Vasút nyomtáv nélkül (2.)
2012.01.22. 10:00 - Brickfan
· 1 trackback
Címkék: 1994 airport vasút 1990 1988 base system monorail transport shuttle 6990 6991 6399
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Vasút nyomtáv nélkül (1.) 2012.01.21. 21:51:37
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.01.22. 11:14:05
Egyébként a bogey-ra (vagy bogie-ra) van szép magyar szakszó: forgóváz
szeme közé, laposan! 2012.01.22. 11:56:50
Tsingi · http://www.brickset.com/search/?OwnedBy=Tsingi 2012.01.22. 12:28:10
Attól persze nem lesz megint, hogy pár ember szeretné. A meglévő vasút mellé fölösleges egy olyan, ami ennyire speciális. Ráadásul a hagyományos vasút újabban rugalmas síneket is kapott, amikből tetszőleges ívű kanyart lehet hajlítani.
És milyen témában? Lego Cityben csak bűn üldözni és tűz oltani lehet.
SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.01.22. 12:41:12
Forestman 2012.01.22. 12:43:28
Még lomis piacon vett legóból, 10 ezer ft-ért egy zsák legó már 8 éve is főnyeremény volt! Pláne ha fekete kard, monorail alaplap meg lion zászló van benne :D
rozsamarci 2012.01.22. 15:17:36
Például, hogy ha jól értettem, minden egyes más funkciójú pályaszakasznak más csatlakozási kialakítása van? Teszem azt az emelkedő más végződésű az egyik végén, mint a másikon? Meg a váltó is és az egyenesek is? Pl. az emelkedő két eleme közé nem iktatható be egy egyenes? A váltó kiágazó részére nem rakható közvetlenül egyenes, hogy így egy kb. negyvenöt fokos szöget kapjunk? Valamint technic plate-tel nem építhető olyan vonat(vagon)alap, amely több forgóvázzal rendelkezik?
Ettől függetlenül, márminthogy ennyi kérdést nyitva hagytunk, jó volt olvasni megint erről a témáról.
Szerintem sem annyira drága egy ilyen rendszert összehozni, egyedül magával a vonattal/meghajtással lehetnek gondok, ha épp nincs bricklinken. Magát a pályát a mai rc árszínvonalán simán meg lehet építeni. Még feltétlenül a fogasléces megoldáshoz sem ragaszkodnék, ha kulturáltan el lehet rejteni egy sima gumikerekes meghajtást és a középső profilt csak vezetőként használni.
Ez az öntőforma kidobásos legenda meg simán vicc. Egyetlen elemből lehet rekonstruálni egy újat, sőt, anélkül is.
klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.01.22. 17:26:10
A gumikerékhez annyit, h van a youtube-on olyan video, amin lépésről lépésre be van mutatva, hogy lehet monorailt építeni gumikerékkel.
Az öntőformákkal kapcsolatban is osztom a véleményed. Ha nincs meg vegyen egy szettet a gyár a bricklinken, 3D szkennerrel húzza be az elemeket, CAD programban simítsa ki a szkennelési hibákat és már lehet is sendingelni a file-t a CNC maróba! :-)
Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.01.22. 19:56:54
Nekem van egy 6990-em, 6991-em és egy 6921-em. (Mindhárom újszerű, leirással, a 6990-es dobozzal)
Minden egyes pályaszakasznak ugyanolyan csatlakozási kialakitása van, vagyis tetszés szerint variálhatóak. Ez alól két kivétel van:
- az emelkedő: a középső része olyan, mintha egy ovális ivet függőlegesen ketté szelsz. Össze lehet épp rakni forditva is, csak épp egyértelmű lesz, hogy úgy nem jó. Vagyis az emelkedő két eleme csak együtt értelmes, de amikor összeszereled, az elejéhez és a végéhez már bármilyen másik elem mehet (akár másik emelkedő is). Igy leirva bonyolultnak tűnik, de valójában egyszerű. Az emelkedő két eleme közé nem iktatható egyenes.
- a váltó: a váltó oldalirányú elágazásához egy kisebb (nem a nagy, 1/8-os) iv tartozik és az cikkcakkban van bevágva (ez még a blogbejegyzésnél látható képen is kivehető), igy máshová nem tudod illeszteni, csak oda illetve más elemet oda nem tudsz illeszteni.
A sin elemek nem hajtogathatoak flexibilisen, azok merevek.
Amikor én ezeket vettem, megnéztem, hogy elemenként összevásárolgathatóak-e a bricklinken és arra jutottam, hogy úgy nem éri meg. Vagyis egyben is drága, de elemenként még inkább.
A forgózsámoly bepattintós megoldással csatlakozik a kocsik alaplapjához (nem tudom, ennek technicnél mi a neve), tehát simán lehet lyukas plate-ekkel erre kisebb kocsikat is épiteni (a belinkelt első, tengeralatti videón igy épülnek fel a kis kocsik). Egyébként a 6990-es dobozán az alternativ épitési útmutatók között is van egy ilyen épitési mód, a készlet csak emiatt tartalmaz egy ilyen plate-et is. (Bocs, ezen a laptopon nincs hosszú i.) A 6990-es alternativ épitési módjai között, amik a leirásához tartoznak van egy olyan is, amit a dobozban lévő készletből nem lehet tökéletesen kihozni, mert ott három nagy épitmény-alaplapot használnak, miközben a készlethez csak kettő tartozik. :-)
Brickfan 2012.01.22. 20:06:00
@Tsingi: a specialitása valóban megvan, és nyilván nem vegyíthető egyik másik vonat rendszerrel sem, ha valaki ilyet akar a városába, akkor az nagyon kijelöl egy utat...
@klarky: @rozsamarci: nem akartam ennyire aprólékosan bemutatni, de úgy látom, nem úszom meg :)
itt van pl a váltó csatlakozója:
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1001000
az egyenes vonalban található 2 végpont ponotsan ugyanígy végződik a a rövid/hosszú egyeneseknél, a normál hosszúságú (negyed kör) kanyaroknál is.
a váltó leágzó végén láthatod ezt a 2 (domború/homorú) félkör jellegű alakzatot, ez biztosítja, hogy ne tudj egy egyenest odailleszteni, csak a jobbos/balos nyolcadkört, aminek ugyanez a csatlakozása, csak pont az inverze.
ami a szint-emelő síneket illeti, húú, nehéz ezt leírni, és most a szekrény aljából nincs türelmem előtúrni :)
ezen talán látszik:
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1752177
10 studot emelkedünk 2 hosszú szakasz segítségével. 1 konkáv és 1 konvex emelkedő szakasz kell ehhez. Az alsó és a felső pályaszakaszhoz ugyanolyan módon csatlakozik, mint bármelyik előbb említett egyenes/kanyar szakaszhoz.
A konvex és konkáv elem csatlakozásánál viszont speciális a kialakítás, ezért közé nem lehet más elemet "beszúrni", csak ők ketten illenek össze :)
Normál módon elhelyezve ezt a két szintemelő elemet ugyebár ezek kb 20 fokos szögben (nem mértem szögmérővel) emelkednek. A két elem találkozásánál egy alacsonyabb tartóoszlopra (5 stud magas kb) fekszik rá a két elem, az egyik megy tovább felfele, a másik lefele, de magán a tartóelem csatlakozáson pontosan vízszintes a csatlakozás, tehát pont ráfekszik, és stabilan áll, és a két elem függőlegesen illeszkedik egymáshoz (amíg ebben a szögben tartjuk őket). Ha ezt a két emelkedő elemet vízszintesen tarjuk, akkor viszont látszik, hogy a függőlegeshez képest némileg kitérő szögben illeszkednek.
Ezek tehát fix kialakításúak, nem variálhatjuk kedvünk szerint a dőlés szögét, és az emelkedő hosszát. Diszkrét értékekkel (10 stud) lépkedhetünk felfele 1-1 szintet.
Elnézést, de tényleg nagyon nehéz ezt megfogalmazni, kézben tartva ezeket az elemeket nagyon jól látszik...
Tisztább így egy picit, vagy csak én értem, amit leírtam? :)
Technic plate-be a forgóváz tökéletesen illeszkedik, a meghatjás az, amit bajos megoldani. Ezt a gumikerekes hajtás dolgot én még nem láttam.
Azzal egyetértek én is, hogy az öntőforma hiánya (ha igaz is) orvosolható lenne. Nyilván nem éri meg, kimatekozták ezt házon belül párszor.
Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.01.22. 20:15:15
Egyébként a motoron lévő kis fogaskerék, valamint a forgózsámolyban lévő kerek tengelye fémből van, ez jó pont. (Ha jól emlékszem a kerék is, de most nincs elérhető közelségben.)
Egyébként motor-elem és monoswitch is kapható volt külön is, kis szerviz-készletben; az eBay-en mostanában is találni ilyesmit (5040 és 5039 a számuk).
Én azt olvastam, hogy a legonál terveztek egy Seatron nevű témát is, ami "tengeralatti" monorail lett volna, de a monorail készletek nem váltották be a hozzájuk fűzött anyagi reményeket, igy ez már meg sem jelent. Itt kép is látható: lego.wikia.com/wiki/Seatron
Egyébként nekem a legmegdöbbentőbb a készletek mérete volt, amikor megvettem. Gondoltam, hogy nagy, de azt nem, hogy ekkora. :-)
Szerintem a 6990 és a 6991 is remek, de a 6991-es már tényleg kicsit "gagyinak" tűnik a szinvilága miatt is és az egész a váltó és a leugrató ellenére valahogy mégsem annyira ötletes. És ha az ember a kettőt összeépiti, akkor a 6990 vonata nem tud keresztülmenni a 6991-es bázisán, mert a kerék miatt, ami a fenti antennát forgatja, amikor a vonat keresztülmegy ott, nem fér el. Persze ez a vonat egy egyszerű átépitésével orvosolható. Maga a sin és a meghajtási rendszer természetesen minden monorail készletben kompatibilis egymással.
Brickfan 2012.01.22. 20:51:13
az azért vicces, hogy alternatív modellnél 3 baseplate kellene, de a készletben csak kettő van :)
Te is leírtad a sínek csatlakozási módjait, a két leírásból reméljük, érthető lesz a többieknek is
Teljesen jogos amit írtál a csatlakozási módról, gáz, és nem is "szabványos). Egyetlen nyomós oka van amúgy, hogy a szabvány csatlakozó miért nem lett volna jó: a szintemelkedéskor a szabványos csatlakozás miatt szükség van arra a mozgástérre, amit a jelenlegi, központi motor elemen található "fityegő" elem biztosít (kb fél centi lehet, amit enged függőlegesen)
Ez a seatron... no ez aztán odaver, erről nem is hallottam örök hála érte! :)
Attys 2012.01.22. 21:01:40
Bár ha valakinek meg van valamelyik szett gondolom nem olyan nagy dolog megépíteni. (vagy valami hasonlót építeni)
amúgy ha valakinek van kedve, "házilag" megoldható saját monorail is.
Ötletek itt: wn.com/How_to_make_LEGO_Monorail
Érdekes-érdekes.
:OD
Tsingi · http://www.brickset.com/search/?OwnedBy=Tsingi 2012.01.22. 21:07:18
@Sipi81: De jó neked, és az is, hogy megosztottad a tapasztalataidat. Így már más megvilágítást kap a monorail.
Külön köszönet a Seatron linkért. Hát ez valami csúcs. Mintha gyerek fejjel gondolkodtak volna. A Szítronok lettek volna az Óceán bolygó népe. De kár, hogy elvetették...
Utólag már tudjuk, hogy ez az üzleties gondolkodás teljesen maga alá gyűrte a céget. Legalábbis szerintem. De ki tudja, lehet, hogy tényleg a közgazdászoknak lett volna igazuk.
Brickfan 2012.01.22. 21:34:31
Látatlanban is rátennék egy kisebb összeget, hogy anyagi megfontolásból nem folytatták - de ezt írja a cikk is. Az más kérdés, hogy a feltételezésük, miszerint nem jött volna be a biznisz - jó volt-e.
Engedd meg, hogy vitába szálljak veled: nem az üzleti gondolkodás, hanem annak hiánya vitte majdnem csődbe a Legot, de ez nyilván értelmezés kérdése, és mondom ezt úgy, hogy szerintem is nagyon komoly téma lehetett volna ez a Seatron, de párezer eladott készlet nem tesz nyereségessé egy témát sem, márpedig a nap végén csak ez számít.
tutuka · http://kockagyar.hu 2012.01.22. 21:40:38
olvasd el a kapcsolódó posztunkat:
kockagyar.blog.hu/2010/07/28/amikor_majdnem_befellegzett_a_cegnek
Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.01.22. 21:44:48
@Brickfan: Igen, a csatlakozás megoldása az emelkedőnél valóban kérdéses, de szerintem a normál gömbcsuklós megoldás is megfelelt volna. A neten látható legtöbb többkocsis megoldás úgyis ilyesmivel operál. (Bár ezt is vigyázva kell csinálni, mert ha nem hagyunk elég helyet a forduláshoz, akkor meg összeakad a két kocsi a kanyarban.) Annyi jutott még most eszembe, hogy ha már merül az elem, akkor a monoswitch-ek is kezdenek működésképtelenné válni. A középső állás a megállás a motoron és ha merül az elem, akkor eleve lassabban megy a vonat és a monoswitch-nél nincs elég ereje, hogy addig továbbmenjen, hogy teljesen átkapcsolja a motort, ha a menetirányt az ellenkező oldalra állitottuk, vagyis ehelyett leáll.
De minden probléma ellenére igazán remekül volt ez kitalálva úgy, hogy a gyerekek (de még a felnőttek is) a prospektusokon látható képek alapján nem tudtak rájönni, hogy is működik. Ez annak idején nekem is talányos volt és furdalta a kiváncsiságomat. (Bár a fogasléc látványa azért adott némi támpontot.) És a kis prospektusokban milyen menő volt már egy ilyen kép például: peeron.com/catalogs/1988/medium/9/
@Attys: A Seatron megépitésében én is gondolkodtam már, a szinvilágot kivéve szerintem is elég jól megoldható lenne.
@Tsingi: Szerintem is kár, hogy elvetették, bár igy az ember olcsóbban kihozhat egy teljes space-es monorail kollekciót. :-) Ugyanakkor nem irigylem a legóékat, a 90-es években a számitógépes játékok térnyerésével a lego forgalma elkezdett csökkenni (szerintem ez ma sem állt meg) és látható, hogy csak ötleteltek, kapkodtak hogy hogyan kellene ezt kivédeni. Nyilván a rajongók még vettek, de gyanitom, hogy az igazán nagy forgalmat nem ők adták.
Brickfan 2012.01.22. 22:01:23
Tsingi · http://www.brickset.com/search/?OwnedBy=Tsingi 2012.01.22. 22:49:45
Azóta azonban felnőtt egy generáció. Erre már nyilván rájöttek, különben nem dobnának piacra az Imperial Flagshiphez és a Modular Building-hez hasonló méreg drága igényes készleteket. Ilyet gyereknek nem veszünk."Tökön is szúrnám magam, ha elveszítené az elemeket"- ahogy egy ismerősöm mondta.
A szándék megvan a mi generációnkban, csak a cash hiányzik néha. Méltányolnám a cégtől, ha a régen bevált dolgokat vennék elő, nem mindig a licencet. Például a Pirates 2: egyszerű, megfizethető és nagyon sokan szerették.
Igaza van Sipi81-nek, nem mi bonyolítjuk a nagy forgalmat, a gyerekek a gép előtt ülnek az energia árak meg az egekben. Nem könnyű ilyen környezetben lavírozni, úgyhogy be kell látnom, hogy van ráció a cég döntéseiben.
Pitta88 2012.01.23. 02:00:27
Ezzel a pótalkatrész dologgal jó résen lenni hátha kifog az ember egy jó ajánlatot. Én a 8459 Front End Loaderem-hez kb 1,5 évig kerestem kék pneumatika csövet (szerencsére csak ebben a készletben volt) ami eredeti Lego, mert sajna kilyukadt több helyen. Végül pont innen Mo.-ról egy fórumon keresztül vettem meg egy teljes garnitúrával zsír állapotban. Még nem volt időm átépíteni, de azóta úgy őrzöm mint a szent grált.
klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.01.23. 08:28:19
Brickfan 2012.01.23. 08:35:47
AtomTej 2012.01.23. 22:24:56
Gondolkoztam is, hogy összerakok egy ADU monorail szettet, eddig úgyis csak mozgó bázisa van az ADU-nak. (ADU=Alien Conquestes emberi haderő) Csak hát a 4-stud széles monorailt nem tudtam, hogy össze lehet-e illeszteni napjaink dimenzióival, bár már ez a seatron is kilépett kicsit a határokon. Seatron jól néz ki, vajon milyen egyéb állomást terveztek a készleten belül?
klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.04.03. 17:33:17
Szép!