Még csak január eleje van, és máris birtokunkban van az elmúlt pár hónap két legfontosabb készletének végigjátszása: T1 után itt az Unimog is! (Ráadásul egyből kicsit továbbgondolva.) Bret bemutat és értékel.
Először is azzal kell kezdenem, hogy kritikus hozzáállásom ellenére mindig szerettem és a mai napig, így felnőtt fejjel is imádom a legokat. Szinte minden készletbe bele tudok kötni. Viszont ezt úgy fogom fel, hogy így még hosszú órákra, napokra leköt, hogy átalakítsam, kijavítgassam, alkatrészeket szerezzek be a tökéletesítésekhez.
(A képek az általam épített kocsit mutatják, vannak rajta olyan megoldások és alkatrészek, melyek nem részei a készletnek!)
I. Alapadatok
Neve: Mercedes-Benz Unimog U400
Sorozatszám: 8110
Témakör: Technic
Altéma:
Kiadás éve: 2011
Kockaszám: 2048
Minifig: nincs
Ára: 50 és 60 ezer Forint között
II. Mi van a dobozban?
Az első dobozom, amit széttéptem. Hát, igen... Az úgy volt, hogy már sokat agyaltam rajta, hogy az elvileg felfelé nyíló (nagy) dobozok, miért nem hajthatóak át teljesen. Na, az Unimog dobozát nézegetve jött a párom zseniális ötlete, hogy – Te, nézd itt perforált, ha ezeket benyomkodod, akkor át tudod hajtani. Szóval így történt.
A doboz nem túlméretes, pont jó, szerintem több zacskó nem igen férne el benne. És be kell vallanom, ezt igazán jól esett látni – szemben mondjuk a 8043-as markoló félig üres dobozával.
E készletre már azóta vágyom, mióta itt a Kockagyáron megláttam a posztot, hogy lesz ilyen; és azóta tervezgetem azt is, hogy milyenre fogom átépíteni... de erről majd később.
III. Játékmenet
Nálam elég rendhagyó volt a játékmenet, mivel számomra még a 8110-es is tele volt 'hülye' hibákkal. Csak hogy előre szaladjak, miért kell két kallantyút, plusz az akkutartó kapcsolóját elfordítani, hogy beindítsam a csörlőt?! Te, jó ég!
A mindkét oldalról működtethető kapcsolók
Játékmenet. A lego szerint az alvázzal kezdünk. Ez az a rész, ami elvileg a legbonyolultabb, a legtöbb alkatrészt emészti fel és az 5 füzetből, azt hiszem kettőt is igényel. Ezután a fülke, a plató, a daru és a csörlő a sorrend. Amennyiben télre aktualizálva az ember úgy érzi, inkább egy hótolós verziót preferálna, úgy a sorrend picit megváltozik. A B-modell: alváz, fülke, hótoló (tehát a platóból, a csörlőből és a daurból készül!).
Számomra az alapmodel összeszerelése semmi gondot nem okozott, szerintem nem ez a legbonyolultabb szett. Minden magától értetődik, minden gyönyörű szépen halad a maga útján. Az unalomba fulladást, a monotóniát úgy kerüli el a játék, hogy egyrészt hatalmas, és szerintem nincs ember, aki kibírná, hogy ne csodálkozzon rá minden lépés után, hogy ez mekkora! Másrészt pedig jót tesz neki, hogy darbokból áll, így minden nagyobb egység után el lehet játszani a fenti dolgot. Képzeljük csak el, mikor az alvázra felkerülnek a kerekek, aztán a fülke... ahogy fokozatosan testet ölt ez a semmi másra nem hasonlító forma!
Egy kis tuning elem egy Castle készletből.
IV. Értékelés
Minfigek: egy technic készlet lehet szép, lehet funkcionális... viszont egy dolog nem lehet, élő. Miért nem tudnak egyféle méretarányban tervezni, és legalább egy-egy embert adni a készletekhez?! Nem technic várost szeretnék építeni, tele lyukas lábú és kezű emberekkel. De könyörgöm, mennyit hozzátehetne a játékélményhez, ha 'valaki' vezetné a gépet, ha 'valaki' kezelné a darut! Nekem igen is hiányzik a figura: 0/10.
Karácsonykor végül is megoldódott a minifig-krízis.
Kockák: rengeteg, és ami a legjobb, hogy a legtöbb fekete és szürke, tehát semleges színek, amik szinte bármibe beépíthetőek. Aztán itt vannak még az új elemek is. A portal tengely, az új, erősebb rugók, a 'narancs' színű elemek (ha valaki technic gyümölcsre vágyna), a sok licenszelt matrica, és a pneumatikák, meg az új kerekek... nem is ragozom tovább: 10/10.
Ár: korrekt. Nem vicc, komolyan mondom, és nem úgy értem, hogy ne kellett volna fél évig gyűjtögetnem rá, vagy hogy egy átlag magyar bármikor beszerezhet egyet. Úgy értem, hogy ennyi pénzért sehol sem kapsz Mercedest. Ha a legalacsonyabb árat nézzük, akkor kábé annyiba kerül, mint bármelyik régebbi nagy készlet. Ez viszont licenszelt, és ehhez képest mondom, hogy nem drága, csak épp annyira, hogy levonhassak egy pontot: 9/10.
Játékélmény: fantasztikus... lenne, ha lenne benne leglább egy kapcsoló a motorhoz, a PTO-hoz (mechanikus erőt ad le elől vagy hátul). Ha a funkciók között (levegőpumpa vagy mechanikus kimenetek) nem két kis karral lehetne váltani, hanem külön motort kaptak volna. Ha a motorizált pumpához járna levegőtartály is.
Viszont ezek nem olyan béna, már-már szánalmas hiányosságok, mint a Crane Truck csak félig(!) motorizált emelője.
Ezek olyan hibák, amiket maga is bárki orvosolhat, és amikkel együtt is az egyik legjátszhatóbb készlet az U400-as: 9/10.
Annyira jól játszható a készlet, hogy még egy mézeskalács is simán elboldogul vele.
Összesen: 28/40. Ennyi. Szerintem az eddigi legjobb Technic készlet. Nagyon jól játszható, az alkatrészek nagyon jól újrahasznosíthatóak. És egy abszolut személyes vélemény, ami nálam még hozzátesz a 'szerelemhez', a forma, maga az Unimog design, imádnovalóan otromba! Jó ránézni, még jobb vele játszani, és nem lehet úgy elmenni mellette, hogy ha be nem is indítod, de akkor is legalább hozzá kell érned, meg kell 'simogatnod'.
Ha valaki nem ért egyet a minifiges eszmefuttatásommal, akkor 28/30, azaz kockagyári szabályok szerint 9/10.
V. lásd még
Ide hagytam azt, ami ha valakit érdekel elolvassa, ha nem, akkor átlapozza. Én nagyon sok dolgot másképp akartam, és sokakat hiányoltam a szettből. Így hosszas tervezés előzte meg az építést. Első és legfontosabb volt a távirányítás. Erről sok video kering a Youtube-on, ha valaki egyszerűt akar, ott talál kedvére valót. Én viszont váltót is akartam, és összezárható difiket. Ez utóbbit végül is elvetettem, mert nem lenne szívem kivinni a hóba/sárba a kocsit, a nappali-teszten pedig így is átmegy (papucsok, párnák, plédek, telefonok, az asszony lába...). A végleges verzióból aztán a váltót is kiszedtem. Úgy éreztem, hogy feleslegesen csúfítja el a formát, hogy ennek amúgy is csak terepen van jelentősége.
A kormányzás, úgy, ahogyan van teljesen alkalmatlan a motorizálásra (túl sok 'gyenge' alkatrészt tartalmaz, és túl nagy a kocsi súlya!) – még akkor is, ha sokan csak hozzácsapnak egy motort és kész.
Kormánymű-teszt plüssön.
A külön-külön motoroknak köszönhetően a fülkéből, egy csirkével kapcsolható az első PTO, mondjuk a csörlő. A hátsó PTO és a pumpa kapcsolóit a 'hasba' rejtettem, méghozzá úgy, hogy mindkét oldalon legyen kimenet, azaz bármelyik oldalról irányítható legyen e két funkció. Nehogy már át kelljen nyúlkálni ezen a monstrumon.
A hajtásért – megőrízve az összkerékhajtást – egy XL-motor felel, két 12-20-as lassító áttétellel. Míg a kormányzást rábíztam egy sima M-motorra, aminek két 8-24-es erősítés elegendő, hogy majdnem 2,5 kilónyi legókocka súlya se okozzon gondot a kerekek elforgatása.
Hátra új égősor került, a két kipufogót, légszűrőt a fülke mögött picit átalakítottam, megvastagítottam, hogy jobban mutasson.
A sofőr kapott két rózsafűzért, csak hogy garantált legyen az áldott-békés munkavégzés. És nem mellesleg a kocsi dőlésszögét is jelzik azzal, ahogy himbálóznak a terepen.
A plusz pneumatikus munkahengerek és néhány apróbb alkatrész már úton van (Bricklink) a további munkához..., mert e készletet lehetetlen befejezni.
Linkek:
- egy nagyon alapos és részletes végigjátszás
- egy fórum 8110 mániásoknak
Pár blog, ha ötletekre lenne szükség építéshez, átalakításhoz:
- http://www.sheepo.es/
- http://sariel.pl/
- http://www.nico71.fr/