Volt már itt történelmi visszatekintés mindenféle témában: nosztalgiázólag rendőrségről, vendégeskedőleg kamionokról, vitatkozólag autókról, tanulmányozólag állatokról. Úgy gondoltam hát, hogy akkor én meg kiszúrom magamnak az energetika témáját, és végigveszem, miként viszonyult a Lego a témához ettől az 1956-os kiadású, 1310-es számú Esso bentinkúttól...
|1310, 1956, via Brickshelf|
...eddig a 2010-es eresztésű, 9688-as számú Dacta szélerőműig:
|9688, 2010, via Brickset|
Mire végeztem a szegről-végről energiához kapcsolható készletek lajstromba vételével, 163 sorosra rúgott az Excel tábla, úgyhogy nem kaptok meg mindent egyszerre. Önkényes döntésem alapján első nekifutásra a benzinkutakat és töltőállomásokat vesszük végig.
Az első fellelhető anyag a fenti Esso kút 1956-ból, melyet 1958-ban 310-es számon újra kiadtak:
|310, 1958, via Brickipedia|
Stud már van, de kockák még nem nagyon, a járművek pedig - a kor technológiájához mérten - teljesen modern és kiforrott játék- sőt modellautók (1:87-es, a modellvasutasok körében H0-nak nevezett építési nagyságban), csak nem sok közük van a későbbi Lego járgányok világához. Ez még 10 évvel később is igaz volt, hiszen a 325-ös, immáron kockákból és lapokból épült, és innentől kezdve Shell márkajelzést viselő benzinkúthoz 1966-ban is még egybeöntött részekből álló, egyéb iránt maximálisan korrekt tartálykamion járt:
|325, 1966, via Brickset|
Ugyanebből a készletből megjelent a kisebb változat is, amely tulajdonképpen csak magát a két kutat tartalmazta, és 431-es számon futott:
|431, 1966, via ToysPeriod.com|
1971-re a tartályautó is eltűnt, legalább is a 648-as kis töltőállomáshoz semmilyen jármű nem járt. Manapság erre azt mondanánk, hogy miniscale - szerintem valahol pont ez tette azzá a Legót, ami lett. Nézzétek meg, milyen egyszerű és nagyszerű minden! Még nem funkcionális ugyan, de egyértelműen az, aminek szánták:
|648, 1971, via Brickset|
1974-ben is maradunk még a miniscale méretben, de modernizálódik az épület. Kedvencem az üzlethelyiség katedrálüvege:
|690, 1974, via Brickset|
1977-ben egyfajta útkeresést vélhetünk felfedezni, amint megjelennek a kezdetleges minifig-elődök, valamint a korabeli Basic készletekből ismerős nagy kerekeken gördülnek a szintén kezdetleges, ám szerintem remek autók:
|217, 1977, via Brickset|
1978-ban ugyanezen a vonalon újráztak a 330-assal:
|330, 1978, via Brickipedia|
Az újkor első benzinkútját személy szerint mégis szintén 1978-ra datálnám, a 377-es készlet ugyanis már tartalmazza mindazt, ami azóta is többé-kevésbé kötelező minden benzinkútnál. Igazi minifigek, rájuk méretezett épület, a kutakon tömlő (mazzagból), tartalék gumik, és kisautó (igaz, ebben még nem ül sofőr).
|377, 1978, via Brickset|
Ezzel egyidőben megjelent egy "minimum készlet" töltőállomás is, 601-es számon, egy minifiggel. Jól látható, hogy a tömlő tényleg csak egy mazzag, nincs a végén pisztoly:
|601, 1978, via Brickset|
A Shell uralom közepette 1980-ban becsúszott egy kakukktojás, Egyesült Államokbeli exkluzivitásként Exxon színekben, 6375-ös számon. A legtutibb ebben a készletben a két, ma már abszolút klasszikusnak nevezhető kabrió:
|6375, 1980, via Brickset|
1981-ben ismét egy nagy és egy kis készlet formájában frissült a benzinkutas téma. Személy szerint a 6371-es készletet tekintem az abszolút benzinkútnak, nem csak azért, mert ez volt életem legelső Legója, hanem mert ebben lenyűgözően szép átívelő tető, berendezett üzlethelyiség, kockaautó nyitható ajtóval, tetővel, motorháztetővel, szervízkocsi és motorkerékpár is található, valamint a tömlők végére már pisztoly is került:
|6371, 1981, via Brickset|
Kisebb, vidéki helyszínekre pedig íme ez a remek kis minimalista töltőállomás, a 6610-es:
|6610, 1980, via Brickset|
Hogy ekkor mi történt, csak találgatni lehet. Talán a második, 1983-as olajválság miatt lett kegyvesztett a téma? Tény minden esetre, hogy 1986-ig kellett várni az újabb készletekre. Ezek közül az első nem mondható teljes értékűnek, hiszen csak egy dániai promóciós kampány reklámanyaga gyanánt került forgalomba ez a jóindulattal is csak szegényesnek mondható 1470-es minikészlet, melynek talán legnagyobb, azaz egyetlen erénye, hogy két minifig járt hozzá:
|1470, 1986, via Brickset|
Ezzel együtt viszont megjelent a 6378-as is, amivel már kétségtelenül egy nagy lépést tettünk a modernitás irányába. A szigetperonon elhelyezett kutak, az üzlethelyiség fekete homlokzata, a modernkori autóemelő már kétség kívül új utakat tör, de ezzel együtt még él és virul a kiskerekű, négy stud széles kockaautó, méghozzá a - számomra - mindenkori legszebb szervízkocsi formájában. Ezt figyeld:
|6378, 1986, via Brickset|
Ezt muszáj volt fokozni, ami 1988-ra meg is történt, mikor is színre lépett az ultimét gáz stésön, a 6394. Egyből két 32x32-es plate-re épült, emeletes parkolóval, autólifttel, kocsimosóval, autóporszívóval, három autóval, egy szervízkocsival és egy motorkerékpárral. Ráadásul a két plate-et zsanérok fogták össze a sarkuknák, és a kutat össze lehetett csukni, ami azt eredményezte, hogy a töltőálloskra a parkoló alatt vezetett az út - észbontóan jó játék volt, már önmagában is. Számomra meg azért is különösen, mert abban az időben, nyolc évesen eljuthattam Párizsba, ahol a Beaugrenelle környéken láttam életemben először valami hasonlót, és teljes ámulatba estem tőle.
|6394, 1988, via Brickset|
Egyúttal ez volt a Shell hattyúdala is, hiszen a következő benzinkút már 1992-ben jött ki, a rebranding óta mai napig futó Octan színekben. Hogy mi okozott ismét négy év kimaradást, nem tudom, de fogjuk talán az Exxon Valdes 1989-es olajszennyezési katasztrófájára, ami kétség kívül hatalmas presztízsveszteséget okozott az egész olajiparnak, és nyilván nem ösztönözte arra a Lego marketingeseit, hogy nagyon nyomassák a témát. 92-re azonban nyilván minden városi járműből tényleg elfogyott az üzemanyag, jött hát a 6397-es. Sok tekintetben átmenetnek nevezhető: a szervízkocsi még négy studos, de már pufikerekes, a másik viszont még kockaautó. A számomra nyerő piros-fehér-zöld színvilágon túl a tetőszerkezet is a generációváltást erősíti. Nem merem a modern építészet utilitarista esztétikumának nevezni, de lényeg, hogy az esőtől is véd, meg a napfényt is beengedi, és masszív, ívelt sarkó acélszerkezet tartja:
|6397, 1992, via Brickset|
Szerintem a két következő eresztés messze elmarad az előbbi mögött. Az 1995-ben kiadott 6562-es például igen minimalista töltőállomás - igaz, inkább a tartálykocsiról és a szervízkocsiról szól, meg azokról az átkozott pufikerekekről mindenütt:
|6562, 1995, via Brickset|
1997-hez érve kis híján elsírom magam, annyira szegényes ez a 6548-as készlet, melyben az eltúlzott járműveket az elnagyolt infrastruktúra súlyosbítja még tovább:
|6548, 1997, via Brickset|
1998-ban még egy kakukktojással találkozunk, ezúttal egy brazil promóciós készlet formájában. A 2887-es valójában csak minikészlet, leginkább csak azért került be a válogatásba, mert meglehetősen szokatlan módon semmi - általam beazonosítható - márkajelzést nem visel magán. Persze lehet, hogy Braziliában ilyen színű volt a tizenhárom évvel ezelőtti lokál Áfor, és pont az ő törzsvásárlóik kaptak egy ilyet minden ezredik liter benzin után:
|2887, 1998, via Brickset|
Egy évre rá érdekes módon köszönt vissza a múlt: újabb Shell felségjelzésű készlet jelent meg 1256-os számon. Természetesen ez nem valami újkori licensz kezdetét jelezte, pusztán csak egy reklámakció erejéig futott a téma. Viszont ezt legalább rendesen meg is csinálták. Szerintem az a kabrió nagyon ott van, a három kerekű motor - noha semmiképp se kedvencem - mégis helytálló, az ártábla meg egyenesen gyönyürű, s van rajta Premium, Super és Diesel is. Egyértelműen reklámillatú, de ettől függetlenül szép:
|1256, 1999, via Brickset|
Utána megint sovány esztendők következtek, és egy-két elhanyagolható készleten kívül 2007-ig nem történt semmi érdemleges benzinkút fronton. Ekkor jelent meg a 7993-as Octan kút, kocsimosóval, posztmodern behemót sárga kabrióval, üveglapra matricázott ártáblával. Új, új, de ingerszegény, nem?
|7993, 2007, via Brickset|
2008-ban pedig csak mellékvonalon témába vágó készlet akadt, méghozzá a Lego kocka 50-ik születésnapja alkalmából különkiadott 10184-es Town Plan készlet hátsó sarkában - ami amúgy nem egy csúnya készlet, de nem is kifejezetten benzinkutas:
|10184, 2008, via Brickset|
Hogy a jövő mit hoz, azt meg nem tudni, de a 2011-es készletek között egyelőre semmit nem találtam, ami folytatná a benzinkút-töltőállomás sorozatot. Pedig ha lenne, én biztos beszerezném. Te is?
Lásd még:
Anak benzinről és megújuló energiákról
Egy töprengő blogger töprengései a Shellről, a marketingről, az agymosásról (angolul)
Ami kimaradt:
3619-es Octan kút, 2001: A Town/City vonaltól témaidegen, kérészéletű Explore sorozat része
6472-es Octan kút, 2001: a kilenc évvel korábbi (!!!) 6397-es újrakiadása (ennyire nem volt ötlet?)
4655-ös Octan kút, 2003: a számomra értelmezhetetlen és értékelhetetlen, szintén majdhogynem halvaszületett 4 Juniors sorozat része