I. Alapadatok
|
Név: Volkswagen T1 Camper Van (lakóautó)
Sorszám: 10220
Téma: Large Scale Models (nagy léptékű modellek) - LEGO exkluzív készlet
Altéma: Vehicles (járművek)
Kiadás éve: 2011
Kockaszám: 1332
Minifig: 0
Ár: 26.490 forinttól majdnem a duplájáig
II. Mi van a dobozban?
Szép, testes dobozt hozott a postás. Kivételesen minden oldalát körbefényképeztem. Külön tetszik a figyelmeztetés, miszerint ez szigorúan 16 éven felül ajánlott, és szigorúan "építőjáték". Amúgy meg tényleg gazdagon díszített egy doboz: van rajta egy egész estét kitöltő elemlista, néhány klassz kép az eredeti modellről, a Volkswagen hivatalos áldása... Na szóval az a fajta cucc, amitől az ember hirtelen megérti, hogy tényleg jó dolog a MISB. Méretügyi miheztartás végett mellétettem a 8258-as dobozát is.
Szerencsére, mint az alábbi képen is látható, a doboz sérülésmentesen nyitható. Viszont a fedele nem nyílik fel, ezért tálcaként nem használható, így hát a kéznél lévő 8258-as dobozából építkeztem, amit pedig régi jó szokásomhoz híven kisebb papírtálcákkal béleltem ki, amelyekbe szín szerint szortíroztam a tizenhat jól megtömött zacskó tartalmát. Apropó: most az egyszer tényleg úgy éreztem, hogy nem méretezték túl a dobozt. Ennél kisebb helyre már gyömöszölni kellett volna az anyagot. És még így is nagyon örültem, hogy a két füzet és két kis matricalap egy külön fóliában, vastag kartonnal védve érkezett, illetve hogy a szöveteket és a motorba való gumit külön kis papírtasakok védték gyűrődés vagy szakadás ellen.
Mire így mindent szépen kirakosgattam, már túl voltam a bő félóra nekikészülődésen. Amint azt előre sejteni lehet, ez nem egy kapkodós készlet. Minden percét illik élvezni.
III. Játékmenet
Engem mindig meghat egy építkezés első lépése. Itt egy 12x2-es és egy 12x1-es lapot kell egymásra illeszteni, ebből lesz majd mikróbusz (vagyis annak a hátsó lökhárítójának a tartójának a legalja, szóval fontos darab, na). Számomra kissé szokatlan módon, de nyilván nagyon logikusan a farmotoros kocsi hátával kezdődik az építkezés, onnan haladunk előre, illetve fölfelé. A motor maga baromi jópofa, bár nyilván totálisan csak optikai - az egyéb iránt remek esztétikáján kívül funkciója nincs. Olyannyira nem, hogy az ékszíjat ábrázoló kör metszetű (mechanikaileg ez az ékszíjnak majdhogynem az ellentettje!) befőttesgumit felülről egy olyan "görgő" feszíti, amit fekete csap rögzít (ergo ha akarna, se foroghatna).
Az első este másfél óra építés után a 37-ik lépésnél, a lakótér járólapjának lerakásával fejeztem be az aznapi adagot. Jóleső érzés volt, hogy másnap még a kétharmada hátravan.
A második napon két részletben összesen további két és fél órát építkeztem. Egy percig se unatkoztam, sőt lépésről lépésre igazi öröm és élvezet volt látni kibontakozni megannyi apró részletet. Egészen érdekes dolgokkal is találkozik az ember: a függönyök és a tetőszellőző vászna ahhoz hasonló viaszvászonból készülnek, mint a hajók vitorlái, és úgy kell mindegyiket felgombolgatni a helyére. Minden egyes gombolásnál a frász kerülgetett, nehogy elszakítsam a szövetet, de szerencsére ilyen nem történt.
A képekből talán nem feltétlenül derül ki, de két dolog rettentően megizzasztott: az egyesek meg a matricák. Az egyesek alatt azt értem, hogy egyszerűen rengeteg az 1x1 pötty alapú lap és kocka, és aki legózik, tudja, hogy ezeket milyen nehéz tökéletes párhuzamban egymásra (vagy bármi másra) építeni. Főleg amikor rendes és lapos egyesek keverednek "lámpatartó" egyesekkel, stb., illetve amikor - az átlag gyári LEGO gyakorlattól eltérően - egész idomok rögzülnek egyetlen egy pöttyön. A galériában direkt mutatok rá néhány frappáns példát. Tehát fontos, hogy minden egyes egyenesen és stabilan álljon, márpedig itt akad belőlük pár száz.
Na és azok a ragacsok: Kevés a matrica, viszont annál félelmetesebbek. Az egyik a szélvédő középső elemére való fehér csík, amit sikerült nem egyenesen, nem középre raknom. Megpróbáltam korrigálni, bár ne tettem volna! Csak még rondább lett sajnos. A másik félelmetes darab a fényesen csillogó VW logó, a kocsi orrára. Mi a baj vele? Az, hogy pont jó szögben kell ráragasztani arra a tetves kerek csempére, és ha nem sikerül (márpedig naná, hogy nem sikerült), akkor szakítás, rondítás nélkül lehetetlen korrigálni. Az enyémet már legfeljebb csak spanglifüstön át látnám egyenesnek, ha egyáltalán.
Ettől függetlenül azonban a végeredmény valósággal káprázatos.
IV. Értékelés
Kockák: 10/10. Eszméletlen egy anyagbánya. Időnként egy-egy lépésen belül is káprázatos darabszám kell egy-egy kockából. Speciális kocka gyakorlatilag nincs is, hacsak nem számítjuk speciálisnak azt a két átlátszó lámpatartót és két krómozott hengert, ami a motortér hátában bújik meg. No meg a világos szürke 1x1-es kerek bütykök mind krómozottak, és akként is jelölik a füzetben (kis fehér "kereszt" csillan rajtuk), kivéve egy helyen, amikor is sima világos szürkének mutatják, és meg széttúrtam a teljes kupacot, mire rájöttem, hogy sima nincs, csak krómozott... Örömmel jelentem azt is, hogy nem hiányzott egyetlen kocka sem, a legkisebbekből pedig szokás szerint csomagoltak némi fölösleget is (még abból a zöld izéből is - nem tudom, mi az, ami zöld és egy hippi lakóbusz hálórészében egy rejtett kis polcon termesztik).
Játékélmény: 8/10. Az összerakása négy óra tömör örömjáték volt, utána meg nyitogatni az összes ajtót, ablakot, motorfedelet, felállítani az asztalt, aztán elrakni, benézni a hűtőbe, kinyitni az ágyat és visszazárni kanapéba, bekukkantani a tükrös szekrény mögé, gyönyörködni a műszerfalban, indexkarban, váltóbotban, a három pedálban... egyszerűen priceless. A két pont ott vész el, hogy a tükrös szekrényből és az első ülések alól egyből kilát az ember a földre (nincs igazi fenéklemez), illetve nemcsak hogy nem kormányozható a kocsi, de a két kerékpár ráadásul közös tengelyen van egymáshoz képest állandó szögben rögzítve, tehát kanyarodni egyszerűen reménytelen. Egyenesen viszont megy, mint a golyó (nagyon jól gördül, a súlya meg nagy tehetetlenséget kölcsönöz neki).
Ár: 9/10. Jó, persze, van rajta egy kis exkluzív felár, no meg a VW licensz is nyilván kóstál valamit, de ennyi frankó kocka és egy ilyen gyönyörű modell külön-külön is megérné ezt az árat, hát még így a kettő együtt!
Összesen: 9/10. Nincs rá más szó: minden porcikájában bódítóan pszichedelikus. Aki teheti, az szerezze be, vagy kapja meg ajándékba! Aki nem teheti, intézze el, hogy mégis tehesse! Egyszerűen kötelező darab, ami jó eséllyel marad kultikus még évek (netán évtizedek?) múlva is. Elvégre az eredetije is így járt.
Legózz
Ne háborúzz
V. lásd még
- elemlista
- első és második füzet
- egy nagyszerű motorizálás
- még több T1 a blogon