Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Autó, ha LEGO (2. rész)

2011.11.27. 08:00 - tutuka

Adidigaga vendégposztja.

A '70-es évek közepére viharfelhők jelentek meg LEGOLAND mindig kék egén: a minfig régi változatának 1975-ös megjelenésével már három komponensnek (figura-jármű-épület) kellett volna megfelelnie az arányosság és játszhatóság kritériumainak, de nem valósulhatott meg, mert az emberke bevezetésével az épületek is megnőttek.

A sorozat első részét ide kattintva olvashatod el,

a befejező rész pedig erre található.

Innentől fogva már a jármű nem passzolt a többiekhez és a minifiggel sem volt kombinálható. A helyzet feloldására készült néhány életszerűtlen,de a figurához illeszkedő nyitott utasterű jármű, az addig a LEGO-város látványához szervesen hozzátartozó makett személyautók pedig egyre idegenebbül hatottak új környezetükben - eljött hát az idő a változásra...

3.  (Klasszikus) Legoland 1978-1996-ig

Az 1978-as évadban gyökeres változtatásokat terveztek és vezettek be a fejlesztők,akik szerencsére megtanulták a leckét : a figura-jármű-épület hármasát egyszerre és egymással összhangban lehet és kell kitalálni - így lett mindennek az alapja a klasszikus minifig.

Hozzá új rendszerű és méretű házak épültek és a járműparkot is alaposan felújították. Érdekes módon az épület és a figura közé tökéletesen illeszkedő és játszható autó megjelenése mellett két további alapelv is létezett, rövid ideig háromféle építési mód futott együtt.


Rivaldafényben a '78-as modellek!

Az egyik alaptípus a korábbi időszak túlélője , melyet a lehetőségekhez képest modernizáltak az újonnan kifejlesztett elemekkel. Ez lényegében a sárvédők és a mintás abroncsok alkalmazásában merült ki, illetve néhány olyan ötletben, mint a “tömött tetőcsomagtartó” vagy a gallytörőrács - ezzel együtt is a '78-as év volt a járműosztály hattyúdala, több ebből a típusból nem készült. (Ugyanakkor érdekesség, hogy az 1980-as 6363 - Autószervíz cégtábláján még egy ilyen típusú autó látható.


1978-as facelift a sztenderd szedánon - apró, de fontos újítások.

A legellentmondásosabb autóféle ebből az évből a “makett-minik” csoportja : egyrészt minden korábbinál primitívebb a maga 2-studos kasztni-szélességével, ugyanakkor a lényegét adó kiálló sárvédő híján korábban nem létezhetett - azaz afféle halva született újdonságnak számított már 1978-ban.

A korszak elejének egyik emblematikus járművét végig is játszottuk, sőt, újjápítés is feltűnt a blogon. 

Egyszerűségét meghazudtoló módon épp ennél a stílusnál fedezhető fel számomra egyértelmű hasonlóság tényleges autókkal. A 642 vontatottjánál ezt már kifejtettem, a sorozat többi tagja két csoportba osztható: a tűzoltóparancsnoki és a járőrváltozat egyértelműen Bogárhátúra hajaz, a meredekhátú verziók (Mentő, Szervíz) pedig a Volkswagennel (a gyártása kezdetére gondolok) nagyjából egyívású dobozos autók sziluettjét idézik. Játszhatatlan széria lévén nem szánhattak neki a fejlesztők nagy jövőt, a következő évben egy Taxi-verzióval el is búcsúzott ez a furcsa, egyszervolt autótípus.


Néhány egyszerű kockából állnak - megis milyen autószerűek!

Mindez újdonságnak eddig sem kevés, de 1978 szelleméhez méltatlan lett volna, ha nem készül valamiféle, a jövő üzenetét hirdető radikálisan újszerű autótípus. Szerencsére készült....

Gyakorlatilag az 1970-es eredetű autók középső részét tömör kockák alkalmazása helyett egyszemélyes utasfülkévé építették át, ahol a minifig-sofőr az alváz süllyesztékében ül , oldalain nyitható ajtók vannak, illetve kormány is van előtte - utóbbi elemek mind '78-as újdonságok. A vezető elé a korábbi teherautó-szélvédő újított változata került, ezzel elérték, hogy az autó arányai valódi járműére még csak nem is emlékeztetnek, én is csak a KRESZ-könyvben láttam hasonlóan torzított arányú verdákat.

A játszható újdonság már inkább amerikai autóról mintázottnak tűnt, mivel a négyajtós sziluettű elődhoz képest ennél azonos hosszhoz már csak oldalanként egy ajtó és ülés tartozott.


Aránytalan ugyan - de végre tökéletesen játszható!
 

Ennyi év távlatából nyugodtan mondhatjuk, hogy bejött a gyár elképzelése és helyesen tette, hogy ezt a vonalat fejlesztette tovább. 

De mennyire, hogy Amerika! Irány az olajvállalkozók bálja!

Igazolást nyert a feltételezés, hogy a gyerekek a játszhatóságot és a részleteket többre értékelik a valódi autókkal való forma-és aránybéli hasonlósággal. 

Az első finomítás 1980-ban érkezett, az éves aktuális elemújdonságok - melyek egy része a Space-ben már egy évvel korábban debütált - döntő hányadát autóalkatrészként is használható elemek tették ki, innentől van az autóknak elöl áttetsző, hátul pedig “egyáltalán” lámpájuk, de sorolhatom a bukókeretet, vagy az ülést, illetve az eszközöket (szerszámokat) rögzítő karmokat is. Az új típusú lámpamegoldás előnye a korábbi “egyen-orr”-al szemben, hogy a fényszórók közötti rész azoktól függetlenül és többféleképpen is kialakítható - akár nyitható motorháztetővel.


Egy majdnem fullextrás kabrió 1980-ból (a listáról a bukókeret és az "adóvevőtartó" hiányzik)

Bár kétségtelenül vagány volt, hogy LEGOLAND-ben '78 óta boldog-boldogtalan kabriókkal mászkált, 1981-ben eljött az idő a játszható, de zárt személyautó megalkotására. Ehhez a korábbi alvázat a figura alatt laikus által szinte észre sem vehetően tovább mélyítették, illetve ekkor született a felnyitható tető, melynek a legelső változata még csak pick-up építését tette lehetővé.

Az év elején alaposan megvitattuk, hogy jobb, vagy rosszabb lett-e az autók alakja az idők múlásával.

Két év múlva - mindössze az elem-kettős állórészének újra való cserélésével - újabb klasszikus született, az átlag utcai autókra jellegében már emlékeztető zárt változat. Az övvonal alatti és feletti részek aránya - jobban mondva: aránytalansága - nem változott, sőt a két szélvédő miatt ez a jelenség sokkal feltűnőbb lett. Ettől függetlenül a legtöbb gyerek és rajongó egy életre a szívébe zárta ezeket a jellegzetes verdákat.


Tető-fejlődés '81-'83. (Gondolnátok, hogy a közbenső evolúciós láncszem a '82-es tűzoltó-helikopter?)

A '80-as évek derekán a sorozat néhány érdekes módosulat (pl.a stílusában elütő, de az építési elv szempontjából rokon jeep-változat vagy a rallye-verzió) után átmenetileg háttérbe szorult a legújabb trend mögött...

Váratlan és nekem szimpatikus módon az 1987-es újdonság fő jellemzője a méretcsökkenés lett. Találtak ugyanis az előd orr-, far- és ajtó utáni részén 3x1 stud-nyi felesleget, ami összesen majdnem a teljes hossz egyharmada. Gyakorlatilag ezeket kiiktatva jött létre az új generációs városi autó alapjául szolgáló 7-studos mini-alváz, mely már a tengelycsonkokat is tartalmazta. Mivel a kocsi homlokfala egy új “szögtábla” segítségével közvetlenül a sárvédőre rögzült, az orrész megint kissé “egyen-” lett, változatossága a lámpák színének/formájának variálásában merült ki.

A játszható városi járgány második generációja talán az időszak belpiacos japán minijeinek lehetett a LEGO-adaptációja. A méretcsökkentés áldásos hatásaként a haszonjárművekhez viszonyított arány is lényegesen kedvezőbb lett.
A legkomolyabb kombi-verzió hossza azért ennél a stílusnál is 8-9 studnyira nőtt, de egyrészt azon belül a részarányok életszerűbben voltak, másfelől a magassági problémákat leszámítva ténylegesen kétszemélyes lett.


Minél aránytalanabb, annál aranyosabb - akkor még ez volt a LEGO

1990-ben a 30°-os tetőcserép és a sárvédő “keresztezéséből” létrejött csapott orrelemmel újítottak, ennek örömére átmenetileg a 4 x 10-es alváz-alapú városi autók is visszatértek, sőt...

Míg a mini-alvázasoknál a zárt autókhoz szükséges szélvédő az orrhoz képest csúnya formai törést okozott volna - így emiatt csak roadster készült repülőszélvédővel-, a régebbi és nagyobb alváz megengedte a sportos orral egy újfajta utaskabin építését. A korábban űrhajó-fülketetőként debütált búra által kifejezetten jövőbemutató megjelenésű lett ez a fajta LEGOLAND-személyautó, egyúttal ez lett a témakör legutolsó generációs városi járgánya is, a '96-os befejező évadban járőr-változattal zárva a sort.


Kompozíciók kétféle alvázra és a háztető-sárvédőre

4.  A “Borzalmak Városa” 1997-

1997-re nem kis megdöbbenésre a '78-as eseményekhez hasonlóan radikális, csak éppen ellenkező előjelű változások következtek be , gyakorlatilag egyik évadról a másikra sikerült lerombolniuk azt, amit a megelőző majd' két évtizedben nehezen felépítettek.


A képen egy személyautóra emlékeztető tárgyat rejtettek el!

Amikor szembesültem azzal a könyörtelen ténnyel, hogy a téma keretében a LEGO-nak ezt a nagyjából öt évig tartó ámokfutását is tárgyalnom kell, úgy döntöttem, igen szűkszavúan intézem el a témát! Nos az élet - mint annyiszor - megoldotta a problémát, ugyanis a dokumentumok alapján nagyon úgy néz ki, ebben a városban nem volt hagyományos értelemben vett városi autó!

Ezt a téma szellemiségének ismeretében nem is csodálom, itt nincs helye “A-ból B-be békésen eljutó” kispolgároknak, ez a város az akciók városa! Lényegében a 6548 számú benzinkút “tartalmaz nyomokban” egy-egy olyan járművet , amely kizárólagos alapon sem versenyben, sem akcióban nem utazik, - ez viszont forma alapján egyértelműen szabadidőautónak tekintendő - így a kör bezárult.

Delikvens híján így csak azt mondhatjuk , hogy ha lett is volna, a járműtársaihoz hasonlóan egész biztosan borzalmasan nézett volna ki az a bizonyos városi autó... :-)

A következő, befejező részből megtudhatjuk, hogyan jutott el a LEGO erről az ezredforduló környéki mélypontról a manapság is kapható City-autókig.

Címkék: retro történet lego auto adidigaga autó ha legó

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr863413733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forestman 2011.11.27. 14:27:39

Az 1997-től 2005-ig kezdődő időszak maga a borzalom. Akkoriban a legjobb téma a HP meg az SW volt, meg a KK1.

A Lego igazi aranykora 1984 és 1996 között volt.

bandisoma 2011.11.27. 14:53:13

@Forestman: Érdekes, hogy említed a KK1-et, sokan azt sem szeretik, bár ők inkább classic castle fanok 8ha egyáltalán van ilyen.), De igazad van, én hozzávenném még az adventures sorozatot, meg az arctic-ot is, meg talán volt egy-két ól sikerült készlet még néhány témában.

Llew 2011.11.27. 15:29:06

Ezeket a kis gnóm, korukat megelőző Smartokat, a tetőcserép orrú, meg űrhajós gépeket nem szerettem. A www.brickset.com/detail/?Set=6698-1 -as terepjáró szerintem az egyik legjobb klasszikus járgány. Nem csak azért mert megvan :), hanem, mert a nagy kerekek, és a magassága miatt annál nem igazán feltűnő, vagy zavaró a posztban is emlegetett övvonal feletti aránytalanság. Simán méltó elődje a www.brickset.com/detail/?Set=7635-1 -as "Rovernek".
A modernizálással a két személy normálisan egymás mellett megoldások felé kellett volna, kellene mennie a cégnek.

Brickfan 2011.11.27. 15:59:55

Hú, megint egy jó kis összefoglaló így vasárnapra. Részemről nagyon szeretem ezeket a tematikus összefoglalókat továbbra is... Jó volt olvasni, köszönet érte!!!

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.11.27. 18:08:15

nekem már a 90-es évek elejének űrhajós tetejű cuccai is rémálomszerűek.

Llew 2011.11.27. 18:29:40

@tutuka: túl öregek vagyunk :)

Longeye 2011.11.27. 19:49:25

Nagyszerű összefoglaló, nem csalódtam a második részben sem!

Elgondolkodtam (meneküljön ki merre lát!): Gyerekkoromban nem emlékszem, hogy valaha is igényem lett volna olyat játszani, hogy én vagyok Kovács István Nekeresd utcai lakos és reggel felkelek, megreggelizek, majd kedvenc személyautómmal bemegyek a munkahelyemre, ott dolgozok, ..., stb.
Sokkal jobban vonzott a Bűvész Corvette-je, vagy a Minden lében két kanál jópofa milliomosainak verdái és még sorolhatnám. Szóval én is inkább akciójeleneteket játszottam el, amihez sportkocsi dukál. Vagy éppen háborúsat játszottam, amihez meg harci járművek illettek. Bevallom, soha eszembe sem jutott a szomszéd skodáját lemintázni.
Szóval csak azt akarom kérdezni, hogy mi is pontosan a baj azokkal az 1997-es akciós készletekkel?

tutuka · http://kockagyar.hu 2011.11.27. 19:51:37

@Longeye: kicsit ott a pont! már megint túl felnőttként gondolkodunk.

azért csak kicsit, mert én például gyakorlatilag soha nem játszottam akciójeleneteket a városban. a legóembereim hétköznapi életet éltek, ahhoz meg kellett a polgári közlekedés. mondjuk lehet ezért is lettem olyan nagyon hétköznapi.

Longeye 2011.11.27. 20:03:01

@tutuka: Hát belőlem se lett titkosügynök, se milliomos ... :DDD

rozsamarci 2011.11.27. 20:05:56

Én T.J. Hooker neveltje vagyok (tán csak nem Romano), tehát tökéletesen megfelel a kockarendőr fekete fehérben és a Ewing féle kabrió. Különben is, a gyűjthető minifig popsztárnak hála, van már Heather Locklear haj is.
Azért azt megjegyezném, volt régen rugós felfüggesztés is és lám, ma hol tartunk.

Longeye 2011.11.27. 20:08:42

@tutuka: Azért olyan nagyon hétköznapinak nem nevezném azt az embert, aki ezt a blogot létrehozta ... ;o)

@rozsamarci: Ja, azt a sorozatot is imádtam. Rugós felfüggesztés lego-ban? Ilyen kis autókban? Mikor?

Krajczi76 2011.11.27. 20:45:07

www.brickset.com/detail/?Set=6660-1 - rugós felfüggesztés itt.
Ez se volt rossz: www.brickset.com/detail/?Set=6641-1
Köszi, jó olvasmány volt.

hatvannyolckilencvennégyeske · http://www.flickr.com/photos/granada_turnier/ 2011.11.27. 20:55:40

@Longeye: be-be-be, én viszont titkosügynök lettem! És abba gondolj bele, hogy tutuka ügyvéd. Ehhez a foglalkozáshoz teljesen passzol a kockázatmentes legózás.

ss26 2011.11.27. 23:04:03

A rugós felfüggesztés tényleg kimaradt, nekem nagy kedvencem volt!
Egyébként nagyon jó kis írás! :)

Longeye 2011.11.28. 13:15:44

OFF: Bocsánat, de életbevágó kérdés:
Csak én látom úgy, hogy a hátsó minifig az nő a kukáskocsin?

www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=5260628

ON

Anak 2011.11.28. 18:19:26

@Longeye: Nem csak te, már nekem is feltűnt korábban, valóban az. Íme az emancipáció egy újabb állomása.

polski rider 2011.12.01. 00:09:03

Üdvözöllek benneteket!
Eddig csak olvastam a blogot kommentelés nélkül, de most valamiért be kell írnom, hogy nagyon jól sikerült ez az írás az autókról! Elő is szedtem a régi legoim közül az autóalkatrészeket, és összeraktam pár verziót a 4pötty széles klasszikus témában. Eddig ezekről a kalózok miatt megfeledkeztem...:)

Hadd osszak meg két saját gyűjteményben is meglévő kedvencet, amik kimaradtak az írásból:
1990-ből a rugós felfüggesztés megoldás egy további aranyos darabja: www.brickset.com/detail/?Set=6672-1
És az 1994-es Hot Rod: www.brickset.com/detail/?Set=6672-1 ami megérdemelne pár szót, mert a hagyományos alapra készült, de mégsem a klasszikus forma, a szélesített tengelyek meg a "topchop" miatt mégis új. Visszaadja a kemény hotrod érzést, de az aranyos lego forma is ott van. És 3 variációt is összehoztak belőle, szerintem mind megéri a pénzét: www.brickset.com/detail/?Set=6561-1
(A 3 kemény jampeclegényről nem is beszélve.:D)

rozsamarci 2012.04.26. 15:15:46

Ismét felüdülés volt olvasni egy ilyen nyelvezetű posztot!
Személyes kedvenceim:
mail van: www.brickset.com/detail/?set=105-1
unicef van: www.brickset.com/detail/?set=106-1
ambulance: www.brickset.com/detail/?Set=6688-1
ez azért, mert a Margit szigeten hasonló járt (nem): www.brickset.com/detail/?Set=379-1
természetesen ez: www.brickset.com/detail/?Set=1472-1
cactus canyon: www.brickset.com/detail/?Set=1720-1
airline: www.brickset.com/detail/?Set=1773-1
tej: www.brickset.com/detail/?Set=1581-2
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...