Előzőleg bemutattuk a monorail téma 3 csodálatos készletét; mai posztunkból megismerhetitek a kiegészítő készleteket, melyek meglévő monorail rendszerek bővítésére szolgáltak. Olvashattok továbbá a rendszer működését biztosító elemekről is. Bár az alapkészletek kétségtelenül jóval érdekesebbek, bízom benne, hogy ebben a posztot is örömmel olvassátok. Folytassuk hát utazásunkat a nyomtáv nélküli vasút világában.
A kiegészítő szettek
1988-ban és
1991-ben megjelent 1-1 kiegészítő szett, mely a pályaelemek bővítésére szolgál. Míg az elsőbe kanyar, egyenes elemeket csomagoltak tartóoszlopokkal, az újabb kiegészítőnél ezen túlmenően már megjelent a váltó elem is, amivel egyébként a 6991-es Monorail Transport Base készletben találkozhatunk. Jó tudni, ezek a kiegészítők tényleg használhatatlanok az eredeti teljes készletek valamelyike nélkül, szerelvényt ugyanis nem lehet külön kapni, még alkatrészenként sem.
Forrás:Brickshelf.com
A kiegészítő szettek vásárlásával tetszőleges méretűre lehet bővíteni a monorail pályát: hosszabb-rövidebb egyenes, illetve íves szakaszokból, és ezek összekötésére szolgáló elemekből állnak ezek a készletek. Az újabbikban pedig már váltót is találunk, ezek használatával már egész komoly pályaszerkezetetet is építhet az élelmes gyerkőc. Érdekes, hogy az alapkészletekben a szint-eltolást biztosító elemek is helyet kaptak, ellenben a kiegészítők egyikében sem találkozhatunk ezekkel, ahogy egyébként az irányváltóval is ugyanez a helyzet.A felső szint alátámasztásául szolgáló tartóelemekből (Stanchion) pedig csomagoltak párat, sőt, a magas- alacsony tartókból egyaránt, holott a rövidebb tartó elem csak a szinteltolásoz tartozó elemeknél játszik, Ki érti ezt!? Sőt, ezekben a készletekben még a klasszikus értelmeben vett instruction manual sincs, helyette az alapkészletekkel való összeépítésre kapunk ötletet egy útmutató keretében.

A dobozon látható képekből azért a kiadási évek ismerete nélkül is sejthetjük, hogy először a 6990 monorail transport systemhez kaptunk egy kiegészítőt, majd a 6399 airport shuttle-hez, de ennek nem sok jelentősége van: ne feledjük, hogy Lego-ról beszélünk, ahhoz illesztjük, amelyikhez jólesik, főként, hogy semmilyen témaspecifikus elem nincs egyikben sem. A furcsaságok ellenére szerintem a kiegészítők igenis hasznosak, áruk az alapkészlethez hasonlóan igen borsos. Azon már meg sem lepődök, hogy MISB-et is találunk mindkettőből (ugye Rékocs? :-) )
A meghajtás és a szerelvény
Ha már van alapkészletünk, esetleg kiegészítő szettünk is, hasíthat a monorail vonat, de hogyan is? Az egész rendszer alapvetően úgy működik, mint egy fogaskerekű vasút. A sínpálya közepén egy fogasléc található, a szerelvény közepén elhelyezett motor tengelye egy fogaskerékben végződik, ez a fogaskerék hajtja előre-hátra a szerelvényt a fogaslécen. Nagyon ügyes kis szerkezet.
Forrás: Brickshelf.com
A vezérlést a motoron található kapcsoló biztosítja: középső állásban a vonat áll, jobbra-balra kitolva a kapcsoló elemet a vonat irányt vált, úgy gondolom, polaritást cserél a motor házán belül a kapcsoló elem. Maga a vonat az, amit tehát vezérelni kell, ezt pedig egy ügyes „monoswitch” elemmel biztosítják kívülről: Az irányváltó elem sín mellett kétoldalt helyezkedik el, és attól függően, hogy jobbra/balra/középre toljuk, a vonat a kapcsolóhoz érve egyik irányba megy/másik irányba megy/irányt vált. A meghajtáshoz az energia forrását pedig egy 9 V-os elem biztosítja, a 9V Light&Sound készletekből ismert 4X8X3 elemtartóval. Az elemtartó elemtől - húú de durva kifejezés :-) - egy standard 9V vezetéken érkezik a ménkű a motorhoz, melynek oldalán találjuk az érintkező "studokat".
A szerelvény felépítése rendkívül érdekes. A standard szerelvény 4 stud széles, 1 motorból, és rá két oldalról egy speciális csatlakozóval hozzákapcsolt 1-1 alaplapból áll. A szerelvény meghajtását az említett fogaskerék biztosítja, viszont a sínpályán a vonat kerekeken gurul, de ez sem a szokványos felépítés alapján lett kialakítva. Az alaplapnak csak az egyik végén található egy „
bogey”, rajta 2-2 műanyag kerék, és a motor elemen is található 2-2 kerék. Ebből következik, hogy összesen 6 pár keréken gördül a szerelvény, de csak így egyben, összekapcsolva. Önmagában a szerelvény alaplapja nem tud gurulni, mert a kerék nélküli végén nincs alátámasztva. Leírva bonyolultnak tűnik, ezért kerestem egy fotót hozzá, ebből talán jobban látszik. A szerkezet annyira ügyes, hogy az emelkedő-lejtő, váltó, kanyar elemeken is tökéletesen halad, viszont a felépítéséből adódóan több „vagonnal” standard módon nem bővíthető. Láttam már egy-két próbálkozást, de mindegyik egy kicsit suta, pontosan a speciális kialakítás miatt. Ha találtok jó, szép megoldást, mindenképp osszátok meg velem légyszi!

Forrás:Brickshelf.com
A pályaelemek
A vonathoz szokott Legosnak kicsit furcsa, de alapvetően nagyon logikus a pályaelemek felépítése. Adottak a rövidebb és hosszabb egyenes szakaszok, köztük a „monoswitch” kapcsolóval. Adott a kanyar elem, mely egy negyed-kör ívet ad. Ebből adódik, hogy csak párhuzamos és merőleges szakaszok építhetőek monorail segítségével, a vonatoknál megszokott többféle szögben futó szakaszok nem.
Forrás: Brickshelf.com
Van még emelkedő szakasz is (egyenes), viszont 1 szintet (10 brick) lehet csak emelkedni, fixen, ez nem választható. Egy ilyen szintemelkedést 2 elem biztosít, egy konvex és egy konkáv ív, sorrendjük sem felcserélhető. De ez is bolondbiztos, tényleg nem lehet rosszul összeilleszteni, sérülésmentesen legalábbis semmiképp.
A váltó elem után egy nyolcad körívet lehet csatlakoztatni, mellyel a váltó leágazását a váltó előtti szakasszal párhuzamosan, vagy merőlegesen lehet folytatni, mondanom sem kell, hogy itt is speciális a csatlakozás, nem tudunk tévedni. A váltó is rendkívül érdekes szerkezet amúgy, a fogaslécbe épített kis „karom” biztosítja, hogy amennyiben a szerelvény nem abból az irányból érkezik, ahova állítva van a váltó, akkor a kis karom előrenyomásával a váltó magától átáll, így a szerelvény nem siklik ki. Okos megoldás...
A monorail pálya keresztezésére azonos szinten belül nincs lehetőség, hangsúlyozom, hogy azonos szinten belül nincs. szinteltolás beiktatásával vígan orvosolató a probléma.
Nem akarok ennél részletesebben belemenni, mert akkor már szinte dokumentáció lenne, de a lényege ezeknek az elemeknek, hogy hülye-biztos konstrukciót alakított ki a Lego, minden elem csak olyanhoz csatlakoztatható, hogy a pálya egy egészet adjon ki. Ne törjön meg az ív a szint váltáskor, váltó-leágazásnál egyenest ne pakolhassunk oda stb. Nagyon okosan tervezték meg, tényleg csak úgy lehet rosszul összerakni, ha kárt okozunk benne. Az egyes sín elemek egyébként egy 1X4-es plate/tile elemmel kapcsolhatóak össze, a magasabb pályaszakasz alátámasztását egy
alacsonyabb és egy
magasabb oszlop elem biztosítja.
A speciális monorail alkatrészek (motor, sínelemek, alaplap, bogey) elég drágák még használtan is.
A továbbépítési lehetőségek
Több oldalon találkoztam fantasztikus monorail építményekkel. A leírt korlátozások miatt jóval nehezebb bővíteni a hagyományos train megldásoknál, de láttam nagyon szép alkotásokat space és city témában egyaránt, sőt, mindenféle lehetlen témában is (western). 4 stud mellett 6 stud széles próbálkozásokkal is találkoztam, ezek mondjuk engem nem győztek meg túlzottan. Időnként felbukkan a neten egy-egy monumentális monorail alkotás, ilyenkor csak
ámulok és
bámulok. Néhány felvételen látható, hogy ügyes MOC-osok megoldották a szerelvény hosszúság parát is, az egyik megoldáson például rövid, 8-10 stud hosszú kocsikat is láttam, sajnos a megoldás mikéntjét nem sikerült felfednem mindeddig, bár olyan nagyon nem is próbáltam :)
A jövő?
1994-ben lezárult a monorail korszak, több ilyen témájú szettet nem adott ki a Lego azóta sem, ennek okáról sincs bővebb információm, ha bárki tud valamit róla, megköszönöm, ha megosztja velem. Drága volt, vagy nem érdekelte a vásárlókat? Ki tudja. Részemről ezt sajnálattal bár, de tudomásul vettem, szerintem amúgy sokan örülnének egy re-releasenek, de ha tényleg elvesztek az öntőformák, akkor ennek nem sok esélyét látom. Ráadásul úgy tűnik, a használt készletek pedig egyre többe kerülnek, így ha valaki tervezi ilyen szett beszerzését, az jobb, ha siet. Drága, de mindenképp kuriózum készletek, ami amúgy befektetésnek sem rossz. Nincs ugyan tapasztalatom, de a 3 szett bármelyike még ma is megállja a helyét, nincs gyerek, akit ne ragadna magával. Kíváncsian várom a véleményeket, akár erős kritikát is a készletekkel,működéssel kapcsolatban! Mit gondoltok kedves olvasók? Csak nekem tetszenek valami elmondhatatlanul ezek a készletek, illetve az egész rendszer? Gyermekként megvolt valakinek? Vagy csak vágytatok rá? Kommenteljetek, vitatkozzatok velem, hajrá, minden véleményre kíváncsi vagyok!
Lásd még
Lelkes rajongók
facebook oldalt is létrehoztak, melyben a téma újraélesztését szeretnék, a rajongótábor egyelőre nem túl nagy :-)