Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Amikor majdnem befellegzett a cégnek

2010.07.28. 06:55 - tutuka

Elborzasztó példaként sokszor emlegetem – legutóbb pont a múlt héten – a kilencvenes évek végének, kétezres évek elejének legós ámokfutását. Bár az, hogy szerintem az ezen időszakban készült készeletek kifejezetten rondák (leginkább a városi vonalon), az már igencsak objektív, hogy ezt nemcsak én gondolom így: ezek az évek majdnem a LEGO, mint játékgyártó végét jelentették az eladások tragikus csökkenése és a profit szinte teljes elvesztése végett. (A Town rondaság-vezérelte sikertelenségére szép példa, hogy 1999-ben ezen készletek részesedése a gyár bevételeiből óriásit bukva 3%-ra zuhant. Ez ma közel 20 százalék!)

Jay Greene a Bloomberg Business Weekben jól összefoglalta a majdnem összeomlás dizájnnal kapcsolatos okait:

  • Nagyképűség, arrogancia. Kedvenc játékgyárunk úgy futott neki ennek az időszaknak, hogy azt gondolta, hogy pusztán "LEGO" mivoltuk végett bármit megtehet. Hát nem.
  • A Galidor-vonal. Amilyen semmilyen, annyira nélkülöz minden kreativitást, legó-szerű játszhatóságot. Hiába készült hozzá tévés mesesorozat, nem tudta felvenni a versenyt az akciófigurákkal. A legnagyobb kérdés az, hogy egyáltalán miért akarta?


Ez egy készlet, nem viccelek

  • Rendkívüli elemszám. A gyár dizájnerei éltek a felső vezetéstől kapott szabad kézzel és irdatlan mennyiségben kezdtek speciális elmeket tervezni, majd gyártatni. 7.000 körüli összelemszámról 12.400-ra ugrott a gyártani szükséges mennyiség. Ez nem kicsit pörgette meg a költségeket, de a túlságosan is speciális és egyedi elemek a végfelhasználól (értsd: gyerekek) kreativitásának, játékkedvének sem tettek jót.
  • Ronda készletek. A szabad kéz nemcsak elburjánzó alkatrészeket, hanem lázálomban fogant készleteket hozott. A dizájnerek nyilván, ám a gyerekek nem hitték el, hogy ez a klassz új világ.


Tűzoltóautó - ahogy azt akkoriban klassznak gondolták. Rosszul.

  • Átgondolt helyett túltervezett elemek. Bár a vezetőség azt gondolta, a tervezők lelke mélyén nyugvó dizájn-fenevad szabadon engedése nagyobb hasznot hoz majd, csak a költségek nőttek minden egyes újmodi kocka megtervezésével és gyártásba állításával.

A fenti kis lista az sugallja, hogy mindenről a tervezők tehetnek, az igazi hibát azonban mégsem ők, hanem azok követték el, akik ezt a szabad kezet megadták nekik. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy ugyanezen tervezők egy egészen másfajta és sikeres legó-világot tettek le az asztalra, mikor 2004-ben újratervezték és újraszervezték a teljes rendszert. 

Bár a filmekben úgy szokott lenni, hogy a csőd felé rohanó vállalatokat egy-egy zseniális/innovatív, ám mégis jóképű tervező/programozó/bróker menti meg végtelen fantáziájának/tehetségének rendkívüli kamatoztatásával, a legónál a kilábalás első lépése éppen az volt, hogy a dizájnereket korlátok közé szorították. Radikálisan, az 1997. előtti szintre csökkentették az elemek számát, a többség által nem támogatott elemeket könyörtelenül kiszórták. (A tervezők konkrétan szavaztak a megtartandó kockákról.) A dizájnereket kiparancsolták az elefántcsonttornyaikból, szorosabb együttműködésre sarkallták a gyár nem kreatív, termelő részeivel, munkásaival. (A gyárlátogatásunk során is hallhattuk, hogy akár egy szalagon teljesítő munkás ötlete is eljuthat a dobozba kerülésig.) A készletek igyekeztek visszatéríteni a korábbi egyszerűségükbe és játszhatóságukba, elhagyták a felesleges (túl)dizájnolt részeket. Újra játékká vált a játék, ráadásul újra kreatív játékká, nemcsak kockák gyűjteményévé, amiből kirakható egy futurisztikus, ám hihetetlen tűzoltóautó. A LEGO (és azon belül is a City) a Police-készletek vezérletével visszanyerte – a szerintünk legalábbis – méltó helyét a játékok között, azaz a dizájnerek kezének visszakötözése, és gondolkodásra kényszerítése elérte a célját. (Természetesen szigorúan vett gazdasági lépések is történtek a kilábalás érdekében, például korábban kiszervezett folyamatokat szervezett vissza a cégbe a gyár.)

Szerencsére. Meggyőződésem, ha cég túl is élte volna változás nélkül ezeket a sötét éveket, ilyen elborult készletek mellett nem döntöttem volna az újrakezdés mellett. Bár manapság is sokat panaszkodunk itt a blogon arról, hogy túl sok a kevéssé kreatív elem, túl sok a panel, túl nagyok a léptékek, azt nem tagadhatjuk el, hogy a City és a Creative készletek megint abszolút érdemesek arra hogy akár magunknak, akár gyerekeinknek nyugodt szívvel, és nem túlzok: örömmel vegyük.

A témával kapcsolatban kérdésként felmerült bennem (ha már emlegettem az újabban nagyszerű Creator-készleteket), hogy más vonalakon volt-e ugyanilyen mélyrepülés, mint a Town/Cityben? Laikus szemmel nézegetve a vonatokat, az az érzésem, hogy ott kirívóan buta, vagy éppen csúnya szettek nem jöttek ki, az még a World City érában is szép maradt. A Technic kapcsán sem érzem, hogy volt olyan időszak, amikor valami nagyon elromlott (bár ahhoz végképp nem értek), de a (Classic) Space és a Star Wars közötti időszak űrhajózásában már látok egészen elképesztő dolgokat, de nem pozitív értelemben. 

Címkék: space történet lego válság history city galidor town

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr422175948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bence1998 2010.07.28. 09:58:37

bár én galidor készletekkel nem találkoztam,a lego ujságaimban is már csak pc-s játékként találtam meg,de soha sem tetszett.már bocsánat,de ez olyan mint egy hasbro figura,sőt,azok még jobbak is ezeknél a galidoros bigyoknál sokkal!(de azokat a kis jelenlegi cuki minifigeket nem előzi le semmi!).
aztán a jackstone,az az amivel már játszottam.bár akármilyen kisgyerek voltam(kb 3-4-5) az autó üvegek soha sem tetszettek.olyan mintha szeük lett volna,ami persze csak a lámpa....eeee....horror....viszont amit el tudtam fogadni,sőt szerettem azok a nagy repcsik,és a hozzá tartozó reptér.(ebbe visszagondolva,pont azért nem vehetek repteret,mert "már van" ilyenem....).amúgy nem tudom,de nekem a mostaniakat elnézve(hála hugom és unokatesóm),a régi(enyémek) a hugomé,az unokatesómnak meg újak,és nekem a régi sokkal megnyerőbb,szebb egyszrűbb.(vagy csak elfogultság XD )

Dödi · http://hunmocgaleria.blog.hu/ 2010.07.28. 11:16:14

Én is tapasztaltam ezt a romlást pl.:-Bionicle témánál míg az első néhány évben mindegyikben volt mechanikus rész ( kéz,láb mozgatás ) addig a mai Hero Factory témánál teljes mértékben a dizájn vette át a szerepet a funkciók helyett bár ezt szinte az összes lego témánál észrevehető manapság !

tío · http://legozz.tumblr.com/ 2010.07.28. 12:16:39

Kíváncsiságból végigpörgettem az előbb az 1999-es év készleteit. Hát voltak kemény dolgok!
Primo téma, mint egy gatyi duplo utánzat: www.brickset.com/browse/themes/?theme=Primo

Scala, mint Barbi utánzat. Figurák lobogó hosszú hajjal:
www.brickset.com/browse/themes/?theme=Scala

A két évet és 20 készletet megért Znap vonalat nem is tudom hova tenni: www.brickset.com/browse/themes/?theme=Znap

De a csúcs mindenképp ő: www.brickset.com/detail/?Set=5811-1 vagy a nagy szitakötő űrhajó: www.brickset.com/detail/?Set=6969-1

Egy-két termékvonalban (Ninja, Space port, Modell team) szerintem volt fantázia, de a kivitelezés nem sikerült túl jóra.

bence1998 2010.07.28. 13:41:15

@tío: ez a szitakötő űrhajó nem is olyan(.....) rossz....

Nyiz · http://szubjekt.blog.hu 2010.07.28. 15:59:59

Mi az isten ez a ZAP?! Te jó ég... A Galidort ismertem már (leginkább a lugnet.com bottom 250-es listájáról), de ez a ZAP, hát ez legalább olyan kriminális... Ezekhez képest az Insectoid vonal teljesen vállalható.

Ezen kívül szerintem a legalja a "normál" lego körében az a Town Jr. volt. A mai napig nem tudom felfogni, ki volt az az elmeroggyant, aki kitalálta, meg ki a másik, aki zöld utat adott ennek a förtelemnek. Emlékszem, a '97-es katalógusban a Town Jr. után még volt normál Town készlet pár oldallal, amik kifutóban voltak. Össze sem lehetett hasonlítani a kettőt. Bár nekem is vannak Town Jr. készleteim (célközönség voltam akkoriban, na...), mára már szégyellem őket, ahogy a 3 Bionicle figurámat is.

Ellenben a hagyományos Town setek, amik a mai napig a kedvenceim, utánozhatatlan sármmal rendelkeznek a 10-20 évvel ezelőtti készletek. Még a mai City sem ér a közelébe, igazából nekem az újdonságokból alig-alig tetszik valami, még mindig túl elnagyolt, túl sok a spéci elem (főleg a sárvédőkkel van bajom), 6 stud szélesben nem olyan jó és egyszerű építeni, mint 4 studban, ami több, mint 20 évig volt standard.

sakk01 2010.07.28. 16:24:57

A Bionicle-t ne szégyelld. Ezt csak azért mondom mert nekem az első legom egy Gali volt (legalább is én így emlékszem) A ZAP meg a Galidor az biztos hogy LEGO?

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.07.28. 16:54:22

@Nyiz: a town jr tényleg elég kemény.

wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2010.07.28. 17:40:01

", igazából nekem az újdonságokból alig-alig tetszik valami, még mindig túl elnagyolt, túl sok a spéci elem (főleg a sárvédőkkel van bajom), 6 stud szélesben nem olyan jó és egyszerű építeni, mint 4 studban,"

Az új készleteket elnézve nekem is ez a bajom....a '80-as évektől a '90-es évek elejéig legóztam, és az akkori dolgok így utólag visszanézve is jobban tetszenek.
Azt hiszem, ez volt az egyik első legóm:www.1000steine.com/brickset/images/6650-1.jpg

2010.07.28. 19:17:56

az a szitakötő izé az nekem megvan. alkatrészforrásnak kiváló,

az elején az a hatalmas egybeelem az villog, zenél, lézerágyúhangokat hallat... bárkinek odaadom egy-két rohamosztagosért cserébe :)

sok következetlenség van a mai készletekben, ami gyerekként is zavarna. nem tudom bevonnak-e gyerekeket tervezési, tesztelési fázisban, mert szerintem érdemes volna...

BorZol 2010.07.28. 23:29:26

Igen,Igen,Ígen.
Amikor a fősulira jártam tizen éve, láttam a polcokon a LEGO-s dobozokat az áruházakban, és elszönyedtem mennyi speciális bolond elem van az újakban....(mars mission volt az.-ma már megvannak)
A régi szépidőkön nőttem fel 1985-1991-es készleteken aktívan. A mai lego valóban ismét olyan játszható!
A ZNAP egy olyan cucc ami nem hoz lázba, de van egy "vederrel" és a kisfiam sírni is tud(na) érte és időnként magával ragadja. Hozzáteszem soha semmi értelmes nem jön ki belőle de egy MIG-29-es formát segítettem neki összetenni és órákig az volt a sztár.Znap és kész.
A space classic -kék, szürke majd fehér evolúciójat annak űrzsiványokkal és űrrendőrökkel teli életét kinyírta a Star-Wars. Ezért Ökör-Harag jár nekik.
Ami totál hulla sorozat volt (és tutuka kérdezi a post-ban)
az az EXO-FORCE vonal. Van egy kis készletem meg cuccok de kockabánya, a spec elemei pedig.....furák.
A másik a Jackstone ami a bemutatott tűzoltós készlet és társai.....totál kapufa. A gyerek sem játszik vele, biztos azért mert a normális aprólegó( és figuréik) mellett semennyire sem nyúl hozzá.

A duplo mellett van primo készletünk, meg hozzá picigyerek- evolúció. Háát az a tapasztalat, ha a meglevő LEGO cuccaid mellé születnek a gyerekeid akkor a DUPLO mellett meg sem túrja a PRIMO-t. Ha csak azt kapja akkor ....o.k. valamit nagyduzzogva zörög vele, de meglátják a duplot és átnyergelnek a törpördögök.

A sötét LEGO korszak vonatos készletei-ért viszont élek-halok kis :(sok) híján meg is vannak. Egyszerűen ott azért ha a sínek is de kötötték az alkatrészt szaporító designer-gárdát és oltári jók.....a mai napig.

BorZol 2010.07.28. 23:37:17

Gibbons @ a szitakötősnek az összeállítási papírja megvan nekem, és amióta felfedezte a kisgyerek, azért könyörög.
Adok érte Star-Warsot, tedd el.
Szerintem ellenségnek kell neki a space-ba meg a Life-On mars-ba.

Bocsesz, az előbbiben a tízenéve látott készletek is a LIFE ON MARS volt nem a Mars missoin készletek. Tudjátok akkor ment fel, és ért a Mars-ra a Pathfinder és 1996-1997-ben az sztár volt a műszakin.

Hipp 2010.07.29. 14:57:25

Nekem ezek a készletek totál kimaradtak... Nem is láttam ezt a vonalat, de fel vagyok háborodva!
Mindenesetre még egy ok, amiért nem szabad bánnom, hogy ezeket az éveket átbuliztam különböző discoklubbokban. :-)

sakk01 2010.07.29. 18:55:46

Az a tűzoltó kocsi ugye duplo? Mert teljesen olyan.
Ha ez is normál lego én már azt se tudom mit mondjak.

BorZol 2010.07.29. 20:54:33

sakk01@ normál LEGO de a figura magasabb a minifig-nél és nem is lehet szétszedni minta DUPLO figurát.
Volt belőle kalózos meg police és tűzoltós és olyan paradise vonal is....

2010.07.30. 10:33:45

@BorZol: 95%-ban megvan minden alkatrésze, de sem doboz, sem egyéb dolog nincs már hozzá.

sakk01 2010.07.30. 10:34:18

@BorZol: Azt látom hogy magasabb. Én úgy értettem hogy normál legonak akarták-e beadni.

hGabesz · http://topgearhungary.blogspot.com/ 2010.07.30. 20:20:56

tényleg kicsit eleresztették a fantáziájukat Lego-éknál, én kb. 2000 előtt kaptam az utolsó Lego-mat, szóval pont kiestem ezekből a szörnyűségekből, bár még a '98-as katalógusom megvan és abban is van pár elborult készlet.

viszont mostanában nézegettem ezeket 6-os széles autókat és nekem tetszenek, még a sárvédők is, sikerült is vennem egy csomag elemet amiben volt egy fél kamion meg egy csomó ilyen sárvédő.

Megvan nekem ez a helikopterszállító www.brickset.com/detail/?Set=6336-1 és már ez is 6 stud széles volt 15 éve, mondjuk a sárvédő része ennek is tetszik.

koppány1111 2012.02.11. 09:28:45

én gyerekfejjel azt a tűzoltóautót elsőre holdejárónak hittem :)
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...