Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Olvasó játszik: 8110 Mercedes-Benz Unimog U400

2012.03.15. 16:00 - tutuka

Nem is olyan rég mutattuk be nektek a tavalyi év Technic zászlóshajóját, az Unimogot. Akkor néhány olvasóban maradt némi hiányérzet. Minifig88 úgy érezte, ő ki tudja tölteni a rajongók lelkében keletkezett űrt. Kritika újratöltve!


Mikor megláttam az első képeket, nagyon megtetszett a készlet. Aztán feltűnt, hogy mekkora és elbizonytalanodtam, hogy meg tudom-e venni. Régóta pályáztam már egy nagyobbacska Technic készletre. A kisebb készletekkel az a baj, hogy általában alapelemeket vonultatnak fel viszonylag kis számban. Nem lehet belőlük működő dolgokat összehozni egy bizonyos szint felett. Na mindegy, szóval először neveztem ezzel az építményemmel a Technic Challenge-re szeptemberben, akkor bármilyen típusú Unimogot kellett építeni és a fődíj szokatlan módon pont a 8110-es volt. Nyerni nem sikerült, úgyhogy végül karácsonyra lett meg úgy, hogy a felét én fizettem, a másikat a szüleim. Viszont korábban vettük meg, és így 47000-ért hozzájutottam, azóta csak drágábban láttam.

I. Alapadatok

Neve: Mercedes Benz Unimog U 400
Sorozatszám: 8110
Témakör: Technic
Kiadás éve: 2011
Kockaszám: 2048
Minifig: -
Ár: 49000-57000 Ft

II. Mi van a dobozban?

Szép nagy, dekoratív doboz egy érdekes részlettel: a csörlő kampója épp feltépi a szélét. Az előlapot ki lehet nyitni és a kétszer nagyobb felületen minden funkciót, különleges alkatrészt megmutatnak nekünk. A hátoldalon a hótóló-verzió látható. Ahhoz, hogy teljesen ki lehessen nyitni a tetőt, fel kell tépni a perforációkat, ezzel egy kicsit károsodik a doboz oldala.

A dobozban összesen 29 zacsi található, ebben azok a kicsik is benne vannak, amelyek a nagyokban voltak. Az öt darab útmutató és a két matricalap egy kartonlap társaságában, tökéletes állapotban szintén zacskóban volt. A kerekek és a felnik pedig külün-külön foglaltak helyet és volt még egy papírtasak is a csörlő kötelének. A zacsik tartalmában ismét nem sikerült logikát felfedeznem, és a B-modell útmutatója nem jár a készlethez. Ez nem akkora baj, mert úgysem akartam összerakni.

Felül a gumik között van egy minifig, csak hogy a méreteket látni lehessen. Ő a legtöbb képen szerepelni fog.

III. Játékmenet

Az egyes számú zacskók az alváz elemeit tartalmazzák. Először a középrész készül el.

Itt a motor, a váltó, a kompresszor, a középső diffi, egy csomó fogaskerék, amik a váltótól viszik a hajtást lefelé és középre, valamint a kormány fogaskeréksorozatának egy része is. A fülke alján lévő sárga fogaskerék rá fog majd csukódni az itt lévőre. Az alváz középső részének elején és hátulján egy-egy gömbcsuklókezdemény látható, amikhez a kerekeket tartó egységek kerülnek majd, először a hátsó.

Ezek egyébként négy ponton kapcsolódnak az alvázhoz: gömbcsukló, két rugó és egy kar, amely két nagyon kicsi gömbhöz kapcsolódik. Nézzük az egészet előlről vagy hátulról. A kerekek csak le-fel mozoghatnak, jobbra-balra nem léphetnek ki a jármű alól, a kar tartja az egészet középen. Olyan nem jöhet létre, hogy a jobb oldali kerék teljesen a fülke alatt van, a bal meg három centivel kijjebb. Vagy máshogy mondva, ez a rúd körkörös mozgásra kényszeríti a felfüggesztést ahelyett, hogy ide-oda siklana.

Az alvázban találunk mindenféle irányban épített elemeket és ferde, Pitagorasz-tételt kihasználó merevítő rudakat is. Ez az egész úgy négy és fél órát tartott, és 2,2 füzetet emésztett fel. Ebben a szakaszban hibáztam egyet, a középső diffit fordítva tettem be. Szerencsére még időben észrevettem, mert el akartam játszogatni a tengelyek pörgetésével, de kattogott. Az útmutató nem tartalmaz utasítást arra, hogy hogyan kell a motor vezetékét az elemtartóhoz vezetni, azonban eléggé közel lóg a földhöz, szóval célszerű átfűzni az egyik alvázelem felett.

A következő lépés a fülke. Maga az építmény szép narancssárga és az orr-részt hagyományos kockákból alakították ki, nem is kevésből. A fülke előrebillenthető, nem úgy, mint az igazin, és hátul két betolható pin tartja. Két baja van, hogy a szélvédő felett az árnyékoló, ami egy kicsit ferdén áll, mindig lenyeklik (ezen a képen is épp lenyeklett állapotban van) és az ajtók nem nyílnak, pedig ekkora méretben biztos meg lehetett volna csinálni.

Ezután a plató jön. Ez itt a dolog pihentető része. Habár nagy panelekből áll, ez egyáltalán nem idegesítő, hiszen akkora dömpingben kapunk kis darabokat is, hogy csak na! Amúgy a sarkai lenyomhatók belül, nincsenek rendesen megfogatva, pedig lehetett volna. Ezt is csak négy pin tartja, az egész kocsit simán darabokra lehet szedni.

A negyedik füzet közepén indul a daru. Az alap a talpakkal még egyszerű, de a darukar a pneumatikacsövekkel és a vezérlőpulttal már nem annyira. Három hengerről van szó, mindegyikbe két cső megy, felpumpáló és leeresztő. A vezérlőkarok felső állásban emelnek, középen tartanak (nem, mert szökik a levegő egy kicsit), alul pedig leengednek.

A legutolsó mozzanat a csörlő, egyfajta levezetésként.

IV. Értékelés

Kockák: 10/10 Nincs értelme hiányokat keresni, vagy belekötni valaminek a számába. Mindenből óriási mennyiségeket kapunk sokféle színben, nem is beszélve a motorról, a kétféle kardáncsuklóról, a pneumatikáról meg a három difiről. Például két bütyök hosszú pinből csak 317 + tartalék van. Ja, egyébként másoknak is ezek a tartalékok maradtak?

És itt vannak a kardáncsuklók. A bal oldalinak a világosszürke vége egy egy studnál hosszabb cső. Ez akkor jó, amikor ferdén viszünk át hajást és nem pont olyan hosszú a tengely, mint a csatlakozási hely. Így nem is feszül és nem is letyeg.

Játékélmény: 10/10 Kerek hét és fél órába telt összerakni, de megérte, semmi kétség. Még a közben kialakult legógörccsel együtt is. Az egyetlen kicsit unalmasabb rész az alváznál volt, mikor minden oldalra fel kellett pakolgatni egy csomó merevítést és felesleges elemet. Némelyiknek ugyanis látszólag semmi szerepe sincs. Volt egy elméletem arról, hogy a gyár ki fog adni később új csatolmányokat, de ez gyorsan el is szállt, mivel nincsenek forgáskivezető tengelyek oldalt. Végeredményben egy jól kinéző, működő járművet kapunk, amivel élvezet játszani.

Mechanika: 7/10 

Vegyük sorra a funkciókat:

- kormányzás: A fülke tetején lévő fogaskerékkel lehet az első kereket forgatni. Nem vagyok elragadtatva tőle. Hosszú tengelyeken, kardáncsuklókon és egy csomó fogaskeréken megy át a mozgás. Túl sok holtjáték van és túl sokat csavarodnak a tengelyek ahhoz, hogy finoman és pontosan lehessen fordítani a kereket. Ha mondjuk nem szemből akarok vele átmenni a küszöbön, akkor a kormányzó fogaskerék moccanása nélkül kormányozódik be a kerék.

Ha a kanyarodási ívet túl nagynak találjuk, úgy tudunk elérni kisebbet, hogy kivesszük az első difit körülfogó keretből a négy darab háromnegyedes pint.

Tapasztaltam továbbá azt, hogy az egész áttételt nehéz megindítani. Ezen is lehet segíteni. Bár nem érdemes, de azért leírom. Ha fejre állítjuk a kocsit, láthatjuk, hogy két rudat tart négy piros pin. Ha ezeket világosszürke vagy világosbarna, 3 stud hosszú pinekre cseréljük, könnyebb lesz forgatni a szerkezetet. Ezzel azonban túllövünk a célon, mivel ha ellökjük a kocsit, az már nem képes tartani az egyenes irányt. Viszont motorizálásnál az áttétel jelentős része eltüntethető, szóval ott jó lehet.

- hajtás: A kerekeket nem a tengely tartja, mint a kisebb autóknál, hanem ez az elem:

A három sötétszürke csatlakozó cipeli a súlyt, mert egy tengely valószínűleg túl sokat görbülne ekkora méretnél.

Négykerékhajtásról van szó, a forgás a kerekektől három differenciálművön keresztül jut el a négyhengeres motorig. Minden olajozottan működik.

- csörlő: pipa

- daru: A darut nem lehet 360 fokban körbefordítani, mert a hat pneumatikacső a forgózsámoly közepén megy le a vezérlőpulthoz. A helyes működtetés igényel némi gyakorlást, de utána már könnyen mennek a dolgok. Két gondom volt vele, az egyik az, hogy a földön csak a járműhöz nagyon közel lévő dolgokat lehet vele megfogni, valamint ha előre helyezzük át, akkor a platóra nem tudunk pakolni.
Ebben a szakaszban kerül felhasználásra a pneumatikacsövek jelentős része. A dobozon látható felirat szerint 3728 milliméternyit kapunk belőlük. Az építés során az útmutatóba rajzolt mérce segít kiválasztani a megfelelő hosszúságú darabot. A kettes füzet 32. oldalán érdekes dolgot vehetünk észre. A mérce 0 helyett 2,2 cm-nél kezdődik, tehát figyelni kell, hogy az ide szükséges csövet válasszuk ki.

- funkciók közötti váltás: A váltást az Unimog bal oldalán lévő piros és sárga karokkal lehet elintézni. A váltó működéséről itt egy jól sikerült animáció: http://technic.lego.com/en-us/Designers/Blog/Default.aspx (2011. február). A lényege, hogy a fogaskerekek közepén a lyuk nem kereszt alakú, hanem sima kör, tehát szabadon pöröghet a tengelyen. Aztán van az az elem, amelyikkel két tengelyt lehet egymáshoz kapcsolni. Ezen olyan kiemelkedések vannak, amelyek forgatják a piros korongot, melynek a szélén szintén kiemelkedések vannak. Ezek beleakadnak annak a fogaskeréknek a kiemelkedéseibe, amelyikbe beletoljuk. A képen a pirosat közrefogó szürke elemek némi késleltetést biztosítanak, így pörgő motornál nem olyan erőszakos a váltás.

A való életben az Unimoghoz rendkívül sokféle csatolmányt lehet kapcsolni, például darut, csörlőt, markolókanalat, fűnyírót, hótolót, hóekét, úttisztítót, vonatkerekeket, kosarat, stb. Ennek megfelelően ezen a modellen is kinyúlik elöl, hátul négy-négy lyukas rúd, egy-egy tengely a motortól és egy-egy pneumatikacsővég. Az összes csatolmány négy ponton rögzíthető előre és hátra is, tehát a darut is előre lehet tenni. Itt a következő a probléma. Az egész darut 180 fokkal el kell fordítanunk, így minden kapcsoló átkerül a sárga és piros karokkal és elemtartó dobozzal ellentétes oldalra. A vezérlés ezzel elég nehézkessé válik. A karok tengelyei az egész alvázon keresztülfutnak, úgyhogy könnyű lett volna mindkét oldalra tenni kapcsolót. A motor pörgésének az irányát csak az elemtartó átkapcsolásával tudjuk megváltoztatni. Ehelyett kellett volna egy vezetékkel rendelkező kapcsoló, amit szintén egy egész alvázon keresztbe futó tengellyel lehetne átkapcsolni.

Az elemtartó kivehető, ha elemet kell cserélni, de az őt helyén tartó két pinhez nehéz hozzáférni és kihúzni őket.

Talán felmerült már a kérdés néhányunkban, hogy mi van akkor, ha a motort tovább járatjuk, mint amennyit a daru foroghat, vagy el akarunk húzni valamit, ami túl nehéz a csörlőnek. Erre az esetre építették be a tervezők ezt a fogaskereket. A lényege, hogy ha valami nem engedi, hogy az áttétel tovább forogjon, akkor a szürke középrész forog tovább megmentve ezáltal a motort a leégéstől. Ilyet szoktak használni például kormányműveknél is.

Ár: 9/10 Ár-érték arány kiváló, ár-kockamennyiség szintén. Abszolút megéri beruházni egy ilyenbe. Elég sokféle elemet tartalmaz ahhoz, hogy rendkívül sokféle saját dolgot építhessünk belőle. Csak ajánlani tudom mindenkinek.

Összesen: 9/10

V. lásd még

- elemlista
- építési útmutató
- NXTified! 

Címkék: kritika mercedes unimog 2011 technic 9/10 olvasó játszik minifig88 8110 Mercedes Benz Unimog U 400

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr504309920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2012.03.15. 17:10:13

MEGAlike! Ez még a Brudernél is nagyobb, nem kicsit:
szirszarjaim.blog.hu/2011/01/12/campermog
Grat! (Én azóta beszereztem még kettőt a típusból.)

szeme közé, laposan! 2012.03.15. 18:54:40

Portáltengelynek hívják a keréktartó elemet. Arra való, hogy nagyobb hasmagasságot biztosítson, ill. az változtatható legyen. 1:1-es Unimognál ugyanígy van.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.03.16. 07:23:01

Nagyon klassz végigjátszás, egy ilyen szett pontosan ilyet érdemel.

Remek ötlet volt, h a minifiget hozzáfényképezted az autóhoz, tényleg brutálisak a méretek én nem is gondoltam volna.

Az bennem is felmerült, h talán lesznek hozzá gyári szerelékek, de ahogy írod nem. Szerintem ez nagy baklövés a LEGO részéről, simán jó lett volna, szerintem minden Unimog tulajdonos vett volna belőle párat.

Érdekesek a technikai részletek amiket bemutattál, ezeket tényleg csak egy végigjátszásból lehet megtudni (portál tengely, erőhatárolós fogaskerék, stb.)

Nagy grat, h leírtad, köszi!

ainex 2012.03.16. 11:02:05

Szép munka! Játssz végig sok mást is :)
Szvsz a pneumatika nagyon kényes, mert a kompresszor nagyon hamar akkora nyomást tölt, hogy a legkisebb szelepnyitásra is végállásból végállásra ugrik minden munkahenger (akár egymás után háromszor is). A kormányzás meg tényleg nagyon kemény, de ahogy érzékelem, a holtjáték legjava a függôleges kormánytengely torziójából ered. Kiváncsi vagyok, mikor törik majd el. Végül én a kockáknak csak 9 pontot adnék, mert sokallom a speciális, csak ehhez a készlethez kifejlesztett elemeket.

Drakolder 2012.03.16. 20:53:22

@ainex: Az szerinted miért negatív dolog, hogy új elemek vannak a készletben? Szerintem pont ez a legjobb benne.
Technic témában ez a trend évek óta, ha nem jönne minden évben valami új elem, akkor nem lenne érdemes megvenni a készleteket mert mindenki meg tudná építeni őket, a meglévő "kockákból".

ainex 2012.03.16. 23:50:56

@Drakolder: Pont ezt látom negatívumnak. A hangsúly fokozatosan áttolódott a kreativitásról (véges kockatípusokból bármit kihozni) a marketingre (minden készletben legyen valami, ami semmelyik másikban nincs, így ha kell a modell, muszáj megvenned). Ez nem igazán ösztönzi a leleményes építést, a birtoklási vágyat viszont annál inkább. Persze teljesen értem és elfogadom a kereskedelmi érveket (elvégre a LEGO gyártása is befektetést, ergo befektetôket igényel), de egyre inkább hasonlít a módszer a számítástechnikában dívó trendre: ütemesen jönnek a nem szigorúan szükséges vagy igazán innovatív újítások, s velük mindenféle masszív árukapcsolások, az élvezeti érték viszont fokozatosan lanyhul, miközben a pénztárca egyre gyorsabban, egyre gyakrabban és egyre mélyebben ürül. S eljutunk oda, hogy négy magos procira és gigabájtnyi RAMra keresünk Commodore 64 emulátort az Android marketen... Nem csak azt sajnálom, hogy a 8110-bôl nem lehet 8865-öt építeni. Hanem azt is (sôt fôleg azt), hogy a világ összes többi készletébôl sem lehet kihozni egy 8110-est. Ez már a LEGO tudathasadás határesete.

Drakolder 2012.03.17. 00:24:42

@ainex: Többféle kockából sokkal kreatívabban tudsz építkezni szerintem.
Egyébként a meglévő kockákból is meg lehetne építeni az Unimogot, mint ahogy azt gondolom a tervezők meg is tették. Csak szembesültek azokkal problémákkal amikkel TT építők is küzdenek, és ezekre hoztak új megoldásokat: a véghajtás/hasmagasság megoldására megtervezték a portál vázat ami sokkal masszívabb és nem is foglal annyi helyet mintha elemekből építették volna, a gömbcsukló megoldja nyomaték által "szét tekert" kardáncsuklók gondját, az erősebb rugók jobban elbírják a nagyobb súlyt.
Ez szerintem mind üdvözlendő, mert olyan dolgokra adtak megoldást amit hiába voltál nagyon kreatív nem tudtál megoldani. Igenis innovatív megoldások, nem feleslegesek.
Mellesleg ha SP szerint az innováció=újjítmányozás akkor az innovatív=?

Egyébként, megértem a te álláspontod is, de az általad leírt piaci dolgokon, felesleges keseregni, ez van az élet minden területén... és amúgy nem is akarok nagyon vitázni veled csak kíváncsi voltam a véleményedre :)

tutuka · http://kockagyar.hu 2012.03.17. 01:18:10

@Drakolder: @ainex: isten bizony nem ertek semmit abbol amit drakolder ir, es ezt isten bizony sajnalom (szoval ez nem ilyen "ki a faszom az a justin bieber?" jellegu komment akart lenni)

Attys 2012.03.17. 07:13:49

@Drakolder: @ainex: Szerintem mind a kettőtöknek igaza van és egyikőtöknek sem.
Az addig ok hogy a mai világ és fogyasztói társadalom "kikövetelte" az új alkatrészek tervezését behozatalát, de az is igaz hogy bizonyos dolgokat a régiekkel is meg lehetett volna oldani. lsd: truck trialosok.
A "szükség" nagy úr és biztos hogy a portal tengely és hasmagasság problémája is megoldható csak több elem kell hozzá ami ekkora méretnél már a stabilitás rovására menne. szvsz
És hogy nekem is legyen hasonlatom amit nem mindenki ért :OD
(kerékpár szerelő vagyok ilyen példát tudok)
A régi (lsd tavalyi) Xt fékek teljesítménye több mint elegendő de a Shimano kitalálta a jobb hűtésű fékpofákat ezáltal az idei legalább 20%-al erősebb de drágább is.
Megoldható a régivel is a mai fékerő de ahoz cserélni kell a tárcsákat nagyobbra.Jó megoldás, csak vannak olyan villák amik a nagyobb tárcsát nem bírják tehát itt megbukik a dolog. Oda kell az új fék.
No és persze ott a sznobéria is, de ebbe ne menjünk bele mert még a végén kisregényt találok írni.
A végigjátszás jó, ezért is szeretek itt olvasgatni. Hamár nekem nincs lehetőségem, legalább általatok "kipróbálhatom" ezeket a szetteket.

ainex 2012.03.17. 07:14:15

@Drakolder: Azt aláírom, hogy ebben a konkrét modellben az "újítmányozások" mind létjogosultak és valós mechanikai problémákra adnak tényleg jó megoldást. Ez amúgy is egy extrém készlet. Sôt arra is emlékszem, hogy a 8865 hosszú díszelgése és intenzív játszása után a kerekeket hordó tengelyek meghajlotak, egyes erôátviteli tengelyek megcsavarodtak, egyszer a kormánymû egyik kardánja szétesett, és az sem frankó. A leírt jelenségek sokkal inkább a City vonalon bosszantanak, ahol gyakran minden valós igény vagy egyszerûen át nem hidalható hiány nélkül is ömlenek az újabb és újabb speciális kockák. És bár igaz, hogy több kockából kreatívabban is lehet építkezni, szerintem a többség a kockákat elsôsorban eredeti, látott, tapasztalt, kipróbált rendeltetésük szerint tudja csak felhasználni, ami ezen legózók számára minden új, speciális kocka újrahasznosíthatóságát erôsen behatárolja. Sajnos magam is egy ilyen lustább elme vagyok... Arról nem is beszélve, hogy a tüchtig kis kockaszortírozó dobozrendszeremben van egy "speciális kockák" láda, ami lassan kicsordul, pedig ami abban van, ahhoz nem is merek hozzányúlni, annyira nincs fantáziám a felhasználásukra. :( Ja, amúgy meg SP vajon mihez kezd majd, mikor ráeszmél, hogy ha az innováció magyarul újítmányozás, akkor a kreativitás magyar fordítása márpedig nem lehet más, mint alkotmányozás? (Apropó: kiválóan innovatív és kreatív kockaújrahasznosítás például az, ha egy néhai élsportolóba valaki bele tud látni egy közjogi méltóságot. Nekem még mindig meredek, annyira lusta az elmém!)

WoodooKilla 2012.03.19. 15:24:08

Ez a 60c01 elem hatalmas királyság, elkezdtem építgetni magamtól egy távirányítós autót, harmadik nekifutásra két ilyen elemet használtam fel a kormányzáshoz, simán elfordulnak a kerekek, de ha elérték az ütközési pontot, a motor forog tovább, és nem ég le. (Korábbi próbálkozásoknál ha megerőltettem a kis M motort, mindig "lefulladt", és 1-2 percig nem volt hajlandó működni, mintha beszorult volna..)
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...