Lassan az ikeában felteszik a karácsonyi díszítést, vagy már fel is tették, úgyhogy ne csodálkozzatok azon, hogy ezzel a készletkritikával kapcsolatban a szentestét emlegetem. Tökéletes ajándék, mind adni, mind kapni, hiszen mikor szánja rá magát az ember, ha nem pont ebből az alkalomból. Szóval gyerekek, lehet felírni a listára, apák, anyák, lehet szívni a fogatok az ára miatt. (A közeljövőben jön még egy-két hasonlóan nagy készlet, csak vigyázzatok.
Ainex értékel, nem is akárhogy:
Gázolajszag kukac kocka pont király!!!!!
avagy 7642-es Lego City műhely
I. Alapadatok
Neve: Garage
Sorozatszám: 7642
Témakör: City
Altéma: Transportation v. Emergency rescue
Kiadás éve: 2009
Kockaszám: 953
Minifig: 4
Ára: 95 EUR egy belga játékboltan, (21.575 Ft-tól 25.500 Ft-ig + postaköltség különböző webshopokban)
II. Mi van a dobozban?
Tengernyi anyag. Három füzet, kilenc zacskó, közel ezer kocka, egy alvázelem (nem egyedi, más járgányok alatt is van ugyanilyen, pl. a 7239-es tűzoltóautó alatt is), egy kicsi (8x16) és két nagy (16x32) sötétszürke alaplap. Mihez tartás végett a doboz abszolút king size (olyasfajta, ami kitakarja a karácsonyfa felét – lásd alább egy kávés csésze és egy telefon mellett). Tehát ha az ember titokban és látatlanban akarja hazacsempészni, akkor minimum egy Ikea szobabútornyi csomagba érdemes álcázni, minden más környezetből feltűnően kilóg. Ellentételezésképp el kell ismerni, hogy legalább van hely a hátán néhány látványosabb és élvezhető kép elhelyezésére.
III. Játékmenet
Mivel a készletet voltaképpen a harmincadik születésnapomra kaptam, fontos volt, hogy legalább látszatban felnőttként viselkedjek. Na már most mit tehet a felnőtt azért, hogy ne gyerek módjára legózzon? Hát jobb ötletem nem lévén, nem estem neki, mint borjú az anyjának (vagy bármely normális gyerek a 7642-nek), hanem szépen, módszeresen, egyenként kicsomagoltam a zacskókat (még ollót is használtam, az olyan felnőttes), sőt a kockákat is rendbe raktam, méghozzá a füzetekben meghatározott munkafázisok szerint. Tekintettel a készlet méretére, ezt egyidejűleg csak az egész nappali parkettáján lehetne elkövetni, úgyhogy a nyolcszemélyes ebédlőasztalon csak egymás után pakolgattam ki a csomagokat – így is lenyűgöző volt, mikor a harmadik füzet alá felsorakozott az ahhoz tartozó 5 zacskó tartalma.
A kockák ura
Munkaellenőr
Az összerakás sorrendje nagyon jól el van találva: ha hat éves lennék, így szeretnék megtanulni legózni. Először a minifigurákkal ismerkedünk meg, aztán összerakjuk a legkisebb kocsit, utána a kicsit látványosabb segélyezendő nyergesvontatót, majd az egyenesen lenyűgöző mentőkamiont két lépésben, s végül magát az épületcsoportot, immáron öt lépésben. A legkisebbtől a legnagyobbig haladva minden fázis kicsivel nehezebb és izgalmasabb, mint az előző, és az embernek végig olyan érzése van, hogy „húúúú már ez is milyen nagyon jó, mi lesz itt még ezután!”
Ebből lesznek kisemberek meg kisautó
Ez tulajdonképpen a műhely lótifuti kocsija lenne. Van küszöb :) de nincs ajtó :(
Idáig nem volt egy nagy megeröltetés, sőt az összerakás úgy ment, mint hivatásos zongoristának ismeretlen kottából játszani: a kezem még az előző kockákat rakosgatta, a szemem már a következőket válogatta. De persze a 6-12 éves korosztályban nyilván nem elvárás, hogy óramuszerészi készség szükségeltessen a játékhoz. No meg három perc alatt lett egy kész autóm, akár brummoghattam is volna hozzá, ha nincs a szobában a feleségem. Itt említeném meg azonban, hogy a füzetben elnyomtatták a minifigeket, mert a ráncolt szemöldökű arc nem a készséges szerelőé, hanem nyilván inkább a megfeküdt kamion mérgelődő sofőrjéhez dukál. Első nekifutásra furcsa volt, hogy a lerobbant nyergesvontató vezetője kaján mosollyal nézi, amint a szerelő dühösen megy az újabb üzlet elébe, de aztán a doboz tanúbizonyságára hagyatkozva helyreállítottam a rendet, és a fejek vállat cseréltek.
Imhol a robbantott nyergesvontató
És ugyanez összerakva
Itt szabadjon megjegyeznem, hogy a kürtök és a visszapillantótükrök nagyon rendben vannak, sőt kifejezetten szellemesen van megoldva a fülke hátulján a képzeletbeli vontatmányt körülölelő két légterelő idom is, viszont egy darab barna ülés és egy darab barna kormány meglehetősen summás, mint berendezés. Egy sebváltókart és egy kólás bögrét szerintem elbírt volna, mert hely lenne rá, és a készlet árából tuti kijönne. Viszont külön jó pont, amiért az alvázburkolatok nem szimmetrikusak (a jobb oldalon egy tartályimitáció található közvetlenül az első tengely mögött). Ide kívánkozik továbbá az is,hogy a nyereg kialakítása ha csak mérsékelten is, de legalább egy kicsit törekszik az "interoperabilitásra". Azaz saját kezű próba alapján a 3180-as Octan tartálykocsi tartályát nehezen és kicsit nyögvenyelősen, a 3221-es Lego City csőrös kamionnak az utánfutóját viszont teljesen normálisan rá lehet akasztani. Ebből persze ép ésszel csak egy következtetést lehet levonni: muszáj lesz tervezni és építeni hozzá egy saját utánfutót, ami ezt a szürke-piros-fehér-kék színtervet ötvözi a 3221-es utánfutó technikai megoldásával.
Na de most lépjünk tovább, s következzen az "ultimét fícsör", avagy a készlet legnagyszerűbb darabja, a mentőkamion. A gyerekek biztosan, de a felnőttek is valószínűleg fokozottan rajonganak a különleges járművekért, amiből olykor igen torz dolgok tudnak születni, a szükségesnél kétszer több tengellyel és négyszer több lámpával, villogóval, antennával, kürttel, tartállyal. Emlékszem, anno építettem jó pár kamiont, ami így utólag inkább a Star Wars sorozatba illett volna, mintsem Kockaváros utcáira. Nem így ebben az esetben: Tény, hogy ennek a járgánynak négy tengelye van, két kipufogó dobja és kéménye, sok kék és narancs megkülönböztető fénye, meg úgy általába véve nagyon dögös, de ebben nincs semmi művi vagy eltúlzott, mert ezek igazából is ilyenek, és nem csak messziföldön, hanem akár még a borsodi utakon is.
Ez már azért önmagában is egy épkézláb készlet
A legnagyobb dolgok is kicsiként indulnak
Vaóóóóóóóóóóóóóó
Erről a járgányról regényt lehetne írni. Itt viszont csak néhány megjegyzésem lesz. A középső képet nem a látványossága miatt szúrtam be, hanem mert pár hónapja a 3221-essel kapcsolatban merült fel az az olvasói kérdés, hogy miért is szükséges ekkora színkavalkádot beépíteni olyan helyekre, ahol egyébként normál esetben nem is látszanának (megj.: nálam speciell pont látszanak, mert a járgányok magasan elhelyezett üvegpolcokon díszelegnek). Na szóval mire is jó ez a sok szín? Hát a megoldást két éves kislányom fedte fel: ami számomra, bevallom, szintén kicsit bosszantó csicsának tűnik, az az ő számára nagyon hasznos vizuális segítség, azaz afüzet alapján így jobban látja, hogy melyik alkatrész melyik, és hova való. Gyanítom, hogy a megcélzott korosztályban, azaz 6 év felett ez a pedagógiai adalék már nem ilyen fontos, viszont a jó marketinges a leendő 6 évest is már 2-3 évesen ráneveli a jóra, nemde?
Most akkor szóljunk a komplett gépről is egy keveset. A leghiggadtabb megfogalmazásban is csak azt tudom ismételgetni, hogy "veszettül baromi jól néz ki". Elsősorban mert ekkora behemót, és mert olyan tekintélyt parancsolóan ráncolja a szemöldökét, hogy jaj. Na és ebbe már fantás bögre is került (igaz, sebváltója ennek sincs). Igaz, a fülkének ajtaja itt sincs, noha létra van alatta. Van viszont két szekrény, amibe akármilyen szerszámot vagy fékező bakokat be lehet pakolni. A daru hidraulikus gépterének ajtajai jobbról-balról nyithatók, és van körülöttük kapaszkodó is (ennyi erővel fellépőt is raktattak volna alájuk, ha már a lótifuti kocsira raktak). A daru kicsit nehezen, de jár, és aki szeret mazzagot tekergetni, az még a csörlővel is játszhat – igaz, ennek gyakorlati hasznát még nem sikerült megfejtenem, de biztos bennem van a hiba. Mindenképp plusz pontot érdemel a munkaterületet bevilágító két reflektor is a fülke és a géptér mögött. A tehergépjárművek vontatására szolgáló alkalmatosság (bocs, nem tudom a szakszót) ránézésre nagyon hasonlít az igazira, és tény, hogy a piros nyergesvontatót (sőt a már említett 3180-as tartálykocsi vontatóját is) kiválóan megemeli és húzza (a körmök a lökhárító mögötti résbe illenek, és atombiztosan megfogják a vontatmányt). Egyetlen bajom vele, hogy mikor nem lóg rajta jármű, akkor ez az alkalmatosság vadul lifeg jobbra-balra.
Így néz ki
Így vontat
Na és ha már idáig eljutottunk, akkor jön még az ingatlan, ami egy üzlethelyiségbol, magából a műhelyből, no és a vontató monstrum rolós garázsából, meg az ahhoz támasztott rádióantennából áll.
Építkezzünk!
Tűzoltó készülék kint, kávéfőző és térkép bent, az iroda kicsi, de nagyon ott van
Komplett műhely, emelőpad, kocsiállás, szerszámok, tartalék gumik, emelő daru
Immáron a teljes épület-komplexum
Bő két és fél óra alatt tehát összeállt a kép, méghozzá nagyjából a dobozon szereplő beállítás szerint.
Pár szóban annyit fűznék hozzá a látottakhoz, hogy a daru előre-hátra, jobbra-balra és föl-le mozog, ami vérmérséklettől és életkortól függően nagyon sok vagy még több játékpotenciált jelent. Az emelőpad a jobb oldalán található piros erőkarral mozgatható, megint csak királyság. A gárázs redőnyajtaja pedig ugyanolyan, mint húsz-huszonöt évvel ezelőtt is: szép, jó, és működik.
Na de és az árnyoldal? Van az is persze. Először is az emelőpad egy egyedi alkatrész, egybeöntve, s ráadásul kirívóan egy adott tengelytávra és nyomtávra szabva: a kis kék autó pont ráfér, de ami ennél szélesebb, rövidebb, vagy hosszabb, az vagy nem áll jól rajta, vagy egyáltalán nem is megy rá.
No meg vegyük a garázst: Ha úgy akarok beállni a monstrummal, hogy rá is zárom az ajtót, akkor be kell hajtania tükröket (ez mondjuk oké, ilyen igazából is előfordul). Viszont milyen tré, hogy teljes beállásnál hátul a vontatólap kilóg??? Irgumburgum (vagy a szleng szótár valamelyik ide illő szinonimája)!
Na és három jármű van egy csomagban, de mind a háromnak ugyanaz a rendszáma? JM 7642... A számsor oké, vágom, de akkor miért nem lehetett pl. JM az egyik, GK a másik, és PL a harmadik? Meg a kék autónak miért csak hátul van rendszáma, ha elől is lenne hely neki? Az utóbbira amúgy az a válasz, hogy elől csak akkor lehetne felragasztani, ha két kockát összematricázunk, tehát értheto, de akkor is ki lehetett volna találni valami jobb megoldást. Szerintem.
S végül nagyon furcsálottam kicsomagolásnál, hogy a garázsépülethez valamennyi kettes kockán van redőnysín. Nem létezik, hogy a redőny ilyen magas legyen – netán hátul is teljesen a padlóig lemegy? Nem: az egyszerűség kedvéért nem akarták, hogy a gyerekeknek bajlódniuk kelljen a sínes és a sínmentes kettes kockák megkülönböztetésével, úgyhogy ott is van sín (azaz rés a falban), ahol egyébként semmi értelme (és még csúnyán is néz ki). Ez azért már kicsit túlzás: emlékszem, anno hat évesen tökéletesen meg tudtam különböztetni két fehér kettes kockát aszerint, hogy volt-e rajta sín, vagy sem. Nem hinném, hogy a mai gyerekeknek ez ekkora fejtörést okozna.
IV. Értékelés
A méret számít: képzeld mellé a fenti telefont, meg hozzá az asszony tekintetét!
Figyeld a pneumatikus csavarhúzót hátul, meg a raklapot az olajos hordók alatt!
Ha még ennél is részletesebb értékelésre vágysz, nincs más dolgod, mint ide kattintani!
V. lásd még
- 7642 beharangozó a legoblogon
- LEGO.com 7642 animáció
- 3221-es Lego City csőrös a legoblogon
- Egy másik végigjátszás videón kétszer tíz percben, első és második rész