Skandináviában a kompok éppúgy a tömegközlekedés megszokott eszközei, mint nálunk a buszok, ahogy a hosszú, szabdalt tengerpartok miatt a hajózás is jobban hozzátartozik a mindennapi élethez, mint a főként szárazföldi országokban.
Volt szerencsém megfordulni balti-(keleti-)tengeri kompokon, tengerészeti múzeumokban, és még a Norvég Hajózási Múzeumba is eljutottam, így nagyon is meg tudom érteni a LEGO mérnökeit, amikor úgy döntöttek, hogy a korábbi, Ferries és a Maersk készletek után vízre bocsássanak valamit, ami tényleg úszik. Elvégre a tengerpart előtt elvonuló, vagy a kikötőben horgonyzó hatalmas járművek még a kamionoknál is lenyűgözőbbek tudnak lenni.
1973-ban jelentek meg az első készletek, amelyeket végre nem csak a szőnyegen lehetett tologatni, de a fürdőkádba is be lehetett cipelni, mi több, még úsztak is a víz felszínén.
A gyár nem aprózta el, és egyből két témában is indított flottát, az első évben rögtön 5 hajójuk szelte a habokat. Mindegyik ugyanolyan alapra épült, a hajótestet egy-egy orr és tat, illetve egy-két-három hajótörzs szekció alkotta. (Még a hajógyárak is megirigyelhették volna a technikát, akkoriban még nem volt divatban a moduláris hajóépítés).
A Minitalia lobogója alatt a fantáziadús nevű Medium Ship (egy utasszállító) illetve Small Ship (egy teherhajó), míg a LEGOLAND téma frissen megszületett Boats altémájában (amiből később egy önálló Boats téma születik – ami nem azonos a Town téma Boats altémájával – még lehet követni?) egy Tugboat (kikötői vontató) egy Ferrie (komp) és egy Cargo ship/Tanker áll szolgálatba, egyelőre mindegyik piros hajótesttel.
Egy évvel később a Maersk promóciós készletei között tűnik fel a korszak (és mellesleg mindenidők egyik) leghosszabb konténerhajója. A méretére jellemző, hogy ’nyíltvízi’ használathoz egy tőkesúlyt mellékeltek, amely a hajó gerince mentén, amolyan uszonyként helyezkedett el (ezt később kiváltotta a belső ballasztkockák alkalmazása). Nos, ezen a járművön három szükségeltetett a stabil tengerállósághoz, ami jól passzolt az 5 egységnyi törzsszekcióhoz (önmagában csak a törzsközép 40 bütyök hosszúságú!).
1976-ban, az első pre-minifig korszakban adták ki a Police boat készletet, a rendőrségi hajók/csónakok közül az elsőt. Ugyanaz a moduláris felépítés, a hajótörzs rendőrségi fekete, aztán egy évvel később már igazi minfiggel (kettő helyett már csak eggyel). Ebben az időben jelent meg a sokáig megtartott szokás is: a tűzoltó hajók piros testtel, a rendőrségiek feketével, a kereskedelmi hajók pedig kékkel készültek.
A pre-minifig korszak még két járművet tartogatott, az 1976-ban kiadott konténerhajót és az első tűzoltóhajót 1978-ban.
Mivel még mindig a Town/City vonal dobogtatja meg a szívem, így a most feltűnő készletek képezték mindig vágyaim tárgyát.
A következő sorozatra 1982-ig kellett várni, ezekkel találkoztam elsőnek a katalógusokban, persze akkoriban nem nagyon lehetett itthon beszerezni őket, és az életkoromból következően sem kaphattam meg őket. A LEGO itt is folytatta a moduláris számlálást, azaz a készlet számából következtetni lehetett a hajó méretére.
A legkisebb készlet egy törzsszekciós, fekete, egy minfigiggel ellátott kikötői vontató volt 4005, és a kampós elemmel felszerelt csörlő már értelmet is adott a korabeli hajók orrába fröccsöntött vonószemnek. Az orrán már megjelent a korabeli LEGO kereskedelmi flotta szárnyas L betűje, matrica formájában, ahogy a merülési skála és a regisztrációs szám is. A korabeli hajóknak sem nevük, sem honos kikötőjük sem volt még, ezt a gyerekek fantáziájára bízta, s a hajó név is csak később, a Town készletek kikötőinél jelent meg (Diana és Atlantic).
Méretben a 4015-ös kereskedelmi hajó következett, kétfős legénységgel, és bár a hajó törzsébe egy új elem bevezetésével rakodóteret is építettek, a mérete alapján inkább tűnt partmenti mindenesnek, mint igazi tengerjárónak.
A korszak legnagyobb készlete a 4025 számmal rendelkezett, és a kikötői tűzoltóságot szolgálta három minifiggel, emelőkosárral és vízágyúkkal, egyszóval mindazzal, ami majd a tűzoltóhajók több generációját is szolgálja majd, néha túlzásokba esve.
A sorozat 5 évig marad gyártásban, mire 1987-ben egy új generáció leváltja. Az én szívemhez - két később kiadott készlettel - együtt ez áll a legközelebb. Egyrészt azért, mert a méretük, formájuk nagyon eltalált volt, továbbá azért is, mert ennek a sorozatnak a tagjai végre megfordultak a fürdőkádunkban egy ausztriai kirándulás után, és még az öcsémmel sem vesztünk össze, noha páratlan számú hajót kaptunk.
A számozás ugyan módosult, de a logikus felépítés megmaradt. Két rendőrrel (az egyik búvár is) adták ki a 4010-es rendőrségi csónakot (hajónak hívni túlzás, még ha nem is törődünk az angolban meglévő ship-boat árnyalattal). Radar, kereső reflektorok és igen puritánul berendezett kajüt, amely a tető előre billentésével vált játszhatóvá, műszerek nélkül, mindösszesen egy kormánykerékkel. (Azóta a collectable búvár szolgálati helye).
Méretben végre a megfelelő módon a tűzoltóhajó következik, 4020-as számmal, három fővel (kapitány és két tűzoltó), csörlővel, távirányítású- és manuális vízágyúval, és a legdögösebb V8-as hajódízellel, amit csak a LEGO pár kockából alkothatott. Ráadásul a motortér nyitható, így szerelés is játszható. (És amely hajómotort azóta is hiányolok szinte minden érintett készletből).
A külső ballasztot ezeknél a készleteknél váltotta le a belső ballasztkocka, és az összeszerelési instrukciók végén még egy külső felfüggesztésű hajómotor is megjelent.
Ismét egy óriás maradt (azóta a LEGO enyhe megalomániájának hála mára már nem olyan óriás) a végére. Két raktér az ömlesztett árúknak, négy konténer, teherdaru, kétszintes felépítmény, nyitható tetejű hajóhíd, kapitány és két matróz, kikötő-csörlő, talán csak egy mentőmellény hiányzik. Íme az 52 stud hosszú, 12 stud széles szállítóhajó, 4030 regisztrációs számmal. Végre van munkája a kikötői vontatóknak, egy ilyen monstrum a kádban sem fordul egyszerűen magától.
1991-ben ismét felújítják a választékot, az úszóképes szállítóhajó sokáig kikerül a kínálatból, s a megmaradt fröccsöntő szerszámot felhasználva, s a számozás logikáját folytatva 4031-es számmal egy tűzoltóhajót bocsátanak vízre (ami összehasonlítva a korábban bemutatott kereskedelmi hajókkal már egyértelmű túlzás).
Mindent meghagytak az előd tűzoltóból, csak többet tettek rá, több embert (4), több vízágyút, emelőt és egy helikopter platformot is. Még határeset, ami a ’must have’ kategóriát illeti, de nem lennék a hátsó operátor helyén, amikor a helikopter landol.
Az eggyel kisebb platformot értelem szerűen a rendőrség kapta, 4021 jelzéssel, ami a hajó méreteit figyelembe véve akár nyílttengeri járőrözésre is alkalmas. Az elődöktől a csörlőt, a V8-as motort és a puritán kabint örökölte, bár személy szerint a hátsó légterelők(?) miatt nem tetszik.
Nem úgy, mint a 401x bázisra épített 4011, a tengeri horgászjacht. Nem egy ORCA (JAWS), de cápafogásra alkalmas, még ha alapból idegenkedem is a sörvedelő unatkozó milliomosoktól, akik védett állatokat gyűjtenek trófeának.
Újabb 5 év, újabb ráncfelvarrás. A 403x két generáció után nyugdíjba megy, a tűzoltóhajók méretét nem lehet növelni, a mérnökök még egy utolsó tollvonásként újabb járművet adnak a rendőröknek, ismét a „saját súlycsoportban”, amely a méretben közelálló korábbi járműtől szinte csak a színben tér el. Oké, van csörlő, műszerek és sok-sok kommunikációs eszköz, mentőmellény, és új típusú antenna, de ez inkább csak a bővülő alkatrészforrásoknak köszönhető (szerintem). Ez lett a 4012.
A nyílt tengeri járőrözést azonban átvette a friss Coastguard téma, amelyhez – magától értetődő módon – C26 Sea Cutter néven hajót is adnak ki, 4022 számmal. A felszerelés ugyanaz, mint a rendőrségé, a létszám 3 fő, de talán a szín, talán a méret, de még inkább a fotók miatt jobban beszerezni vágyott. Ha egy kutter így rohan feléd, kétszer is meggondolod, hogy rossz fát tegyél a tűzre.
A bizonyíték, hogy 1996-ban nem volt egyértelmű a Boats téma részleges elkaszálása a szőnyegen tologatható hajók javára (ami szerintem hiba volt, például azok közül csak egy, szintén partiőrségi versenyző van a kívánság listámon, a 6353 az utolsó, 4002 számára tervezett új öntőforma volt. A méret a 401x alapjával egyenértékű, de már egy, a tatra öntött fürdőplatformmal. (Ami egy versenycsónak esetében nem igazán logikus). A hajót egy apró, de bizonyára izmos kis turbómotorral látták el.
A mérnökök azonban más irányt szabtak a vizek folyásának. Hogy milyet, holnap kiderül.