Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Ilyet még nem láttál: LEGO mountain bike és kemping bicikli

2011.05.13. 14:00 - tutuka

LEGO autókból és motorokból nem is volt, és gyaníthatóan nem is lesz hiány a blogon. Most azonban, mikor eljött Európa a belvárosba, a Margit hídon meg áll a bál, sokkal inkább bringákról kellene értekeznünk. Sajnos a LEGO nem nagyon kényeztet el minket e téren. Jellemző a helyzetre, hogy a legnagyobb izgalmat a cangák színe és a szín szerinti gyakorisága bírja kiváltani a rajongók között (lévén egyetlen fajta kerékpár van a kínálatban). 

Persze azért legó a LEGO, hogy bármit megépíts belőle, nem kell hozzá a gyár, hogy legyen egy jófajta kétkerekűnk.

Péter megszállott (hegyi-)kerékpáros és legó-játékos. A két hobbi közös metszete pedig esetében bámulatos:

A hajtás után a további képek mellett Péter azt is elmeséli részletesen nektek, hogyan készült a monti, valamint bemutatja a bringát szép sárgára festve is.

Gyerekkoromban City és Castle készleteim voltak, Technicről csak álmodoztam, így nem volt kérdés, hogy újrakezdőként ezt a témát választom. (Ezúton is köszönet a blognak a közvetett és közvetlen motivációkért!) A stud nélküli elemeket eleinte kétkedve fogadtam, de több gyári készlet és néhány saját kreálmány után el kell ismernem, hogy ezekkel a sima elemekkel és a hozzájuk tervezett speciális csatlakozóktömkelegével kétségtelenül komplexebb és szebb műveket lehet készíteni. Persze időnként lehet akár egyszerre is alkalmazni őket, de ehhez a saját szerkezethez kizárólag bütyök nélkülieket használtam.

Fanatikus hegyikerékpárosként hamar megfogalmazódott bennem a gondolat, hogy mire fogom használni az akciósan 9000 Ft-ért beszerzett 8051-es készlet jellegzetes elemeit. Ez a szett fantasztikus, valóságos elembánya, de az igazi különlegessége az új hatalmas kerekek. Ezek igazából motorkerékpárhoz való sima gumik, de némi fantáziával könnyedén megláthatjuk bennük a ballonos MTB terepgumit.

Tehát a cél egyértelmű volt: egy hegyikerékpár, lehetőség szerint arányos és szép kidolgozással, minél több működő funkcióval.

Az építés kizárólag a gyári készlet elemeivel indult. Ez hátrány a korlátozott elemszám miatt, ugyanakkor előny, hiszen nem kell több ezer alkatrész között keresgélni. A bringa váza valójában egy paralelogramma, így ezt a formát próbáltam kialakítani. Az új hajlított "liftarmok" kiváló lehetőséget kínáltak az ideális külső és a kellő rögzítés eléréséhez, így végül relatíve gyorsan elkészült a váz - ekkor még hátsó teleszkóp nélkül. Az első teleszkóp adta magát az első villa elkészítéséhez, a kormány is gyorsan formát öltött. A funkciót szem előtt tartva a hátsó villa és annak csatlakozási pontjai okoztak némi fejtörést. Hátulra 16, előre pedig 40 fogú fogaskereket raktam. A hátsó tengely itt is - mint a motorban - a 7 egység hosszú tengely, a végén lezáróval.


A prototípus

A pedálok kialakításánál azonban világossá vált, hogy a 8051-es szett elemeiből nem fogom tudni a célok szerint összerakni a bringát,gyorsan elő is vettem a szín és funkció szerint csoportosított többi Technic elemet.


Belőlük épült 

A láncszemek kiszámolása és felrakása után - az olajozástól most eltekintettem :) - nagy izgalomba jöttem, azonnal körbeforgattam a pedált. A látvány lenyűgözött, ebben a pillanatban ismét tizenéves lettem, a kölyök, aki Technicre gerjedt és közel 2 évtized után megélhette (a váras és city-s MOC-ok után) a Technic vonal működő, saját építményének élvezetét! Az eufórikus állapotból hamar visszatértem a valóságba, hiszen a bringa még mindig bazári színekben pompázott, hiányzott a hátsó rugó, elöl hatalmas fogaskerék éktelenkedett, a kormány rögzítése pedig nagyon gyenge volt, ráadásul a kormány lenyomásakor azt történt, mint a gyári motorkészlet rugótesztjénél, azaz semmi, a kerék előrecsúszott a rugók pedig meg sem mozdultak. Működni akkor szándékoztak csak, ha megakadályoztam az első kerék előregurulását. Ez volt az a pont, ahol gyakorlatilag véget ért a prototípus kifejlesztése.

Az igazán kemény meló még csak ezek után következett. Az összes elemet feketére cseréltem, a 3 stud hosszú kék pineket is, illetve mindent, amit csak lehetett. A legutóbbi alkatrészvásárlásom során beszerzett alkatrészek jelentősége felértékelődött, ezek nélkül igencsak bajban lettem volna. A 40 fogú fogaskerék helyére felraktam egy 24 fogút, ez az arányokon nagyon sokat dobott. Az apró részletek fontosak, ezért nem hagyhattam ki a szelepsapkákat sem. Alakult a járgány, egyre inkább közeledett a megálmodott külsőhöz. Építés közben az idő mint olyan megszűnt, úgy elmélyedtem az alkotásban, mintha egy fekete lyuk nyelt volna el.

A látható (szépség)hibák kijavítása után kénytelen voltam a kormánymű teljes áttervezésének nekilátni. Ez különösen nehéznek bizonyult, hiszen hely alig állt rendelkezésre, a teleszkópokat pedig úgy akartam beszerelni, hogy tökéletesen működjenek. Persze legfontosabb szempontként a kormányozhatóság és a stabil rögzítés lebegett a szemem előtt. Több verzió tesztelése után végül megszületett a végeredmény mely minden szempontnak megfelelt. Ekkor már igen komolyan nézett ki a bringa, de a hátsó rugó és fogaskerekek még hiányoztak.

A hátsó teleszkóp és a váz kialakítására több lehetőség is lett volna, a gyártók sok fajta verziót használnak. Egy remek fotót találtam neten, amiről úgy tűnt, hogy a technic elemeimből meg tudom valósítani. A kulcs gyakorlatilag a kb. 120 fokban behajlított 7 stud hosszú beam volt - a megfelelő helyét megtalálván sikerült a váz felső csövének enyhén lefelé menő dőlésszögét is összehozni. A középső lyuk adta magát, ide került a teleszkóp felső rögzítési pontja. Az alsó pontot is könnyű volt megtalálni, a nyeregvázcsövet rövidebbre vettem, és ehhez csatlakoztattam a támvillát is (a hátsó tengelytől induló felső vázrész). A látvány teljesen lenyűgözött, pontosan ezt a formát
kerestem! Rugóként a motorszetthez járó kemény, sárga telót építettem be. Ez túl mereven tartotta a bringát, meg színben is elütött, így gyorsan kicseréltem egy lazább szürke verzióra.


A váz

A nyereg összerakásánál kénytelen voltam az ideális formára koncentrálni, emiatt a rögzítése sajnos nem tuttifix, de meglepő módon elég szorosan csatlakozik hozzá az 5 egység hosszú szürke tengely.

A kerékpár ekkor már szinte teljesen a megálmodott célok szerint nézett ki és működött, de egy valami még hiányzott. A hátsó váltó. Persze tudtam, hogy egy 7 sebességes fogaskeréksort nem fogok tudni megvalósítani ekkora méretben, de az alsó "terelő" fogaskerekek beépítése életképes lehetőségnek tűnt. Külön gyorsan összeraktam a rendszert és meglepő módon a lánc egész szépen futott, annak ellenére, hogy ez nem a láncszemek hagyományos felhasználási módja.


Nem hétsebis

Az igazi probléma a hátsó villa kiváltása volt és az elengedhetetlen lyuk biztosítása a hátsó tengelyhez és a pedálhajtóműhöz. Ezt két beam összekapcsolásával tudtam csak megoldani, őket pedig két db 3 stud hosszú, 0,5-ös vastagságú elemmel rögzítettem. Ez sajnos nem túl stabil megoldás, de a megfeszített lánc sokat segített. Zárásként a versenymotor kitámasztóját felpattintottam az ellenkező oldalra és ezzel a mozdulattal el is érkeztem az építés végéhez. Huhh. Az említett fekete lyukból magamhoz tértem - ekkor volt reggel 6 óra :)

A prototípus kifejlesztése nagyjából 2 óra alatt megvolt, de a tökéletesítés, az élethű funkciók, a szép külső és az apró részletek megvalósítása nagyjából háromszor ennyi időt vett igénybe. Úgy gondolom, hogy végül sikerült megvalósítani a tervet, persze 100%-osnak még mindig nem mondanám a modellt. Örülnék, ha idővel piacra dobna a Legó terepgumit ehhez a nagy felnihez is. A tökéletes rögzítés és külső miatt egy speciális, lekerekített egybe-nyereg elemre is szükség lenne. A 2 egység hosszú piros tengelyek helyett pedig feketéket kell majd beszereznem, hogy a színhatás még homogénebb legyen. Idővel szeretném megépíteni a bringát más színből is, esetleg több színt kombinálni. Összességében nincs benne túl sok alkatrész, és a fix pontokat ismervén egész gyorsan összerakható. Nagy élmény volt elkészíteni, sokkal többet adott mint egy gyári készletet útmutató alapján összeszerelni.


 

Címkék: lego bringa bicikli péter moc

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr952899481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2011.05.13. 14:25:07

Nagyon tetszik! Gyerekkoromban én is építettem Technic bringát, de az nem lett ilyen jó. Igaz, akkor még nem is volt monti seholse...

uniqm 2011.05.13. 14:34:32

Gratulálok!

Nagyon tetszik. Szép, arányos.

Erről is szól a Lego.

Ismét egy jó példa a kreativitásra.

(Egy kicsit irigyellek is érte. Valahogy nekem még teljesen nem jött elő újra).

hatvannyolckilencvennégyeske · http://www.flickr.com/photos/granada_turnier/ 2011.05.13. 15:18:49

városi gumi van rajta, minek neki terep? continental city contact, jobb nem is lehetne.
Jó cucc. Vajon kerek keresztmetszetű vázzal meg-e lehetne-e csinálni-e?
Meg a kempinget összecsukhatóra?

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.05.13. 16:34:20

@hatvannyolckilencvennégyeske:

Szerinted van olyan szerkezet a Föld nevű bolygón, amit Legoból ne lehetne megoldani? ;)))

Mehley 2011.05.13. 19:25:55

Sziasztok, köszönöm a pozitív visszajelzéseket! :)

Mehley 2011.05.13. 19:26:39

@hatvannyolckilencvennégyeske: Ebben a gumiméretben még nem jött ki terepváltozat, de ha lesz, azonnal kicserélem arra! :)

A kerek keresztmetszetű váz lenne valóban az igazán élethű, de olyan liftarmok nincsenek, így tengelyekkel és csatlakozókkal kellene helyettesíteni.. kipróbálom, de nem hiszem, hogy szép látvány lesz :) - köszi az ötletet!

Az összecsukhatóságot sajna ki kellett hagynom, egy jelzésértékű bütyök fért csak rá a vázra.

2011.05.13. 21:00:07

az mtb tényleg nagyon zsír!

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.05.13. 21:04:21

Az MTB nagyon tetszik, remek munka! Gratulálok hozzá!

hatvannyolckilencvennégyeske · http://www.flickr.com/photos/granada_turnier/ 2011.05.13. 22:01:15

egy darab spéci új elem, mondjuk, a vázcső, aminek a nyeregcső felé van egy tömörebb része, odaprintelve, hogy "lego", aztán akár gyári szett is lehetne

Dornbi · http://www.kockak.hu/ 2011.05.13. 23:34:58

Első osztályú, én is mindig ilyen remek bicajról álmodoztam.

Longeye 2011.05.14. 04:45:27

Lenyűgöző! Gratula az építőnek és egy nagy, nagy hűha!
A Lego helyében villámgyorsan lecsapnék az ötletedre és megvenném Tőled...
(Ja...és persze valamelyik bicikligyártóval kötnék szerződést és promociós anyagként forgalmaznám)
A motorok hidegen hagynak, de egy ilyen készletből biztos vennék egyet ;o)
Az én keróm kék-ezüst színezésű, kár, hogy nincs ezüst színű technik...

A neonzöld bringa viszont szerintem megint csak egy megalomán mozaik.

Jockos 2011.05.14. 09:22:51

Most olvastam a Winter Toy Shop végigjátszást és azt olvastam, hogy mosásnál a világító elemnek nem lett semmi baja. Nem tudjátok, hogy a Technic motoroknál, elemtartónál, és a hidraulikus elemeknél nem-e rozsdásodik be?

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.05.14. 14:24:28

A legjobb, hogy mindkét bringa fixi, ráadásul az első váltoós :D

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.05.14. 19:05:08

@hatvannyolckilencvennégyeske: ráadásul nem is egy nagy kaland. nem teljesen értem a városi használatát.

Mehley 2011.05.14. 19:57:56

@tutuka: Fixi? Sajna ismeretlen számomra ez a pesti szleng :) Nem fix, hiszen mindkettő gurul! Egyébként könnyű összerakni az MTB-t a képek alapján, persze ha megvannak az alkatrészek hozzá - vagy legalább a nagy része :)

hatvannyolckilencvennégyeske · http://www.flickr.com/photos/granada_turnier/ 2011.05.14. 20:22:01

@Mehley: magyarul örökhajtós
Trendi, főleg, ha se kontra, se markolatfék nincs a gépen. Egy ilyennel (+ egy 40 kilós robogózárral a nyakadban) te vagy a leüberállatabb belvárosi jamaikai.

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.05.14. 20:41:17

@hatvannyolckilencvennégyeske: hála a jó égnek tavaly tetőzött a hullám, idén már lényegesen kevesebb van belőlük. nem a cana a baj, hanem hogy jelentős részük nem tud cangázni.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.05.14. 20:45:26

@tutuka: Hú, ezt a fixit már egyszer olvastam, de akkor sem tudtam meg, hogy mi ez. Valamije nem mozog, ami más cangákon igen, vagy mi?

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.05.14. 20:49:12

@Yooha: nincs szabadonfutása, ha gurul a kerék megy a pedál is. nagyon nagy élmény, szinte egy test vagy a biciklivel, de meglehetős tudás kell a biztonságos használathoz. sok városi kistáskának az meg nincsen meg. igazából pályára való, hisz a pályakerékpáros sportból is jön a cucc. régen (századelő) minden bringa fixi, örökhajtós volt. (a kisgyerekek bringái is gyakran örökhajtósok.)

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.05.14. 20:54:58

@tutuka: Hú, akkor a múltkor, amikor tönkrement a racsni a biciklimben, akkor az ilyen volt! Én h*lye meg megcsináltattam :)

TamásD 2011.05.21. 21:47:09

Nagyon klassz az MTB, gratula. Egy ötletként, esetleg nem nézne ki jobban, ha a hátsó váltónál csak egy kis fogaskerék lenne? Ezzel persze elveszik a lánc jellegzetes íve, viszont a lánc nem érne majdnem a földig, ami kompenzálná az élethűséget.
Tudom, tudom, az beszéljen, aki ilyet tud csinálni:)

sijoco 2011.05.23. 17:29:07

COOL!
Ki kellene adni készletként!
6000 körüli áron, tuti nyerő lenne! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...