Megint egy lerágott csontot veszek elő, és mivel Bateman már nagyszerűen végigjátszotta, a kötelező mutatványokat rövidre fogva én inkább kiegészítőleg szólnék hozzá, méghozzá néhány részletet önkényesen kiragadva, mintegy szemléltetendő: szerintem több van benne, mint amennyi látszik belőle.
I. Alapadatok
Neve: Cement Mixer (Betonkeverő)
Sorozatszám: 7990
Témakör: City
Altéma: Transport
Kiadáséve: 2007
Kockaszám: 213
Minifig: 1
Ára: 5000 forint körül (kifutott modellként Németországból vettem eBayen, úgyhogy a postaköltség miatt kicsit többet fizettem érte, de nekem megérte.)
II. Mi van a dobozban?
A doboz szép és kivételesen teljesen normális méretű, legalább is ha az összerakott kocsi méretéhez viszonyítjuk. Persze kisebb csomagban is elfért volna egy füzet, két zacskó, egy lapka matrica és öt külön elem, de ha ezt ennél kisebbe raknák, akkor a Smartot egyenesen gyufásdobozban kéne szállítani, az meg azért mégis gáz lenne.
A doboz számomra igazi kedvcsináló volt, mert pont azt sugallja, amit kell: ez nem csak egy statikus modell, hanem igazi játékszer, mozgó részekkel, izgalmas és egyedi tulajdonságokkal.
III. Játék
Na jó, mondjuk gondos kipakolás és kimért tempó mellett se nagyon futottam túl egy jó félóra játékidőn. De nem nagyon bánom, úgyis a végeredmény érdekelt.
Ha nem lennének emitten a piros lámpák, amottan meg a létrafokok, akkor itt, az első munkafázis végén még elég kétesélyes lenne a dolog arra nézve, hogy milyen irányba is megy majd a járgány. Szép, nem túl bonyolult, masszív és stabil alváz ez – mindössze annyi kivetnivalóval már itt, hogy az ehhez hasonló tengelyelrendezésű autók fordulékonysága bizony értelemszerűen kritikán aluli. Dehát hiába: nem Technic ez.
A felépítmény elég gyorsan összeáll, és akkor bizony egy impresszív monstrum kerekedik a kockahalmazból, tekintélyt parancsoló ábrázattal, dögös rácsokkal, meg minden egyébbel, ami manapság dukál egy ilyen teherjárműhöz. Úgy is mint: vízelvezető a szélvédő fölött, szellemes megoldású visszapillantótükör, légtartály, megkülönböztető fények. Az egyedüli kivetnivaló számomra itt az, hogy a betonkeverő tartály forgatását szolgáló hengerre ezt a ronda kék nyilat kellett rámatricázni. Persze értem én, azért van ott, hogy a gyerekek tudják, mit és milyen irányba kell forgatni, de szerintem erre mindenki úgyis rájönne magától is, és nem kéne ekkorát rontani a kocsi életszerűségén. Jó, tudom, nem volt kötelező felragasztani azt a vackot, de ha már így eredeti a készlet, akkor legyen.
Merő kiváncsiságból, próba szerencse nekiestem a kocsi angolosításának, vagyis mindent megpróbáltam átrendezni jobb kormányos működésre. És három perc alatt kész is volt, annak ellenére, hogy konkrétan a kormány jobbra helyezéséhez elég alaposan meg kell bontani a szélvédő alatti részt, mert a visszapillantókat, a sebváltókart és a homlokfalat tartó speciális kockáknak a sorrendjét is meg kell kicsit bolygatni (az ominózus speciális kocka legszellemesebb megnevezését itt keresd a huszadik kommentben). Minden esetre pár perc alatt simán átvedlett a kocsi saját tükörképévé, ide értve azt is, hogy a betonkiöntő cső és a kézi lapát is helyet cserélt, illetve a tartályt forgató gomb is átkerült a másik oldalra. Na meg persze a fószerünk is átült ide:
Most meg akkor következzenek az ígért részletek.
Az egyik részlet a betonkeverő tartály. Méltán érte olyan kritika ezt a készletet, hogy ez a tartály mindössze két elemből áll össze, s emiatt máshol nem nagyon újrahasznosítható, no meg sokat elvesz a játék öröméből. Igen ám, de erre jó ok van, ez pedig alább látszik.
Ugye egyszer itt van ez a roppant egyszerű, de teljesen jól működő 1:1-es áttétel, ami megforgatja a tartályt:
Lényegében ez mindössze nagyjából egy differenciálmű fele, de arra pont elég, hogy bevezesse a leendő Technic rajongót a fogaskerekek és a mechanikus hajtóművek világába. Nyilván nem egy hét gangos dupla tengelykapcsolós szekvenciális automata sebességváltó modelljével kell kezdeni, arra pedig ez a kis szerkezet pont tökéletes, hogy bebizonyítsa: nincs ebben semi ördöngösség.
Na most mi köze ennek ahhoz, hogy a tartály két elemből áll? Hát az, hogy a tartály elemeinek a belső falán egy spirál áll össze, amit kockákból nem lehetett volna kirakni:
Jó, na és akkor mi van? Hát az, hogy mikor belepakolod a tartályba a cementet (mármint azt a tucatnyi szürke kerek kis izét, ami a betont jelképezi), akkor azok az esetek többségében bent maradnak még akkor is, ha a kamion netán fejreáll vagy leesik, hiszen a spirál megfogja a legtöbbjüket. Ami viszont még lényegesebb: ha a forgató gombot a nyíl által jelölt irányba forgatod – nem túl gyorsan –, akkor a spirál szép lassan bizony kivezeti a tartályból a betont, és az hátul frankón kicsöpög. Mint az igazi. Nos ezért gondolom, hogy mégis metérte ez a két speciális darab. Ennyiben mindenképpen többet tud, mint az ominózus 1985-ös előd, ami egyébként szintén egy hatalmas személyes kedvencem volt annak idején, különösen mivel az volt az egyik legelső Lego készletem. Viszont ha már megemlítettem, akkor annak a javára kell írni, hogy ott is kiborítható volt a tartály, hiszen hátra lehetett billenteni (méghozzá egy roppant praktikus alkatrésszel), illetve az fordulékonyabb is volt, mivel csuklós kivitelben készült (egy szintén nagyra becsült, két részes csukló révén).
A másik részlet, amibe itt kicsit belebonyolódtam, az pedig a vezetőfülke. Általában nem könnyű beleképzelnünk magunknak a minifig életébe, hiszen elég nehéz a világot az ő szemszögéből látni. Ennek a kamionnak viszont olyan praktikusan, könnyen és gyorsan visszabontható a felépítménye, hogy csőre töltöttem a macro üzemmódot, és amennyire lehet, beültem a vezetőülésbe. Ide, ni:
Amint láthatjátok, elég béna dolog, hogy a sebváltókar a sofőrnek a könyökét böki. A 200-as sorozatú távolsági Ikarusokban van arányaiban ekkora váltóbot, és az is méteres utakon jár, de legalább csak combmagasságban, nem így vállnál. 2007-ben ez már valószínűleg minden munkavédelmi és közlekedésbiztonsági szabályt megszeg, de nem akarok kukacoskodni, csak úgy mondom. Mint ahogy egyébként ez a vezetőülés (mármint a kissé summás háttámla) sem a mai kényelmi átlagszínvonalat sugallja – talán a Zuk, Robur, Ifa hőskorára tehető az az idő, amikor a sofőr hátát legfeljebb a lapocka alatt támasztották meg, ha egyáltalán... Mindegy, ott tartottam, hogy mit is lát emberünk. Hát nagyjából szerintem ezt:
Először azt hittem, hogy a szellemesen felhelyezett visszapillantótükrök igazából nem nagyon valószerűek, merthogy a sofőr nem lát rájuk, annyira lent vannak. De mivel dőlésük állítható, ebből a szemszögből világossá vált, hogy rendben van az: a – sajnos ismét csak nem nyíló!!! – ajtók ablakain keresztül pont rálátni az emelt vezetőülésből.
Talán ez a kép áll legközelebb Kocka Gáspár valós szemszögéhez – mint kiderült: a tükör jól belátható, már amennyiben a sebváltókar gombja nem takarja ki.
Én viszont nem vagyok Kocka Gáspár, nem tudom vezetni ezt a gépet, biztos elrontottam rajta valamit, mert a fotószeánsz után bizony mentésre szorultunk:
Nyolc tengelynyi nehéz súlyú teherkonvoj. Félre az útból, mert agyonnyomunk!
IV. Értékelés
Minifig: Szerintem 9/10. Eleddig csúful le lett hurrogva szegény ember feje, de én mégis szeretem. Egyrészt mert ha színben nem is, de jellegében ugyanolyan kantáros nadrágja van, mint az apjának volt 1985-ben, és ráadásul ugyanazt a sisakot hordja ma is – mindössze egy munkavédelmi kesztyűt szerzett be azóta (vagy pedig éppen annyira elmerült a munkában, hogy ezért ugyanolyan cementszínű a mancsa, mint a lapátja):
Azért veszít mégis egy pontot, mert szerintem nincs az rendben, hogy a kantáros nadrág felső része csíkos, az alsó meg egyszínű. Nem bohóc ez, hanem jómunkásember!
Kockák: 9/10. Funkciójukat tekintve a tartály elemei egyediek, a többi viszont univerzális alkatrészbánya.
Játékélmény: 8/10. Az összerakás nem erőltetett meg, viszont milyen jót játszottam már azóta vele!
Ár: 7/10. Biztos létezik olcsóbban, még ha kifutott széria is. 15 euró / 4000 forintért szerintem kiváló bolt lenne.
Összesen: 8/10. Az a baj, hogy kell majd mellé egy Construction Site. Hajrá eBay, közeleg a karácsony!
V. Lásd még