van szabva a kihozható új elemek maximális mennyisége vagy inkább pénzkérdés az egész? Például ugyanazt a kanalat használtátok, mint általában a Technic-es markolókon. Azért választottatok olyan B-modellt, hogy megspórolhassátok egy új, dedikáltan az exkavátorhoz felhasználható kanál fejlesztési költségeit?
RK: Minden évben, amikor a koncepciókat tárgyaljuk, új elemek egész listája kerül az asztalra. Értékeljük, hogy melyik elemek a legjobbak azokhoz a modellekhez, amiket az adott évben piacra dobunk. Ezek után a menedzsment elé tárjuk őket, és reménykedünk, hogy jóváhagyják őket :)
A markolókanálra visszatérve, tényleg olyan B-modellt választottunk, amihez fel tudjuk használni a 8265-ös rakodó kanalát. Szerintem egészséges kompromisszumot kötöttünk, hiszen egy speciális exkavátorkanál felhasználásával nehéz lett volna megfelelő B-modellt találni.
TB: Mikor és hogyan döntitek el, hogy az adott modell milyen színben fog pompázni? Ki határoz a kérdésben?
RK: Én próbálom meg kitalálni, hogy milyen szín illik legjobban a modellhez, ez általában egyezik a való világban megtalálható festéssel. Design menedzserként a döntést én hozom meg, még a koncepciómodell tesztelése előtt.
TB: Ezekben a videókban [1., 2.] Markus bevezet minket a 8275 buldózer tervezésének színfalai mögé. Gyakran hallunk erről a folyamatról, amikor gyerekeket is bevonnak a tesztelésbe, és az egyes modelleket tűréshatárig kínozzák. Ugyancsak ő mesél a LEGO Technic tervezési alapelveiről: hitelesség, funkcionalitás, és kihívást jelentő építés. Biztosak vagyunk benne, hogy a LEGO csoport érvényesíti ezeket az alapelveket, a fejlesztési folyamatot, ami elősegíti a fejlődést. De mégis… Tökéletesen letesztelték a 8043-as modellt és a beleépített alkatrészeket?
Úgy tudjuk, hogy a lineáris aktuátorok problémája nem került felszínre a házon belüli tesztek során. Hová lett a Technic csoport híres-nevezetes tervezési-tesztelési procedúrája? Talán a modell bonyolultsága miatt időzavarba kerültetek és így néhány tervezési alapelv betartására már nem maradt elég erőforrás?
RK: A 8275-ös buldózer óta az egész folyamatot továbbfejlesztettük. A modell minőségének kiemelt jelentősége van számunkra, ezért alapos teszteket végzünk, ami alól a 8043-as sem volt kivétel. Az ügyfélszolgálat felől érkező visszajelzések hidegzuhanyként hatottak ránk, hiszen a tesztek alatt nem találkoztunk ezzel a problémával. Rögtön kapcsolatba léptem néhány rajongónkkal; nagyon segítőkészek voltak, és kölcsönadták a saját modelljeiket, hogy beléjük nézhessünk. Játék közben világossá vált, hogy az aktuátoroknak belső súrlódási gondjuk van, amit mi nem tapasztaltunk előtte. Azonnal nekiláttunk az új aktuátorok gyártásának, amelyek az ügyfélszolgálaton keresztül gyorsan eljutottak a reklamáló vásárlókhoz. A hibás aktuátorokkal forgalmazott készleteket visszahívtuk, így azokkal már nem lehet találkozni az üzletek polcain. A LEGO Technic csapata nagyon sajnál minden kellemetlenséget, amit ez a probléma okozott.
TB: Van arra vonatkozó becslésetek, hogy a Technic-vásárlók hány százaléka felnőtt korú? Mekkora befolyása van az AFOL közösségnek az új modellekre?
RK: Szerintünk 10-15%-ra tehető ez az arány, de főleg a drágább készleteknél. Az AFOL közösség komoly befolyással bír, hiszen különböző fórumokon minden vitát és hozzászólást követünk. Megpróbáljuk a lehető legjobban figyelembe venni ezeket, és közben olyan modelleket tervezni, ami menő és vonzó a fő célcsoportunk számára: a 7 és 16 éves közé eső korosztálynak.
(vége)
| 1. rész | 2. rész | 3. rész | az eredeti interjú |