A TechnicBRICKS jóvoltából nyilvánosságra került egy 2008-as belső kiadvány (PDF, 612k) a LEGO cégtől a Technic részleg működéséről (a LEGO csoport engedélyével). Ugyan az évszám már elmúlt, mégis rengeteg érdekességet lehet belőle megtudni.
Per Hjuler, a Technic vonalért felelős alelnök szerint a részleg 2008-ban 500 millió dán koronás bevételt termelt (ez mai árfolyamon kb. 18 milliárd forint), amivel sikerült jócskán megnövelniük az eladásokat az előző évekhez képest. A legnagyobb piac Észak-Európa, ezen belül is Németország. Csak tippelem, hogy a skandináv országok sem állhatnak rosszul a népesség arányában. A legnagyobb növekedést Kelet-Európa, Nagy-Britannia és Franciaország hozta (így, ebben a sorrendben). Az USA viszont azóta is szinte bevehetetlen piac a Technic számára, minimális forgalommal.
A növekedést egy három betűvel leírható stratégiával érték el. A, mint Authenticity (azaz hitelesség): egy gyerek vagy egy felnőtt is azonnal felismerje, hogy az adott készlet micsoda. F, mint Functionality (ezt talán érthető): minden modellnek sok működő részletet kell tartalmaznia. Végül C, mint Challenging (kihívás): a modell építése legyen érdekes, tartalmazzon viszonylag bonyolult részeket.
| Egy tipikus AFC modell, a 8297-es 2008-ból |
A Technic több szempontból különbözik a többi LEGO vonaltól. A felhasznált kockákban és a célcsoportban sincs nagy átfedés, próbálják a célközönség életkorát minél jobban kitolni - azt hiszem, az AFOL közösség népes gyarapodása mindenképpen igazolja az erőfeszítéseket. A készletek életciklusa hosszabb, mint a többi LEGO vonal esetében: egy tipikus Technic doboz még négy évvel a bemutatása után is szépen fogy a polcokról. Az pedig kifejezetten a Kelet-Európai növekedés hatása, hogy az utóbbi években próbálják a kisebb, egyszerűbb modellek választékát növelni, mivel egy 100 Euró körüli készlet ezen a piacon már sokak számára nem megfizethető. A Technic tervezők lényegében közvetlen konkurrencia nélkül, szabadabban alkothatnak, mint a LEGO cég más tervezői, hiszen a Mega Bloks és társai közül egyik sem árul hasonló termékeket.
| A háttérben a falon az összes eddig megjelent Technic modell |
A kiadványból betekintést nyerünk a Technic tervezési folyamatába is. A designerek hetente egyszer találkoznak zárt ajtók mögött, ahol megvitatják a legújabb ötleteiket. Ilyenkor kommentálják egymás modelljeit, kipróbálják, rendben forognak-e a kerekek, vagy nem lenne-e jobb más színnel próbálkozni.
A főnök, Ricco Krog persze kemény kézzel fogja a társaságot: nézi, mikor voltak hasonló termékek a múltban, és próbálja a költségeket kézben tartani. Az elsődleges kontroll a modell tömege: aki 20-30 grammal a cél felett van, kénytelen faragni belőle. Amikor az ötlet már kiforrottabb, akkor persze szétszedik, és egyenként átnézik az alkatrészeket.
| Markus Kossmann és Uwe Wabra, két sztár-tervező a bal oldalon|
Fontos szempont az is, hogy a modellek biztonságosak legyenek: ha három tervezőnek sem sikerül fájdalmasan beszorítania az ujját a fogaskerekek közé, akkor már jó eséllyel megfelel a biztonsági követelményeknek.
A végeredménnyel aztán mindannyian találkozhatunk a boltok polcain, legközelebb 2011-ben. Engem nagyon érdekelnének azok a modellek is, amelyek végül nem jutnak el a polcokra, de azt hiszem, a szigorú titoktartás mellett ezek megismerésére nem sok reményünk van.
Lásd még:
- Technic designers blog
- Ricco Krog bio
- Markus Kossmann bio (például 8275)
- Uwe Wabra bio (például 8285)
| Ne feledjétek, hogy pénteken már kockagyár leszünk! – kockagyar.blog.hu |