Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Navigare necesse est – kis legó hajótörténet (1. rész)

2011.03.27. 06:30 - Greg36

Skandináviában a kompok éppúgy a tömegközlekedés megszokott eszközei, mint nálunk a buszok, ahogy a hosszú, szabdalt tengerpartok miatt a hajózás is jobban hozzátartozik a mindennapi élethez, mint a főként szárazföldi országokban.

Volt szerencsém megfordulni balti-(keleti-)tengeri kompokon, tengerészeti múzeumokban, és még a Norvég Hajózási Múzeumba is eljutottam, így nagyon is meg tudom érteni a LEGO mérnökeit, amikor úgy döntöttek, hogy a korábbi, Ferries és a Maersk készletek után vízre bocsássanak valamit, ami tényleg úszik. Elvégre a tengerpart előtt elvonuló, vagy a kikötőben horgonyzó hatalmas járművek még a kamionoknál is lenyűgözőbbek tudnak lenni.

1973-ban jelentek meg az első készletek, amelyeket végre nem csak a szőnyegen lehetett tologatni, de a fürdőkádba is be lehetett cipelni, mi több, még úsztak is a víz felszínén.

A gyár nem aprózta el, és egyből két témában is indított flottát, az első évben rögtön 5 hajójuk szelte a habokat. Mindegyik ugyanolyan alapra épült, a hajótestet egy-egy orr és tat, illetve egy-két-három hajótörzs szekció alkotta. (Még a hajógyárak is megirigyelhették volna a technikát, akkoriban még nem volt divatban a moduláris hajóépítés).

A Minitalia lobogója alatt a fantáziadús nevű Medium Ship (egy utasszállító) illetve Small Ship (egy teherhajó), míg a LEGOLAND téma frissen megszületett Boats altémájában (amiből később egy önálló Boats téma születik – ami nem azonos a Town téma Boats altémájával – még lehet követni?) egy Tugboat (kikötői vontató) egy Ferrie (komp) és egy Cargo ship/Tanker áll szolgálatba, egyelőre mindegyik piros hajótesttel.


Egy évvel később a Maersk promóciós készletei között tűnik fel a korszak (és mellesleg mindenidők egyik) leghosszabb konténerhajója. A méretére jellemző, hogy ’nyíltvízi’ használathoz egy tőkesúlyt mellékeltek, amely a hajó gerince mentén, amolyan uszonyként helyezkedett el (ezt később kiváltotta a belső ballasztkockák alkalmazása). Nos, ezen a járművön három szükségeltetett a stabil tengerállósághoz, ami jól passzolt az 5 egységnyi törzsszekcióhoz (önmagában csak a törzsközép 40 bütyök hosszúságú!).

1976-ban, az első pre-minifig korszakban adták ki a Police boat készletet, a rendőrségi hajók/csónakok közül az elsőt. Ugyanaz a moduláris felépítés, a hajótörzs rendőrségi fekete, aztán egy évvel később már igazi minfiggel (kettő helyett már csak eggyel). Ebben az időben jelent meg a sokáig megtartott szokás is: a tűzoltó hajók piros testtel, a rendőrségiek feketével, a kereskedelmi hajók pedig kékkel készültek.

A pre-minifig korszak még két járművet tartogatott, az 1976-ban kiadott konténerhajót és az első tűzoltóhajót 1978-ban.

Mivel még mindig a Town/City vonal dobogtatja meg a szívem, így a most feltűnő készletek képezték mindig vágyaim tárgyát.

A következő sorozatra 1982-ig kellett várni, ezekkel találkoztam elsőnek a katalógusokban, persze akkoriban nem nagyon lehetett itthon beszerezni őket, és az életkoromból következően sem kaphattam meg őket. A LEGO itt is folytatta a moduláris számlálást, azaz a készlet számából következtetni lehetett a hajó méretére.

A legkisebb készlet egy törzsszekciós, fekete, egy minfigiggel ellátott kikötői vontató volt 4005, és a kampós elemmel felszerelt csörlő már értelmet is adott a korabeli hajók orrába fröccsöntött vonószemnek. Az orrán már megjelent a korabeli LEGO kereskedelmi flotta szárnyas L betűje, matrica formájában, ahogy a merülési skála és a regisztrációs szám is. A korabeli hajóknak sem nevük, sem honos kikötőjük sem volt még, ezt a gyerekek fantáziájára bízta, s a hajó név is csak később, a Town készletek kikötőinél jelent meg (Diana és Atlantic).

Méretben a 4015-ös kereskedelmi hajó következett, kétfős legénységgel, és bár a hajó törzsébe egy új elem bevezetésével rakodóteret is építettek, a mérete alapján inkább tűnt partmenti mindenesnek, mint igazi tengerjárónak.

A korszak legnagyobb készlete a 4025 számmal rendelkezett, és a kikötői tűzoltóságot szolgálta három minifiggel, emelőkosárral és vízágyúkkal, egyszóval mindazzal, ami majd a tűzoltóhajók több generációját is szolgálja majd, néha túlzásokba esve.

A sorozat 5 évig marad gyártásban, mire 1987-ben egy új generáció leváltja. Az én szívemhez - két később kiadott készlettel - együtt ez áll a legközelebb. Egyrészt azért, mert a méretük, formájuk nagyon eltalált volt, továbbá azért is, mert ennek a sorozatnak a tagjai végre megfordultak a fürdőkádunkban egy ausztriai kirándulás után, és még az öcsémmel sem vesztünk össze, noha páratlan számú hajót kaptunk.

A számozás ugyan módosult, de a logikus felépítés megmaradt. Két rendőrrel (az egyik búvár is) adták ki a 4010-es rendőrségi csónakot (hajónak hívni túlzás, még ha nem is törődünk az angolban meglévő ship-boat árnyalattal). Radar, kereső reflektorok és igen puritánul berendezett kajüt, amely a tető előre billentésével vált játszhatóvá, műszerek nélkül, mindösszesen egy kormánykerékkel. (Azóta a collectable búvár szolgálati helye).

Méretben végre a megfelelő módon a tűzoltóhajó következik, 4020-as számmal, három fővel (kapitány és két tűzoltó), csörlővel, távirányítású- és manuális vízágyúval, és a legdögösebb V8-as hajódízellel, amit csak a LEGO pár kockából alkothatott. Ráadásul a motortér nyitható, így szerelés is játszható. (És amely hajómotort azóta is hiányolok szinte minden érintett készletből).

A külső ballasztot ezeknél a készleteknél váltotta le a belső ballasztkocka, és az összeszerelési instrukciók végén még egy külső felfüggesztésű hajómotor is megjelent.

Ismét egy óriás maradt (azóta a LEGO enyhe megalomániájának hála mára már nem olyan óriás) a végére. Két raktér az ömlesztett árúknak, négy konténer, teherdaru, kétszintes felépítmény, nyitható tetejű hajóhíd, kapitány és két matróz, kikötő-csörlő, talán csak egy mentőmellény hiányzik. Íme az 52 stud hosszú, 12 stud széles szállítóhajó, 4030 regisztrációs számmal. Végre van munkája a kikötői vontatóknak, egy ilyen monstrum a kádban sem fordul egyszerűen magától.

1991-ben ismét felújítják a választékot, az úszóképes szállítóhajó sokáig kikerül a kínálatból, s a megmaradt fröccsöntő szerszámot felhasználva, s a számozás logikáját folytatva 4031-es számmal egy tűzoltóhajót bocsátanak vízre (ami összehasonlítva a korábban bemutatott kereskedelmi hajókkal már egyértelmű túlzás).
Mindent meghagytak az előd tűzoltóból, csak többet tettek rá, több embert (4), több vízágyút, emelőt és egy helikopter platformot is. Még határeset, ami a ’must have’ kategóriát illeti, de nem lennék a hátsó operátor helyén, amikor a helikopter landol.

Az eggyel kisebb platformot értelem szerűen a rendőrség kapta, 4021 jelzéssel, ami a hajó méreteit figyelembe véve akár nyílttengeri járőrözésre is alkalmas. Az elődöktől a csörlőt, a V8-as motort és a puritán kabint örökölte, bár személy szerint a hátsó légterelők(?) miatt nem tetszik.

Nem úgy, mint a 401x bázisra épített 4011, a tengeri horgászjacht. Nem egy ORCA (JAWS), de cápafogásra alkalmas, még ha alapból idegenkedem is a sörvedelő unatkozó milliomosoktól, akik védett állatokat gyűjtenek trófeának.

Újabb 5 év, újabb ráncfelvarrás. A 403x két generáció után nyugdíjba megy, a tűzoltóhajók méretét nem lehet növelni, a mérnökök még egy utolsó tollvonásként újabb járművet adnak a rendőröknek, ismét a „saját súlycsoportban”, amely a méretben közelálló korábbi járműtől szinte csak a színben tér el. Oké, van csörlő, műszerek és sok-sok kommunikációs eszköz, mentőmellény, és új típusú antenna, de ez inkább csak a bővülő alkatrészforrásoknak köszönhető (szerintem). Ez lett a 4012.

A nyílt tengeri járőrözést azonban átvette a friss Coastguard téma, amelyhez – magától értetődő módon – C26 Sea Cutter néven hajót is adnak ki, 4022 számmal. A felszerelés ugyanaz, mint a rendőrségé, a létszám 3 fő, de talán a szín, talán a méret, de még inkább a fotók miatt jobban beszerezni vágyott. Ha egy kutter így rohan feléd, kétszer is meggondolod, hogy rossz fát tegyél a tűzre.

A bizonyíték, hogy 1996-ban nem volt egyértelmű a Boats téma részleges elkaszálása a szőnyegen tologatható hajók javára (ami szerintem hiba volt, például azok közül csak egy, szintén partiőrségi versenyző van a kívánság listámon, a 6353 az utolsó, 4002 számára tervezett új öntőforma volt. A méret a 401x alapjával egyenértékű, de már egy, a tatra öntött fürdőplatformmal. (Ami egy versenycsónak esetében nem igazán logikus). A hajót egy apró, de bizonyára izmos kis turbómotorral látták el.

A mérnökök azonban más irányt szabtak a vizek folyásának. Hogy milyet, holnap kiderül.

Címkék: lego police hajózás jack hajó city stone coast guard harbour minifig legoland town belville boats minitalia coastguard navigare necesse est

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr42722719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.03.27. 07:02:28

A 4005 és a 4010 megvan, és a többi és nagyon tetszik! A 4030 kéne!
(egy apró megjegyzés:
"...a szőnyegen tologatható hajók javára (ami szerintem hiba volt, ..." ez a zárjel nincs lezárva, legalábbis én nem látom)

Izzycsek 2011.03.27. 08:26:45

Villanymotor (minden bizonnyal elemes) már a 4005-ös hajó idejében is volt. Méghozzá az útmutató szerint pontosan ugyanolyan, mint a 4021-eshez való. Az első típusnál a tőkesúlyra lehetett felerősíteni, a másodiknál pedig a tat alsó részére. Ez a két hajó van meg nekem. Motorom sajnos nincs. :( A motor nem is LEGO termék, hanem valami modellhajó-motor lehet, aminek (gyanítom) a csatlakozásához idomult a LEGO.

ainex 2011.03.27. 10:48:33

De jó kis cikk! Nagyon kedvcsináló! Sosem volt hajóm, mert nem érdekelt a téma, hiába volt öcsémnek egy 4011-ese, most viszont hirtelen rákívántam - erre is, a fene egye meg!

IИDOMITUS · http://www.mocpages.com/mocs.php?id=68817 2011.03.27. 12:11:20

Nagyon jó poszt lett ez. A 4030-as nekem is megvolt.
A majdani városomat kikötővárosként képzelem el, ezért külön jól jött ez az összefoglaló. Most így felnőtt legozóként nem érdekel, hogy tud-e úszni a vizen, ezért szerintem jobb lenne ha most is moduláris elemekból állna a hajó. Mekkora konténerszállítókat lehetne MOC-olni.

Haynau (Sons of Monarchy) 2011.03.27. 12:14:30

4015-ösről lenne végigjátszás, a napokban raktam össze megint a régi készletet. Van rá igény, küldjem?

ykcky · https://www.facebook.com/SilhouetteHistory 2011.03.27. 12:16:26

Jaj de mennyire vagytam mind az osszesre, de sose volt, es meg mindig nincs, plane, hogy epp sikerult visszafognom a nullara az utobbi egy honapban a vasarlasaimat, ami nem nagy baj, mert ez a penz fedezi is az atirasi koltsegeit egy uj jatekomnak.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.03.27. 13:40:22

@Haynau: Szerintem erre tutuka mindig ugyanazt fogja válaszolni :)
(esetleg valami Galidor készletnél nem )

2011.03.27. 15:29:40

Király poszt!
Eszembe is jutott, mennyire akartam egyet a 4005-4015-4025 közül...

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.03.27. 15:56:06

@Yooha: mimimi? galidor is jöhet! :D

safiati 2011.03.27. 16:49:18

Jújj, de jó így visszanézni a gyermekkorom hajóit. :-)
A 4030-as az összes eddig megjelent LEGO hajót erülködés nélkül veri, talán egy kicsit a 10155-nek sikerült megszorítania, de az nem úszik a vizen.

Attys 2011.03.27. 18:13:46

öröm látni hogy felnőttek is legóznak. :o)
Tutuka jó az oldal. ;o)
asszem előszedem a régi szetteket és újrajátszom őket.(6356,6357,6894,1490,6811,6895, és persze 8815)
persze minifigek nélkül, mert ami volt azt Marcinak adtam,remélem tudta hasznosítani őket.

Tutuka érdekel ha írok pár sort róluk?

Attys 2011.03.27. 19:06:54

köszönöm a linket, betartom.
még egy kérdés:
saját építése senkinek sincs, vagy csak itt nem divat írni róla?(vagy csak én nem találom)
rozsamarci adott pár linket és pl a lengyelek nagyon nyomják.
csakmert én is tervezek pár dolgot megépíteni technic vonalon és dokumentálnám szívesen.

tío · http://legozz.tumblr.com/ 2011.03.27. 19:22:12

@Attys: Saját építmények (ún. MOC) is szoktak rendszeresen lenni a blogon: kockagyar.blog.hu/tags/moc

Nem csak a lengyelek nyomják :)

balukabalu 2011.03.27. 19:28:01

@Attys: de, van itt moc : kockagyar.blog.hu/2011/03/26/lil_7990 :) Egyébként jó a cikk, csak nekem valószínűleg sosem lesz hajóm, ugyanis nem CITY gyűjtő vagyok, hanem racers :)

Attys 2011.03.27. 19:49:38

tényleg, igazatok van, bocsánat.

hajóm nekem sem lesz, nem érint most meg, bár gyerekként sokat nézegettem, hogy melyiket kérjem karácsonyra.
aztán soha nem az lett(kisváros átka)

Lord Ickenham 2011.03.27. 22:25:31

Van egy hajótestem a régi 70-es évekbeli hajók közül, és van hozzá tőkesúly is.
A 4020 viszont nem úszik jól, ha jól emlékszem...
A kalózcsónakok is nagyon instabilak. Erre miért nem figyelnek, olyan jó lenne velük a kádban is játszani;)

Almaspite 2011.03.28. 21:53:24

Hehh, az első, a 343-as VONATSZÁLLÍTÓ komp csak kimaradt!

brickset.com/detail/?Set=343-1

Konstans 2011.03.28. 22:54:19

A 4005-ös megvolt bátyámnak, mára már csak a hajótest pár darabkocka, a tőkesúly, és egy arctalan emlékeztet erre a készletre. A 4031-es nagy királyság lenne! :) A 4011-ért pedig nem is olyan régen licitáltam, de nem jött be :( Szerintem jól néz ki az a jakt! :)

safiati 2011.03.29. 09:01:51

@Almaspite: Talán mert az nem úszóképes?

Deer 2011.03.30. 02:15:20

Jó cikk. Várjuk a folytatást.
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...