Nem is olyan rég mutattuk be nektek a tavalyi év Technic zászlóshajóját, az Unimogot. Akkor néhány olvasóban maradt némi hiányérzet. Minifig88 úgy érezte, ő ki tudja tölteni a rajongók lelkében keletkezett űrt. Kritika újratöltve!
Mikor megláttam az első képeket, nagyon megtetszett a készlet. Aztán feltűnt, hogy mekkora és elbizonytalanodtam, hogy meg tudom-e venni. Régóta pályáztam már egy nagyobbacska Technic készletre. A kisebb készletekkel az a baj, hogy általában alapelemeket vonultatnak fel viszonylag kis számban. Nem lehet belőlük működő dolgokat összehozni egy bizonyos szint felett. Na mindegy, szóval először neveztem ezzel az építményemmel a Technic Challenge-re szeptemberben, akkor bármilyen típusú Unimogot kellett építeni és a fődíj szokatlan módon pont a 8110-es volt. Nyerni nem sikerült, úgyhogy végül karácsonyra lett meg úgy, hogy a felét én fizettem, a másikat a szüleim. Viszont korábban vettük meg, és így 47000-ért hozzájutottam, azóta csak drágábban láttam.
I. Alapadatok
Neve: Mercedes Benz Unimog U 400
Sorozatszám: 8110
Témakör: Technic
Kiadás éve: 2011
Kockaszám: 2048
Minifig: -
Ár: 49000-57000 Ft
II. Mi van a dobozban?
Szép nagy, dekoratív doboz egy érdekes részlettel: a csörlő kampója épp feltépi a szélét. Az előlapot ki lehet nyitni és a kétszer nagyobb felületen minden funkciót, különleges alkatrészt megmutatnak nekünk. A hátoldalon a hótóló-verzió látható. Ahhoz, hogy teljesen ki lehessen nyitni a tetőt, fel kell tépni a perforációkat, ezzel egy kicsit károsodik a doboz oldala.
A dobozban összesen 29 zacsi található, ebben azok a kicsik is benne vannak, amelyek a nagyokban voltak. Az öt darab útmutató és a két matricalap egy kartonlap társaságában, tökéletes állapotban szintén zacskóban volt. A kerekek és a felnik pedig külün-külön foglaltak helyet és volt még egy papírtasak is a csörlő kötelének. A zacsik tartalmában ismét nem sikerült logikát felfedeznem, és a B-modell útmutatója nem jár a készlethez. Ez nem akkora baj, mert úgysem akartam összerakni.
Felül a gumik között van egy minifig, csak hogy a méreteket látni lehessen. Ő a legtöbb képen szerepelni fog.
III. Játékmenet
Az egyes számú zacskók az alváz elemeit tartalmazzák. Először a középrész készül el.
Itt a motor, a váltó, a kompresszor, a középső diffi, egy csomó fogaskerék, amik a váltótól viszik a hajtást lefelé és középre, valamint a kormány fogaskeréksorozatának egy része is. A fülke alján lévő sárga fogaskerék rá fog majd csukódni az itt lévőre. Az alváz középső részének elején és hátulján egy-egy gömbcsuklókezdemény látható, amikhez a kerekeket tartó egységek kerülnek majd, először a hátsó.
Ezek egyébként négy ponton kapcsolódnak az alvázhoz: gömbcsukló, két rugó és egy kar, amely két nagyon kicsi gömbhöz kapcsolódik. Nézzük az egészet előlről vagy hátulról. A kerekek csak le-fel mozoghatnak, jobbra-balra nem léphetnek ki a jármű alól, a kar tartja az egészet középen. Olyan nem jöhet létre, hogy a jobb oldali kerék teljesen a fülke alatt van, a bal meg három centivel kijjebb. Vagy máshogy mondva, ez a rúd körkörös mozgásra kényszeríti a felfüggesztést ahelyett, hogy ide-oda siklana.
Az alvázban találunk mindenféle irányban épített elemeket és ferde, Pitagorasz-tételt kihasználó merevítő rudakat is. Ez az egész úgy négy és fél órát tartott, és 2,2 füzetet emésztett fel. Ebben a szakaszban hibáztam egyet, a középső diffit fordítva tettem be. Szerencsére még időben észrevettem, mert el akartam játszogatni a tengelyek pörgetésével, de kattogott. Az útmutató nem tartalmaz utasítást arra, hogy hogyan kell a motor vezetékét az elemtartóhoz vezetni, azonban eléggé közel lóg a földhöz, szóval célszerű átfűzni az egyik alvázelem felett.
A következő lépés a fülke. Maga az építmény szép narancssárga és az orr-részt hagyományos kockákból alakították ki, nem is kevésből. A fülke előrebillenthető, nem úgy, mint az igazin, és hátul két betolható pin tartja. Két baja van, hogy a szélvédő felett az árnyékoló, ami egy kicsit ferdén áll, mindig lenyeklik (ezen a képen is épp lenyeklett állapotban van) és az ajtók nem nyílnak, pedig ekkora méretben biztos meg lehetett volna csinálni.
Ezután a plató jön. Ez itt a dolog pihentető része. Habár nagy panelekből áll, ez egyáltalán nem idegesítő, hiszen akkora dömpingben kapunk kis darabokat is, hogy csak na! Amúgy a sarkai lenyomhatók belül, nincsenek rendesen megfogatva, pedig lehetett volna. Ezt is csak négy pin tartja, az egész kocsit simán darabokra lehet szedni.
A negyedik füzet közepén indul a daru. Az alap a talpakkal még egyszerű, de a darukar a pneumatikacsövekkel és a vezérlőpulttal már nem annyira. Három hengerről van szó, mindegyikbe két cső megy, felpumpáló és leeresztő. A vezérlőkarok felső állásban emelnek, középen tartanak (nem, mert szökik a levegő egy kicsit), alul pedig leengednek.
A legutolsó mozzanat a csörlő, egyfajta levezetésként.
IV. Értékelés
Kockák: 10/10 Nincs értelme hiányokat keresni, vagy belekötni valaminek a számába. Mindenből óriási mennyiségeket kapunk sokféle színben, nem is beszélve a motorról, a kétféle kardáncsuklóról, a pneumatikáról meg a három difiről. Például két bütyök hosszú pinből csak 317 + tartalék van. Ja, egyébként másoknak is ezek a tartalékok maradtak?
És itt vannak a kardáncsuklók. A bal oldalinak a világosszürke vége egy egy studnál hosszabb cső. Ez akkor jó, amikor ferdén viszünk át hajást és nem pont olyan hosszú a tengely, mint a csatlakozási hely. Így nem is feszül és nem is letyeg.
Játékélmény: 10/10 Kerek hét és fél órába telt összerakni, de megérte, semmi kétség. Még a közben kialakult legógörccsel együtt is. Az egyetlen kicsit unalmasabb rész az alváznál volt, mikor minden oldalra fel kellett pakolgatni egy csomó merevítést és felesleges elemet. Némelyiknek ugyanis látszólag semmi szerepe sincs. Volt egy elméletem arról, hogy a gyár ki fog adni később új csatolmányokat, de ez gyorsan el is szállt, mivel nincsenek forgáskivezető tengelyek oldalt. Végeredményben egy jól kinéző, működő járművet kapunk, amivel élvezet játszani.
Mechanika: 7/10
Vegyük sorra a funkciókat:
- kormányzás: A fülke tetején lévő fogaskerékkel lehet az első kereket forgatni. Nem vagyok elragadtatva tőle. Hosszú tengelyeken, kardáncsuklókon és egy csomó fogaskeréken megy át a mozgás. Túl sok holtjáték van és túl sokat csavarodnak a tengelyek ahhoz, hogy finoman és pontosan lehessen fordítani a kereket. Ha mondjuk nem szemből akarok vele átmenni a küszöbön, akkor a kormányzó fogaskerék moccanása nélkül kormányozódik be a kerék.
Ha a kanyarodási ívet túl nagynak találjuk, úgy tudunk elérni kisebbet, hogy kivesszük az első difit körülfogó keretből a négy darab háromnegyedes pint.
Tapasztaltam továbbá azt, hogy az egész áttételt nehéz megindítani. Ezen is lehet segíteni. Bár nem érdemes, de azért leírom. Ha fejre állítjuk a kocsit, láthatjuk, hogy két rudat tart négy piros pin. Ha ezeket világosszürke vagy világosbarna, 3 stud hosszú pinekre cseréljük, könnyebb lesz forgatni a szerkezetet. Ezzel azonban túllövünk a célon, mivel ha ellökjük a kocsit, az már nem képes tartani az egyenes irányt. Viszont motorizálásnál az áttétel jelentős része eltüntethető, szóval ott jó lehet.
- hajtás: A kerekeket nem a tengely tartja, mint a kisebb autóknál, hanem ez az elem:
A három sötétszürke csatlakozó cipeli a súlyt, mert egy tengely valószínűleg túl sokat görbülne ekkora méretnél.
Négykerékhajtásról van szó, a forgás a kerekektől három differenciálművön keresztül jut el a négyhengeres motorig. Minden olajozottan működik.
- csörlő: pipa
- daru: A darut nem lehet 360 fokban körbefordítani, mert a hat pneumatikacső a forgózsámoly közepén megy le a vezérlőpulthoz. A helyes működtetés igényel némi gyakorlást, de utána már könnyen mennek a dolgok. Két gondom volt vele, az egyik az, hogy a földön csak a járműhöz nagyon közel lévő dolgokat lehet vele megfogni, valamint ha előre helyezzük át, akkor a platóra nem tudunk pakolni.
Ebben a szakaszban kerül felhasználásra a pneumatikacsövek jelentős része. A dobozon látható felirat szerint 3728 milliméternyit kapunk belőlük. Az építés során az útmutatóba rajzolt mérce segít kiválasztani a megfelelő hosszúságú darabot. A kettes füzet 32. oldalán érdekes dolgot vehetünk észre. A mérce 0 helyett 2,2 cm-nél kezdődik, tehát figyelni kell, hogy az ide szükséges csövet válasszuk ki.
- funkciók közötti váltás: A váltást az Unimog bal oldalán lévő piros és sárga karokkal lehet elintézni. A váltó működéséről itt egy jól sikerült animáció: http://technic.lego.com/en-us/Designers/Blog/Default.aspx (2011. február). A lényege, hogy a fogaskerekek közepén a lyuk nem kereszt alakú, hanem sima kör, tehát szabadon pöröghet a tengelyen. Aztán van az az elem, amelyikkel két tengelyt lehet egymáshoz kapcsolni. Ezen olyan kiemelkedések vannak, amelyek forgatják a piros korongot, melynek a szélén szintén kiemelkedések vannak. Ezek beleakadnak annak a fogaskeréknek a kiemelkedéseibe, amelyikbe beletoljuk. A képen a pirosat közrefogó szürke elemek némi késleltetést biztosítanak, így pörgő motornál nem olyan erőszakos a váltás.
A való életben az Unimoghoz rendkívül sokféle csatolmányt lehet kapcsolni, például darut, csörlőt, markolókanalat, fűnyírót, hótolót, hóekét, úttisztítót, vonatkerekeket, kosarat, stb. Ennek megfelelően ezen a modellen is kinyúlik elöl, hátul négy-négy lyukas rúd, egy-egy tengely a motortól és egy-egy pneumatikacsővég. Az összes csatolmány négy ponton rögzíthető előre és hátra is, tehát a darut is előre lehet tenni. Itt a következő a probléma. Az egész darut 180 fokkal el kell fordítanunk, így minden kapcsoló átkerül a sárga és piros karokkal és elemtartó dobozzal ellentétes oldalra. A vezérlés ezzel elég nehézkessé válik. A karok tengelyei az egész alvázon keresztülfutnak, úgyhogy könnyű lett volna mindkét oldalra tenni kapcsolót. A motor pörgésének az irányát csak az elemtartó átkapcsolásával tudjuk megváltoztatni. Ehelyett kellett volna egy vezetékkel rendelkező kapcsoló, amit szintén egy egész alvázon keresztbe futó tengellyel lehetne átkapcsolni.
Az elemtartó kivehető, ha elemet kell cserélni, de az őt helyén tartó két pinhez nehéz hozzáférni és kihúzni őket.
Talán felmerült már a kérdés néhányunkban, hogy mi van akkor, ha a motort tovább járatjuk, mint amennyit a daru foroghat, vagy el akarunk húzni valamit, ami túl nehéz a csörlőnek. Erre az esetre építették be a tervezők ezt a fogaskereket. A lényege, hogy ha valami nem engedi, hogy az áttétel tovább forogjon, akkor a szürke középrész forog tovább megmentve ezáltal a motort a leégéstől. Ilyet szoktak használni például kormányműveknél is.
Ár: 9/10 Ár-érték arány kiváló, ár-kockamennyiség szintén. Abszolút megéri beruházni egy ilyenbe. Elég sokféle elemet tartalmaz ahhoz, hogy rendkívül sokféle saját dolgot építhessünk belőle. Csak ajánlani tudom mindenkinek.
Összesen: 9/10
V. lásd még