I. Alapadatok
Neve: Motorized Excavator
Sorozatszám: 8043
Témakör: Technic
Kiadás éve: 2010
Kockaszám (elemszám?): 1125
Ára: 32.000 – 50.000 forint
II. Mi van a dobozban?
A doboz a szokásos méretes Technic doboz, amit az év legnagyobb modelljének szoktak adni. Szállítás során sajnos kissé megtörődött, de szerencsére csak a hátulja.
Azonban így is szépen látszik a B modell, ami egy dögös lánctalpas dózer. Nem egy 8275, de azért nagyon jól sikerült. Sajnos az építési útmutatót csak letölteni lehet, a dobozban nem található meg. Ez azért szomorú, a régi időkben simán belefért a költségvetésbe, szerintem most sem lenne túl nagy érvágás kinyomtatni pláne, hogy egy ilyen rendes B modellt készítettek, nem egy olyat, mint pl. a már említett 8275-höz.
Kinyitva a szokásos kusza kép fogad bennünket azzal az igen kellemes különbséggel, hogy ebben már egy kartonlappal van egybecsomagolva az összerakási útmutató és a matrica. Nagyon dícséretes ötlet, aki bontott már ki LEGO-t gyűrött matricaívvel tudja értékelni.
Technic MOC építőknek egyböl megemelkedik a pulzusa ennyi elektronika láttán
III. Játékmenet
A zacsik nem számozottak, de ez a kb. 1100 alkatrész nem is igen igényli. Pláne, ha nem öntjük rögtön ki a lánctalpakat és félretesszük az elektronikát. Így egy közepes méretű kupacot kapunk.
A pin-eket és más apró elemeket tartalmazó zacsikat külön öntöttem egy műanyag edénybe,
a panel-ek is a szélre kerültek
Az összerakást az alvázzal kezdjük. Egyszerű konstrukció, és négyet is tartalmaz ebből az új elemből, ami nagyon hasznos, ha valaki motorral hajtott kúpfogaskerekes áttételt használ, mert meggátolja az ún. elkattogást, a fogaskerekek fogainak egymáson való átugrását. Külön öröm a kétoldalt használt Technic Brick-eket látni, nagyon örültem nekik! Sokkal erősebb vázakat lehet velük építeni, mint studless konstrukcióval (azonos súly esetén legalább is), igazán használhatnának többet is a készletekben belőlük.
Természetesen a DarkBluishGray színű elemeket a Black-ektől ebben az útmutatóban is alig lehet megkülönböztetni egymástól, bár mintha lenne valami alig észrevehető előrelépés e téren, csupán két-háromszor nyúltam mellé. Amit lehet, az is magyaráz, hogy nem gyakran kerül ebben a modellben a két szín egymás mellé.
Az első modul építésének végén elkészül az alváz a meghajtással, ami a forgózsámolyon megy keresztül a 8258-as megoldásához hasonlóan. Figyeljünk összerakásnál a forgó tengelyekre! Sosem szabad szorulniuk, ezt minden esetben ellenőrizzük, egyes részek összeállítása után is. Ennél a komplex modelnél, ahol a forgatónyomaték igen messze használódik fel a motoroktól ez hatványozottan érvényes.
A következő modulba épülnek be a motorok és a vevő egységek, így ideje kibontani az elektronikát és leellenőrizni azok hibátlan működését.
Elégedetten dörzsöltem a tenyerem miután jól megzúgattam a két távirányítóval a négy motort. Jó lesz ez...
A négy Medium motor mint a vidám kismalacok sorakoznak egymás mellett, elegánsan van megtervezve ez a modul. Helyükre kerülnek a vevő egységek, és egy nagy kupac kábelt is ügyesen el kell vezetnünk. Itt felhívnám a figyelmet a vezetékekre, a lánctalpakat hajtó fogaskerekek könnyen elérik őket, ha nem toljuk eléggé hátra azokat. Ha pedig következetesen figyelmen kívül hagyjuk a daráló hangot, hamar szegényebbek lehetünk egy M motorral, vagy rosszabb esetben egy IR Receiverrel.
A hátfalat is most kell megépítenünk, ismét örömmel rakosgattam a jó kis bütykös elemeket. Matricázás után nagyon élethű lett, a rácsos lámpa különösen tetszett!
Ezután jön a váltó, ami a 2x3 funkció között vált a negyedik motor segítségével (az mozgatja a váltót) Az a felfelé meredő piros elem mutatja majd használat közben, épp melyik funkciók elérhetőek a távirányítón keresztül. Az első három lehetőség a két lánctalp mozgatása és a felépítmény körbeforgatása, majd váltás után használható a második három, a markoló kar két részének és a kanálnak az irányítása.
Ezzel végére értünk az első füzetnek, maradt még kettő. Az aztalon lévő alkatrészkupac is fogyogat. Pont két óra telt el ekkor a doboz kibontása óta.
A második füzet első részének segítségével megépült a második egység is teljes egészében. Tartalmazza a váltót és a kihajtásokat a hat funkció felé, amik közül a lánctalpak meghajtása a két nagy rész összeállításával már be is van kötve. Ezt a modult sem volt különösebben nehéz összerakni. Bár elsőre bonyolultnak tűnhet a markoló, és ez a rész tartalmazza a legtöbb fogaskereket benne, mégis ügyesen ki van találva az összerakás folyamata, így flottul ment minden.
Ezután került sor a két alsó Linear Actuator beépítésére. Örömmel konstatáltam, hogy ezek már az új típusok, amiket a BrickLink ugyan nem különböztet meg, de több ponton is módosított rajtuk a LEGO cég. Talán a legfontosabb különbség, hogy vastagon be vannak vonva kenőanyaggal belül, így véve elejét idő előtti megkopásuknak. Zsírosan cuppogtak miközben ki-be tekergettem őket. Az actuatorok beszerelésekor figyeljünk arra, hogy teljesen be- vagy kihajtott állapotban helyezzük be őket, ellenkező esetben igen nehéz lesz összehangolnunk azokat, és így az egyik mindíg jobban meg lesz terhelve, ami teljesítményromláshoz vezet.
Ezzel véget ért egyelőre a munkánk a felépítményen, jöhet a markoló karja. Itt mindjárt egy igen érdekes elemkapcsolat következik. Az alábbi képen látható kék hosszú pin így betolva középen állandóan össze van nyomva ahelyett, hogy szépen be tudna kattanni.
Régebben olvastam egy .PDF-et a LEGO által tiltott építési technikákról. Abban sok-sok példa volt a jó és rossz kapcsolatokról, és bizony az ilyen befeszített állapot ott tiltólistán volt... Na, mindegy, nagy kárunk nem lesz belőle legfeljebb középen kicsit meggyengül az a két pin. Így azonban erősebb kapcsolatot tudtak létrehozni a markoló karjának két alsó szára között.
A kar hamar elkészül, benne néhány trükkös tengelymegvezetéssel, amiken keresztül a meghajtás mindkét fenti Actuatorhoz eljut. Maga a kar igen erős, stabil szerkezet, nem nyeklik nyaklik olyan, mint amilyennek kinéz.
Az utolsó modult is a helyére rakva a markolónk technikailag készen van. Aki nem bírja kivárni, már most kipróbálhatja. Én erőt vettem magamon, és nem tettem így. Mivel a második füzetnek is a végére értünk, ideje szemrevételezni mink maradt.
Elsőre úgy tűnhet, teljesen felesleges volt ennyi elemnek egy harmadik útmutató. Nagyrészt igaz is, azonban innen még háromnegyed óra volt mire kész lett az Excavator köszönhetően a rengeteg matricának, így ha a munka mennyisége nem is indokolta, a ragasztgatás időigénye miatt talán célszerű volt elválasztani ezt a harmadik részt a másik kettőtől. Itt meg kell jegyezzem, az egyik szemem sírt a másik nevetett a matricázás során. Sírt, mert gyakorlatilag egyetlen egy sárga Technic Panel sem maradt, amin nem lett minta, így sajnos igen problémás lesz őket más MOC-okban felhasználni. A másik meg nevetett, mert nagyon szépek a matricák és igazán sokat tesznek hozzá a modell szépségéhez, ehhez nem férhet kétség.
A kabin kialakítása és az új Panel-ek által adható forma nagyon tetszik, a régi szögletes, régies gépeket szerencsésebben modellező építőelemek, vagy a kis és nagy lyukakkal elcsúfított régebbi Panel-ek helyett ez az új igazi elegáns, tiszta formák kialakítását teszi lehetővé. Kiváló példa rá a markoló teste.
Összességében elmondhatom, hogy az építés minden percét élveztem. Nem monoton, nagyon kevés az ismétlődő rész, a sok-sok áttételt élvezet tanulmányozni, rájönni mi-mit mozgat. Négy óra alatt kényelmesen végeztem vele stresszt szokás szerint csak a matricázás okozott, nagyon idegesít a rosszul felragasztott, így elég sokat szöszmötölök vele.
IV. Értékelés
Kockák: alapvetően nem sok elemből áll a markoló, és abból is egy rakás lánctalp és pin, de a maradék mind univerzális alapelem. A motorok, az Actuatorok, a biztos kúpkerekes áttételt adó új fekete összekötők mind mind számtalan távirányítható funkció megépítését teszik lehetővé a jövőbeni MOC-okban. Két negatívumot tudok megemlíteni, az egyik a (z amúgy kiváló) matricák által más építményben szinte használhatatlan Panel-ek, és a (szinte restelkedve írom ide, hisz mit keresnének itt) kerekek hiánya. Azok nélkül ugyanis igencsak behatárolt mit építhetünk, ami ugye kizárólag lánctalpon közlekedhet. Így bár az A és a B modellt is teljesen rendben lévőnek tartom, és hozzájuk egyetlen árva alkatrésszel sem tennék többet, én 8 pontot adok a 10-ből, ha arra gondolok mi másra lehet használni a készlet elemeit.
Játékélmény: összeépíteni, ahogy már írtam nagyon élvezetes, játszani vele pedig még annál is jobb. Fiam is imádja, minden nap „dolgozik” vele, és én is sokat „rakodtam” már. Élethű, szép funkciók apró szépséghibákkal, amit csak szőrösszívűek róhatnak fel. Ilyen pl. hogy az Actuátoroknak hosszukhoz képest rövid a kitolható munkahengerük, így az alsó kettő nem engedi annyira le a markoló karját, mint egy igazi gép. Azonban itt is megfigyelhető a tervezők minden részletre kiterjedő figyelme, mert a szőnyegen játszva ez soha nem tűnik fel, az Excavator saját szintjén remekül elboldogul, maga alól meg úgysem kell markolnia a játék során. Ugyanígy nem lenne korrekt azt hiszem felróni neki, hogy igencsak fogyasztja az áramot, és a kar tőből való emelése meg is izzasztja az egy szem M motort, ami azért felelős. Ez egy nagyon alaposan megtervezett, igényes technikájú gép, sajnos néha picit gyenge hozzá az M motor. Viszont XL-ek nem fértek volna el, és a fordulatszámkülönbség miatt nagyon nem is lehetett volna a kétfélét kombinálni. A funkciók közötti váltás sokszor nem megy egyböl, ilyenkor párszor rövid időre újra megnyomjuk a funkcióválasztó kart a távirányítón, és így már megbízhatóan kapcsol. Ezek azonban nem igazi hibák, a számomra eddig megismert Technic flagship-ek közül (a 80-as években kiadottaktól kezdve szinte az összeset összeraktam már, bár legtöbb nincs meg) ugyan nem ez a legkedvesebb a szívemnek, (az továbbra is a 8880 marad) mégis egyedül erre tudom azt mondani, ez egy finom műszer minden porcikájában. A visszahívás utáni verzióról beszélek természetesen, az előtte lévőt nem próbáltam. Számomra a játékélmény 10/10
Ár: a shop.lego.com és egyes üzletek közel 50.000 forintos árát túlzónak tartom, annyiért nem vettem volna meg. Viszont sok külföldi forrásból beszerezhető nagyjából 130 - 140 euro körüli áron, én is annyiért vettem. Annyit bármikor megér az én véleményem szerint. Mivel beszerezhető több forrásból is a fent említett igen magas ártól jóval kedvezőbben, én az árra 9-est adnék. Azért nem 10, mert egyrészt kispórolták belőle a B modell összerakásiját, és hát olcsóbb mindíg lehetne a LEGO.
Összesen: 9. Tökéletes Technikkel még nem találkoztam, ez sem az. De közel van hozzá. Talán majd az Unimog...
V. lásd még
- építési útmutatók (1., 2., 3., 4.)
- elemlista
- teszt (TB) - videóval
- tulajdonosi vélemények (MALUG)
- további képek