Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Így beszéltünk legóul

2010.11.15. 06:45 - ainex

Yooha írta visszaemlékezésében, hogy a minifiget ő gyerekként legóembernek hívta – és bizony én is. Megpróbáltam összeszedni néhány további „szakszót”, mármint amit gyerekfejjel, és egy-két évtizeddel az internet korszaka előtt annak tartottam, illetve tartottuk, öcsémmel együtt.


Ez mifelénk a motorháztetőnyitó (mert az első találkozásunkkor ez volt a dolga)

A legérdekesebb rögtön az, hogy soha nem hívtuk a kockákat kockáknak: az olyan gyerekes dolog volt, mi meg már öt, hat, tíz éves nagyok voltunk, úgyhogy vagy alkatrészekről, vagy darabokról beszéltünk, kizárólag. A kocka szónak egyetlen jelentése volt: ami nem kerek, az kocka. Ez különösen a lámpáknál (azaz átlátszó egyszer egyes plate-eknél és tile-oknál) volt fontos különbség.

 

 

A kockák a kerekek ellen

Először is voltak a lapos és a normál alkatrészek. Három lapos olyan magas volt, mint egy normál. Tehát a plate volt a lapos, a brick pedig a normál. A plate-nek ugye van a csempe (tile) variánsa, na ez volt nálunk a sima. Ezen túl pedig az adott elem hossza volt a mérvadó: sima lapos nyolcas, piros normál kettes, lapos négyes, stb.

 
Sima lapos nyolcas, piros normál kettes, lapos négyes

Volt továbbá technic darab, aminek az ellentettje a rendes darab volt. Igazából mindkettő brick vagy plate, csak az előbbiben vannak lukak, az utóbbiban nincsenek. A technic előnye általában, hogy hosszú, hátránya, hogy nem fehér vagy fekete, és lukas. Látható helyre rendes darab illett, rejtett helyre mehetett a technic is. Sőt jobb is volt: egy csomó rendes darabot lehetett megtakarítani vele, és még strukturálisan is előnyösebb volt például egy-egy nagyobb jármű, busz vagy kamion alvázát tizenhatos kockákra építeni, mint négyesek sokaságára. Statikailag és dinamikailag egyaránt nyerőbb volt.

 
Technic vázon normál felépítmény

Aztán voltak a különleges darabok, amelyeknek rendeltetésük volt, olyannyira, hogy másra csak elvétve alkalmaztuk őket. Ezek közül a kedvencem a lámpatartó, ami tulajdonképpen az is, a peeron is így hívja (brick with headlamp). Több szempontból is nagyon kétélű dolog a lámpatartó: Lámpát tartani, netán függőleges síkban épített dolgokat falra rögzíteni kiváló volt. Viszont az alsó pereme olyan törékeny volt, hogy a meglévő példányoknak egy jó ötödéről egyenesen letört. Nem magától, na! Segítettünk neki egy kicsit, dehát kövezzetek meg, ha ti is sok járművet építettetek, de nálatok soha nem volt látványos karambol! No meg aztán ott volt az a tény, hogy a hátoldalán volt egy négyszögletes luk, amiben alkalom adtán frankón lehetett rögzíteni valamit, viszont általában inkább zavart, kiváltképp mikor kényszermegoldásként az utolsó utáni fehér normál egyes gyanánt használtuk fel, látható helyen, lukasan, netán törötten. Agyrém! Igyekeztünk is palástolni a csorbát. Ebből születtek olyanok, mint a „te, figyelj, miért van ott az a lámpa? Elfogyott a fehér egyes és már csak lámpatartót találtam.” Sajnos ahhoz nem voltunk elég kreatívak, hogy olyan zseniális ablakkereteket lássunk beléjük, mint ennek a microscale várnak a szerzője.

 
Lámpatartók

Szintén az autós témából lehet ismerős a sárhányó, amit ismét csak így hív a peeron is (mudguard). Nem nagyon szerettem. Rengeteg volt belőlük, és sárhányókénti alkalmazásuk csak az akkori kerekekkel volt lehetséges, értelemszerűen négyes szélességben, másra viszont nehéz volt felhasználni őket, úgy bizarr formájuk, mint az oldalukon éktelenkedő kivágások miatt. No meg aztán volt a versenysárhányó, amit végképp nem lehetett másra használni. 


Anno azok a pirosak hányták a sarat. Manapság meg többnyire ezek a fehérek.

Aztán voltak sokkal kevésbé kézenfekvő, s ebből kifolyólag valószínűleg egyedibb szakszavaink is: egyenesen életem első készletéhez vezethető vissza, hogy nálunk a hengeralakú normál egyes mindig is motorolajként futott, és a mai napig így hívom. Ennek oka, hogy az ominózus első, Shell benzinkút készletben volt egy üzlethelyiség, ahol ilyen darabok ábrázolták az árut. Noha ma gyanítom, hogy a dánok már a nyolcvanas évek legelején is dobozos kólát, netán sört árultak a benzinkutak boltjaiban, nekem akkor nem volt más viszonyítási alapom, mint a Budafoki úti vagy a Népköztársaság téri ÁFOR, esetleg a Baross téri Agip benzinkút. Nos akkoriban ezekben, és általában a magyarországi kutakon üzemanyagon kívül egyvalamit árultak: motorolajat. Tehát számomra azok a boltban kapható kockák a Lego Shell benzinkútjában is csakis motorolajos kannák lehettek, innen a máig tartó elnevezés. Volt egy különleges variáns is, a csúcsos motorolaj, ami tulajdonképpen közönséges egyszer egyes kúp volt, de nálunk a kúp inkább csak és kizárólag a két egységnyi magas, kétszer kettes alapú és egyszer egyes csúcsú nagy kúpot jelentette.


Kúp, motorolaj, csúcsos motorolaj, meg az ezekből épített bólya

Végül voltak még a lejtős darabok, amelyek manapság cseréptető néven is futnak a hivatalos marketingben. Ezekből voltak kisebb-nagyobb lejtésűek, kettes, hármas hosszban döntve, és ugyanígy voltak a fordított lejtők is, amelyek különösen a nagyobb, technic kerekek fölé kanyarított sárvédőknél voltak hasznosak (öcsém meg inkább kastélyokat épített, ahol a boltívekben mutattak remekül). Viszont akkoriban nekünk még nem voltak egyszer egyes slope-jaink, pedig akkor azok is biztos lejtős néven futottak volna.


Absztrakt szobrászati alkotás lejtőkből

Na és ti mit hogy hívtatok?

Lásd még:

Témába vágó szavazás

Címkék: 1983 lego 6371 lego nyelv lego szleng

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr82429069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2010.11.15. 07:24:19

én is kb így hívtam a legó alkatrészeket, sima, lapos, négyes, nyolcas. ami fura, hogy a mai napig tudom fejből, hogy a ritkább alkatrészekből mennyi van és hogy van-e. amikor az asztalra borított összes legó közül válogatok, akkor ez elég jól jön. kár, hogy ilyenre a kellőnél kevesebb időm van.

Konstans 2010.11.15. 07:48:45

Én egyszerűen a lámpatartókat ,,Mosógépnek" hívtam és volt egy emlékezetes darab azt pedig ,,fütőtestnek".

Anak 2010.11.15. 08:02:09

Klassz írás. Az illusztrációk LDD-ben készültek? Ötletes.

Nálunk is nagyjából ezek a "szakszavak" alkották a legónyelvet. Kiegészíteném még egy darabbal amire határozottan emlékszem. Ez az 1x2-s lapos elem melynek tetején csak 1 pötty/bütyök van. Ha jól tudom ezt jumpernak hívják, de én "kettesben az egyesnek" kereszteltem el. A tetőelemek nevére nem emlékszem, talán a "ferde" volt az.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.11.15. 08:06:07

Az alábbi szakkifejezéseimre emlékszem (mindenki találja ki, melyik mi):
Legóelem, laposelem, simaelem, ágyúgolyó, kis kúp, nagy kúp, esernyőnyél, hangosbeszélő, hármas hangosbeszélő, kettesfog, hármasfog, henger, laposhenger, lámpatartó, botkormány.

tío · http://legozz.tumblr.com/ 2010.11.15. 09:22:02

Nagyon jó poszt! :)
Az alap elemekre nálunk is egy az egyben ugyanezek a nevek futottak (lapos - normál elem, sima, kettes, nyolcas, technic hatos stb.)

Amit Ti lejtőnek hívtatok, az nálunk tető elem volt, amiből volt egyes, kettes, négyes. Motorolaj elnevezés vicces, én már nem emlékszem, hogy annak volt-e külön neve nálunk.

Tájfájter 2010.11.15. 10:12:52

A kúp az nálam bója volt, vagy raktétahajtómű, attól függően, hogy városban, vagy az űrben kapott szerepet:-)

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.11.15. 10:21:09

@Tájfájter: Mármint a kiskúp vagy a nagykúp?
Mert a nagy lehet hordozórakáta feje (hajtómű hogy?) a kicsi meg levegő-levegő rakéta vadászgéphez. Meg kell egy esernyőnyél, 1 szárnyas ágyúgolyó, 2 sima ágyúgolyó és egy kis kúp. Hogy mikre emlékszem :)

hGabesz · http://topgearhungary.blogspot.com/ 2010.11.15. 10:51:14

Volt a cserép és a fordított cserép :) A "motorháztetőnyitó" nálam meg simán csak hajló :)

ainex 2010.11.15. 10:54:37

@Anak: Jaja, LDD-ben készültek az illusztrációk. A "kettesben az egyes" kifejezés meg nagyon jó, örültem volna neki annak idején, mikor is rengeteg cicerói körmondattal kellett körülírnunk, valahányszor szóba (pontosabban szavakba!) került. Nem is értem, miért nem találtunk ki rá valami egyszerűt - biztos nem vagyok elég kreatívak.

@Yooha: jó kis lista! A hármas hangosbeszélő nálunk riasztó volt, hiszen az 1981-es tűzoltóságon (6382) és az 1983-as rendőrségen (6384) is valami ilyen funciója volt. Aztán tudjátok, mi volt még a tűzoltóságon a titkársági sárga szék alatt (meg egyebütt csomó más helyen is, mint pl. a rendőrség tetején lévő reflektorok alatt)? "Székforgó"! Évekig ezt használtam a nyergesvontatóim nyerge gyanánt is - szó se róla, jó szar megoldás volt.

zierka (törölt) 2010.11.15. 10:58:59

annak a lapos 2x2-esnek (amelyik belül forog) úgy mondtam hogy forgó-morgó :)

Tájfájter 2010.11.15. 12:24:33

@Yooha: A nagyobbik kúp, természetesen. A kiskúp nálam is vadászgépek rakétáihoz volt való, vagy fegyverek csövére (pl M16-os utánzat)

HelloJozsi 2010.11.15. 12:36:22

Technic alkatrészek mi? Hol volt nekem technic készletekeim. Tán csak a dollárboltban lehetett kapni (emlékszik rá valalaki?)
A legtöbb elnevezés amúgy stimmel, kivéve a hengeres darabot, ami nálam "poroltótartály" volt, nyilván, mert az első olyan egy, illetve dehogy egy, hanem A tűzoltós készletemben volt.
Ja a sárhányó, meg sárvédő, mint az életben is :)

Anak 2010.11.15. 12:36:28

A motorháztető nyitó nálunk egyértelműen csukló volt.

ainex 2010.11.15. 16:53:10

@Anak: Nálunk meg az volt a csukló, ami annak idején a 6682-es betonkeverőben, vagy újabban a 7631-es dömperben csuklott.

ainex 2010.11.15. 17:00:53

@NJoco: Az 1983-ban kiadott 6371-es számú benzinkút tetőszerkezetét néhány szürke csappal összefogott sárga Technic "gerenda" tartotta, nekem is azok voltak az egyetlen Technic alkatrészeim, egészen addig, amíg 1990 karácsonyára meg nem kaptam az 1986-ban kiadott 8035-ös univerzális Technic készletet.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.11.15. 17:15:24

@ainex: szerintem nekem az újrakezdésemig azok voltak az egyetlen technic alkatrészeim.

Konstans 2010.11.15. 18:15:41

Bocsi a ,,fűtőtestről,, nem tudtam reggel behelyezni képet és most sem tudok, de itt van a becses neve ,,Brick 1x2 with grille "

Ashi Valkoinen 2010.11.15. 19:22:48

Nálunk is vannak szakszavak, amit még hazsnálunk is öcsémmel:

2×4 brick: "hosszú", mert hosszabb a 2×2 bricknél, ami találóan csak "kocka" volt.
1×n brick: egyes, kettes, hármas, négyes, stb.
Plateknél a fenti, csak megkapta a "lapított" előtagot.
A tile-ok pedig "teljesen lapított" előtaggal működtek.

Másféle elemünk akkor még nem is volt. :D

Clone Commander Bly 2010.11.15. 20:01:17

Most sem vagyok nagyon idős, de "kis" koromban a nálam idősebb barátimnál legoztunk (szerintem ők szoktattak az SW-re és a Legora). Egyik pillanatban meghallottam egy számomra érdekes mondatot.
Az egyik fiú a testvéréhez szólt:- Adj egy minden oldalú csak oldalt nincses kéket!
Hirtelen leblokkolt az agyam és megkérdeztem, hogy az meg milyen. A válasz az volt "azt te még nem értheted". Késöbb kiderült, hogy erről beszéltek: www.peeron.com/inv/parts/4733
Azóra is így hívjuk.

ainex 2010.11.15. 20:12:13

@Clone Commander Bly: Ha szavazást rendeznénk a legjobb szakkifejezésekről, akkor szvsz a "minden oldalú csak oldalt nincses kék" mindent vinne! (noha szerintem minden oldalú csak ALUL nincses, de ez nyilván magánvélemény). A korrektorblogot, "aztat pedig Lőrince csókoltassa" (Hofi).

siófoki35 2010.11.15. 20:40:08

1x széles az az 1-es, kettes stb
2x széles az a széles kettes, négyes stb.
a plate az lapos, de hogy a csempéket hogy hívtam... azt hiszem simának. A tetőcserép az ferde, a kettőben az egyes az asszem szűkítő néven ment. A lámpatartó az nálam is megvolt, a motorolaj az "kerek egyes" néven ment ha jól emlékszem.

Konstans 2010.11.15. 21:20:41

Ja és a lapos hosszú (négy studnál hosszabbakat) én úgy hívtam, hogy ropi. Az ugyan ilyen bütyök nélkülieket pedig deszkának. A 2x2 lapos elemeket bütyök nélkül pedig tányérnak. És amit én már nem tudom, hogy miért de a Classic space-ben használt kihangosítót vagy kihangósítónak vagy pedig szörpnek neveztem el. Nálam is a Lego ember szerepelt mindig. És ilyen kódolt rendszerbe körülírt kockákat is használtunk , de abból már egyse jut eszembe. :) Kösz @ainex: jó volt visszaemlékezni.

Clone Commander Gree97 2010.11.15. 21:26:48

Én is a minifiget legóembernek hívtam. Amúgy én a hengert (motorolaj) pohárnak és "kólásdoboznak" is használom.

BorZol 2010.11.15. 22:43:50

Re: megjavult a net..

A szakkifejezések totál fedik a felénk eső nyelvezetet. A tető elem a tető és negatív tető volt..meg a tető ellentétje...
Az üvegek négyes vagy hatos autóüvegnek mondtuk...vagy űrüvegnek a sötétkékeket...
Volt azért csukló-idom és a keréktartó...
A legóember az ma is így van. A gyerekek automatice így hívják: (fodrásznál)- Milyen legyen a hajad?
- Lego emberes! (hát nem egy Quo Jinn lett szerencsére :D öt évesen ezt mndtam volna én is de sapka volt meg csak sisak !

Nyiz · http://szubjekt.blog.hu 2010.11.16. 01:05:37

Ezek a szakszavak szerintem genetikailag vannak kódolva, mert minfelénk is ezek az elnevezések futottak, eltekintve egy-két apróságtól: a motorháztető nyitó - hú de hosszú szókapcsolat - nálam csuklós elem volt, ahogy a valódi 2 db 2x4-es elemből álló csuklós elem is. Mivel teljesen más felhasználási területei voltak, nem volt gubanc. A grille egyértelműen "rács", a jumper "felező", a technic brick meg "lyukas" volt. A dimenziók megadása viszont nálam is a lapos, normál, 2x4 ésatöbbi sémát követte. Ahány ember, annyi helyen Legoztunk, mégis mindenki ugyanazokat a sémákat alakította ki többé-kevésbé. Félelmetes!

A post meg úgy alapvetően kellemes emlékeket hozott elő belőlem, úgyhogy köszi!

nagyo78 2010.11.16. 16:35:09

Az összes kommentet nem olvastam át, de azt hiszem elég eredeti volt öcsémmel a "gonzó kettes" elnevezés.
Ezt hívtuk így:
www.bricklink.com/catalogPriceGuide.asp?P=4623&colorID=11
És természetesen egy fejjel lefelé fordított Gonzo orr adta az apropóját:
4.bp.blogspot.com/_JVVaXmiE24g/RtLSJPXfSTI/AAAAAAAAEvY/Vh92kQx9vik/s400/gonzo.jpg

ss26 2010.11.16. 21:03:42

Nálam a lámpatartó mosógép néven futott! :)

Gecckopé 2010.11.26. 22:21:49

Királyblog! Az elnevezések nagy részét a puszta logika diktálta ezek szerint, nálunk is hasonlatosak voltak. A kerek "motorolaj" egység nálunk egy malom készletben mint liszteszsák érkezett, ettől függetlenül nem liszt lett hanem "bugyó".. ez van :) Egyszer ki is vettek egyet a légcsövemből de ez más történet.
A kettőben az egy nálunk is "szűkítő" (tök logikus és rövid) néven futott, a gonzó kettes simán "akasztó" volt. A tető az simán "tető" nyilván szín és nagyság alapján emlegetve.
Legóembert máshogy hívni Magyarországon én még nem is hallottam, most szembesültem vele, hogy ennek más neve is lehet :)... kellett hozzá 31 év.. mostmegmár a gyereknek építem a Duplót.. no az viszont szar...Mármint a Duplo... Most jut eszembe, testvérek között a készletfelosztásnál a lámpáknak pénzértéke volt, mert azok voltak a legkirályabb elemek.

ainex 2010.11.26. 22:37:21

@Gecckopé: Nálunk nem volt az a pénz, amiért osztozkodtunk volna. Kőkemény harc folyt mindenért, ami olykor háborús károkhoz vezetett. Elsős voltam, mikor megépítettem az első - és ezidáig utolsó - toronydarumat, de mire egyik nap hazaértem az iskolából, öcsém átépítette óvodává (ki mit látott maga körül, ugye), én pedig megtorló hadművelet keretében a szombati családi ebédről elsurranva csúful leromboltam az óvodát (a modern hős orvul támad és hátba lő). Aztán idővel rendeződtek a háborús viszonyok: én áttértem a Technicre, és onnantól béke volt.

A Duploról viszont más a véleményem: két éves kislányom imádja, úgyhogy én is szeretem, mert mikor kinézi a kezemből a traktoromat (City Farm 7634), akkor visszairányítom a sajátja felé (Duplo 5647), és máris nyugi lesz.
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...