Autómentes nap után jön az autós. Rengeteg végigjátszást kaptunk már gyári Lego készletekről, most azonban egy igazi unikum következik: Nyiznek köszönhetően első kézből lehetünk részesei egy abszolút egyedi alkotás megszületésének. Aki szeretne vele játszadozni, az LDD fájlt is letöltheti: nyiz-renault-19.lxf. Lássuk!
Dornbi egyedi építésű replikáján felbuzdulva nekiálltam én is építeni egy saját MOC autót.
Amerikai izomautókkal, old timerekkel, japán tuningautókkal tele van az internet, így én egy kicsit más irányba indultam el. Relatíve csóró egyetemistaként egy 20 éves, csapott hátú, szürke Renault 19-est birtoklok… kell ennél jobb alany? Az autó annyira átlagos, hogy senkinek nem fordulna meg a fejében, hogy egy ilyet kéne Legoba átültetni, így azt hiszem, nem túlzás, ha kijelentem, hogy az enyém az egyetlen 19-es Legóból. Ha tévednék, előre is elnézést.
| Kép: abc.es |
I. Tervezés
A tervezése a legegyszerűbb és leggazdaságosabb módon történt, a Digital Designerrel, Universe módban, a teljes elem-szabadság érdekében. Teljesen kezdő alkotóként a MOC-ok világában fogalmam sem volt, hogy kéne egy ilyennek nekiállni. Végül úgy döntöttem, elkezdem az elejénél, az elég karakteres (már mihez képest, ugye…), aztán majd lesz valahogy. Először is azt kellett eldöntenem, hogy hány pötty széles legyen a kocsi, az LDD kerékválasztékát, a lehetséges kockamennyiség költségeit és saját kreativitásomat mérlegelve végülis egy 10 pötty széles megoldásnál maradtam, ami, mint kiderült, jó választásnak bizonyult.
A legnagyobb gondot a páros-páratlan váltások okozták, de sok jumperrel, meg egy kis ügyeskedéssel végül sikerült olyan megoldást találni, amivel elégedett voltam. Nem titkoltan, jónéhány építési ötletet Mad Physicist VW Golfjáról lestem el, mint pl. egy valósághű motorháztető építésének a mikéntjét is, bár az enyém így sem tartalmaz annyi váltást; ami van, az is csak hosszanti irányban. Szintén innen nyúltam a kampós A-oszlopot is, amit én a kocsi hátuljára is alkalmaztam. Ezeken kívül viszont szinte mindent magam találtam ki (ez néhol látszik is), ahogy jónak és működőképesnek láttam. A kocsit már nem szeretném szétszedni, ezért csatolom az LDD file-t, remélem az is kikerül a blogra, és akkor mindenki virtuálisan lebonthatja magának, ahol érdekli.
A tervezés nagyjából 12-14 órát vett igénybe, 3 nap leforgása alatt. Ennek legalább harmada azzal ment el, hogy kitaláljam az építési technikát, főleg a kocsi elején, ráadásul úgy, hogy ez ne menjen a valósághű leképezés rovására. Mivel LDD-n keresztül nem lehet megmondani, hogy a járgány mennyire hajlamos a darabokra hullásra, ezért ahol nincs szándékosan üreg, ott teljesen tömör az egész struktúra, néhol érdekes, és mint az építés alatt már kiderült, teljesen felesleges merevítésekkel és nagyon sok elemátfedéssel. Ebből következően (meg a profizmus hiányából), nincs motortér, nincsenek nyitható ajtók. Az ajtókkal próbálkoztam volna, de végül a 2 pötty szélesek mellett döntöttem, az meg csukló elemekkel nyithatatlan, így nem is vesződtem vele (a csuklós elemeket azért dísznek betettem, mintha működőképes lenne az ajtó). Az üléseket „fixpontos” csuklós elemekkel oldottam meg, a kézifék egy minifig tömlőszerűség, ennél jobbat nem találtam, de szerintem passzol. A kocsi amúgy nagyrészt „csak” kockák, jumperek és különböző méretű csempékből áll, részben azért is, hogy az kockák ára ne szökjön az egekbe.
Az előröl hátrafele való építkezésnek a hátulütői később előkerülnek az építés alatt. Többször szembesültem azzal, hogy 2, esetleg 3 elem helyett 1-el is megoldhattam volna a problémát. Ez semmi funkcionalitási, strapabírósági problémát nem okozott, de kevesebb elemből, olcsóbban kijöhettem volna.
II. Rendelés
Mind az 581 elemet a Bricklinkről rendeltem, 3 forrásból: 1001bricks (Franciaország), Brick Shop Denmark (Dánia), Brick Alby (Olaszország). 1-2 kockától eltekintve az egész autó újakból van kirakva, a dán forrásból már muszáj voltam használt kockákra is rámenni, mert nem akartam 1-2 maradék elem miatt új rendelést máshol feladni. Amúgy ezek az elemek is teljesen jó állapotúak voltak, amikor elkezdtem rakni, meg nem tudtam volna mondani, melyik kockák a használtak. Ami probléma akadt, hogy az olasz arc egy hónap után sem postázott, így rá kellett dobnom a nem postázó eladó jelzést… ezután elég gyorsan észbe kapott, és egy hétre rá megjött a csomag. Ahogy a vicc is szól: Szolgáltatásunk gyors, olcsó, megbízható, ön ebből 2-t választhat! Na, valami ilyesmi történt itt is. A másik két eladó hibátlan, nagyon segítőkészek voltak.
Újrarendelésre szerencsére nem volt szükség, mindenki a pontos kockamennyiséget szállította, ezzel jelentős pénzeket spóroltak meg nekem. Más gondok azonban adódtak: Eredeti elképzeléseim szerint az ülések sötétkékek lettek volna, de, mint kiderült, ilyen színben a pöckös csuklós elemek nincsenek, ezért kényszerből feketére váltottam. A hátsó tolatólámpánál is hasonlóképpen jártam. Azaz itt volt átlátszó 1x1-es csempe, de darabja 1,5 euróért ment, így gondolkodás nélkül sima fehérre váltottam. Sajnos az elöl lévő 1x3-as clear plate-et már nem tudtam lespórolni, két darabért ki kellett csengessek 1,5 eurót. További költségcsökkentési megoldás volt, hogy a 2x4-es csempék helyett 1x2-eket és 2x2-eket rendeltem be.
III. Építés
Amikor végre összejött mindhárom forrásból az anyagmennyiség, és ellenőriztem is, hogy minden megvan (összesen már maga ez kb. 2 óra volt), összeöntöttem az egészet, legeneráltam az LDD-vel az építési útmutatót, aztán nyomás! Röpke 3 óra monoton kockapakolás után végeztem is a mutatvánnyal, amikor három érdekes dologgal szembesültem:
1.) Nem tudok számolni. Maradt egy jó marék elemem, azon kívül is, hogy túl későn jöttem már rá, hogy az 1x2-es csempéket 2x rendeltem meg.
2.) A kocsi megfelelően masszív, de… túl hosszú! Az LDD torzított. Mondjuk a tervezés során gondoltam már rá, hogy lehet egy pöttyel rövidebbre kéne tervezni, de gyors átalakítás után arra jutottam, hogy a 29 pötty lesz a nyerő. Nem az lett. Itt már kezdtem örülni az 1.)-es pontnak, a meló az volt, hogy a meglévő elemek segítségével be tudjak venni 1 pöttyöt.
3.) A tető néha szeret széthullani, ezt nem sikerült elég masszívra tervezni, persze nem is tudom, mit vártam 4 jumpertől 1x1-es kockákon. Mondjuk ehhez képest viszont elég stabil. Egy amatőrtől ennyi telik.
IV. Újratervezés
Már az is meló volt, hogy LDD-ben szét tudjam bontani a modellt úgy, hogy utána újra össze tudjam rakni ismét, ráadásul szét se hulljon (a hátsó sárvédő előtti sort vettem ki) az operáció során. Másfél óra küzdelem után végre összeállt a dolog, több 1x2-es csempét kellett betennem helykitöltőnek, de próbáltam úgy elrendezni, hogy a legkevésbé látszódjon, ezért a belső oldalra kerültek ezek a kényszerelemek. Szintén 1,5 óra volt szétbontani a már összerakott autót, a változásokat játékba hozni, aztán reménykedni, hogy nem szúrtam el semmit. Szerencsére az átépítés után már a végleges formáját nyerte el a kocsi, az LDD file is ezt tükrözi már. Már csak valami jó helyet kell találnom, ahova ki tudom rakni.
V. Összesítő
Elemszám: 581
Tervezés: 12-14+1,5 óra
Építés: 3+1,5 óra
Ráfordítás: Átszámítva 17.000 Ft
Megérte?: Mi az hogy!
(A fotók minőségéért elnézést, nem vagyok a fotóművész, főleg nem a telefonommal)