Ez a készlet volt már, de én csak most szereztem be, úgyhogy most írok róla. Ha úgy tetszik, ellenvélemény, annál is inkább, hogy ma kamionos napot tartunk.
I. Alapadatok
Neve: Truck & Forklift (pótkocsis teherautó és villástargonca, avagy Volán TeFu reloaded)
Sorozatszám: 7733
Témakör: City
Altéma: Transport
Kiadás éve: 2008
Kockaszám: 343
Minifig: 2
Ára: eBayről sértetlen gyári csomagolásban Németországból postaköltséggel együtt 36.50 euró.
II. Mi van a dobozban?
A – szerintem teljesen korrekt – méretű doboz egy matricalapot, két füzetet, négy zacskót, egy szabadúszó fekete 16x2-es plate-et, valamint a targonca rugós villaszerkezetét rejti.
A doboz hátulján kifejezetten tetszik, amint szemléltetik a targonca fícsörjeit,miszerint a villája tényleg emel, és dönthető is. Viszont roppant mód bosszant, hogy mindenhol, így itt is nyomatják az „apám, ezt nézd meg, milyen hosszú az enyém!” című történetet. Tudok olyan műfajt, ahol tényleg erre megy ki a játék (például jótékonysági sikító versenyek),de őszintén: ki az, aki a hossza miatt vesz meg egy Lego kamiont? Ha a kocsi – hál’Istennek – manapság már 6 stud széles, akkor ehhez mérten legyen hosszú is! Ha 30cm, hát 30cm. Ez nem érdem, hanem elvárás. Nincs benne mire büszkének lenni: 20 centisen béna lenne, 40-nel meg otromba. Vagy esetleg van, aki úgy veszi a Legot, hogy otthon megméri a polcon, hány szabad centije van még, és olyat keres, ami befér, vagy épp kitölti a lyukat? „Teee, figyelj! A kombájn és a tűzoltóhajó közé még pont beférne egy gőzmozdony...” Na ugye. Szóval a középen éktelenkedő kivagyi mérvadás helyett jobban örültem volna egy képnek a kamion másik oldaláról, netán hátulnézetből. Nem azért, mert esetleg valami dílbréker ocsmányságot láthatnék ott, hanem mert én szeretek egy-egy dobozt kibontás előtt napokig csak forgatni és nézegetni, mintegy megismerkedve az illetővel. Na és milyen már, hogy a kocsinak az egyik oldaláról és a hátáról sehol semmilyen képet nem látni! Zsákbamacska! Én még a randiblogok és társkereső szájtok ideje előtt találtam párt magamnak, de ha ma interneten keresném az igazit, nem szívesen randiznék Hermione-val csak a bal profilja alapján: mi van, ha jobbról tiszta Hagrid, és ez csak a hitvesi kicsomagoláskor derül ki? Egy szó mint száz: az ennek a kamionnak a szerencséje (pontosabban az enyém), hogy a dobozon nem látható túloldala is szép lett, mire összeraktam!
III. Játék
Nem mondanám, hogy ez a végigjátszás életem legizgalmasabb órácskája volt. Sem azt, hogy megizzasztott volna egy-egy rafinált szerkezet vagy profil összerakása. De még azt sem, hogy marhára eltátottam volna a számat egy zseniális megoldástól. Viszont nem is vártam tőle semmi ilyesmit, úgyhogy ha bónuszpontot nem is kap majd, levonásban sem részesül.
A targonca kifejezetten szórakoztató egy darab. Előttem szólóval egyetértek: a két piros slope-ra nem biztos, hogy szükség volt, de ha mégis, akkor lettek volna inkább feketék. Illetve én a két sárgalábú antennát se pontosan értem a bukókeret tetején. Csak nem gondolja senki, hogy RC-s ez a kis vacak? Ilyennel távirányítás nélkül is könnyű bajt csinálni, úgyhogy tényleg nem értem az antennákat (főleg hogy a kiadás évében, 2008-ban már minden raktárosnak iPodja, vagy minimum FM rádiós telefonja volt, tehát még a fedélzeti szórakoztató egységre se lehet ráfogni).
Ami viszont kifejezetten tetszik: a hátsó lökhárító (mikor majd vidámparki dodzsemet építek, ezt a megoldást fogom alkalmazni, tisztára olyan – lásd majd egy későbbi képen), a slick gumik, a dupla szélességű első futóművek, és a villa. Az utóbbi annak ellenére is bejön, hogy egyben érkezik, és jószerivel csak a helyére kell pattintani. Mentségére szóljon, hogy ilyen jól és praktikusan (gyakorlatilag felülről a mutatóujj hegyével) működtethető rugós szerkezetet ekkora méretben kockából nem nagyon lehetne építeni, arról nem is beszélve, hogy az a golyóstollnyi rugó jobb is, ha gyárilag a helyén van: egy másik életemben vasúti modelleknél volt már szerencsém hasonló rugókhoz, és csak baj van velük.
Eztán jött a gyengém, a teherautó. Mint a legtöbb készletemet, ezt is ezért vettem meg. Itt egy közbenső képet lőttem az alváz+fülke együttesről, mert ilyen állapotban egész tisztességes nyergesvontatónak is elmenne, ha lenne nyerge. Érdekessége, hogy a szélerőmű szállítóhoz hasonlóan, viszont egyes későbbi kamionoktól eltérően itt még studokkal éktelenkedő, mindennemű „színrefújt” burkolat nélküli visszapillantók vannak, ami egyfelől némi vintage jelleget kölcsönöz nekik, másfelől meg jó ok az utólagos házi tuningra. Fel is merült bennem a kérdés: Vajon fehér vagy zöld tile állna jól ezeken a tükrökön? A helyes megfejtés biztos a középszürke. Ami még említésre méltó itt, az a roppant negatív „nincs ajtaja” szindróma, amit némileg ellentételez (viszont még megmagyarázhatatlanabbá tesz) az a remek kis fellépő létra mintkét oldalt. Összegészében ez a kocsi így, ebben a stádiumában szerintem egy remekbe szabott járgány lenne.
Csakhogy itt viszont már, „higgyék el, van gondom”. Először is a panelek. Nem divat szeretni őket, tehát kötelességemnek érzem hangsúlyozni: a raktér legjava panelekből áll. Ugyanakkor egyből hozzá is tenném, hogy szerintem ez ebben a konkrét esetben speciell még akkor sem baj, ha az egyébként számos felhasználási lehetőséggel kecsegtető fehér panelek legtöbbje akkora matricát kap, hogy máris lőttek a remélt felhasználásnak. És én azért mégis megtűröm ezeket a paneleket, méghozzá azért, mert a valós életben is a haszongépjárművek felépítményének az önsúlya holt teher, tehát fontos, hogy minimális legyen. A kamion lehetőleg ne azért fogyassza az üzemanyagot, hogy önmagát szállítgassa, hanem inkább minél több árut mozgasson meg egyszerre. – Bocsánat, egy korábbi munkahelyemről megmaradt szakmai ártalom, hogy ez nekem szempont. – Szóval szerintem a raktér falainak a lehető legnagyobb mértékű vékonyítása értelmes célt szolgál, ezt pedig Legoban panelekkel lehet megoldani.
Szóvátenném viszont, hogy emígyen feldobozolva az imént még oly nagyszerű kamion máris nagyon csúf teherautóvá degradálódott. Ugye te is látod, hogy milyen agyamentül néz ki ebből a hátsó szemszögből így utánfutó nélkül? Ad 1: rendszám? Ad 2: helyzetjelző fények? Főleg ha már az a sárga-piros csíkozás oda lett matricázva? Pedig én biztos vagyok benne, hogy Kockavárosban nem minden fuvar igényli a pótkocsit, tehát ez az autó szólóban is járhatna időnként. Ahhoz viszont nem néz ki elég jól. És megmondjam, hogy egész pontosan mi a baja? Sokáig gondolkodtam, mire rájöttem, de aztán egyszer csak megvilágosodtam: Hát az a harmadik tengely mi a bánatnak van ott? Képzeld el a kocsit a harmadik tengely nélkül, a második tengelyt pedig esetleg – de nem feltétlenül – egy studdal hátrébb pakolva: szólóban a doboz egészségesen túllógna, és egyből sokkal harmónikusabb, kiegyensúlyozottabb lenne az összhatás. Arról nem is beszélve, hogy még racionális magyarázat sincs a három tengelyre: ez a doboz nem akkora, hogy indokolttá tenné (sőt, hogy mást ne mondjak, kisebb, mint a szintén csak két tengelyen futó pótkocsi doboza). És pont azért, mert az utánfutónak is van első és hátsó tengelye egyaránt, maga a teherautó annak a súlyából gyakorlatilag semmit nem hord, tehát megint csak indokolatlan egy harmadik tengely odaerőszakolása. Ha nyerges vontató lenne, akkor persze érteném, de így? Ez bizony a látványosság kedvéért elkövetett badarság: a marketing mohósága felülkerekedett, a mérnöki józanész pedig alulmaradt, így születhetett meg ez a „minél több, annál jobb” torzó. Mindegy, túltettem magam rajta...
...és inkább ráakasztottam az utánfutót is. A panelekről szóló litánia megismétlését most elhagyom, helyette viszont szeretném méltatni az oldalfal felnyitását, mint praktikus tulajdonságot, s egyben szellemes technikai megoldást. Valószerűnek nem igazán valószerű, viszont köztudott, hogy ami valószerű lenne, az Legolandban gyakorlatilag pakolhatatlan, játszhatatlan lenne. Régen se volt bajunk a kocsik felnyíló tetejével (sőt milyen jó is volt az, amikor a vezető ki-behelyezéséhez nem kellett barbár módon szétszedni a járgányt! – de ezt a panaszlevelet már sokan sokszor megírták, nem fogom még egyszer elsütni). Szóval ez az utánfutó rendben van, jól pakolható. Ide két raklapnyi cucc fér be, és rögzítő studok is jutnak mintkettő alá. Szemben a teherautó szerkényével, ahova egyszerre csak egy raklap fér, és az se rögzül sehova.
A matricázást illetően: tutuka korábbi végigjátszásában felfigyeltem arra, hogy a matricák helyes felhelyezését érdemes az utánfutón lévő zöld kockákhoz viszonyítva kezdeni. De bevallom őszintén: nem fogadtam meg a tanácsot. Először is mert türelmetlen voltam, másdoszor meg mert nem igazán értettem. Na mostanra persze leesett. Szóval a magamfajta fafejűek, hebrencsek és szellemileg korlátoltak figyelmébe szájbarágó: A teherautó szekrényére ne akkor rakd fel a matricákat, amikor a füzet írja! Az utánfutón ugyanis a nagy panelek között normál kockákból épül egy-egy oszlop. Ezekben az oszlopokban lesz egy-egy zöld csík, középmagasan. Az utánfutó paneljeire akkor rakd fel a matricákat, amikor már ezeket az oszlopokat megépítetted, és jól látod, hogy a matricák zöld sávját milyen magasan kell elhelyezni ahhoz, hogy egyvonalba kerüljenek az oszlopok zöld kockáival! Mikor ezzel készen vagy, akkor térj vissza magára a teherautóra, és annak a paneljeire már az utáfutóhoz viszonyítva helyezd fel a matricákat! Máskülönben te is úgy jársz, mint én: a tüzetes vizsgálónak fel fog tűnni, hogy az első és a hátsó dobozon a csíkok nincsenek egyvonalban. Én például ezért nem fényképezem olyan szögből, amilyenből ez nyilvánvaló lenne. Még szerencse, hogy felülnézetből kanyarban nem szembetűnő – sötétben meg még annyira se! Ja és ha már kanyar: külön kiemelendő, hogy az utánfutó első tengelye fordul. Tologatásnál kifejezetten előny. Szűk üvegpolcon való esztétikus és harmónikus kiállításnál bődületes hátrány. De tudom, nem vitrinmodellnek született, csak én tettem azzá.
Végül a rakományokról had szóljak egy pár szót: a raklapok mind színükben, mind megjelenésükben raklapok, ez teljesen oké. Ami viszont rajtuk van, háááát... Sok helyen sokféle értelmezést olvastam, az étolajtól az atombombáig. De bármi legyen is az (magas nyomású gáztartály, fáradt olaj vagy valami más vegyi anyag), szerintem ilyen formában nem szállítható, ilyen teherautóban meg pláne nem. Hacsak nem színházi díszlet. Akkor viszont hungarocellből van, és nem kell hozzá villás targonca. Szóval sehogy sem kerek ez a történet, na! Vagy pedig, alternatív megoldás: felnőtt koromra kihalt belőlem az egészséges kreativitás és képzelőerő, tehát hibát látok ott is, ahol egy normális gyerek csak izgalmas kalandot keres. Levettem magamtól két pontot.
IV. Értékelés
Az utánfutóval kifejezetten látványos a kamion, a targonca pedig pont olyan, amilyennek lelki szemeim előtt látnám, ha nem lenne. Tehát jó. Oldalnézetből különösen bejön a fülke. Kár, hogy az amúgy nagyon szellemes ordibátor-antenna kombóból szerkesztett kipufogó kéményt ilyen ferdén raktam fel – de ezt már csak a fénykép szerkesztésekor vettem észre, úgyhogy megérdemlem, hogy kirakjam. Még egy pontot levontam magamtól.
Minifig: 8. Nekem nagyon tetszik a körszakállas targoncásnak a kék inge és az igazi melós kantáros nagrágja. Szinte keresem rajta az olajfoltokat. A kamionsofőr meg... elég furcsa napszemüveget hord, de ilyen jól fésült balkáni kamionsofőrből ezret látni az utakon, és mindegyikből kinézek egy ilyen napszümeveget, úgyhogy külön értékelem. Ha a valóság rossz izlésű, akkor ezt a modell is tükrözze!
Kockák: 8. Sok hasznos darab, különösen sok zöld kocka. A panelek, a villa és a fülke teteje miatt viszont levonás jár, mert ezeket, bármilyen jók itt, máshol elsütni aligha lehet majd.
Játékélmény: 9. Az összerakás csak 6-ot érne, a ki-bepakolgatás és a kamionnal való forgolódás, tolatgatás viszont 12-őt is simán.
Ár: 8. Lassan már kollektor darab, későn ébredő kamionmániásoknak különösen, és ehhez képest jó vétel volt.
Összesen: 8. Szívem szerint eggyel feljebb kerekíteném, mert nálam kiállítási tárgyként is funkcionál, annak pedig kifejezetten dekoratív.
V. Lásd még