Ha már azt mondták, szentháromság van, és rendőrségről meg vasútról esett már szó, akkor nem lehet kihagyni a tűzoltóságokat sem. Újabb sorozatunk első fejezete a Legoland, Town, illetve City tűzoltó állomások immáron négy évtizedesnél is hosszabb történetére tekint vissza. Különösen aktuális a téma, hiszen ezekben a napokban a kereskedelmi tévék legnagyobb sztárja a karácsonyfatűz, nempedig holmi politikusok, vagy épp ikszfaktorok.
1970-ben még elég szűkös volt a legó kínálat, de tűzoltóság már volt. Egyszerű, kedves, szerethető készlet volt ez a 347-es, letisztult tömbépületekkel, impozáns parancsnoki toronnyal, és nem kevesebb, mint három járművel, köztük egy mentőautóval. Nyugaton ugyanis sok országban úgy szokás, hogy az elsősegélyt és a mentőszolgálatot is a tűzoltóság látja el, ami némiképp logikus is, hiszen ahol tűz van, ott jó eséllyel sebesült is akad. Nekem nagyon tetszik, hogy alapszínekből, alapkockákból milyen szép dolgokat csináltak akkor. A kutyát sem érdekelte a részletgazdagság, ez színtiszta játék volt, a javából. Arról nem is beszélve, hogy ezt a fenyőfát én még ma is megirigylem:
Ugyanezt az eszmét viszi tovább 1973-ban a 357-es (Amerikában 570-es) készlet. Itt is hátom kocsiállás és egy torony alkotja a kaszárnyát, az autók pedig az elődeikhez hasonlóan még tömbkocsik a javából, de értékelendő, hogy egyáltalán nem egyformák, a háromból kettőnek pedig még utánfutója is van. Minifig ugyan nincs egy szál se, de melyik az a gyerek, aki nem képzeli magát azonnal akármelyik autó volánja mögé, vagy esetleg a torony valamelyik ablakába? És ez a lényeg, nem?
Az amerikai kiadásnak figyeld csak a hátterét!
A következő kiadásra öt évet kell várni, amikor is egy csapásra a máig ismerős minifigurák korszakában találjuk magunkat. Részint még tartja magát az az - egyébként szerintem helyes - elgondolás, hogy egy tűzoltósági épületnek nem kell pirosnak lennie (sőt, hacsak nem piros téglából épült, akkor miért is lenne piros?). Az európai kiadású 374-es ismét sárgában pompázik, de az amerikai változata (590) már piros, mint az összes későbbi. Járművekből már csak kettő van, de az egyiknek még itt is van utánfutója, s ezekbe - még ha csak szimbolikusan is - de már beférnek a minifigek. Az épület szerkezete pedig már kicsit módosul, ugyanis a torony középre kerül, ami idővel majdhogynem állandó jellemzője lesz a legó tűzoltóságoknak. Nyitható ajtók, ablakok: a minifigek megérkezésével a játszható funkciók is szép lassan gyarapodásnak indulnak.
1981-ben egy számomra legendás készlet jelenik meg, ami hemzseg az innovációtól. Ez már minden kompromisszumtól mentesen tűzpiros, mint valamennyi utódja. Itt látunk először olyan redőnyt, ami pár kivételtől eltekintve a mai napig állandó fícsör marad. A létrás kocsinak itt már nagyobb kerekei vannak, a létra a máig használatos darab, a kisebbik, parancsnoki autó pedig a korszak 10x4 pöttyös univerzális alvázára épül. Az autók teteje és ajtajai nyithatók, az ajtókon tamponnyomott logó szerepel, a kék villogók már átlátszó kockákból készülnek. A kocsiállások tetején megjelenik a szintén évtizetek múlva is elő-előforduló napfénytető, a torony már teljesen középre kerül, és valódi pihenőszobát rejt. Végül itt debütál a tűzoltólány, és itt van először riasztó sziréna is az épület tetején. Sok tekintetben tehát tényleg korszakalkotó darab:
Az 1985-ös, következő változat érezhetően igyekezett a bevált formulát megőrizni, de azért jutott ide is néhány újítás. Szinte azonos alaplapra épül, erősen hasonló a szerkezete, sőt még a sorszáma is csak picit változott: 6385. A parancsnoki autó keveset változik, a létrás kocsi kicsit többet (nekem a régebbinek a döntött szélvédője jobban tetszik, de ez magánvélemény), a központi torony homlokzatán megjelenik az idővel jellegzetessé váló döntött üvegfal, a színvilágban új, markáns vonás a kék, és az épület kap egy második tornyot is az egyik garázs fölé, aminek, bevallom, nem nagyon látom a szerepét, de építészeti elemnek nem rossz (plusz hat darab fehér rács sok helyen jöhet jól).
Öt évre rá ismét csak egy aprót ugrunk a sorszámokban. A 6389-es készlet a közvetlen előd piros-kék-fehér palettáját viszi tovább, az épület szerkezete néhány esztétikai újítás ellenére változatlan marad, viszont megjelenik egy helikopter, amelynek az egyik kocsiállás tetején van a leszállóhelye, az autók pedig szakítanak a hagyományokkal, és új formavilág felé indulnak. A parancsnoki autó egy akkoriban menő, gömbkerekű terepjárószerűség, a létrás kocsi helyét egy vagányan csapott orrú mobil vízágyú veszi át, és bizony odavesznek a jó öreg fémtengelyű kerekek is. Aki az előző generáción nevelkedett, itt már hajlamos kicsit ráncolni a szemöldökét: milyen dolog, hogy a tűzoltóautónak úgy nyílik a fülkéje, mint valami űrhajónak? Igaz, ekkortájt általános trend volt a legónál - meg úgy egyébként mindenütt - a futurisztika, és bár húsz év távlatából kicsit mosolyfakasztó, akkoriban szerintem mindannyian elhittük, hogy a jövő csakis ilyen lehet. Valahol meglepő, hogy aztán kiderült, mégsem.
1994-ben egy érdekes öszvér született a 6571-es sorszám alatt. Az épület egyfajta visszakacsintás az 1978-as felhozatalra, hiszen a torony ismét kikerül szélre, és jó magasra emelkedik, a kocsiállások pedig egymás mellé szorulnak. A torony homlokzatát továbbra is a közvetlen elődöktől örökölt, jellegzetes döntött üveg ékesíti. A helikopter is marad, a szárazföldi járművek terén viszont érdekes, sőt kifejezetten tetszetős konszolidációt vélek felfedezni. Noha a létrás kocsi (igen, újra létrája van) már pufikerekeken jár, a két autó önmagában és egymáshoz képest is arányos, formára szerintem egyenesen szépek is. Ha a már meglévő 6382-esem mellé egy másik retró tűzoltóságra vágynék, szerintem ő lenne az:
Nem így az 1997-es eresztés. Ez a szegény 6554-es készlet magán viseli az összes vonást, ami miatt ezt a korszakot a legtöbbször csak ámokfutásnak szoktuk emlegetni. Azt kell mondjam, hogy még a helikopter a legnormálisabb darab benne, és a sárga színe még valami üde színfoltot is visz a dologba. Mert amúgy ezt az épületet nem nagyon tudom hova tenni. Inkább átjáróház ez, vagy még az sem. Ahol mindig is garázsok voltak, most csak üres lukak tátongnak. Körülöttük kétes rendeltetésű, kissé szellős kamrák éktelenkednek, a tömbök között vasúti kocsik végéről kölcsönzött korlátok között értelmetlen felüljárók ívelnek át... Egyszerűen nem tudom, hogy ezzel hogy kell játszani. A kocsik meg mintha a Marsra készültek volna. Minderre rátesz még egy lapáttal a doboz dízájnja, amit annyira akciódúsra terveztek, hogy leginkább idióta a hatása. Szerintem annyit még a gyerek is vág, hogy felemelt létrával, és/vagy rajta emberrel nem száguldozunk. Vagy csak én nem vagyok menő?
Valószínű, hogy másnak se nagyon jött be, és a legó jegelte is a témát egy jó időre. A következő tűzoltó állomásra ugyanis egészen 2005-ig kellett várni, amikor is valami teljesen újjal akartak előrukkolni. A 7240 egy nagy, magas torony, annak mentén emelő kosár, összesen egy darab, új fazonú, csonkalakú, pufikerekes jármű, az egész a régiekhez képest fele akkora alapterületen, értelemszerűen egyetlen kocsiállással, azon redőny helyett sima korláttal. Útközben valahol teljesen elveszett a néhai kék szín, még a torony döntött üvegei is sötétszürkék. Halvány egy feltámadás, a semminél valamivel jobb, de nem sokkal. Talán az új tűzoltó ruha az, ami leginkább említésre méltó.
Billundban gyorsan rá is jöttek, hogy ez nem pálya, és láss csodát: 2007-re a 7945-ös készletben feltámadt az igazi, nagy tűzoltósági hagyomány. Az új trend szerint nem egy 32x32-es alaplapra épül, hanem több kisebbre, az alakja tehát szabálytalanabb, viszont ismét jó széles az épület, két oldalt napfénytetős, redőnyös kocsiállással, középen toronnyal. A modern City vonalba illeszkedő járművek 4, illetve 6 pötty szélességben feszítenek, a létrás kocsi nem létrás, hanem emelő kosaras, de ismét van neki fecskendője. Visszatér a kék szín is, sőt az épület előtt újra felbukkan a fa és a virág. Na ez már feltámadás a javából! Izgalmas, játszható, szerethető egy készlet. Az a fajta, amiért nagyot dobban az ember szíve, ha a karácsonyfa alatt ez bújik ki a csomagolópapírból.
Az eresztés olyan jó, hogy szerény véleményem szerint a 2010-ben kiadott, 7208-as sorszámú utód már visszalépésnek számít. A színek rendben vannak, a két garázs úgyszintén. A szerkezeti elrendezés, miszerint a torony megint oldalra került, megszokható, de valahogy ebből az állomásból hiányzik a nagyszerűség. A létrás kocsin örömmel látom viszont az igazi létrát, a másik autó pedig a maga nemében meg egész korrekt - talán a legújabb Renault Master kicsit bugyuta ábrázatát idézi, de azt elég jól. Mindazonáltal ezt a készletet még leárazva se venném meg, nem úgy az elődjét.
Végezetül pedig következzen egy kis számmisztika: öt szempont szerint próbáltam statisztikai górcső alá venni a fent felsoroltakat. Az alábbi öt grafikon - reményeim szerint - önmagáért beszél. A legszembetűnőbb tanulságok számomra a következők:
A kockaszám nincs arányban a játékélménnyel:
Egy tűzoltósághoz igazából négy minifig dukál:
A legkisebb alapterületű állomás nyúlik a legmagasabbra (ez egyben városi ingatlangazdálkodási rendezőelvként is szokott érvényesülni):
Régen több autó járt még több tengelyen, de általában egy tűzoltósághoz két autó tartozik:
Ez a körkép nem lenne teljes, ha legalább utalás szintjén nem jelezném, hogy a Modular Buildings sorozatban is létezik egy Fire Brigade, de az más lapra tartozik.