Mint tudjuk, sok MOC éppen csak egy misét ér meg, bejegyzést nem. Néha azonban az áhitat a misén is túlmutat. IИDOMITUS olvtárs például friss újrakezdőként egyből igen ígéretes, minifig léptékű próbálkozással adta tanúbizonyságát annak, hogy itt igenis súlyos visszaesővel van dolgunk - imádkozzunk, hogy krónikus legyen a patológiája! Bevallom, én elfogult vagyok, és jobban kedvelem a szerényebb európai kamionokat a monumentálisabb amerikai nagytestvéreiknél, de ez a pofa mégis levett a lábamról:
Persze fogalmam sincs, hogy replikát látunk-e, vagy a fantázia szüleményét. A hunyorgó tekintet és az óriási üzemanyagtartály alapján Freightliner Classic, Kenworth W900 vagy Mack Titan is lehetne, ha pedig a pótos nem fekete, hanem fehér volna, akkor még az is felmerülne bennem, hogy esetleg K.I.T. és Michael utaznak odabent... De elsősorban tök mindegy: a járgány ugyanis dögös.
Az elkövető a Bricklinkről guberálta össze a hozzávalót - azt mondom: jót tette, mert máskülönben egy újrakezdő nyilván évekig gyűjthetné a készleteket - akár célirányosan is, mire kellő mennyiségű fekete és világosszürke kocka jönne össze egy ilyen izléses végeredmény összekovácsolásához. Ugyanis a képek még véletlenül sem fekete-fehérek: ez az autó ilyen elegáns színtervvel készült (ha nem hiszed, nézd csak meg a sofőr fejét a fenti képen: ne ugye). Szintén IИDOMITUS igényességét dícséri, hogy szemben a legtöbb gyári készlet tervezőjével, ő külön figyelmet fordított a fülke kialakítására is (a piros belső nyilván izlés kérdése, de nagyon autentikus, és személy szerint bőrnek képzelem).
Egyes részletek kifejezett kreativitásról árulkodnak, mint például a visszapillantótükrök, illetve a pótkocsi kerekített első élei (méghozzá függőleges síkban építve), valamint a talpai, melyek szerintem nemcsak élethűbbek, de valószínűleg stabilabbak is, mint egyes gyári kivitelű társaik.
Ezzel együtt számos helyen tetten érhetők a gyári modellekből kölcsönzött megoldások. Például a nyereg működési elve mintha a 3180-ra emlékeztetne (egy kék csillag alakú csap körül forog a szerkezet), bár a pótkocsi részben slope-okra fekszik fel, ami szerintem esztétikailag és mechanikailag is előnyösebb.
Szintén ismerős a vezetőfülkéhez vezető lépcső, hiszen a 3221-esben már láthattunk ilyet. Itt jegyezném meg, hogy azok a lépcsők mintha kicsit előbbre lennének a kelleténél. Persze nyilvánvalóan a tartály felfüggesztése diktálta ezt az elrendezést, de tény, hogy a beszállás praktikusan igencsak akrobatikus mutatványnak ígérkezik ilyen előre tolt lépcsőkről. Illetve ígérkezne, ha lennének ajtók, minthogy nincsenek. A MOC értékéből mit sem von le ez a tény, és a visszapillantótükrök igen szellemes rögzítési módszere miatt eleve letehetlen is lenne oda besrófolni az ajtót, de ha már a gyári készleteknél is megszóljuk, akkor itt is szóváteszem, csak az elv kedvéért. Főleg hogy, ami azt illeti, van a kocsin tíz darab ajtó, de leghátul. Ezek helyére valószínűleg jobb lenne egy pár olyan ajtó, mint a 3221-es végén - ha lenne ilyen feketében (ilyesmi, csak eggyel magasabb - a Peeron még sárgában nem ismeri, nemhogy feketében).
Ja és ha már a megszólásnál tartunk: Gyári készlet esetében biztos akadna, aki sérelmezné, hogy a pótkocsi javarészt panelekből épül fel. Szerintem azonban ez egyrészt eleve létjogosult, másrészt MOCnál úgyse számít, főleg fekete pontnak nem!
A szemfülesebbek már fönt észrevehették a rendszámokat: a vontató 7747-estől kapta a sajátjait, míg a pótkocsi a 7642-esből kölcsönözte a magáét. Mielőtt bárki megjegyezné, hogy ennyire nyilvánvalóan összetartozó járműszerelvénynél miért nem azonos a vontató és a pótkocsi rendszáma, különösen mivel mind a két donor készlethez három-három azonos matrica jár, gyorsan tisztázom, hogy a valóságban is különböznének (jogilag a legtöbb országban, így az USÁban is más és más szabályok vonatkoznak a vontatókra és a pótosokra, gyakorlatilag pedig a pótkocsik úgyis összecserélhetők). Viszont említésre méltó tény, hogy IИDOMITUS valószínűleg eredeti, sértetlen matricákat használt fel, mert az eredeti gyári készletekben egyik rendszám sem olyan színű tile-ra való, mint amilyenre itt került.
További jelek, melyek arra utalnak, hogy emberünk újrakezdő létére képben van a kamionlegológia legfrissebb állásával: a hatos szélesség, a szélvédő fölötti ereszcsatorna (apropó, egyedi fícsör, hogy hasonló eresz fut végig a kocsiszekrény alatt és a pótkocsi alsó peremén is), a bögre a vezetőfülkében, a függőleges síkban épített hűtőmaszk, lökhárító és oldalsó szerelvények, illetve a kémények. Mondjuk az összkép alapján akár gyári készlet is lehetne, a dolog jeles és pozitív értelmében:
Azt hiszem, ezt nem nagyon kell tovább ragozni, meg összegzés gyanánt is elég a fenti kép. Ígéretes nekilódulás, szép munka, kérünk még! Bár nagyon szeretem a szerénységet és a diszkréciót, a letisztult és minden sallangtól mentes dízájnt, legközelebb azért szívesen látnék néhány oldalsó és felső helyzetjelző fényt (nemcsak menő, kötelező is), a vontatón indexet és kürtöket, no meg néhány képet a kocsi másik oldaláról is. Illetve persze az itt megjelent remek részleteket is mind-mind visszatapsolnám, ide étrve a pótos futóművének a burkolatát, a gigászi üzemanyagtartály(oka)t, a mögöttük elhelyezett légfék-segédhengert, stb.
Ha osztályozni kéne, akkor egy ösztönzőnek szánt 8-ast adnék, de azért csak ennyit, mert szeretnék még látni olyat is, aminek ehhez képest is kijár a 9, meg a 10. Gratula!
Lásd még:
Hazai MOCok:
Kamionok:
3221 City truck
7642 Garage
7733 Truck and forklift
7747 Wind turbine transport
Kamion + MOC:
Minifig léptékű KrAZ dömper (véletlenszerűen kiválasztva, csak a példa kedvéért)