LEGO Lánglovagok (1. rész): Tűzoltóállomások |
Vigyázz! Maratoni poszt következik! A tűzoltós témában ugyanis a rohamkocsi maga az ökumenika. Elég nagy és akciódús ahhoz, hogy a gyereknek tetsszen, de mégsem túl nagy vagy túl drága ahhoz, hogy a szülő ne vegye meg. Ennek rendje s módja szerint, nagy eklektika mellett ugyan, de az egész tűzoltós témán belül kétségtelenül ilyen rohamkocsikból találni a legtöbbet, szám szerint huszonhatothetet. Kezdve a 336-ossal, 1968-ból, ami nem csak egy igen szép, négy pötty széles teherautó virsligumikkal, hanem a mai napig vállalható kockabánya is: kinek nem hiányzik mindig néhány ilyen ajtó és tetőcserép?
LEGO Lánglovagok (2. rész): Tűzoltóparancsnoki kocsik |
Ehhez képest 1970-ben visszalépésnek tűnhet a 602-es készlet, ami tulajdonképpen pirosnak piros, de ettől szerintem még nem kellett volna feltétlenül a tűzoltósági témakörbe tenni. Gyanítom is egyébként, hogy ez sima teherautó akart lenni, és csak az utókor sorolta oda, ahova. A gumik még virsliből vannak, de már kisebbek, igaz, még nem annyira, mint a leendő klasszikus kicsi Town kerék. De a felni már egy darab pötty (stud).
Előbbi véleményemet erősíti, hogy szintén 1970-ben megjelent egy tisztán tűzoltósági piros teherautó is: a 620-as. Három tengelyes ez is, ugyanolyan kerekekkel, mint a 602-es, és ennek is van szekrénye, viszont az előbbihez képest kék lámpát és "krokodilszájon" emelhető, kihúzható létrát is kapott. (A "krokodilszáj" szakkifejezés Anak, SomyTomy és misran kommentelőink érdeme).
1971-ben 374-es számon folytatódik az evolúció. A létra már nem csak emelkedik, hanem forog is, a kocsi hat pötty széles, vadállati küllős kerekei vannak, és az első tengely kormányzott! Méghozzá a tetőn elhelyezett tamponált kettessel lehet mozgatni ezt a kormányművet. És mintha mindez még nem lenne elég, ennek is van szekrénye, a fülke ajtajai is nyílnak, sőt még utánfutó is jár hozzá. Bármi volt a konkurens játék akkoriban, elég keményen fel kellhetett kötnie a gatyát... ha pedig valakinek van egy ilyen eladó készlete, szeretettel várom jelentkezését.
Ezzel nagyjából egyidőben került a boltokba a 640-es variáns is, ami voltaképpen a fentinek egy kisebb, szűkebb, kicsit butítottabb változata, ugyanolyan létrával, szintén utánfutóval, ám kisebb kerekekkel, ajtók és kormánymű nélkül. Ha egymás mellé képzelem a kettőt, akkor úgy hatnak, mint ma a 7686-os City készlet és az 5765-ös Creator párja.
1974-ben a 658-as készlet egyértelműen az utóbbi vonalat viszi tovább, immáron utánfutó nékül. Viszont visszatér a szekrényajtó, és megjelenik a későbbiek során általánossá váló 2x4x2-es szélvédő első, még tömör változata. Különben pedig tűzoltó legyen a fenekén, aki ezt a hosszú járgányt el bírja kormányozni a szűkebb utcákban és élesebb sarkokon!
Egy évre a 693-as még nagyobb közbülső tengelytávval készül, ez ugyanis már három proto-minifiget is szállít. Továbbá visszakapja az utánfutóját, és újfajta szekrényajtóval rukkol elő. Cserébe viszont a létra ismét nem forog. Nem tudom, ki hogy van vele, de számomra bábu ide vagy oda, ez nem annyira tetszik, mint a két közvetlen előd. Azok teherautóbbak voltak, ez meg játékabb:
De úgy tűnik, a piacon bevált, mert 1976-ban 485-ös számon újra kiadják, immáron nem "LEGOLAND", hanem "LEGO Model" témába sorozva, de egyéb iránt teljesen változatlanul.
1977-ben egy nagyobb fajta kakukktojás kerül a tűzfészekbe, de egyúttal szvsz egyből és mindörökre el is viszi a cukisági pálmát ez a nem egy, nem kettő, hanem egyenesen három kocsira osztott hat malacfej. Ez amolyan átmeneti készlet minden szempontból: A minifigek is keresik még magukat, de a járművek is erősen hezitálnak a közelmúltból örökölt LEGOLAND identitás és a hamarosan megjelenő BASIC irányzat között. Talán ennek tudható be az is, hogy a tervezők visszanyúltak a kilenc évvel korábbi, négy pöttyös felnikhez, amelyekre azonban új gumik kerültek:
A készlet nyilván - és méltán - sikeressé válhatott, 1978-ban ugyanis 340-es számon ezt is újra kiadták:
Egyfajta közelgő generációváltás utolsó előtti mozzanata a szintén 1978-ban kiadott 672-es kocsi, amihez már modern minifigura jár, de a jármű még sok tekintetben hagyományosnak mondható. Az elődökhöz híven van szekrénye, létrája és utánfutója is, de a kerekei már az újabb fajtából valók, és a kék villogók immáron átlátszó kék műanyagból készülnek. S noha a jellegzetes függőleges aránybeli torzulás már kétségtelenül tetten érhető, az autónak még nincs kormánya, és a minifig nem is tud beülni.
Nem így 1981-ben, amikor is - a 6382-es állomással egyidejűleg - a 6650-es tényleg bevégzi a generációváltást. Érdekes egy köztes fazon az alábbi: hosszban még az állomás parancsnoki kocsijánál is két pöttyel rövidebb, de új, magas kerekei mégis a nagyok közé teszik. Létrája nincs, csak tömlője, de az én képzeletemben ennek az a szerepe, hogy az állomás létráskocsiját kísérje mindenhova, ahova nagyobb vízerő kell. Ezért is tettem ebbe a válogatásba, nem pedig az előzőbe.
1984-ben aztán vissza is térünk a teljes értékű rohamkocsi kategóriába, forgó létrával és tömlővel, új divatú fehér sisakokkal, és két kísérő járművel: a 6366-os, függőleges szélvédőjű kocsit egyből egy motor és egy kisteherautó gazdagítja. Na ennek aztán tényleg volt (van) játékértéke!
A következő készlet tűnhetne akár visszalépésnek is, hiszen a 6621-es egy kis kerekű, rövid létrás, tömlő nélküli kocsi nagyon elmarad az előbbi osztag tekintélyt parancsoló méretétől és férfias kúlságától, de ez, kérem, nem utód, hanem kortárs, ugyanis ez is az 1984-es évjáratból származik. Tehát egyértelmű a szerepe: alacsonyabb emeleteken bekövetkező, kisebb tűzesetekre elég ezt küldeni. Én például egy autóversenyt is elsősorban ilyenekkel biztosítanék.
Egy évre rá a 6480-as készlet egyből a másik végletig ugrik: vadállatság a köbön. Utánfutó, mint a legrégebbi időkben, hosszú létra, három tengely nagy kerekekkel, és... és... és? Fény és hang! Az olyan negatívumok, mint hogy már nem fémtengelyesek a kerekek, és az olyan pozitívumok, miszerint - az alábbi kép tanúsága szerint - a füzetben még mutattak alternatív modellt, egészen eltörpülnek amellett, hogy a kocsi villog és szirénázik. Méghozzá a játékautó kategóriában szerintem a mai napig minden konkurenciával szemben vállalható módon.
Ekkora dobás után persze nem lehetett könnyű szinten maradni, de nekem úgy tűnik, hogy két év után nagyon megpróbálták. 1987-ben ugyanis egészen új korszak nyílt a 6358-assal. Létra helyett kosaras daru, utánfutó helyett kétszeresen csuklós, négy tengelyes kocsi, oldaltámaszok és aerodinamikus fülke: tombol a modernitás.
Ehhez képest az 1991-ben kiadott 1656-os készlet majdhogynem retrográd, formatervében legalább is mindenképp. Szerepét illetően pedig erősen kakukktojás, úgyanis ez sokkal inkább árvízi bevetésre alkalmas jármű, mintsem igazi tűzoltó. Terepjáró kísérő autó, pufikerekek majdnem mindenütt, a nyergesvontató platóján pedig egy földmunkákat idéző bulldózer: tuti, hogy ezek a fiúk gátépítésre sietnek.
A 6440 pedig egy másik kakukktojás, szintén 1991-ből, bár ez a kakukkfióka is megállná a helyét a mai napig. Ismét van hang és villogás, most először hat stud széles az egyébként még régi kerekekkel szerelt járgány, a tűzoltók pedig reptéri egyenruhában feszítenek. Ez bizony repülőtéri rohamkocsi, a tetején habágyúval, tömlővel, kézi tűzoltó készülékkel... Pont olyan, mint amilyet igazából is használnak, mikor egy-egy gép hasra landol.
1991-ben volt azért egy relatíve gyengébb eresztés is, már ha az előbbi kettőhöz mérjük. A 6593-as ugyanis egy elég hagyományos és egyszerű, régi kerekes, négy pötty széles létrás kocsi, modernül csúcsos fülkével, letűnt időket idéző utánfutóval. Igaz, a képen jól látható, hogy mi is az az utánfutó: kompresszor, ami akkor ad nyomást a kocsi tömlőjének, ha nincs hálózati tűzcsap a láthatáron. Én csak azon tűnődöm - itt és nagyjából az összes többi készlet kapcsán is -, hogy a víztartály vajon hol van, de ez nyilván csak kukacoskodás.
1994 az én időszámításomban az aranykor alkonya, vagyis szép naplementéje. Az akkori 6571-es parancsnokságot már az egekig magasztaltam, most pedig ugyanezt teszem a kortárs rohamkocsival is, a 6340-essel. Miért is? Nos mert pufi kerekek ide vagy oda, még csak négy stud az egész, de már nyergesvontatóról beszélünk, három szakaszos magaslétrája van, felhajtható oldaltámaszai, az egyik minifig pedig vegyvédelmi ruhában, integrál sisakkal nyomul. Tömören kifejezve: kell.
Alkonyat után az éjszaka. Ahogy a parancsnokságok és parancsnoki kocsik kapcsán már elfröcsögtük, 1997-ben eljutott a világ mindennek a legaljára. A 6486-ost nem kommentálom, a szépérzékkel megáldottak ugorjanak egyből tovább, a többieknek meg a kockaistenek irgalmazzanak!
A tűz és jég dalában megénekelt hosszú - esetünkben nyolc éves - éjszaka után a bukott őrültséget ismét diadalmas sárkányok váltják. A 2005-ös évjáratú 7239-es egy teljesen új, nagyobb, magasabb, faszább nemzedék alapítója. Lehet arról vitatkozni, hogy a hat bütyök jó-e vagy rossz, hogy a speciális öntvények (mint pl. a csónak) kockaszentségtörők-e vagy nem, hogy az ajtó nélküli fülke állatság-e vagy sem, hogy a pufikerék legóemberhez méltó-e, vagy hogy a külömböző sajtok és ívek feleslegesen bonyolítják-e a végtelenségig a kockaválasztékot és szortírozást, de ha én öt-hat évesen legószűzen kapom kézhez az alábbi létrás-kosarast, akkor ott és akkor örök hűséget fogadok ennek a vonalnak:
Persze minden nemzedékben vannak másodszereplők. 2007-ben például a 7942-es egyfajta Tyrion Törpe Lannister, hiszen ez csak egy négy studos, platós parancsnoki kocsi egy rohamutánfutóval (lol), de talán sokat elárul róla, hogy négy évvel megjelenése után még mindig simán kereskedelmi forgalomban van. Én épp a napokban beszéltem le magam róla, pedig már benne volt a bevásárlókocsiban.
Na jó, de azért vettem ki belőle, mert már benne volt a 2010-ben piacra dobott 7213-as is, ami voltaképpen a 7239-es utódja. Ez is csónakot szállít, de egészen vad, terepre szült felfüggesztésével, nyolc féltengelyével, óriási kerekeivel, darujával, oldaltámaszaival, nyolc pöttyös szélességével és fegyverhordozó kis quadjával jogosan pályázhat a Vastrónra. Mint mondottam, a minap megvásároltam, úgyhogy további lelkendezés helyett álljon itt csak egy ígéret: végig fogom játszani. Addig legyen elég ez a kép:
Végül pedig következzen az idei mustra: 2012-ben az erdei témában két járgányra is futja. Mi is feszegeti majd a pénztárcánk zipzárját az elkövetkezendő hónapokban? Egy "kicsi" 4208-as rohamkocsi ismét offroad kerekekkel...
...és egy óriási 4430-as mobil központ, csőrös nyergesvontatóval, lakókocsival, nyolc tengelyes, két éltű vadvízi rohamkocsi-hajóval. Lehet szeretni, nem szeretni, és az esztétikai (nem-)tetszéstől függetlenül ácsingózni utána, de annyi bizonyos, hogy beleadtak apait, anyait, sőt minden tűztörzsit és kockafajit. Elképzelhető, hogy egyfajta korszakos zászlóshajóként vonul majd be a történelembe. Reméljük, hogy valaki végigjátssza majd nekünk.
És akkor végül következzenek a szokásos statisztikák, ezúttal három grafikonon. A hosszúság és szélesség pöttyben értendő, és a több járműves készleteknél a főszereplő / a legnagyobb járgányra vonatkoznak az adatok.
U.i.: Szokás szerint nem vállalok garanciát a teljességért, én is csak mások által felállított adatbázisokra hagyatkozom, mikor ilyen áttekintéseket készítek. A 2006-os kiadású 7891-es készlet például azért maradt ki ebből a válogatásból, mert az Airport altémában szerepel, nem pedig a Fire-ben. Természetesen minden kiegészítésnek megvan a helye a kommentekben.
Frissítés! Első kommentelőnk, Posi, igazat beszél, az 1980-as kiadású 6690 kimaradt a szórásból, pedig nagyon itt a helye, úgyhogy ha csak pótlólag is, bocsánatkérések közepette íme: