A tartályvagonok témája sokkal soványabb, mint a vontatási nemeké - hogy azt ne mondjam, csalódás volt számomra a kutatómunkának ez a része. Összesen tíz említésre érdemes készletet találtam, és ezek közt is van olyan, amit ki kellett volna hagynom, ha csak a tartályvagonokra koncentráltam volna.
Eleve csak 1975-ben kezdődik a történet, igaz, egy kifejezetten aranyos darabbal, ami pont annyira játékos, amennyire valószerűtlen:
|136-os, 1975-ből|
Öt évre rá a közúti tartálykocsikhoz hasonlóan a vasúti tartályvagon is tovább "alakult", s a színvilága is a ménsztrím felé tendált:
|7816-os, 1980-ból|
Első kakukktojásunk máris ez az 1985-ös tehervonat, amelyikre nagy nehezen rá lehet fogni némi tartályvagoni vonatkozást, már amennyiben az a pár olajos hordó azon a pőrekocsin említésre méltó:
|7722-es, 1985-ből|
Az alábbi szerelvényben bár a hordó helyett tartály található, ez sem az az echte tartálykocsi, ugye?
|7735-ös, 1985|
1986-ban visszatért egy becsületes, tisztességes tartálykocsi, igaz, különleges formájával ez is kilóg a sorból. Viszont szerintem kifejezetten nyerő egy készlet, igényesen kidolgozva:
|7813-as, 1986-ból|
Talán nem meglepő, hogy az arculatváltás után is az alábbi rokonvagonnal tért vissza a téma:
|4537-es, 1993-ból|
Igaz, ezzel egyidőben az Octan márkajelzés az alábbi konténervagonon is megjelent, és képtelen vagyok megmondani, hogy miért. Túl azon, hogy egymás tetején két konténer jobbára csak Európán kívül (pl. Ausztrália, Amerika) fér el a vasúti űrszelvényen belül, a nagy vasúton az ilyen zsebes konténerkocsik végén akkor van további, nagyjából feles konténer méretű doboz, ha a kocsi hűtött konténereket szállít és ebből a célból saját áramfejlesztő generátorral rendelkezik. Ez van a dobozban. De itt gyanítom, hogy az a szélső Octan konténer is szállítmány akar lenni, nem pedig a felépítmény része. Különben is, ha felépítmény lenne, nem lenne párja a túlsó végen. |
|
Viszont ha szállítmány, akkor mit visznek benne? A gyerekek biztos tudják, nekem viszont ötletem sincs. Talán ceruzaelemet?
|4549-es, 1993-ból|
1996-ban struccméretű kakukktojás következik: ki tudja megmondani, hogy ehhez a "tehervasútnak" titulált személyvonathoz (???) mire kell az az Octan színű és feliratú izé, amiből valami tömlőt húz ki az a valaki, hogy valamit betöltsön valahova? Fogjuk rá, hogy valami cseppfolyósított megaturbó van benne, és ez a vonat azzal megy (mgj: saját statisztikai összesítésemben dízelvonatként kezeltem, mert nem látom rajta a villamos motorvonat jellemzőit):
|4559-es, 1996-ból|
Még szerencse, hogy 2001 óta ismét van tisztességes tartályvagon is! A formája nekem kicsit túl modern, a felépítése túl summás, de legalább ez minden kétséget kizáróan valami olajipari alapanyagot vagy terméket szállít:
|10016-os, 2001-ből|
És végezetül álljon itt az épp aktuális tehervonat, amely ránézésre egy még a fentinél is summásabb tartályvagont tartalmaz. Nem tetszik annyira, mint mondjuk az 1980-as elődje, de nem is én vagyok a célközönség:
|7939-es, 2010-ből|
És bizony ennyi volt a tudomány! Kevés, nem?
lásd még:
- LEGO energetika 3/1: Vasúti vontatási nemek
- LEGO energetika 1: Benzinkutak és töltőállomások
- LEGO energetika 2: Tartálykocsik