A TechnicBRICKs nemrégiben egy 3 részes interjút közölt a korábban nálunk a problémái révén porondra került 8043 Motorized Excavator két alkotójával. Anders Gasendal (AG - a 8043 tervezője) and Ricco Krog (RK - Technic vezető tervező) a TechnicBRICKs-es srácok engedélyével most magyarul válaszol a kérdésekre.
Tudj meg többet az alkotókról, egy készlet megszületésének folyamatáról az ötleteléstől, a színválasztáson át a sokkig, amikor kiderül, valami nem jó a boltokba került szetteken!
1. rész
TB: Hogyan lettél LEGO tervező?
AG: Miután néhány modellem rajongói kiállításokon szerepelt, egyszer csak felhívtak a LEGO csoporttól, és felajánlottak egy kéthetes szakmai gyakorlatot a LEGO Technic csapatában. Minden remekül sikerült, jól éreztem magam, a végén pedig megkínáltak egy junior tervezői állással.
TB: Mielőtt a LEGÓ-hoz mentél, főleg az óriási Technic kamionjaidról lehetett téged ismerni, így nem volt meglepetés, hogy végül a Technic termékvonalhoz csatlakoztál. Utolsói munkáid közül kiemelném a lenyűgöző távirányítós markolót. Miért épppen egy motorizált exkavátor került a 2010-es modellek közé? Ez valami gyerekkori álom, amit a LEGÓ-nál valóra válthattál? A te ötleted volt, vagy egyszerűen ezt kaptad feladatként?
AG: Mindig nagy kihívást jelent összeállítani az adott év termékpalettáját. Sokat agyalunk, rengeteg ötlet merül fel. A zászlóshajókon dolgozunk a legtöbbet, hogy a lehető legvonzóbb legyen, és kielégítse mind a gyerekek, mind a felnőttek igényeit. Több különböző modellt is teszteltünk és a gyerekeket is megkérdeztük, hogy melyiket találják a legvonzóbbnak. A motoros exkavátor lett a befutó. A modellnek nem elég jól kinézni, sok izgalmas funkcióval is bírnia kell. A markolót mindig is zászlóshajónak szántuk. A motorok és a lineáris aktuátorok fejlesztése közben végig szem előtt tartottuk, hogy milyen gépben is kerülnek majd beépítésre.
TB: Úgy tudom, ez az első Technic zászlóshajód. Hogyan lettél felelős egy ekkora modell tervezéséért, miután túl sok időt még nem töltöttél a cégnél? Hogyan döntitek el, hogy ki-melyik modellt tervezi az adott szezonban?
AG: Mivel én építettem már az első próbamodellt is, természetesnek vettem, hogy végső változatért is én leszek a felelős. Remek lehetőségnek kínálkozott a tervezői képességeim bizonyítására.
Egyébként elég könnyű eldönteni, hogy ki fejleszti az adott tervet, mert általában minden tervezőnek személyes érdekeltsége is van a modellekben. Gyakran előfordul, hogy az a tervező építi a végleges változatot, aki a koncepciót is feldobta.
TB: A 8043-as elég bonyolult modell. Milyen kihívásokkal és kompromisszumokkal szembesültél tervezés közben?
AG: Meg kellett győződnünk arról, hogy a modell összes komplex funkciója a célcsoport által tényleg megépíthető legyen. Mi könnyen összerakjuk a legbonyolultabb dolgokat is, de azt elérni, hogy ezek a funkciók egy 12 éves számára is megvalósíthatóak legyenek, komoly kihívást jelentett. Tervezőként számomra az is fontos volt, hogy a modell minél valósághűbb legyen. Sok munkám van abban, hogy az egyes funkciók mérete, méretaránya összhangban legyen a valódi gépekével.
TB: Valószínűleg ez a készlet a legnagyobb, ami valaha piacra került. A robosztus emelőkarnak jelentős számú különféle helyzete lehet, amikor a gép súlypontja máshova esik. Hogyan oldottátok meg a kiegyensúlyozás problémáját? Próba-szerencse alapon?
AG: Mivel ezeket a nagy gépeket nehéz modellezni, tényleg sokat próbálgattunk. A prototípusok fejlesztése közben kristályosodott ki, hogy a tökéletes egyensúly eléréséhez hová is kell helyeznünk a motorokat és az akksit.
TB: Ha megnézzük a pneumatikus munkahengereket a saját markolódon, láthatjuk, hogy nem vagy kifejezetten pontosságmániás, több rés is található a rendszerben. :) A szakmai önéletrajzodban azt írod, hogy karriered legnagyobb kihívása az volt, amikor a főnöködet kellett meggyőznöd a nagyobb kamionok létjogosultságáról. Lefogadnám, hogy még ennél is nagyobb lehetett, amikor a hosszabb munkahengerek kerültek szóba. :) Mit fűznél ehhez a kis provokációhoz? :D
AG: Gyakran vannak javaslataim új elemekre, természetesen a hosszabb hengerek sokat járnak a fejemben. Minden évben összeállítunk egy kívánságlistát, de eddig nem a munkahengerek adták nekünk a legtöbb új variációs lehetőséget.
TB: Ha nem léteznének a PF elemek, előnyben részesítenéd a pneumatikus megoldásokat a motor által hajtott aktuátorokkal szemben?
AG: Nagyon szeretem a pneumatikus rendszereket. Közel állnak a valósághoz és igazán különleges feladatokat lehet velük megoldani. Mivel a különböző funkciókat pontosabban lehet vezérelni motoros megoldással, mint sűrített levegővel, választásunk a motoros megoldásra esett.
TB: A LEGO közösséget meglepte a hír, hogy a Technic csapatból a MINDSTORMS-hoz igazolsz. Egy ilyen bonyolult modell után a Technic világban már nincsen kihívás számodra, vagy egyszerűen csak nem tudtál ellenállni a programozható LEGO játékok hívó szavának? Mi motivál egy Technic-rajongót, amikor egy másik LEGO-világba lép át?
AG: Villamosmérnök háttérrel rendelkezve, mindig is két helyen tudtam magam elképzelni a cégcsoporton belül: a Technic-nél és a MINDSTORM-nál. Ahhoz, hogy a képességeid fejlődjenek, nagyon fontos új kihívásokat találni. Amikor megkínáltak a MINDSTORM-os pozícióval, nem haboztam elfogadni azt. A váltás nem azért történt, mert a Technic már nem tud újat adni nekem, egy napon még visszatérhetek oda.
TB: Uwe interjújában elmondta, hogy a tervezők komoly kreatív szabadságot kapnak és gyakran építenek mindenféle koncepció-modellt, későbbi felhasználásra. Ez talán veled is előfordult már? Mi akadályozza meg ezeknek a modelleknek a forgalomba kerülését?
AG: LEGO tervezőként a munkám része, hogy rengeteg klassz modellt építek. Ezeknek egy része soha nem kerül piacra, mert túl nagyok, túl rondák, vagy egyszerűen csak túl sok új elemre van hozzájuk szükség. Más részüket elrakjuk későbbre, hiszen rengeteg remek ötletünk van minden szezonkezdésre.
(folyt. köv.)
| 1. rész | 2. rész | 3. rész | az eredeti interjú |