Dísz klémer: Még mielőtt bárkinek kedve szottyanna kukacoskodni, a poszt nem arról szól, hogy mi hajtja a LEGO vonatot (a gravitáció, az ujjunk, egy kulccsal felhúzható mechanika, elemes vagy trafóból táplált villanymotor), az egyszerűség kedvéért csak a három legnagyobb vontatási nemre szorítkozom (benzinmotoros vasúti járművek, kézi hajtányok, maglev vonatok és lóvasúti kocsik tudomásom szerint úgysincsenek a LEGO világában), önkényes döntésem szerint pedig kimaradnak a statisztikai áttekintésből a licenszelt terméksorozatok (Toy Story, Harry Potter, stb., ahol a vontatási nemről nem a LEGO dönt), a Dulpo (mert a kisgyerekek számára valami miatt a mai napig a mozdony csak gőzös lehet, és ezt a marhaságot a Duplo is öregbíti), valamint az űrvasutak, mert az nem a hétköznapi világ játékszerű leképezése, hanem a fantázia szüleménye.
Most akkor mi van, miről is lesz itt szó? Hát arról, hogy 1966 óta a LEGO vonatok élén milyen típusú mozdonyokkal találkozhattunk, azaz a három legelterjedtebb vontatási nem (gőzös, villamos és dízel) mikor milyen arányban volt megtalálható a LEGO kínálatában. A közel félévszázados visszatekintés során - a fenti megkötések mellett - összesen 77 készletet találtam, ahol a kérdés egyáltalán felmerül. Sajnos aligha lenne élvezhető, ha most végigvenném az összeset. Helyette inkább csak néhány statisztikai adatot gyűjtöttem össze, illetve saját kényem és kedvem szerint szemezgettem a három vontatási nem "korjellemző" ábrázolásai közül.
Vontatási nemek eloszlása, 1966-2011
Egyértelmű, hogy a hagyományos modellvasútgyártókhoz hasonlóan a LEGO is a gőzvontatást részesíti előnyben. Igaz az is azonban, hogy míg a 70-es évek végéig a gőzvontatás még elterjedt hétköznapi technológia volt, s emiatt a nosztalgiázni vágyó (és kellő vásárlóerővel bíró) vasútmodellezőknek mind a mai napig, sőt még hosszú évekig a legkedvesebb téma marad, a LEGO kínálatából hamarabb elkezdett kikopni, és az utóbbi években már ritkaságszámba megy: a LEGO célközönsége ugyanis már aligha láthatott működő gőzmozdonyt, hacsak múzeumvasúton nem, az ő megszólításukra tehát már inkább az áramvonalasabb, modernebb vonatok alkalmasak, s ezek villamos vagy dízel mozdonyokkal járnak. A trend az alábbi három ábrából is világosan kiderül:
Vontatási nemek az egyes években kiadott új vasúti készletekben (darabszám / évjárat)
1966-1979
Érdekes, hogy noha a villamos vontatás történelmileg évtizedekkel megelőzte a dízelvontatást, a 60-as és 70-es évek egyébként meglehetősen gazdag LEGO vasúti kínálatában egyáltalán nem szerepelt.
Vontatási nemek az egyes években kiadott új vasúti készletekben (darabszám / évjárat)
1980-1996
Ahogy minden termékvonalon, úgy a vasúton is tettenérhetők az ihlethiányos, pangó évek. Ennek a második korszaknak a legjelentősebb tanulsága, hogy az egyébként igen gyér kínálatból fokozatosan kikopott a gőzmozdony, megjelent viszont a villanymozdony, és első helyre tört a dízelmozdony.
Vontatási nemek az egyes években kiadott új vasúti készletekben (darabszám / évjárat)
1997-2011
Az elmúlt tizenöt év alatt visszatértek ugyan a gőzmozdonyok, de már nem annyira közforgalmú, mint inkább múzeális, különleges és/vagy egyszerűen csak érdekes készletek formájában. A közforgalmú vasúton a villamos vontatás egyre gyarapodott, olyannyira, hogy szép lassan a dízelt is visszaszorította. Nos akkor lássunk néhány példát a három mozdonytípus különböző ábrázolásaira az elmúlt évtizedek kínálatából.
I. Gőzmozdonyok, 1966-2009
A kezdetek kezdetén a mozdony azért volt gőzös, mert akkoriban a mozdony alapértelmezetten gőzös volt a nagy vasúton is. A LEGO pedig ekkor még egyértelműen a játék jellegre hajtott, és szerintem ez teljesen rendben is volt. Attól, hogy abszolút stilizált és szögletes studsüni marhavagonhoz méltó tengelykiosztással, ez még nagyon frankó kis játékmozdony:
|117-es, 1967-ből|
Nyolc évre rá se változott radikálisan a felállás, bár megjelent a gőzmozdonyokra oly jellemző hajtórudazat (az a sárga ott, ni):
|133-as, 1975-ből|
1980-ra viszont beérett a generációváltás, és már igen csinos, majdhogynem szénszagú, szertartályos mozdony került a polcokra, személyzettel együtt. Igaz, a hajtórudazat eltűnt (fogjuk rá, hogy belső erőátvitelű), a tengelyelrendezésen meg az integristák felkapnák a fejüket, mert ekkora mozdony alatt ilyen szerkezet (ún. "0-2-0 0-2-0 Mallet") valószínűleg sosem létezett, viszont ez akkor is egy nagyszerű gőzmozdony, és kész:
|7750-es, 1980-ból|
Napjainra pedig, mint oly sok területen, a LEGO elment egy teljesen más irányba, ahol a játékot egyre inkább megfertőzte a modellezési vágy, s ebből lett az Emerald Night a maga hiteles, "2-3-1-es Pacific" tengelyelosztásával, ami szépnek gyönyörű, kedvesnek viszont még csak nem is aranyos:
|10194-es, 2009-ből|
1966 és 2009 között a fenti négyen kívül még 37 másik gőzmozdony jelent meg. Akit esetleg a tételes lista érdekelne, emailben kérhet tőlem egy barátságtalan Excel táblát.
II. Villanymozdonyok, 1980-2010
A jóval szerényebb és fiatalabb villamos flottának ez volt az első darabja:
|7740-es, 1980-ból|
Egy első eresztésnek nem rossz: nem kispályáztak a mérnökök. Hat tengelyes (a legnagyobb magyar V63-ashoz hasonló "Co'Co'" tengelyelrendezésű), két vezetőállásos mozdony, statikus, de mindenképp aranyos ollós áramszedőkkel, a vonat másik végén meg vezérlőkocsi segédüzemi áramszedővel, mindezt az akkori nyugatnémet vasutak helyközi járatainak "mezében"... Bár én akkor még csak a pólyába igyekeztem, azt is a vasfüggöny LEGOtlan oldalán, gyanítom, hogy ezzel azért már ringbe lehetett szállni a hagyományos (és hagyományosan elsősorban német) modellgyártókkal.
Nincs út, csak felfelé: 1985-ben az előbbi mozdonyos ingavonat után máris egy villamos motorvonat következett, méghozzá áramvonalas formában, mozgó félpantográf áramszedővel. Bárcsak lett volna ilyenem! De szerencsére akkor még azt se tudtam, hogy létezett ilyen készlet.
|7745-ös, 1985-ből|
1991-ben érdekes hajtűkanyart vett a téma, a LEGO ugyanis visszakanyarodott egy emblematikus, ám már igencsak divatja múlt formatervhez, ami krokodil néven eredetileg Svájcból indult el, több mint félévszázaddal korábban. Nem egy korszerű eresztés, de annál szimpatikusabb próbálkozás, és legalább még mindenképpen játékos is (arról nem is beszélve, hogy csodaszép az áramszedője, a megfelelő "ívbeállást" pedig az igazihoz hasonló csuklós felépítés biztosítja):
|4551-es, 1991-ből|
Egy nagy ugrással a válságkorszakból való kilábalás elején találjuk magunkat, 2004-ben, amikor is a villamos vontatást egy szupermodern, repülőgéphez hasonló jármű képviselte, mellőzve szerintem minden olyan játékosságot és élvezeti értéket, amitől én valaha is LEGO vonatot szerethetnék vásárolni:
|10157-es, 2004-ből|
Valószínűleg ezzel más is így volt, 2007-ben ugyanis a LEGO pontosan ennek az ellentettjével rukkolt elő: egy olyan készlettel, amiből temérdek különböző, szebbnél szebb villany- és egyéb mozdonyt lehetett építeni:
|10183-as, 2007-ből|
Ha ezt hozzám vágná valaki, még síneket is vásárolnék alá. Nem is csodálom, hogy olyan megjegyzésekkel aposztrofálják helyenként, mint "minden idők legjobb vonatos készlete". Ugyanez szerintem nem mondható el az épp aktuális villanymozdonyról, igaz, ez egy sokkal szerényebb kis készlet, és ehhez képest ez a sárga szörnyeteg nagyon is korrektül adja vissza napjaink nagy villanymozdonyainak behemótságát:
|7939-es, 2010-ből|
Akit a további nyolc villanymozdonyos készlet sorszámai is érdekelnek, szintén megtalálja a már említett Excel táblában.
III. Dízelmozdonyok, 1966-2011
A végére hagytam személyes kedvencemet, a dízelvontatást, és nem tudtam megállni, hogy ne egyből a legelső készlettel kezdjem. Irány 1966:
|112-es, 1966-ból|
Kék és piros, mint a kortárs gőzmozdony is, alakja csak annyira tér el, amennyire a kezdetek dízelmozdonyainak alakja eltért a gőzmozdonyokétól: kazán helyett motortér volt a vezetőállás előtt, a többi nagyjából hasonló elrendezést követett.
Aztán ahogy a gőzmozdony befeketedett, a dízelmozdony is kipirult:
|723-as, 1970-ből, újra kiadva 1974-ben|
Az évtized második felében ipari tolatómozdony formájában találkozhattunk újra a dízelvontatással, ezennel "láthatósási sárga" színpompában. Érdekesség, hogy a készlet B modellje villamosmozdonyt ábrázol:
|162-es, 1977-ből|
A nyolcvanas évek elején a nyugatnémet vasút arculatát követte a LEGO, nem meglepő hát, hogy a Deutsche Bundesbahn legendás V100-as mozdonyára hajazó, ám annál még kettővel több tengelyt számláló nagyvas volt a kor dízelmozdonya:
|7755-ös, 1983-ból|
Az ezredforduló óta pedig már inkább a még impozánsabb, de számomra például annyival érdektelenebb amerikai vonalat nyomja a LEGO, hol a hőskor legendáira való történemi visszatekintés szándékával...
|10020-as, 2002-ből|
...hol pedig a kortásrt vasút jellegzetes járműveitől és színvilágától remélve, hogy vásárlásra bírja a tehetősebbeket:
|10133-as, 2004-ből|
Az idei Maersk vonat is ezt a vonalat erősíti:
|10219-es, 2011-ből|
Az ominózus Excel tábla további 16 dízelmozdonyt vagy motorvonatot sorol fel, ha érdekel.
Neked melyik fajta tetszik a legjobban?