Vannak műfajok, mint a forma 1, amelyek nem hoznak lázba. Vannak legó témák, mint a Racers, amelyek nem fogják meg a fantáziámat. Vannak kereskedelmi trükkök, mint a linceszelt készletek, amelyeket fenntartással kezelek. És vannak márkák, mint a Ferrari, amelyek különféle okokból nem szimpatikusak. Aztán vannak váratlan beszerzések és hihetetlen csodák.
I. Alapadatok
Neve: Ferrari Truck
Sorozatszám: 8185
Témakör: Racers
Altéma: Ferrari
Kiadás éve: 2009
Kockaszám: 534
Minifig:5
Ára: 12.500 ft + postaköltségtől felfelé (Bricklink - én pont ennyiért szereztem 2011 utolsó hetében)
II. Mi van a dobozban?
Az 500+ kockázhoz méltó méretű, fekete alapszínű doboz nyilván hosszabb időt állhatott raktáron, valószínűleg több raktáron is, mert kissé nyomottan, de bontatlanul érkezett. A Ferrari logóról valaki valamikor le akart vakarni egy matricát, felemás sikerrel. Ettől függetlenül a dobos ígéretes:
A háta meg talán még inkább:
Nagy készlethez illően fedeles a doboz, és arra a kérdésre, hogy túlméretezték-e, talán ez a legjobb válasz:
Egy könnyű, hat súlyos, számozott zacskó, három piros panel, egy elrettentően nagy és aprólékos matricalap, meg egy A4-es füzet rejlik benne.
III. Játékmenet
Az első zacskóban az öt minifig és a kiegészítők, kellékek, szerszámok darabjai rejlenek.
A fenti kis kupacból az öt emberkén kívül az alábbi apróságokat rakjuk ki vagy össze:
A hordozható diagnosztikai eszköz (legyen számítógép) és a mobil szerszámos szekrény kölön nagyon tetszenek, mert annyira baromi jól néznek ki, amilyen pofon egyszerűek. Figyeld a szerszámos szekrény "kerekeit"! Nagy ötlet, nem?
Második lépés a versenyautó. Mikor a kettes zacskót kiborítottam, azt hittem, valami hiba van, mert ilyen kevés kockából nem lesz olyan tuti autó. De nem vagyok hülye, a füzet azt ígéri, hogy lesz. Na és lesz?
A központi alváz elem számomra eddig ismeretlen volt, de szemmel láthatóan optimális megoldásnak ígérkezett a minifig mélyreültetésének követelményére. Az pedig egyből nagyon tetszett, hogy a kocsinak hagyományos kormánya van. A leendő orr-részt pedig nagyon ötletesen támasztották alá - szeretném, ha időnként nekem is támadnának ilyen jó ötleteim.
Itt már elkezdtem gyanakodni, hogy mégis valami pofás autó lesz ebből. Mi több, elég szokványos elemekből, mindenféle speciális öntvény nélkül.
Eltekintve a töménytelen aprócska matrica jelentette nyűgtől (de nincs mit tenni, az igazi forma 1-esek is össze-vissza vannak ragasztgatva), pikk-pakk haladtam valami egészen formás jármű felé.
A kocsi két oldalát egészen zseniálisan oldották meg: két élére állított 6x2-es piros lapra kellett felszerelni mindössze pár kockát...
...és máris lett a kocsinak filigrán oldalsó leszorító szárnya, mert kecsesen karcsúsodó dereka. Nekem elég meggyőző a végeredmény, és tényleg csak annyi kocka ment bele, amennyi a zacskóban volt. Olyan kevésből ilyen jót kihozni szerintem teljesítmény:
Következhetett hát a - számomra főszerelplő - kamion. Ez nagyobb kaliberű művelet: a három panel és a maradék négy zacskó mind ebbe való. Először a harmadik és negyedik zacskót kellett egybeönteni. Egyből feltűnt - és nagy örömet okozott - a sok hosszú (8x1, 10x1, 16x1) gerenda, amiből sosincs elég.
Amikor elkészült az alváz, akkor már kezdett bizseregni bennem az a jóleső érzés, hogy "ez pont olyan, mintha én csináltam volna: csupa generál kockából van". Csak itt nincs semmi sallang.
Az alvázon a két mélyedésbe két szerszámos fiók illik. Komolyan mondom, egyszerűbb és jobban működik, mint nem egy svéd szereld-magad bútordarab. A sárga kicsúszás-gátló ütközőknél meg jobb megoldást nehéz lenne kitalálni:
Egy elegáns ívű lökhárítóval és egy sor "ebből-sincs-soha-elég" fehér lapnyi burkolás után készen volt az egész alépítmény.
Rögtön utána már kezdődhetett is a berendezés. Elől fülke, hátul célszerű raktér. A szürke lap a fekhely, ahol a sofőr pihen, a két piros sín meg az, ahova a kerekeitől megszabadított versenyautó-kasztni ül madj fel.
A kamion ábrázatát tulajdonképpen matricák alkotják, amelyek egy roppant egyszerű, ám annál hatásosabb homloklemezre kerülnek. Lehet fikázni, merthogy a matrica nem kocka, de szerintem a végedermény megállja a helyét. A fülke meg - a maga egszerűségével - hozza a kötelező minimumot, és két minifig lazán beül egymás mellé. Ezzel el is fogyott a harmadik és negyedik zacskó tartalma.
Jött hát a maradék két zsák, és három panel:
Egyszerű de nagyszerű megoldások tömkelege: a hátrafele kiálló rudak igazából gyűrűs tengelyek, amelyeknek a gyűrűit két fekete hagyományos Technic hatos fog közre, így nem mozdulnak semerre. Ezeken utaznak majd a versenyautó kerekei. Fölöttük pedig egy csapos kocka: ez tartja majd a fülke tetejét, hogy az könnyen levehető legyen a jobb játszhatóság érdekében:
A teherszekrény felépítményét nem bonyolították túl: a hátsó rész javarészt két panelből áll, a nyitható oldalfalú középrész pedig egy stabil és merev vázat kapott, minimum kockafelhasználással:
A panelból készült nyitható oldalfalak belülről kellően merevítettek, az ék alakú kocka ott középen pedig az az ütköző, ami az ajtó csukott állapotában meggátolja, hogy a kerekek lecsússzanak a tároló tengelyükről.
A 8x16-os sima felületű panelekre hatalmas matricákat kell felrakni - nem könnyű szépen megcsinálni, de nem lehetetlen, és végeredményben jól fest:
A kamion kerekei pedig szokatlan színű, de teljesen megszokott felnikre épülnek, és egy ritkább fajta dísztárcsával egészülnek ki:
És ezzel készen is volnánk. Na most nézzétek meg az alábbi képet, és őszintén döntsétek el: matrica vagy sem, ez azért nagyon üt, nem?
Az integristák meg legalább hátul kapnak igazi lámpát is:
Gondolom, az eredeti is ilyen, de nekem kicsit mintha túlságosan hátra csúszott volna a második tengely:
Távolabbról pedig jobban áll neki a matrica, mint közelről, de azért még így is rendben van:
A fülke meg ilyen egyszerűen játszható:
IV. Értékelés
Minifig: 9/10. Öt figura ötszáz kockára, az már eleve nem kevés. Bónuszpont, hogy tiszta piros gúnyában érkeznek, ezeket kell/lehet ellátni Ferrari egyenruha matricákkal, de akinek csak piros felső kell, egyből kap ötöt is. Az ötből négy viszont ilyen tűzvédelmi sálas sapkát visel (a fehér a versenypilóta - szemöldökéből kiindulva Fernando Alonso), ami nekem nem annyira tetszik. A szemüveges meg tőlem aztán lehetne Ross Brawn is, de valószínű, hogy ő inkább csak a kamionsofőr. Biztos azért nincs kesztyűje se. Itt a csapat makulátlanul...
...illetve felvértezve-matricázva:
A hátsó matricákkal résen kell lenni, mert a pilóta hátán nincs Shell logó, mindenki másén viszont van (még az oxigénpalack alatt is ott van).
Kockák: 9/10. Ez a készlet - az ősrégi hagyományokhoz méltó módon - teljes egészében kockából készült, méghozzá rengeteg univerzális darabból. Töltds le a füzetet, és mindjárt meglátod, hogy simán megépítheted a magadét, legfeljebb nem színhelyesen. De hogy a három nagy panelen kívül ismeretlen vagy speciális kocka nem fog hiányozni hozzá, az biztos. Az egy pont ott vész el, hogy azért 61 matricát mégis föl kell ragasztani, ami egyrészt rohadt sok és fárasztó, másrész közel ugyanennyi kockába belerondít. Dehát valamit valamiért, ugye...
Játékélmény: 10/10. Az összerakás már önmagában ért 10 pontot, és akkor még nem volt akció. Figyelj! Kimész a versenypályára, és felnyitod a rakteret. Benne a sok kincs.
Kirámolod a szerszámos ládákat és egyéb kellékeket:
Aztán előveszed a versenyautót, meg szépen leadogatod a kerekeit a kollégának:
Felkészülsz a versenyre és integetsz a háttérben elvonulni készülő kamionsofőrnek is:
És kiállsz a rajthoz:
Profilból is nagyon elegáns vagy:
Aztán mindjárt húzhatod a csíkot magad mögött:
A tévéhelikopter majd így lát:
Ár: 7/10. Meg kell fizetni a márkát, meg a készlet már kiment a kereskedelmi forgalomból, úgyhogy MISB értéke valószínűleg csak nőni fog, de ennyi kockáért és ilyen építési élményért meg látványért nekem tuti, hogy megérte.
Összesen: 9/10. Váratlanul nagyszerű élmény.
V. lásd még
- elemlista
- füzet
- a 2005-ös előd (sajnos félő, hogy ez is kell majd egyszer)
- a Racers/Ferrari altéma 20 készlete