Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Végigjátszás: 6440 Jetport Fire Squad

2011.08.27. 08:59 - Brickfan

Jómagam a 4 stud széles lego járművek fénykorában szocializálódtam, így nem is kérdéses, hogy a 6 stud széles autók alapvetően nálam is kiverik a biztosítékot. Mostanában mondjuk némileg meváltozni látszik ez a helyzet, de akkor is. A mai poszt témájául szolgáló készlet 1991-ben született, és biza 6 bütyöknyi szélességével igencsak eretnek volt a maga idejében. Az eretnekeket pedig többnyire tűzzel-vassal irtani szokták, viszont aki ezt az eretneket tűzzel szeretné elűzni, fel kell, hogy kösse a gatyáját: a 6440-es Jetport Fire Squad amolyan repülőtéri tűzoltóként eredendően tűz oltására született. Régi álmom volt ez a készlet, miután hozzá jutottam, gyorsan összeraktam, közben készítettem néhány képet, hogy bemutathassam Nektek is.
 
I. Alapadatok
 
Neve: Jetport Fire Squad
Sorozatszám: 6440
Témakör: Town
Altéma: Airport
Kiadás éve: 1991
Kockaszám: 151
Minifig:2
Ára: Használtan 3.000 Ft – 10.000 Ft körül már itthon is hozzá lehet jutni állapottól függően, új, bontatlan készletként 30-40.000 Ft-ot is elkérnek érte a bricklinken.
  
 
  
II. Mi van a dobozban?
 
Bár használtan jutottam a készlethez, sikerült egy kitűnő állapotú dobozzal megvásárolnom. A doboz display-es, és a korábbi tulajdonosa a display-t vágta körbe, így nyitotta ki a készletet, merőben szokatlan módon.
 
 | fotó: peeron.com |

A megfelelő méretű, legkevésbé sem túlméretezett doboz előlapja impozáns, messziről is jól láthatóan feszít rajta a robosztus felépítésű, 6 stud széles gépezet. Ne feledjétek, 1991-et írunk, ekkor a 4 stud széles közúti jármű volt a standard! A hátoldalon alternatív építési lehetőségeket láthatunk, melyek őszintén szólva elég gázosak, nekem legalábbis nem tetszenek. Ránézésre mintha muszájból készítették volna a tervezők, bár kétségtelen, hogy a készlet alkatrészei elég komolyan megkötötték a tervezők kezeit. A doboz belső oldalán a 9V light&sound megoldás főbb funkcióit bemutató ábrák sorozata, és némi idegen nyelvű leírás található.

A displayről találtam egy fotót, ezek alapján a 9V főbb elemei: elemtartó, sziréna és villogó, továbbá a 6 stud (!) széles szélvédő és néhány egyéb elem volt kiemelve. A többi elemet a display alatt bezacskózva lehetett megtalálni (gondolom), az összeállítási útmutatóval és a matricaívvel együtt. A képen látható doboz belső kerete sárga színű, az én készletem dobozán a keret kék. Érdekes, nem tudom, mi okozza az eltérést.
 
 
III. Játékmenet
 
A szokásos 4 stud szélesség a ’80-es évek vége felé kezdett a lego tervezőinek szűkössé válni. Nem végeztem mélyreható kutatásokat, hogy melyik volt az első 6 stud széles jármű, de emlékeimben egyértelműen ez a szett jelenik meg, mint a 6 stud széles gépjárművek úttörője. A ’90-es évek közepére már 5 stud széles kamionok, és hozzá tartozó 6 stud széles vontatmányok (mint pl. ez) jelentek meg időről időre, és ma már egyértelműen láthatjátok Ti is, merre halad a (lego)világ. Részemről nem csodálkozom ezen különösebben, egy VW Golf I. is jóval kisebb és keskenyebb volt a mai leszármazottjánál.
 
 
A 2 fig repülőtéri tűzoltó alkalmazottként áll csatasorba. Egyforma egyenruhájuk fekete (tűzálló?) nadrágból, repülőtéri logo-s felsőből, és tűzoltó sapkából áll. Mosolygós classic fej, szerintem rendben van, nem találok kivetnivalót bennük. Látszatra egyforma beosztásúak, nem tudom, van-e parancsnok közöttük. Gyerekként biztos kineveztem volna az egyiket parancsnoknak.
 
A jármű építését nagyon vártam, kíváncsi voltam, hogy oldották meg a szokásosnál szélesebb kialakítást: érdekes megoldás, bár nem tudtam eldönteni, hogy spórolásból ilyen szellős az alváz hátsó része a dupla tengelynél, vagy valamilyen valós struktúrát utánoztak le?
 
 
Már az alapok kialakításakor beépítésre került az elülső vízágyú, komoly kis szerkezet, melyet egy takarólemezzel el lehet rejteni, ha épp nincs rá szükség. A tűzoltó további kialakítása sem hétköznapi: bár 6 stud széles, a kormány középen van, ennek megfelelően csak 1 fig ülhet be egyszerre az egyébként minden irányban kellően tágas fülkébe. A 9V elemtartó beépítése mellett is maradt elég hely egy tömlőnek, egy kisebb tároló-rekesznek az oxigénpalackhoz, melyből furcsa módon csak 1 db jár a készlethez: füst esetén csak az egyik fig jut oxigénhez.
 
A vezetőfülke teteje is érdekes megoldást tartogat, nem találkoztam ezzel még máshol. A vezetőfülke tetején, a tetőablak mögött kapott helyet a forgatható vízágyú, melybe még egy reflektor is beépítésre került. Kicsit hátrébb találjuk a villogó fényhidat, mely állandó piros fénnyel, vagy oldalanként felvillanással tud működni. A sziréna két tónusú, forgatással választhatjuk a kívánt üzemmódot. Más hasonló készlettől származó tapasztalataim alapján a szülők a villogásnak még csodájára járnak, a szirénázástól viszont rövid úton idegbajt kapnak (nem csodálom J). Az autó hátulján 2 szekerce is rögzítésre került. Elöl-hátul több különböző lámpa gondoskodik a jó láthatóságról.
 
Az építés egyébként a szokásostól eltérő megoldások miatt lassan ment, fényképezéssel együtt mintegy 30 percig tartott.
 
Matricákkal már nem kellett bajlódnom, az előző tulaj felragasztotta őket: oldalt a jármű sorszáma (5 - nem tudom mit jelent), illetve a repülőtér logója, hátul szintén a sorszám került felragasztásra.
 
 
IV. Értékelés
 
Minfigek: 5/10. Semmi extra. 2 fig egy ekkora készletben megfelelő, civilek nincsenek, de ez a készlet nem is arról szól
 
Kockák: 6/10. 151 elem, közepes mennyiség, de a robosztus szerkezet elég jól elnyeli az alkatrészeket, sőt, több helyen (alváz, fülke) még szellősnek is mondanám. a 9V megoldások miatt jó pár speciális elem található a készletben, nálam ez pozitívum, ami felfele húzza a pontszámot. Ezen túlmenően több szokásos autó alkatrész: kerekek, ajtók, kormányok, stb.
 
Játékélmény: 8/10. Szerintem rendkívül impozáns jármű, csak úgy árad belőle, milyen kemény bevetésekre tervezték. A színösszeállításra sem lehet panaszunk. 6 tengely, 2 vízágyú, hatalmas víztartály, fényforrások mindenfele, működő (!) fényhíd-sziréna. Egyetlen dolgot hiányolok: egy bivalyerős dízelmotort igazán beépíthettek volna az alvázba. A 2 fig már elég komoly bevetéseket tud levezényelni, az apró kiegészítők (szekerce, poroltó, oxigénpalack) kötelező tűzoltó kellékek.
 
Ár: 7/10. A leírás készítésének pillanatában 2 db található legnagyobb magyar aukciós oldalon, bőven 5.000 Forint alatt. 2 fig, ekkora jármű, működő fény és hanghatásokkal szerintem teljesen elfogadható ár. Én szinte új állapotban elég drágán vettem, de rááldoztam ezt a pénzt az állapota miatt.
 
Összesen: 6/10. Nagyon rendben van, repülőtérrel rendelkező városokba szinte kötelező: Ameddig nincs tűz, nem hiányzik, de már a legkisebb repülőtéri balesetnél komoly hasznát lehet venni. Aki szereti a régebbi készleteket, annak én csak ajánlani tudom, még akkor is, ha egy eretnek 6 stud széles jármű.
 
 
V. lásd még
 

- Építési útmutató

Címkék: kritika 1991 autó lego airport reptér repülőtér city tűzoltó fire végigjátszás 6/10 town 6440 6 stud jetport fire squad

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr483098101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Llew 2011.08.27. 09:30:03

"A vezetőfülke teteje is érdekes megoldást tartogat, nem találkoztam ezzel még máshol."
Ami mi is? Itt kimaradt egy mondta nem, mert csak az utolsó képről derül ki, hogy az előre nyílás a szokatlan.

misran 2011.08.27. 09:30:48

Jó kis leírás, köszi.

Nekem a modern változat van meg (7891), de a szirénás megoldást is ismerem a 6430-ból. Viszont itt a sziréna átlátszó elem megoldása nagyon tetszik. Ki fogom próbálni :).
Érdekes a 6 stud széles gép, jól néz ki, de furcsa, hogy a 6-ból 2+2-t azonnal elvesz a 2 studos oldalfal. Mintha a tervező még nem tudott volna mit kezdeni a rengeteg hellyel :).

Jó kis gép, ha valaki teheti, esetleg fotózza be az új változattal párban :).

Llew 2011.08.27. 10:23:27

A 6 stud szélességnek nem az volt az oka, hogy csak abba fért bele a 9V-os elem?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.08.27. 10:39:14

Nekem tetszik, kéne is, de hol van itt 6 tengely???

exypsilon 2011.08.27. 11:14:58

Elsőre nem ugrott be, de most már emlékszem erre a modellre: ölni tudtam volna azokért a piros, mindkét irányban 45 fokos elemekért, amik az első kerék előtt, ill. a hátsó kerék után vannak... Azóta sem láttam ilyet, pedig gyűjtöm a legót rendesen... Imádtam ezt a kort egyébként.

balázs73 2011.08.27. 11:22:23

@Llew: Nem. A 9V-os elemtartó négy stud széles volt a Light&Sound és a Light System készleteknél. Például:
www.youtube.com/user/MrBalazs73?feature=mhee#p/u/5/nPaCbd-owfI

Tekila83 2011.08.27. 12:04:34

Nagyon jól sikerült végigjátszás! Gratulálok hozzá.
A dobozszín azért kék mert valószínűleg a készlet később gyártódott mint amikor az első szériája. (lehet 1992-es gyártású)

1992-ben volt az átállás ha jól tudom az addigi "Legoland" al-márkanévből lett "System". Míg az előbbi sárga alapszínű volt, a későbbi kék alapú dizájnt kapott.
Az 1991-es év egy átmeneti időszak volt a kettő között, így volt olyan town készlet amely sárga "Legoland" dobozban jött ki, viszont az összerakásiján már csak LEGO logo volt "legoland" nélkül. Doboz csomagolást viszont hamar átváltották kék színű "System"-esre.
Tehát ez az év ilyen átmeneti év volt. 1992-től már egységessé vált a kék szín és a "System" név doboznál és leírásnál egyaránt. (korábbi még gyártásban lévő készleteknél is)

Gábor H · http://www.flickr.com/photos/gabor_horvath/ 2011.08.27. 13:17:18

Nekem is a 7891-es van meg, erről nem is tudtam. Óriási ez a kocsi és az írás is király!

Brickfan 2011.08.27. 14:20:45

@Llew: Sorry, még most tanulok végigjátszást készíteni, jogos a kritika. A kéből valóban kiderül, de egyértelműen le is írhattam volna. Legközelebb figyelni fogok erre.

@misran: nekem is valami ilyesmi érzésem volt, a 6 stud szélességgel, valahogy a tervező is vakarhatta a fejét, hogy mi legyen ekkora hellyel. :)

@exypsilon: itt egy konkrét készlet, ami eléggé populáris volt, abban is van ilyen elem: www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=6358-1
illetve itt az a készletlista, amiben ilyen elem található (különféle színekben): www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=2341&in=S

@Tekila83: wow, amiket a dobozváltásról írtál, ez nekem merőben új infó, nem is tudtam erről. Köszönöm az infót! Miket meg nem tud az ember fia :)

Tschöppy · http://elsomaratonom.blog.hu 2011.08.27. 15:21:07

@Brickfan: a 6358-ról érkezik majd egy végigjátszás :) Legalábbis úgy rémlik, hogy erről írtam, mert annyi régi tűzoltókészlet jött mostanában, hogy nem tudom már követni, melyikről írtam, és melyikről nem :)

Brickfan 2011.08.27. 17:03:13

@Tschöppy: az nagyon frankó kis szerkezet, anno megvolt, és nagyon sokat játszottam vele. Nem sikerült beszereznem még így felnőttként, de ami késik, nem múlik.

Konstans 2011.08.27. 18:18:33

Jó végigjátszás, jó kis autó! Szerintem azért van bőven hely még a kolégának is. (mondjuk csak építésibe láttam a helyét neki)

Szerintem nem kellene annyira kiakadni a 6 studra, hisz ez egy reptéri tűzoltó autó. A való életben is sokkalta nagyobbak a reptéri tűzoltó autók a városiaknál.

Amúgy nekem már régi nagy kedvencemmé vált a legújabb kocsi, csak mindig bajom volt a brszerzésével, :www.brickset.com/detail/?Set=7891-1 de meg lesz! :)

Konstans 2011.08.27. 18:37:12

Még annyit ,hogy a doboz hátoldalán levő építési ötletek azért vannak/voltak , hogy te az adandó készletedből többet tudj kihozni! És szerintem a kis markoló, a vontató autót még simán el lehet képzelni, de az mekkora ötlet, hogy egy forma 1-es box utcát csak ebből az egy tűzoltó kocsiból :) A még a jobb alsó sarokban látható (6 kerkes) valamit is meg lehetett volna építeni. Ha majd végigjátszom én is a régebbi készleteimet, akkor egy külön mappába a végére linkelem majd az ötleteket is.

Brickfan 2011.08.27. 18:43:08

@Konstans: Nem igazán fér be a második fig az első mögé, legalábbis kényelmesen nem. Abban igazad van, hogy a 6 stud akkor is a méretbeli különbséget volt hivatott jelezi, ma egy ilyennek már 8 stud szélesnek illene lennie, nem? Ez a 7891 testvér tényleg... el is felejtettem, hogy van egy ilyen. Ha valahol felleled még elfekvőben, és több példány is akad, szólj bátran, engem is érdekelne!

Az alternatív ötletekkel úgy általában nincs bajom, nekem csak azok nem tetszenek, amik ehhez a készlethez tartoznak

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.08.27. 21:15:42

úgy érzem, kéne nekem ez a szett.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.08.27. 21:17:19

Nálam nem eretnek a hat stud széles, anno volt egy tartálykocsim, ami ehhez hasonló volt, és nagyon szerettem, bár a tűzoltó motorost, meg a kis oszlopot nem tudtam mire vélni.
brickset.com/detail/?Set=6459-1

Krajczi76 2011.08.27. 22:31:14

Én nem ismertem ezt a készletet. Tetszik, különösen jó, hogy már akkor 6 stud szélesre készítették, mert a reptéri tűzoltók a valóságban is egyedileg készített (nem meglévő teherautóra épített), széles járművek.
www.brickset.com/detail/?Set=6450-1 - én innen ismertem a villogós technikát, nagyon imádtam, ahogy villanyoltás után csak ez villogott a városban (illetve volt 2 reflektorom külön telepről üzemeltetve).
Óóó, a 6358-s készlet, király. De jókat játszottam vele, ahogy elfordult a város útjain. Annak alapján építettem buszt (illetve volt egy hasonló daru is), de kevésbé jól sikerült.

Brickfan 2011.08.27. 22:49:56

@Krajczi76: Wow... hát ezek aztán komoly gépsárkányok, nem is láttam soha ilyeneket. Gyanítom a 6440 az akkori hasonló gépezetet volt hivatott eljátszani kicsiben. 33 és 42 tonna össztömeg/megengedett össztömeg, atyaég.

Egy kedves ismerősöm szavait idézném, elnézést érte, de ez az idézet illik ide
"Ezek aztán nem szarral gurigáznak!"

Hát, ezek aztán tényleg nem :) Ezek után még nagyobb becsben fogom tartani a 6440-et. Nagy-nagy köszönet a linkekért!

exypsilon 2011.08.28. 10:55:37

@Brickfan: akkor mégis van ilyen kockám:) Ilyenem (www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?S=8286-1) ugyanis van valahol bezacskózva, bár még nem raktam össze, mert a srác elfelejtett hozzá útmutatót mellékelni, azóta meg túl lusta voltam, hogy megnézzem a neten:) De lassan-lassan előveszem őket... Kösz az infót!

luxusMátéslusszkulcs 2012.01.07. 11:08:33

@Llew: Nem az volt. Nekem a 6450-es van meg és abba is 9 voltos elem kell és még is csak 4 stud szélességű.
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...