Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Motorizált kamion

2012.03.14. 08:51 - tutuka

Olvasónk, minifig88 annyira megunta a LEGO kamionok alig-alig változó formáját, hogy elkészítette a saját verzióját. Erre még akár legyinthetnénk is, a legó leginkább építésre és újraépítésre való, de ő nem állt meg az új dizájnnál: motorizálta és irányíthatóvá tette a gépet, mégpedig úgy, hogy a szokvány CITy-méretnél alig nőtt nagyobbra a gép, ha egyáltlán.

Ha részletek is érdekelnek, ne állj meg az olvasással!

Az egész még régen azzal kezdődött, hogy meguntam a Citys kamionsémát, vagyis, hogy évekig az összes kamion és teherautó eleje majdnem ugyanúgy nézett ki és csak egy minifiget lehetett beleültetni mindegyikbe, pedig volt, amelyikhez többet is adtak. Fogtam magam és építettem egy sajátot, ami a fentieket kiküszöbölte és bennmaradt az általam nagyon is jónak és arányosnak tartott hat bütyökben. Légterelők és visszapillantótükrök nem számítanak. Ezeken felül még egy valódi típusra is emlékeztet, mégpedig a Dafra. Aztán jött a kérdés, hogy hogy lehetne egy várost még jobban feldobni. Naná, távirányítós autókkal! Legóvárosom sajnos nincs, úgyhogy csak magamat dobtam fel vele :)

A kamion teljes hossza 44 stud, a félpóté 34 és két Power Functions M-Motor, egy elemtartó doboz, egy infravörös vevő, egy differenciálmű, egy csomó vezeték, tengely és még több fogaskerék van becsomagolva. A modell körülbelül 580 elemet tartalmaz.

A Daf fülkéje igen megtetszett, ezért átmentettem az új alkotásba. Néhány módosítást ugyan kellett rajta végezni az új alváz miatt, de ezek nem jelentősek.

Egy távirányítós járműnek alapesetben két része van, a kormányzás és a hajtás.

Igazi kihívás volt kitalálni, hogy hogyan lehet elhelyezni a kormányszerkezetet a fülke alatti kis helyen. Az egyértelmű volt, hogy a motor nem fér el ott, tehát a pótkocsiba kell tenni. A tengelyt pedig két kardáncsuklóval vezettem le a kerekekhez. Így a kamion ugyanúgy fordulhat, mint a valóságban. A motor forgását pedig eléggé le kellett lassítani ahhoz, hogy precízen lehessen állítani a kereket. Ha túl sokáig tartjuk a kormánykereket kitérítve, katasztrófa következik be.

Ezt a járművet a pótkocsi tolja előre, ezért vigyázni kell, nehogy túlságosan befordítsuk a nyergest. A hajtás érdekessége a differenciálmű is. Az utánfutónak oldalanként egy kereke hajtott, egyik oldalon az első, a másikon a második, ugyanis csak így fért el a szerkezet és így nem lett túl széles a futómű. A kamion sebessége pont megfelelő és elég jól lehet vele manőverezni is, habár a szűk kanyarok gondot okozhatnak.

A távirányító is érdekes. Sosem tudtam megjegyezni, hogy az előre és hátra az a jobbra vagy a balra, ezért átalakítottam forgómozgássá, így a kerék mindig arra fordul, amerre a kormánykereket forgatom.

Miután minden elkészült, az egészet úgy igyekeztem beburkolni, hogy minél kevesebbet lehessen látni a belsejéből. A falaknak és a tetőnek is több helyen tartó és merevítő szerepe van, de azért könnyű hozzáférni a belső részekhez.

Az építési időre nem figyeltem, de jó sok ideig lekötött, hiszen ez az első eset, hogy Power Functions elemeket használhattam. Sokat kellett kísérletezni, kompromisszumokat keresni, ha valami nem működött, azt átépíteni, mégegyszer átépíteni, stb, szóval nagyon jó kihívás volt számomra.

Készítettem egy LDD verziót is. Ez a mocpages oldalról, vagy innen tölthető le, de nem minden elemet találtam meg. Ezen kívül valószínűleg illegális építési technikák miatt a program négy elemet eltávolított, de eddig még nem jöttem rá, hogy melyik négyet.

Köszönöm szépen a figyelmet!

Címkék: lego kamion moc minifig88

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr284310052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Longeye 2012.03.14. 09:48:12

Gratulálok, nagyon jó lett!
A kormányzás megoldása tényleg nagyon profi lett. Ilyen kis helyen...nagyon jó!

Azt akartam már régen megkérdezni - ami a kormányzásról készített videóban is látható - hogy a trial-truck-os gépeken is ilyen a kormányzás? Tehát hogy a végpontokon nem old ki, hanem szépen tolja tovább a fogaslécet amíg lehet? Ha meg nem lehet akkor csak erőlködik a kormányzó motor?
(Azt tudom, hogy másfajta alkatrészekkel van megoldva, nem ez a kérdés...)

hungarisztan 2012.03.14. 10:27:17

Szép projekt, gratula!

Sorry a láma kérdésért, de sajna nem nyomom a legózást ilyen komolyan: mi az az illegális építés?

ainex 2012.03.14. 10:57:44

@hungarisztan: Illegális építés az, amikor a kockát nem rendeltetésszerűen használod, hanem mondjuk élére állítod és két pöttysor közé beszorítod. Az LDD ezeket a trükköket nem ismeri, és az algoritmus azt számítja ki, hogy szabály szerint az kocka ott úgy nem fér el, tehát kidobja.

A kamiont illetően meg... Süveg! Pazar megoldások, ráadásul tolócsuklós. Ja és az 1:25-nél látható városnéző kisvonatot azonnal kiadni hivatalos készletként!

Gaspacho (törölt) 2012.03.14. 11:05:33

Zseniális!
Ezen a kardános dolgon csak néztem nagy szemekkel.
Gratula.

Mnarko 2012.03.14. 11:08:39

Nagyon tetszik!
Esetleg az elemtartót nem lehet függeszteni? Mert akkor könnyebb lenne bekapcsolni.
A távirányító pláne 10/10

Elképzeltem a kezdő minifig sofőrt, ahogy kiáll a szerelőműhelyből, és az első kanyarnál szétszakad alatta a szerkezet, borul a bögre :D

@hungarisztan: az LDD ldd.lego.com/ nem képes még teljesen lekövetni a valóságot a normálisan (nem befeszítve) összeilleszthető elemek tekintetében. Pl. egy technic elem oldalán lévő lyukba egy lapos egyest belerakhatsz virtuálisan, de egy lapos hatos egyik bütykét már nem. Ezeken persze folyamatosan javítanak, de még van néhány ilyen benne.

Ennél is valami ilyesmi lehet, csak sajnos a program nem mindig jelzi, hogy nem tudja lekezelni az elemkapcsolatot, csak betöltésnél kiírja, h. néhány elemet eltávolított :S

koppány1111 2012.03.14. 13:17:43

hát én akkor ezek szerint illegálisan legozok,mert gyakran előfordul,hogy beszorítom őket egy félbütyöknyi helyre.dehát a legoim vannak értem,nem én értük!

Haynau (Sons of Monarchy) 2012.03.14. 14:02:37

Le az összes kalappal, pazar járgány lett ez!

Az "építőmester" egyébként keszthelyi illetőségű? Csak azért kérdem, mert ha jól tudom arrafelé jár a "Dottó" névre keresztelt városnéző kisvonat... ;)

uniqm 2012.03.14. 19:15:01

Tényleg nagyon állat kis gép ez, gratulálok!

2 bütyök szélességben esetleg? :)

Darth Brick 2012.03.14. 20:07:11

Kajakra tátva maradt a szám.

BLINT808 · http://www.flickr.com/photos/blint808/ 2012.03.14. 20:26:03

Eszméletlen! Gratulálok! Nekem még az tetszik még benne hogy méretarányos (bár a lego ember mellett nem nagyon lehet méretarányosságról beszélni :D). Tényleg csak azt tudom mondani hogy szuper. Jó játszást vele!

Krajczi76 2012.03.14. 20:39:56

Csúcs!!! Grat! A városomban meg kellene járatni. Nem férne el... :-))) Az én kamionjaim is nehezen mozognak benne, ez meg még azoknál is hosszabb.

Olyan kisvonat Bükfürdőn is közlekedik napi rendszerességgel.

butcher__ 2012.03.14. 20:54:08

Lol durvapici :D
Azt kérdezném hogy a difit minek építettél bele, ilyen kicsi méretnél sztem nem lett volna szükséges de persze így jobb :D

Gábor H · http://www.flickr.com/photos/gabor_horvath/ 2012.03.14. 20:54:36

Köszi szépen mindenkinek!
@Longeye: A trial truckoknál be szoktak tenni egy ilyen fogaskereket (clutch gear), ennek elfordul a közepe, ha megakad az áttétel.
technicbricks.blogspot.com/2008/02/tbs-technugets-01-inside-technic-clutch.html

Ide is befért volna, de ez a hagyományos legoból (nem technic) készült szerkezet nem elég erős hozzá.

@Mnarko: Mármint hogy alatta menjen át a tengely?

@Haynau: Győr melletti vagyok. Egyébként utánaolvastam, mikor a kisvonatot csináltam még régen és azért hívják őket dottónak, mert az olasz Dotto vállalat gyártjaőket.

@artuditu: :D

Stefánia vagdalt 2012.03.14. 20:54:55

Nem is olyan régen volt egy 4 bütyök!!! széles, kormányzoható kamion. Ha jól emlékszem, abban mikromotor volt a kormány hajtása.

Gábor H · http://www.flickr.com/photos/gabor_horvath/ 2012.03.14. 20:57:32

@butcher__: Egyrészt kíváncsi voltam, hogy meg lehet-e csinálni (pl. keresztben el sem férne), másrészt hely volt, szóval miért ne? :)

Calmopyrin 2012.03.14. 21:03:52

maximális riszpekt...

Stiel 2012.03.14. 21:06:38

Én is csak gratulálni tudok! Az "alig nőtt nagyobbra a gép" felvezetés után arra gondoltam, 8 széles lesz (merthogy kiadtak pár nagyobbacska, 8 bütyök széles kamiont egyébként is), és amúgy 8 bütyök szélesen is teljesen jó lenne, de erre nem, csak 6-os. :D Nagyon profi!

butcher__ 2012.03.14. 21:50:35

@minifig88: Jaja csak kíváncsi voltam hogy van-e valami trükkös oka de persze jobb ez így :)

butcher__ 2012.03.14. 21:55:40

@minifig88: Ja el is felejtetem miért kérdeztem! Szóval hogy a difi csigán keresztül is működik rendesen? Mert ugye kanyarodáskor elvileg a difi felé visszafele is közlekedik erő így hajt rá a másik oldalara, viszont a csiga önzáró tehát lehetséges hogy így nem differál rendesen de nem kötekedésből írom csak hirtelen eszembe jutott, ki kéne próbálni, technikailag érdekes kérdés :)

Mnarko 2012.03.14. 22:41:20

@minifig88: igen, hogy a bekapcsoláshoz ne kelljen a varázspálca. Nem értek hozzá, azért kérdezek. :P

nick: 2012.03.15. 01:25:04

eszméletlenül nagy királyság!
gratula!

én megveszem, ha kiadják :-)

Gino 2012.03.15. 07:48:45

Profi munka!
Gratulálok hozzá!

MaRc 2012.03.15. 09:21:45

@Longeye: Én speciel sosem szoktam alkalmazni a clutch geart, aminek egyszerű oka van: TT-ben nem a biztonságra, hanem a működésre megyünk.
Hisz hamarabb elkezd(het) elforogni, mint hogy a kívánt pozíciót felvenné a kerék, ha bármi terepakadályba ütközik, tehát kb csak akkor lenne értelme, hogyha a kerekeken nem lenne terhelés. Gondolj például 2 PowerPuller avagy 8466 kerékre, nem kis erő kell a tömegük megmozdításához. Őszintén megmondva hirtelen nem is tudok mondani olyan gépet, amiben használták volna.

@minifig88: Egyszerűen csak annyira le van lassítva a kormányzás sebessége, hogy még a kívánt módon működtethető legyen, a végálláskapcsoló meg maga a konstruktőr/vezető, akinek azért ismernie kell a gépe határait :)

A TT-nek pedig sajátos velejárója az amortizáció, jó pár tengely, 8-as, 12-es fogaskerekem látta már kárát. :)

Longeye 2012.03.15. 22:43:50

@minifig88: @MaRc: Köszönöm a válaszokat!
Nem akarok én trial-truck-ozni, csak kíváncsi voltam, és a fotókból, videókból, amit eddig láttam nem derült ki számomra egyértelműen.
Csak itthonra akarok majd építeni valami kisebb távirányítós akármicsodát és a gyerekek nem mindig érzékelik a határokat...

Gábor H · http://www.flickr.com/photos/gabor_horvath/ 2012.03.18. 11:20:12

@Mnarko: Meg lehetett volna csinálni, de akkor még kb. három plate-tel magasabbra kellett volna építeni a pótkocsit, mert az elemtartó tetején van az áramcsatlakozás, ami magasabb, illetve hogy átférjen alatta a tengely. Lehetett volna a motort a doboz elé is tenni, de akkor hosszabbítani kellett volna, hogy legyen hely a lassító áttételnek. Egyik sem jó, mert már így is alig maradt sárga kockám. :(

@butcher__: Szerintem rendesen működik a difi. Az hogy csigahajtás van, nem probléma, mert lassan megy, a kerék nem hajt vissza. Akkor lenne gond, ha gyorsan menne, és megállítanám a motort. Itt a lego járgánynál megcsúsznának a kerekek, de a valóságban, ahol nagyobb a súly és jobb a tapadás, ott törne valami, valószínűleg a csiga.
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...