Nagyon elkényeztettek minket az utóbbi időben. Most éppen Feri küldött egy csodálatos végigjátszást. Mind a témájától, mind a hossza bevezetőtől könnyezem. Legózási-életrajzát annak is ajánlom végigolvasni, akit esetleg a Techni-kritika maga nem érdekel. Készüljetek a legjobbakra!
A bevezető rész ömlengősre sikerült, összefoglalom lego-s múltamat. Akit nem érdekel, az ugorjon rögtön a tényleges végigjátszáshoz.
Gyermekkoromban rengeteget lego-ztam. Napokat töltöttem a szőnyegen és építettem mindent, amit csak lehetett. Ezekre a
készletekre tettem szert. Amilyen alkalomra csak lehetett, mindig csak lego-t kértem szülőktől, rokonoktól. Édesapámmal együtt ott ültünk a kisszoba szőnyegén, és raktuk egymásra a kockákat. Mindig rámszólt, hogy ne foggal szedjem már szét az elemeket – ezek nyomát most is látom. Illetve amire még nagyon emlékszem, hogy egyszer lenyeltem a motor kormányának egyik felét (olyan 2-3 mm-es darab),
ebből a készletből.
Aztán ahogy egyre nagyobb lettem, az ajándékok iskolaszerre, pulóverre, zoknira cserélődtek. Jött a számítógép, a sport, a haverok, a gimi, fősuli, munka, most meg várom a fiamat, hogy megszülessen. Távolból figyeltem a játékboltok polcait, és láttam, hogy mennyi új lego van, milyen jó kis megoldásokat alkalmaznak, milyen csicsás (nem pejoratív értelemben), extra készletek vannak ahhoz képest, hogy az én gyerekkoromban mi volt. Aztán egy munkahelyi prezentáció koncepciója egyszer a lego-ra épült, ahova többek között sematikus lego kamion képeket kellett gyártanom photoshop-pal. Na ekkor láttam meg a 8258-as készletet is. Ekkor jöttek elő belőlem azok az emlékek, amiket fent leírtam. Sok tematikus blogot, weboldalt ismertem meg, amik a lego-val foglalkoznak, többek között a kockagyar.blog.hu-t is, amit már minden nap megnézek. A brickset-en láttam meg, hogy az én „őskészleteim” is fent vannak. Innentől már nem volt visszaút. Közben unokaöcsém is öntötte az olajat a tűzre: pár Star Wars készletet együtt összeraktunk.
Aztán egyre jobban erősödött bennem, hogy nem ciki (annyira), hogyha felnőttek is lego-znak – az AFOL fogalmát is megismertem.
Szerencsére párom is gyermeklelkű, ezért nem kellett magyarázkodnom, hogy milyen terveim vannak. Nemrégiben volt egy akció egyik női magazinnál, ahol 20%-os kedvezményt biztosítottak több üzletbe is, többek között egy drogéria hálózatba is, ahol történetesen lego-kat is árulnak: így került 35.120 HUF-ba a készlet.
I. Alapadatok:
Neve: Crane Truck – darus kocsi
Sorozatszám: 8258
Témakör: Technic
Altéma: Trucks
Kiadás éve: 2009
Kockaszám: 1877
Minifig: 0
Ára: új, dobozos, bontatlan készlet: 41.900 HUF-tól 51.900 HUF-ig (hivatalos ár a shop.lego.com-on, valamint a legoaruhaz.hu-n)
német ebay-en: új, eredeti csomagolásban – postával együtt nagyjából a fenti két ár között mozog
II. Mi van a dobozban?
A doboz óriási. A teteje felnyitható, itt található több kép is a kész műről, illetve annak funkcióiról. Az egyik kép alján lehet látni, hogy hosszában 53 cm a teherautó (hozzáértők kedvéért: négytengelyes Scania R 620 - darus felépítménnyel ellátott nyergesvontató), de ez összeépítve még hatalmasabbnak tűnik.
Csak akkor tűntek fel a méretek, ahogy egyre jobban haladtam előre az építéssel. 28 zacskóban 1877 elemet találunk, amiből 1853-et fel is kell használunk az építés során (24 extra). Először a nagyszoba közepén helyet csináltam magamnak, és leterítettem egy büntetőzöld plédet, amire kipakoltam a zacskókat.
III. Játékmenet
Úgy gondoltam, hogy az építésnél a zacskók tartalmát hagyom ahogy van, és követve a 4 füzetet, összeépítem. Aztán ez sem logisztikailag, sem ergonómiailag nem volt megvalósítható, tulajdonképpen a játékélményt nullára csökkentette. Azt hittem, hogy semmi logika sincs abban, ahogy az ”egységcsomagokat” pakolták. Fél óra után úgy döntöttem, hogy a konyhából behozom a műanyag kajásdobozokat és azokba, illetve azok tetejére teszem ki a csomagok tartalmát.
Ez jó ötletnek bizonyult. Sokkal gyorsabban haladtam előre, és kezdtem felfedezni az értelmet is, ami alapján a gyártók összerakták a zacskókat. Sőt, egy idő után már tudtam, hogy miért hova kell nyúlni.
Minden egyes füzet után készítettem egy részletfotót. Az első befejeztével csak nagyjából sejtettem, hogy mi az, amit építek.
A második után már körvonalazódtak a készlet formái.
A harmadik füzettől már szinte minél hamarabb be akartam fejezni, mert annyira kiváncsi voltam a végeredményre, illetve az elemek is fogytak – ekkor már a konyhaasztalon folytattam.
A negyedik füzet főleg a daru összeállításával foglalkozik és a motorizált szerkezet működtetésével.
A számos fogaskerék elhelyezésénél és illesztéseknél figyelni kellett, hiszen később ezeket teljesen körbe kellett építeni a megfelelő rögzítés miatt, és ha valamit eltéveszt az ember, akkor szét kellett volna szedni. Amiért kicsit aggódtam az az volt, hogy a magát az akksit (amibe 6 darab ceruzaelem kell – az elemeket a doboz nem tartalmazza), szinte a legvégén kell csak beletenni, így ekkor derülhetett csak ki, hogy az elmúlt cirka 7 óra építés során jól figyeltem-e.
Majd jött az, amire már annyira vártam. Kikerekedett a szemem, mint egy manga rajzfilm karakternek, és elindultak kifelé a kitámasztó talpak. Megszűnt a világ és újra gyermeknek éreztem magam.
Innentől összedobtam a darut, és befejeztem az építést. Nagyjából 8-8,5 óra alatt végeztem, két napig készült. (8,5 óra építés! Álomszerű.)
Olvastam egyes fórumokban, hogy valaki már 3 óra alatt abszolválta, ami talán nem lehetséges. Mondjuk nyílván soknak tűnik a 8 óra, de én minden olyan elemet, részletet elnézegettem, amit még életemben nem láttam, főleg az elején. Vannak nagyobb darabok is - ajtók, akksi védőelemei, oldalfalak, a darun található elemek. Ezekre matrica is kerül. A sofőr nevét is én választhatom ki, ami a kormány előtti szélvédőn szoktunk látni (többek között Hans, Peter, John neveket ad nekünk a lego). Én a Frank-et választottam (keresztnevem Ferenc).
A kabint billenthetőre lehet megépíteni, ami alatt látszik a működő V8-as motor (dugattyúkkal).
IV. Értékelés
Kockák: 9 / 10
1877 elem. Rengeteg. Aki egyedi dolgokat akar megépíteni, annak ez a készlet tökéletes. Egy-két dolog, hogy ne adjak 10-est, de ez csupán szőrszálhasogatás: a visszapillantó tükröket nem
fekete sima 1x4-es tile-okból kellett volna megoldani, hanem mondjuk krómszínűből. Ne feledjük, ez egy igen részletes modell, egy ilyen apróság sokat dobott volna rajta.
A kipufogót láttatni akaró elemek elég érdekesen vannak megépítve, sutának tűnik. A V8-as motor működik, viszont a kabin alatt van, aminek a működését csak akkor látjuk, ha a kabint ledöntve tologatjuk a teherautót - ami az éleben nem történik meg. A kabinnak csinálhattak volna valamilyen alaprészt, mert így a tetőn keresztül belátni a motorhoz. Vagy jó lett volna, ha az ajtókat ki lehetne nyitni. De ezek csak apróságok…
Játékélmény: 8 / 10
Csodálatos. Aki szereti a technikát, a műszaki dolgokat, vagy egyszerűen csak a munkája gyümölcsét, annak igazán megéri. Ahogy bekapcsolod a szerkezetet és hallod, ahogy forognak a kereket, megmozdul a daru; tényleg nagyon megfogja az embert. Amikor este hazaérek a munkahelyemről, az íróasztalon át kell pakolnom valamit mindig A pontból B-be a daru segítségével.
Amiért 8: a daru utolsó szekciója csak manuálisan mozgatható. Értsd: nekem kell kihúzni a kart és kitekerni a kötelet – a doboz tartalmaz egy 2 méter hosszú fekete kötelet, a kampó pedig fémből van. A szerkezetből, áttételekből adódik és a fizika törvényeiből, hogy az akksi igen nehezen mozdítja a karokat egy bizonyos szög után, valamint a teherbírása is kicsi. Viszont totál élethű.
A kezdeti nehézségek után, nagyon belejöttem, megtetszett maga az építés folyamata is. Az első két tengely kormányozható, mint a valóságban, a meghajtást itt a harmadik tengely adja - ettől mozognak a dugattyúk. Még egy készletet meg lehet építeni belőle, melynek leírását a lego weboldaláról lehet letölteni pdf formájában. Ezt is meg szeretném építeni, ami minimum egy hosszú hétvége lenne, úgyhogy ez egyelőre csak a jövő zenéje.
Nehézségi fok: 9 / 10
Jó értelemben tűnt nehéznek. Figyelni kell a részletekre, főleg a fogaskerekek, mozgó alkatrészek illesztésénél, hogy minden akadálymentesen működjön. Életemben nem raktam még össze ekkora lego-t, de nem ez volt az utolsó, az biztos. Nem tudom, hogy milyen lehet egy 10-es nehézségű készlet - mondjuk Mindstorms, vagy valami távirányítós…
Lehetőségek: 8 / 10
Ahogy feljebb is írtam, rengeteg lehetőséget rejt a készlet. Változatos méretű, színű elemek, fogaskerekek, illesztőegységek jól kombinálhatók. (Mióta nincsenek Technic-figurák a készletekben? Jól mutatna benne egy sofőr és vagy egy kezelő.)
Ár: 7 / 10
Ha nem lett volna lehetőségem arra, hogy a bolti árnál viszonylag olcsóbban vegyem meg, akkor valószínűleg… valószínűleg csak karácsonykor vettem volna meg, de megvettem volna. Nem mindig bízom a kölönböző aukciós oldalakban, és ott sem lehetett volna olcsóbban megvenni bízva abban, hogy minden egyes elemet megkapok és a szállítás során nem sérül. Egy ilyen nagy értékű darabnál szerintem fontos szempont. Nyílván 50.000 HUF-ot nem adnék érte.
Összesen: 8/10.
V. Lásd még
- Képek a szerintem eredeti teherautóról:
itt és
itt. A Scania az R620-as sorozatának négytengelyes alvázára került egy daru, ami maximum 12 tonnát bír emelni. Nagyjából egy 1:10-es méretarányú modellt tudunk megépíteni.
- Itt egy egész jó
videó a mozgási fázisokról.
Nem is tudok mit mondani a végén: kéne, pedig sok minden vagyok, de Technic-játékos nem. Nem ajándékoz nekem valaki egyet?