Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Rasszista LEGO?

2010.09.16. 09:04 - tutuka

Egy korábbi, különböző rasszok ismerkedési preferenciáival foglalkozó cikkük kapcsán ütött a Gizmodo fejébe szöget a már általunk általunk is többször linkelt powerpig, mikor felhívta a figyelmet arra, hogy bizony a kedves kis legóemberkék között a nem fehérek (vagy klasszikus sárgák) szinte egytől egyig rossz, de legalábbis nem kedves karakterek. 


Tényleg készíthető ilyen kiállítás | foto: Gizmodo |

Ha jobban végiggondolom a saját készleteim, és a kevésszámú nem fehér minifigem, belémnyilall a tudat, hogy jó liberálisként ezt már rég észlelnem kellett volna, és a blog mögött álló tömegek irdatlan erejével rákényszerítenem a gyárat, hogy változtasson, és gyártson nekünk kedves néger, arab, kínai és zombi babákat is.

Day 15: Park Bench
Cuki fehér gyerekek | foto: powerpig |

De vajon tényleg ennyire – őrült szar szóviccel – fekete-fehér a helyzet? Fehér jó, színes rossz? Tudatosan, vagy éppen mélyen kódolt előítéletei alapján gyárt úgy a LEGO, ahogy?

Szerencsére a Gizmodonak sokkal jobb kapcsolatai vannak, mint nekem, így a választ egyenest a gyárból kapjuk meg.

 

 

Igen, valóban több a rossz, de legalábbis nem jó karakter az úgynevezett színesbőrű figek között, de ennek az okát nem a gyári rasszizmusban, hanem sokkal inkább Hollywoodban kell keresni.

Michael McNally, a LEGO nevében nyilatkozva elmondta, azt, amit már korábban is tudtunk, hogy a nem sárga minfigek a licenszelt témákkal érkeztek meg a legó világába, alapvetően filmeken, vagy, a témánál maradva profi kosarasokon alapulva. Ennek fényében lehet talán szerencsétlen a LEGOra nézve az a helyzet, hogy ezekben a filmekben, vagy élethelyzetekben a minfigurált alakok kicsit sem vicceskednek, hanem épp ármánykodnak, keménykednek, üldöznek, félnek, vagy nagy fizikai megterhelés melett izzadnak, mint egy ló.


Samuel L. Jackson zordan figyel |foto: Gizmodo |

Az ok tehát a nagy filmstúdiók háza táján keresendő, mely aspektus már jóval túl mutat a blog keretein, hogy vajon miért rosszak olyan sokszor a nem-fehérek a filmvásznon. (Nagyon kérek mindenkit, hogy ebbe a kommentek közt se menjünk bele. Arról a régi és a magyar trollok által is ezerszer szétcincált kérdésről beszélek, hogy úgy vélik, vagy úgy is van, hogy az amerikai filmekben kissé felülprezentáltak a néger bűnözők – vagy nem. Igazából ez a legoblog szempontjából halál mindegy.)

Érdekes szituáció azért ez az erőviszonyok szempontjából: véleményem szerint nyilvánvaló, hogy ezt a helyzetet a LEGO korábban is észlelte már, sőt, abban is biztos vagyok, hogy valamilyen szinten zavarta is a gyárat, hiszen egy globális, ráadásul a PC-kánaán USA-ban is erős vállalkozásról beszélünk, de a nagy licenszia-birtokos stúdiók feltételein nem tudtak (nem akartak?) mégsem változtatni, maradtak a színesnek a csak rosszarcúak.

McNally – nagyon helyesen – az interjúban azért hozzátette, hogy ebben a kérdésben ők úgy gondolkodnak, hogy a minifigura társadalmat egységesnek tekintik, s mint ilyet a maga 4,5 milliárd egyedével tekinthetjük a világ legnagyobb etnikumának is. 


Rosszalva néz? | foto: Gizmodo | 

Valószínűleg McNallynak van igaza, lazán kell kezelni ezt a dolgot, mégiscsak egy játékról beszélünk. De ha mégiscsak egy játékról beszélünk: lazán kell kezelni?

| via Gizmodo |

Címkék: lego gizmodo minifig

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr632299753

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.09.16. 09:50:06

"miért rosszak általában a nem-fehérek a filmvásznon"
Ez nem igaz, de ennél jobban kérdésedre nem megyek bele.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 09:51:16

@Yooha: ne is, mert pontatlanul írtam, javítom :)

sDavid · http://imusic.blog.hu 2010.09.16. 10:00:34

gizmodónál nagyon ráérnek :)

üdv,
kisPocok

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 10:03:06

@sDavid: hülye vagy, pénzt kapnak érte! :DDD

Anak 2010.09.16. 10:28:59

Kérdés. A felső kép bal szélső oszlopában mind távolkeleti arcok vannak. Nem tudom, hogy fogalmazzam finomabban...szóval köztudott, hogy a gúnynevük a köznyelvben "sárgák". Namost ők miért nem maradtak eredeti sárga színű legó figurák? Talán ezért? A legoban a fehér rasszra jellemző hússzínt kapták.
Lando Calrissian bajuszos arca véleményem szerint az egyik legkedvesebb arc.

Anak 2010.09.16. 10:30:00

Kimaradt gondolat:
Szóval a távol keletiek már elérték az egyenjogúságot a lego populációban?

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2010.09.16. 10:33:14

Mace Windu mester abszolút pozitív, kedves, rendes, nyilván szigorú, de jó apa is lett volna, ha úgy alakul, szóval nem értem, mi a gond. A kosarasok sem gonoszak, oké, pár kivétellel :)
És persze Lando is rendi volt, amikor meg nem, akkor kényszerből. A hosszú szőr alatt egyébként Chewbacca is néger...

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 10:58:25

A sárgákat én sem teljesen értem, szerintem sokkal viccesebb lenne klasszik-színnel és egy csíkszemmel.

@RÁJEN: a Gizmodos cikk posztolója is Mace Windut emlegeti. :)

zorky 2010.09.16. 11:30:05

Ez tetszik :D

Az utóbbi időben sok fejet vettem a BLn, és eszembe ötlött hogy alig van köztük nő, aztán az is feltűnt, hogy más raszokból lévő meg szinte soha nincs. (E miatt persze az ilyen fejek a sokszorosába kerülnek.)

Szóval bennem is felmerült hogy itt valami nem stimmel. Azt hiszem a gyerekek nagyobb átéléssel tudnak olyas valakit játszani akire hasonlítani akarnak. Aztán az is gond hogy elég sok a katonás legó, így sok a férfi kevés a nő. Szerintem ezen azért érdemes volna elgondolkodnia a gyártónak, mert egy kicsit rosszul hat az egész.

Régen ilyen gond nem volt a sárga szín imitálta a fehéret a sárgát és a rézbőrűt is. Ráadásul amíg nem került arcszőr a figurákra lány is meg fiú is lehetett a kis tóruszvégű henger. :)

Az ezerdfordulón a legó úgy döntött agresszívabb lesz. Megjelnt a Bio***, meg az Exo*** gyönyörűségei. Ezzel a párhuzamosan sajnos agresszívabb lett a minden arc. Én most is jobban szeretem a 80-as 90-es évek arcait. Az évezred forduló utáni mosolygós arcok is csak ravasz félmosolyt mutatnak.

Így egyszerre differenciálták a rasszokat és lettek agresszívak. Szerintem ebből adódik úgy hogy az idegen rasszok ellenségesebbek.

Persze ez nem atom fizika :)

melee sc 2010.09.16. 11:34:13

www.bricklink.com/ml/47394pb073.jpg

Duplo kukásautó munkása egy roma. De mosolygós. Viszont engem meglepett, hogy romát tettek be. A képen ha nem is látszik de két figet egymás mellé rakva látszik, hogy más a bőrszíne.

Legoéknál is ez leesett hamar és egy évvel később ki is jött egy azonos, de másik bőrszínű munkással. :)

Anak 2010.09.16. 12:41:08

Nekem van egy Mész Vindu figurám. Fú de nagyon utálom. Csúnya a legófigura és számomra egy kimondottan ellenszenves karakter a filmben is. Szóval nem az a bajom, hogy barna színű.

Almaspite 2010.09.16. 13:27:30

A második nigger jószág az a Seso nevű késdobáló a Perzsia Hercege című opus megfilmesítéséből akarom mondani meglegósításából... :-)

Brain$torming 2010.09.16. 14:05:15

Néha fura belegondolni, micsoda szakadék van média által sulykolt liberalizmus, és az emberek véleménye, tapasztalata között.

Bármilyen társaságba megyek(nyilván mindenki rasszista állat) , mindenhol előkerül a cigánytéma. És mindenki egyetért.

Ezzel szemben a médiából meg ömlik a reszpekt.

Mzee1000 2010.09.16. 14:05:19

Jaj Istenem, szálljunk már le erről a témáról. Kinek van ennyi ideje erre b*zd meg?

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 14:10:08

@Brain$torming: @Mzee1000: ez meg itt egy legóblog, ahol pusztán a játék miatt hiányoljuk, hogy nincsenek mosolygós néger arcok. mert mondjuk beültetnénk őket egy szintén legóból készült kisautóba. Lazítsatok.

HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA 2010.09.16. 14:13:37

vajon akkor is felmerülhetne-e a címben feltett kérdés, ha éppenséggel fordítva lenne, azaz a sötétebbek lennének "kedvesebbek" ?

Vagy az úgy a szép új világ legtermészetesebb rendje?

Exodus 2010.09.16. 14:14:15

nekem mára kicsit kevés ez a poszt

2010.09.16. 14:14:50

hiányolom az összehasonlításból az Indy és egyéb készletekben elterjedt arab (kreol) bőrszínű figurák elhelyezését az összeesküvés elméletbe :)

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 14:17:41

@HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA: olvasni tudsz-e?

@Gibbons: ők pénzelnek, róluk nem írhatok rosszat!

Muad\\\'Dib 2010.09.16. 14:24:03

Így van! PC játékokat a népnek! Sőt, ha a kisgyerek netán fehér bábút vesz el elsőnek, azonnal a tolerancia haláltáborába vele... :D

Donorbusz 2010.09.16. 14:39:52

azért nézzétek meg a kosarasokról készült sorozatot: csupa mosolygós afro-amerika. Szipmatikusat, idolok.

A duplo családokhoz régóta készülnek fekete figurák: apa-anya-gyerekek: kedvesek, vidámak.

A sárga figek között is sok a rosszarcú, gonosz tekintetű.

A cikk az ami inkorrekt, felszínes, tessék kicsit jobban utánanézni.

Uff.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 14:48:06

@Donorbusz: hol láttál olyat ebben a posztban, hogy a fehérek mind jók? hol láttál ebben a posztban olyat, hogy a duploval foglalkozunk? (Minifigekről szól a poszt.). Arról sincsen szó, hogy a kosarasok gonoszak lennének.

Még akár azt is írhatnám cinikusan, hogy tessék kicsit jobban utánanézni.

Exodus 2010.09.16. 14:51:08

nekem van egy olyan kosaras figem ami sárga, de afro szája és afro haja van. na ez érdekes!

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 15:03:26

@Donorbusz: dehát ezt nem is vitatta senki :D sőt, a LEGO sem azt, hogy van ez a helyzet, amit leírtam (egészen pontosan a Gizmodo).

@Exodus: micheal jackson lehetett hasonló állapotban a fehéredése kezdetén. :D

bruTe 2010.09.16. 15:05:30

Szerintem meg szegény színesbőrű figurák nem tehetnek arról, hogy ilyen az arcuk. Kissé előítéletes dolog egy nagy mexikói bajuszból és összevont szemöldökből, szúrós tekintetből levonni azt a következtetést, hogy ő gonosz. Nekem nagy a fülem, azt mégsem hallok jobban, mint mások!

És nem attól lesz gonosz, hogy gonoszat játszol vele? Játsszál vele krisna adománygyűjtőt, és akkor nem lesz gonosz.

:)

Leroi 2010.09.16. 15:08:15

Miután eleve megszabtad, miről lehet szó a kommentekben és miről nem, tegyem úgy fel a kérdést, hogy: miről szeretnél hallani?
(ilyet egy posztban eleve nem írunk, hogy "kérem, hogy ezt a kommentelők ne tárgyalják"...ezt az átkosban az MSZMP kongresszusokon szokták megszabni, akkor sem elég nagy sikerrel)...
Nos,miről szeretnél hallani?
Hogy a valóságban fordítva van? Több a fehér bűnöző, mint a színes?
A magyar börtönök összetételét ismered?

Donorbusz 2010.09.16. 15:10:24

@tutuka: ok, csak akkor ne állítson senki olyasmit, hogy több a rossz/nem jó karakter a szinesbőrű figek között! :D Illetve -sztem- mint bloggazda nyugodtan kiegészítheted a cikket, mert attól kevesebb nem lesz...

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 15:16:29

@Donorbusz: a kiegészítésre itt a kommentmező :))

KenSentMe 2010.09.16. 15:20:50

- Mama, mama, miért sárgák a bábuk a legókészletemben? Miért nem barnák?
- Azért, kisfiam, mert a fehérek így nyomják el a niggereket.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 15:21:09

@Leroi: hát, ha ez a véleményvezr lenne, vagy a vastagbőr, vagy valami hasonló trollhely, pont leszarnám milyen komment jön. egy legoblogon a legu/legózás viszonyában érdemes bármiről is beszélgetni, mint ahogy egy picit feljebb pl. bruTe tette. mert úgy egyébként mennyire is ontopic ehhez a poszthoz, hogy a magyar börtönökben hogy néznek ki az arányok. pont semennyire.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 15:23:14

@VRbagoly: :D igazából mosolyogtam, de mi köze ennek a poszthoz?

Greg36 2010.09.16. 15:31:44

Nah, én meg pont egy barna meg egy kreolabb figurára lenne szükségem, a licencelt készletek kicsit drágák, csak azért, hogy egy House készletet összepakoljak. Foreman a 'rossz arca' ellenére gonosz? :)

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 15:35:59

@Greg36: arról majd jön a kép, ugye?! :)

ampelmann 2010.09.16. 15:38:05

jah, tuti rassziszta mint egész Dánia :)

Mzee1000 2010.09.16. 15:43:38

Kellett nekik ilyen meg olyan színeket és mindenféle grimaszokat festeni rá. Bezzeg az én koromban csak sárga volt és mosolygós arc.

ampelmann 2010.09.16. 15:51:52

@Mzee1000: ez a globalis multikulti... :)

Anak 2010.09.16. 15:52:01

@tutuka: Ez már reggel is index címlap gyanús volt, kár hogy a lottó ötösöm nem jött be így.

@Greg36: Nem kell némi pénzért a Vindu bácsi Fórmennek?

Hogy ellenpéldát is mondjak. Az idén megjelent gyűjthető legófigurák 2. szériájában van egy vigyorgós, nagy bajuszos, rumbatököt rázó, sárga színű mexikói emberke. Ez már elég PC?

Greg36 2010.09.16. 16:02:04

@tutuka: Foreman nélkülit tudok adni most is :) Bár még nincs kész, ahhoz össze kéne raknom a régi kórházamat.
picasaweb.google.hu/nofrit/Lego#5457079958881410802 és picasaweb.google.hu/nofrit/Lego#5457080033637198386

Greg36 2010.09.16. 16:13:46

@Anak: Naná, hogy kell :)

A sárga-hombre pedig nagyon is PC :)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.09.16. 16:19:04

@Greg36: alakul! kár, hogy Gregory nem jól fogja a botot, és túl mosolygós. 13 arca viszont telitalálat!

sakk01 2010.09.16. 16:39:16

Megint ez a liberális szájtépés.

Greg36 2010.09.16. 16:44:18

@Anak: Válasz is :)

@Hammer: a bot sajnos adott a szóbajöhető LEGO-alkatrészeimből :( Azóta beszereztem egy mogorvább rendőr arcot, meg borostásat is, még nem volt időm összhatást nézni. Meg 13.-nak egy gyűjthető nővérke torzót, az formásabb (de lehet, hogy Cameron kapja majd). (A dögös LEGOlány alak PC? :) )

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 16:45:53

@sakk01: mire gondolsz, hogy doktor house legót építenek?

INkvizitor 2010.09.16. 16:57:15

Duplóéknél a tűzoltós szettben minden 2,5-ik figura (az ötből kettő, ha együtt számoljuk az állomást, és az önálló nagy tűzoltó autót) színes bőrű (néger nonpc-ül, vagy afrodán, vagy afroviking, vagy mittudomén), és mosolyog! Szóval a legkisebbek nevelését már a megfelelő irányba terelik :)

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2010.09.16. 17:52:54

A poszt potenciális bulvár-effektusa megütötte az index színvonalát :)

fromdtod 2010.09.16. 18:21:45

Ugye itt azért a gyerekeinkről van szó. Tehát ha azt szeretnéd, hogy utálják a feketéket, cigányokat, illetve féljenek tőlük a gyerekeid, akkor ez tényleg hülye poszt. Én ezt nem szeretném, tehát ha tényleg úgy van, ahogy a cikk forrása gondolja, akkor szomorú vagyok.
Egyszer egy barátom kisfia mondta, hogy a kövérek gonoszak. 5-6 éves volt. Én kövér vagyok. És nem vagyok gonosz. De az előítélet már benne a volt a gyerekben. Természetesen ez a szülei minősítésíti, nem a gyerkőcöt.

Nyiz · http://szubjekt.blog.hu 2010.09.16. 18:43:51

@Anak: "Hogy ellenpéldát is mondjak. Az idén megjelent gyűjthető legófigurák 2. szériájában van egy vigyorgós, nagy bajuszos, rumbatököt rázó, sárga színű mexikói emberke."
Az zseniális figura, talán a sorozat legjobbja. Igaz, a hangszereit pisztolyokra cseréltem, aztán mehet a cowboy-mexikói párbaj.

Anak 2010.09.16. 18:49:31

Látjátok, megmondtam én, hogy licenszelt cuccok erőszakosabbak. Legalábbis sokakból ezt váltják ki.

A natív amerikai legóemberkék sem lettek kreolra mázolva, pedig tudjuk rézfejjel határozottan tartósabb.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.16. 19:03:03

@fromdtod: nem, nem, nem akarom, sőt. nyilván ezért lehet kérdés egyáltalán az, hogy milyen tulajdonságok tapadnak a minifig színéhez. mondjuk én konzervatív játékosként azt szeretem/szerettem, mikor még sárga fejen szimbolikus arc feszített csak. na abba tényleg bármit beleképzelhettél.

Dornbi · http://www.kockak.hu/ 2010.09.16. 19:40:35

Gyerekek, jegyzi valaki, hány hozzászólás az eddigi rekord a blogon? Ez eddig 56... Most már 57... A Technic újdonságok bezzeg nem érdekelnek senkit :)

BorZol 2010.09.16. 20:49:14

Szabad lesz mejegyeznem, hogy a LEGO -nyilatkozata a leg leg elfogathatóbb mely szerint 4.5gigányi emberke valóban felér egy tarsadalommal, és abban lehet bizony minden féle.
A LEGO figurák úgyis olyanok amilyennek a tulajdonosa beállítja őket. Vannak gyári kétarcúak is , nahát ez is milyen Emberi dolog erre sem játszott még rá senki csak a színekre.
Nálunk is voltak roma vendégek (LEGO-t hoztak) és csak a fiamnak jutott eszébe süteménnyel kínálni őket. Szóban pedig elcsíptem már olyat tőle amire rasszistázhattam volna. Hagyom és kész. (de hozzáteszem nincs is itthon az alap sárga emberkefejtől <mindenféle arccal> eltérő. Légtartály az a totál fekete minifigfej a vonaton.
Akkor nálunk is rasszizmus van?

Kit_fisto · http://klikk.blog.hu 2010.09.17. 19:38:12

rasszizmusról szó sincs, csupán a liszenszes témáknál törekedtek a valósághűségre. Az hogy ezt valaki rossz néven veszi, az ő dolga.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.18. 19:31:41

sakk01 kimoderáltalak. nyilván a liberális oktatási rendszer az oka annak, hogy nem tudsz olvasni, de legalábbis a szövegértéssel komolya gondjaid lehetnek.

sakk01 2010.09.18. 21:26:31

@tutuka: El se olvastam....
Valamiért a címe miatt már egyből értettem, hogy liberális szöveg
ezért inkább kihagytam. Na de most akkor elolvasom...

sakk01 2010.09.18. 21:36:58

Aha! Bocs a hozzászólásom miatt csak felháborított a cím, hogy
már egy Legoval foglalkozó oldalon is már rasszistának mondják a Lego-t. Még egyszer bocs.

tutuka · http://kockagyar.hu 2010.09.18. 22:11:11

@sakk01: akkor 2 dolgot jegyezz meg:

1. ne szólj hozzá, ha fogalmad sincs miről van szó

2. NEM-RASSZISTÁNAK lenni nem valami liberális ármány.
süti beállítások módosítása
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...