LEGO autókból és motorokból nem is volt, és gyaníthatóan nem is lesz hiány a blogon. Most azonban, mikor eljött Európa a belvárosba, a Margit hídon meg áll a bál, sokkal inkább bringákról kellene értekeznünk. Sajnos a LEGO nem nagyon kényeztet el minket e téren. Jellemző a helyzetre, hogy a legnagyobb izgalmat a cangák színe és a szín szerinti gyakorisága bírja kiváltani a rajongók között (lévén egyetlen fajta kerékpár van a kínálatban).
Persze azért legó a LEGO, hogy bármit megépíts belőle, nem kell hozzá a gyár, hogy legyen egy jófajta kétkerekűnk.
Péter megszállott (hegyi-)kerékpáros és legó-játékos. A két hobbi közös metszete pedig esetében bámulatos:
A hajtás után a további képek mellett Péter azt is elmeséli részletesen nektek, hogyan készült a monti, valamint bemutatja a bringát szép sárgára festve is.
Gyerekkoromban City és Castle készleteim voltak, Technicről csak álmodoztam, így nem volt kérdés, hogy újrakezdőként ezt a témát választom. (Ezúton is köszönet a blognak a közvetett és közvetlen motivációkért!) A stud nélküli elemeket eleinte kétkedve fogadtam, de több gyári készlet és néhány saját kreálmány után el kell ismernem, hogy ezekkel a sima elemekkel és a hozzájuk tervezett speciális csatlakozóktömkelegével kétségtelenül komplexebb és szebb műveket lehet készíteni. Persze időnként lehet akár egyszerre is alkalmazni őket, de ehhez a saját szerkezethez kizárólag bütyök nélkülieket használtam.
Fanatikus hegyikerékpárosként hamar megfogalmazódott bennem a gondolat, hogy mire fogom használni az akciósan 9000 Ft-ért beszerzett 8051-es készlet jellegzetes elemeit. Ez a szett fantasztikus, valóságos elembánya, de az igazi különlegessége az új hatalmas kerekek. Ezek igazából motorkerékpárhoz való sima gumik, de némi fantáziával könnyedén megláthatjuk bennük a ballonos MTB terepgumit.
Tehát a cél egyértelmű volt: egy hegyikerékpár, lehetőség szerint arányos és szép kidolgozással, minél több működő funkcióval.
Az építés kizárólag a gyári készlet elemeivel indult. Ez hátrány a korlátozott elemszám miatt, ugyanakkor előny, hiszen nem kell több ezer alkatrész között keresgélni. A bringa váza valójában egy paralelogramma, így ezt a formát próbáltam kialakítani. Az új hajlított "liftarmok" kiváló lehetőséget kínáltak az ideális külső és a kellő rögzítés eléréséhez, így végül relatíve gyorsan elkészült a váz - ekkor még hátsó teleszkóp nélkül. Az első teleszkóp adta magát az első villa elkészítéséhez, a kormány is gyorsan formát öltött. A funkciót szem előtt tartva a hátsó villa és annak csatlakozási pontjai okoztak némi fejtörést. Hátulra 16, előre pedig 40 fogú fogaskereket raktam. A hátsó tengely itt is - mint a motorban - a 7 egység hosszú tengely, a végén lezáróval.
A prototípus
A pedálok kialakításánál azonban világossá vált, hogy a 8051-es szett elemeiből nem fogom tudni a célok szerint összerakni a bringát,gyorsan elő is vettem a szín és funkció szerint csoportosított többi Technic elemet.
Belőlük épült
A láncszemek kiszámolása és felrakása után - az olajozástól most eltekintettem :) - nagy izgalomba jöttem, azonnal körbeforgattam a pedált. A látvány lenyűgözött, ebben a pillanatban ismét tizenéves lettem, a kölyök, aki Technicre gerjedt és közel 2 évtized után megélhette (a váras és city-s MOC-ok után) a Technic vonal működő, saját építményének élvezetét! Az eufórikus állapotból hamar visszatértem a valóságba, hiszen a bringa még mindig bazári színekben pompázott, hiányzott a hátsó rugó, elöl hatalmas fogaskerék éktelenkedett, a kormány rögzítése pedig nagyon gyenge volt, ráadásul a kormány lenyomásakor azt történt, mint a gyári motorkészlet rugótesztjénél, azaz semmi, a kerék előrecsúszott a rugók pedig meg sem mozdultak. Működni akkor szándékoztak csak, ha megakadályoztam az első kerék előregurulását. Ez volt az a pont, ahol gyakorlatilag véget ért a prototípus kifejlesztése.
Az igazán kemény meló még csak ezek után következett. Az összes elemet feketére cseréltem, a 3 stud hosszú kék pineket is, illetve mindent, amit csak lehetett. A legutóbbi alkatrészvásárlásom során beszerzett alkatrészek jelentősége felértékelődött, ezek nélkül igencsak bajban lettem volna. A 40 fogú fogaskerék helyére felraktam egy 24 fogút, ez az arányokon nagyon sokat dobott. Az apró részletek fontosak, ezért nem hagyhattam ki a szelepsapkákat sem. Alakult a járgány, egyre inkább közeledett a megálmodott külsőhöz. Építés közben az idő mint olyan megszűnt, úgy elmélyedtem az alkotásban, mintha egy fekete lyuk nyelt volna el.
A látható (szépség)hibák kijavítása után kénytelen voltam a kormánymű teljes áttervezésének nekilátni. Ez különösen nehéznek bizonyult, hiszen hely alig állt rendelkezésre, a teleszkópokat pedig úgy akartam beszerelni, hogy tökéletesen működjenek. Persze legfontosabb szempontként a kormányozhatóság és a stabil rögzítés lebegett a szemem előtt. Több verzió tesztelése után végül megszületett a végeredmény mely minden szempontnak megfelelt. Ekkor már igen komolyan nézett ki a bringa, de a hátsó rugó és fogaskerekek még hiányoztak.
A hátsó teleszkóp és a váz kialakítására több lehetőség is lett volna, a gyártók sok fajta verziót használnak. Egy remek fotót találtam neten, amiről úgy tűnt, hogy a technic elemeimből meg tudom valósítani. A kulcs gyakorlatilag a kb. 120 fokban behajlított 7 stud hosszú beam volt - a megfelelő helyét megtalálván sikerült a váz felső csövének enyhén lefelé menő dőlésszögét is összehozni. A középső lyuk adta magát, ide került a teleszkóp felső rögzítési pontja. Az alsó pontot is könnyű volt megtalálni, a nyeregvázcsövet rövidebbre vettem, és ehhez csatlakoztattam a támvillát is (a hátsó tengelytől induló felső vázrész). A látvány teljesen lenyűgözött, pontosan ezt a formát
kerestem! Rugóként a motorszetthez járó kemény, sárga telót építettem be. Ez túl mereven tartotta a bringát, meg színben is elütött, így gyorsan kicseréltem egy lazább szürke verzióra.
A váz
A nyereg összerakásánál kénytelen voltam az ideális formára koncentrálni, emiatt a rögzítése sajnos nem tuttifix, de meglepő módon elég szorosan csatlakozik hozzá az 5 egység hosszú szürke tengely.
A kerékpár ekkor már szinte teljesen a megálmodott célok szerint nézett ki és működött, de egy valami még hiányzott. A hátsó váltó. Persze tudtam, hogy egy 7 sebességes fogaskeréksort nem fogok tudni megvalósítani ekkora méretben, de az alsó "terelő" fogaskerekek beépítése életképes lehetőségnek tűnt. Külön gyorsan összeraktam a rendszert és meglepő módon a lánc egész szépen futott, annak ellenére, hogy ez nem a láncszemek hagyományos felhasználási módja.
Nem hétsebis
Az igazi probléma a hátsó villa kiváltása volt és az elengedhetetlen lyuk biztosítása a hátsó tengelyhez és a pedálhajtóműhöz. Ezt két beam összekapcsolásával tudtam csak megoldani, őket pedig két db 3 stud hosszú, 0,5-ös vastagságú elemmel rögzítettem. Ez sajnos nem túl stabil megoldás, de a megfeszített lánc sokat segített. Zárásként a versenymotor kitámasztóját felpattintottam az ellenkező oldalra és ezzel a mozdulattal el is érkeztem az építés végéhez. Huhh. Az említett fekete lyukból magamhoz tértem - ekkor volt reggel 6 óra :)
A prototípus kifejlesztése nagyjából 2 óra alatt megvolt, de a tökéletesítés, az élethű funkciók, a szép külső és az apró részletek megvalósítása nagyjából háromszor ennyi időt vett igénybe. Úgy gondolom, hogy végül sikerült megvalósítani a tervet, persze 100%-osnak még mindig nem mondanám a modellt. Örülnék, ha idővel piacra dobna a Legó terepgumit ehhez a nagy felnihez is. A tökéletes rögzítés és külső miatt egy speciális, lekerekített egybe-nyereg elemre is szükség lenne. A 2 egység hosszú piros tengelyek helyett pedig feketéket kell majd beszereznem, hogy a színhatás még homogénebb legyen. Idővel szeretném megépíteni a bringát más színből is, esetleg több színt kombinálni. Összességében nincs benne túl sok alkatrész, és a fix pontokat ismervén egész gyorsan összerakható. Nagy élmény volt elkészíteni, sokkal többet adott mint egy gyári készletet útmutató alapján összeszerelni.