Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Vasút nyomtáv nélkül (2.)

2012.01.22. 10:00 - Brickfan

Előzőleg bemutattuk a monorail téma 3 csodálatos készletét; mai posztunkból megismerhetitek a kiegészítő készleteket, melyek meglévő monorail rendszerek bővítésére szolgáltak. Olvashattok továbbá a rendszer működését biztosító elemekről is. Bár az alapkészletek kétségtelenül jóval érdekesebbek, bízom benne, hogy ebben a posztot is örömmel olvassátok. Folytassuk hát utazásunkat a nyomtáv nélküli vasút világában.
 
A kiegészítő szettek
 
1988-ban és 1991-ben megjelent 1-1 kiegészítő szett, mely a pályaelemek bővítésére szolgál. Míg az elsőbe kanyar, egyenes elemeket csomagoltak tartóoszlopokkal, az újabb kiegészítőnél ezen túlmenően már megjelent a váltó elem is, amivel egyébként a 6991-es Monorail Transport Base készletben találkozhatunk. Jó tudni, ezek a kiegészítők tényleg használhatatlanok az eredeti teljes készletek valamelyike nélkül, szerelvényt ugyanis nem lehet külön kapni, még alkatrészenként sem.
 
Forrás:Brickshelf.com
 
A kiegészítő szettek vásárlásával tetszőleges méretűre lehet bővíteni a monorail pályát: hosszabb-rövidebb egyenes, illetve íves szakaszokból, és ezek összekötésére szolgáló elemekből állnak ezek a készletek. Az újabbikban pedig már váltót is találunk, ezek használatával már egész komoly pályaszerkezetetet is építhet az élelmes gyerkőc. Érdekes, hogy az alapkészletekben a szint-eltolást biztosító elemek is helyet kaptak, ellenben a kiegészítők egyikében sem találkozhatunk ezekkel, ahogy egyébként az irányváltóval is ugyanez a helyzet.A felső szint alátámasztásául szolgáló tartóelemekből  (Stanchion) pedig csomagoltak párat, sőt, a magas- alacsony tartókból egyaránt, holott a rövidebb tartó elem csak a szinteltolásoz tartozó elemeknél játszik, Ki érti ezt!? Sőt, ezekben a készletekben még a klasszikus értelmeben vett instruction manual sincs, helyette az alapkészletekkel való összeépítésre kapunk ötletet egy útmutató keretében.
 6921_1_1.jpg
 
 
A dobozon látható képekből azért a kiadási évek ismerete nélkül is sejthetjük, hogy először a 6990 monorail transport systemhez kaptunk egy kiegészítőt, majd a 6399 airport shuttle-hez, de ennek nem sok jelentősége van: ne feledjük, hogy Lego-ról beszélünk, ahhoz illesztjük, amelyikhez jólesik, főként, hogy semmilyen témaspecifikus elem nincs egyikben sem. A furcsaságok ellenére szerintem a kiegészítők igenis hasznosak, áruk az alapkészlethez hasonlóan igen borsos. Azon már meg sem lepődök, hogy MISB-et is találunk mindkettőből (ugye Rékocs? :-) )
 
A meghajtás és a szerelvény
 
Ha már van alapkészletünk, esetleg kiegészítő szettünk is, hasíthat a monorail vonat, de hogyan is? Az egész rendszer alapvetően úgy működik, mint egy fogaskerekű vasút. A sínpálya közepén egy fogasléc található, a szerelvény közepén elhelyezett motor tengelye egy fogaskerékben végződik, ez a fogaskerék hajtja előre-hátra a szerelvényt a fogaslécen. Nagyon ügyes kis szerkezet.
 
Forrás: Brickshelf.com
 
A vezérlést a motoron található kapcsoló biztosítja: középső állásban a vonat áll, jobbra-balra kitolva a kapcsoló elemet a vonat irányt vált, úgy gondolom, polaritást cserél a motor házán belül a kapcsoló elem. Maga a vonat az, amit tehát vezérelni kell, ezt pedig egy ügyes „monoswitch” elemmel biztosítják kívülről: Az irányváltó elem sín mellett kétoldalt helyezkedik el, és attól függően, hogy jobbra/balra/középre toljuk, a vonat a kapcsolóhoz érve egyik irányba megy/másik irányba megy/irányt vált. A meghajtáshoz az energia forrását pedig egy 9 V-os elem biztosítja, a 9V Light&Sound készletekből ismert 4X8X3 elemtartóval. Az elemtartó elemtől - húú de durva kifejezés :-) - egy standard 9V vezetéken érkezik a ménkű a motorhoz, melynek oldalán találjuk az érintkező "studokat".
 
A szerelvény felépítése rendkívül érdekes. A standard szerelvény 4 stud széles, 1 motorból, és rá két oldalról egy speciális csatlakozóval hozzákapcsolt 1-1 alaplapból áll. A szerelvény meghajtását az említett fogaskerék biztosítja, viszont a sínpályán a vonat kerekeken gurul, de ez sem a szokványos felépítés alapján lett kialakítva. Az alaplapnak csak az egyik végén található egy „bogey”, rajta 2-2 műanyag kerék, és a motor elemen is található 2-2 kerék. Ebből következik, hogy összesen 6 pár keréken gördül a szerelvény, de csak így egyben, összekapcsolva. Önmagában a szerelvény alaplapja nem tud gurulni, mert a kerék nélküli végén nincs alátámasztva. Leírva bonyolultnak tűnik, ezért kerestem egy fotót hozzá, ebből talán jobban látszik. A szerkezet annyira ügyes, hogy az emelkedő-lejtő, váltó, kanyar elemeken is tökéletesen halad, viszont a felépítéséből adódóan több „vagonnal” standard módon nem bővíthető. Láttam már egy-két próbálkozást, de mindegyik egy kicsit suta, pontosan a speciális kialakítás miatt. Ha találtok jó, szép megoldást, mindenképp osszátok meg velem légyszi!
 
Forrás:Brickshelf.com
 
A pályaelemek
 
A vonathoz szokott Legosnak kicsit furcsa, de alapvetően nagyon logikus a pályaelemek felépítése. Adottak a rövidebb és hosszabb egyenes szakaszok, köztük a „monoswitch” kapcsolóval. Adott a kanyar elem, mely egy negyed-kör ívet ad. Ebből adódik, hogy csak párhuzamos és merőleges szakaszok építhetőek monorail segítségével, a vonatoknál megszokott többféle szögben futó szakaszok nem.
 
Forrás: Brickshelf.com
 
Van még emelkedő szakasz is (egyenes), viszont 1 szintet (10 brick) lehet csak emelkedni, fixen, ez nem választható. Egy ilyen szintemelkedést 2 elem biztosít, egy konvex és egy konkáv ív, sorrendjük sem felcserélhető. De ez is bolondbiztos, tényleg nem lehet rosszul összeilleszteni, sérülésmentesen legalábbis semmiképp.
 
A váltó elem után egy nyolcad körívet lehet csatlakoztatni, mellyel a váltó leágazását a váltó előtti szakasszal párhuzamosan, vagy merőlegesen lehet folytatni, mondanom sem kell, hogy itt is speciális a csatlakozás, nem tudunk tévedni. A váltó is rendkívül érdekes szerkezet amúgy, a fogaslécbe épített kis „karom” biztosítja, hogy amennyiben a szerelvény nem abból az irányból érkezik, ahova állítva van a váltó, akkor a kis karom előrenyomásával a váltó magától átáll, így a szerelvény nem siklik ki. Okos megoldás...
 
A monorail pálya keresztezésére azonos szinten belül nincs lehetőség, hangsúlyozom, hogy azonos szinten belül nincs. szinteltolás beiktatásával vígan orvosolató a probléma.
 
Nem akarok ennél részletesebben belemenni, mert akkor már szinte dokumentáció lenne, de a lényege ezeknek az elemeknek, hogy hülye-biztos konstrukciót alakított ki a Lego, minden elem csak olyanhoz csatlakoztatható, hogy a pálya egy egészet adjon ki. Ne törjön meg az ív a szint váltáskor, váltó-leágazásnál egyenest ne pakolhassunk oda stb. Nagyon okosan tervezték meg, tényleg csak úgy lehet rosszul összerakni, ha kárt okozunk benne. Az egyes sín elemek egyébként egy 1X4-es plate/tile elemmel kapcsolhatóak össze, a magasabb pályaszakasz alátámasztását egy alacsonyabb és egy magasabb oszlop elem biztosítja.
 
A speciális monorail alkatrészek (motor, sínelemek, alaplap, bogey) elég drágák még használtan is.
 
A továbbépítési lehetőségek
 
Több oldalon találkoztam fantasztikus monorail építményekkel. A leírt korlátozások miatt jóval nehezebb bővíteni a hagyományos train megldásoknál, de láttam nagyon szép alkotásokat space és city témában egyaránt, sőt, mindenféle lehetlen témában is (western). 4 stud mellett 6 stud széles próbálkozásokkal is találkoztam, ezek mondjuk engem nem győztek meg túlzottan. Időnként felbukkan a neten egy-egy monumentális monorail alkotás, ilyenkor csak ámulok és bámulok. Néhány felvételen látható, hogy ügyes MOC-osok megoldották a szerelvény hosszúság parát is, az egyik megoldáson például rövid, 8-10 stud hosszú kocsikat is láttam, sajnos a megoldás mikéntjét nem sikerült felfednem mindeddig, bár olyan nagyon nem is próbáltam :)
 
6921_3.jpg
 
A jövő?
 
1994-ben lezárult a monorail korszak, több ilyen témájú szettet nem adott ki a Lego azóta sem, ennek okáról sincs bővebb információm, ha bárki tud valamit róla, megköszönöm, ha megosztja velem. Drága volt, vagy nem érdekelte a vásárlókat? Ki tudja. Részemről ezt sajnálattal bár, de tudomásul vettem, szerintem amúgy sokan örülnének egy re-releasenek, de ha tényleg elvesztek az öntőformák, akkor ennek nem sok esélyét látom. Ráadásul úgy tűnik, a használt készletek pedig egyre többe kerülnek, így ha valaki tervezi ilyen szett beszerzését, az jobb, ha siet. Drága, de mindenképp kuriózum készletek, ami amúgy befektetésnek sem rossz. Nincs ugyan tapasztalatom, de a 3 szett bármelyike még ma is megállja a helyét, nincs gyerek, akit ne ragadna magával. Kíváncsian várom a véleményeket, akár erős kritikát is a készletekkel,működéssel kapcsolatban! Mit gondoltok kedves olvasók? Csak nekem tetszenek valami elmondhatatlanul ezek a készletek, illetve az egész rendszer? Gyermekként megvolt valakinek? Vagy csak vágytatok rá? Kommenteljetek, vitatkozzatok velem, hajrá, minden véleményre kíváncsi vagyok!
 
Lásd még
 
Lelkes rajongók facebook oldalt is létrehoztak, melyben a téma újraélesztését szeretnék, a rajongótábor egyelőre nem túl nagy :-)
 

· 1 trackback

Címkék: 1994 airport vasút 1990 1988 base system monorail transport shuttle 6990 6991 6399

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr163549620

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vasút nyomtáv nélkül (1.) 2012.01.21. 21:51:37

Ismét a múltba kalandozunk, az egyik kedvenc témámról írok nektek egy áttekintést, mégpedig a monorail vasúti készletekről. A téma 3 teljes értékű készletet, és 2 kiegészítő szettet vonultat fel, 1988-1994 közötti időszakból, és szokásomtól eltérően m...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.01.22. 11:14:05

Érdekes. a sínen látszó fogazásból gondoltam, hogy azon hajt. Szerintem sima vonatos kapcsolószerkezettel össze lehet kapcsolni két szerelvényt (mint nagyvasúton a motorvonatokat), csak azt kell megoldani, hogy szinkronban mozogjanak.
Egyébként a bogey-ra (vagy bogie-ra) van szép magyar szakszó: forgóváz

szeme közé, laposan! 2012.01.22. 11:56:50

A legózás csúcsa számomra... sose volt ilyenem, talán éppen azért.

Tsingi · http://www.brickset.com/search/?OwnedBy=Tsingi 2012.01.22. 12:28:10

Akkor itt az ideje lájkolni =)
Attól persze nem lesz megint, hogy pár ember szeretné. A meglévő vasút mellé fölösleges egy olyan, ami ennyire speciális. Ráadásul a hagyományos vasút újabban rugalmas síneket is kapott, amikből tetszőleges ívű kanyart lehet hajlítani.
És milyen témában? Lego Cityben csak bűn üldözni és tűz oltani lehet.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.01.22. 12:41:12

@Tsingi: Ugyan, repülni még ma is lehet, és nem is reptér, amihez nem megy a belvárosból egysínű gyorsvasút.

Forestman 2012.01.22. 12:43:28

Nekem van egy monorail vonat alaplapom :-)
Még lomis piacon vett legóból, 10 ezer ft-ért egy zsák legó már 8 éve is főnyeremény volt! Pláne ha fekete kard, monorail alaplap meg lion zászló van benne :D

Forestman 2012.01.22. 12:57:19

Egyébként a vonat alap bricklinken 425 ft-tól kapható.

Haynau (Sons of Monarchy) 2012.01.22. 14:06:00

Nyálcsorgató cikk ez is, meg az első rész is...

rozsamarci 2012.01.22. 15:17:36

Előre leszögezném, nincs ilyenem, nem is fogtam a kezemben, de talán pont ezért nem világos számomra pár dolog.
Például, hogy ha jól értettem, minden egyes más funkciójú pályaszakasznak más csatlakozási kialakítása van? Teszem azt az emelkedő más végződésű az egyik végén, mint a másikon? Meg a váltó is és az egyenesek is? Pl. az emelkedő két eleme közé nem iktatható be egy egyenes? A váltó kiágazó részére nem rakható közvetlenül egyenes, hogy így egy kb. negyvenöt fokos szöget kapjunk? Valamint technic plate-tel nem építhető olyan vonat(vagon)alap, amely több forgóvázzal rendelkezik?
Ettől függetlenül, márminthogy ennyi kérdést nyitva hagytunk, jó volt olvasni megint erről a témáról.
Szerintem sem annyira drága egy ilyen rendszert összehozni, egyedül magával a vonattal/meghajtással lehetnek gondok, ha épp nincs bricklinken. Magát a pályát a mai rc árszínvonalán simán meg lehet építeni. Még feltétlenül a fogasléces megoldáshoz sem ragaszkodnék, ha kulturáltan el lehet rejteni egy sima gumikerekes meghajtást és a középső profilt csak vezetőként használni.
Ez az öntőforma kidobásos legenda meg simán vicc. Egyetlen elemből lehet rekonstruálni egy újat, sőt, anélkül is.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.01.22. 17:26:10

@rozsamarci: Igen, ezt én sem értem. Tehát pl. az emelkedő elemek így vannak gyártva, vagy azok is egyenesek, csak flexibilisen hajtogathatók az emelkedésnek megfelelően?

A gumikerékhez annyit, h van a youtube-on olyan video, amin lépésről lépésre be van mutatva, hogy lehet monorailt építeni gumikerékkel.

Az öntőformákkal kapcsolatban is osztom a véleményed. Ha nincs meg vegyen egy szettet a gyár a bricklinken, 3D szkennerrel húzza be az elemeket, CAD programban simítsa ki a szkennelési hibákat és már lehet is sendingelni a file-t a CNC maróba! :-)

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.01.22. 19:56:54

Sziasztok!
Nekem van egy 6990-em, 6991-em és egy 6921-em. (Mindhárom újszerű, leirással, a 6990-es dobozzal)

Minden egyes pályaszakasznak ugyanolyan csatlakozási kialakitása van, vagyis tetszés szerint variálhatóak. Ez alól két kivétel van:
- az emelkedő: a középső része olyan, mintha egy ovális ivet függőlegesen ketté szelsz. Össze lehet épp rakni forditva is, csak épp egyértelmű lesz, hogy úgy nem jó. Vagyis az emelkedő két eleme csak együtt értelmes, de amikor összeszereled, az elejéhez és a végéhez már bármilyen másik elem mehet (akár másik emelkedő is). Igy leirva bonyolultnak tűnik, de valójában egyszerű. Az emelkedő két eleme közé nem iktatható egyenes.
- a váltó: a váltó oldalirányú elágazásához egy kisebb (nem a nagy, 1/8-os) iv tartozik és az cikkcakkban van bevágva (ez még a blogbejegyzésnél látható képen is kivehető), igy máshová nem tudod illeszteni, csak oda illetve más elemet oda nem tudsz illeszteni.

A sin elemek nem hajtogathatoak flexibilisen, azok merevek.

Amikor én ezeket vettem, megnéztem, hogy elemenként összevásárolgathatóak-e a bricklinken és arra jutottam, hogy úgy nem éri meg. Vagyis egyben is drága, de elemenként még inkább.

A forgózsámoly bepattintós megoldással csatlakozik a kocsik alaplapjához (nem tudom, ennek technicnél mi a neve), tehát simán lehet lyukas plate-ekkel erre kisebb kocsikat is épiteni (a belinkelt első, tengeralatti videón igy épülnek fel a kis kocsik). Egyébként a 6990-es dobozán az alternativ épitési útmutatók között is van egy ilyen épitési mód, a készlet csak emiatt tartalmaz egy ilyen plate-et is. (Bocs, ezen a laptopon nincs hosszú i.) A 6990-es alternativ épitési módjai között, amik a leirásához tartoznak van egy olyan is, amit a dobozban lévő készletből nem lehet tökéletesen kihozni, mert ott három nagy épitmény-alaplapot használnak, miközben a készlethez csak kettő tartozik. :-)

Brickfan 2012.01.22. 20:06:00

@SomyTomy: nem is tudtam, hogy ez a forgóváz magyar megfelelője, köszönöm!

@Tsingi: a specialitása valóban megvan, és nyilván nem vegyíthető egyik másik vonat rendszerrel sem, ha valaki ilyet akar a városába, akkor az nagyon kijelöl egy utat...

@klarky: @rozsamarci: nem akartam ennyire aprólékosan bemutatni, de úgy látom, nem úszom meg :)

itt van pl a váltó csatlakozója:
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1001000

az egyenes vonalban található 2 végpont ponotsan ugyanígy végződik a a rövid/hosszú egyeneseknél, a normál hosszúságú (negyed kör) kanyaroknál is.

a váltó leágzó végén láthatod ezt a 2 (domború/homorú) félkör jellegű alakzatot, ez biztosítja, hogy ne tudj egy egyenest odailleszteni, csak a jobbos/balos nyolcadkört, aminek ugyanez a csatlakozása, csak pont az inverze.

ami a szint-emelő síneket illeti, húú, nehéz ezt leírni, és most a szekrény aljából nincs türelmem előtúrni :)
ezen talán látszik:
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1752177

10 studot emelkedünk 2 hosszú szakasz segítségével. 1 konkáv és 1 konvex emelkedő szakasz kell ehhez. Az alsó és a felső pályaszakaszhoz ugyanolyan módon csatlakozik, mint bármelyik előbb említett egyenes/kanyar szakaszhoz.
A konvex és konkáv elem csatlakozásánál viszont speciális a kialakítás, ezért közé nem lehet más elemet "beszúrni", csak ők ketten illenek össze :)
Normál módon elhelyezve ezt a két szintemelő elemet ugyebár ezek kb 20 fokos szögben (nem mértem szögmérővel) emelkednek. A két elem találkozásánál egy alacsonyabb tartóoszlopra (5 stud magas kb) fekszik rá a két elem, az egyik megy tovább felfele, a másik lefele, de magán a tartóelem csatlakozáson pontosan vízszintes a csatlakozás, tehát pont ráfekszik, és stabilan áll, és a két elem függőlegesen illeszkedik egymáshoz (amíg ebben a szögben tartjuk őket). Ha ezt a két emelkedő elemet vízszintesen tarjuk, akkor viszont látszik, hogy a függőlegeshez képest némileg kitérő szögben illeszkednek.
Ezek tehát fix kialakításúak, nem variálhatjuk kedvünk szerint a dőlés szögét, és az emelkedő hosszát. Diszkrét értékekkel (10 stud) lépkedhetünk felfele 1-1 szintet.
Elnézést, de tényleg nagyon nehéz ezt megfogalmazni, kézben tartva ezeket az elemeket nagyon jól látszik...
Tisztább így egy picit, vagy csak én értem, amit leírtam? :)

Technic plate-be a forgóváz tökéletesen illeszkedik, a meghatjás az, amit bajos megoldani. Ezt a gumikerekes hajtás dolgot én még nem láttam.

Azzal egyetértek én is, hogy az öntőforma hiánya (ha igaz is) orvosolható lenne. Nyilván nem éri meg, kimatekozták ezt házon belül párszor.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.01.22. 20:15:15

Folytatom. A monorail legnagyobb hátránya szerintem a vonat csatlakoztatási módja. Az még hagyján, hogy alapesetben nem bővithető, csakhogy a középső motor-elemhez egy egyszerű bepattintós-beszoritós megoldással lehet csatlakoztatni két oldalról a két kocsit. Tehát semmiféle szabványos lego-csatlakozás! És bár nekem ezek még kiváló állapotban vannak, gyanitom, hogy sok szétszedés-összerakás után kikopnak és akkor nincs mit tenni, mint venni egy teljes másik motorelemet és/vagy kocsi-alaplapot is, ami nem olcsó mulatság. Aki ezt kitalálta, ahhoz lenne egy-két keresetlen szavam.

Egyébként a motoron lévő kis fogaskerék, valamint a forgózsámolyban lévő kerek tengelye fémből van, ez jó pont. (Ha jól emlékszem a kerék is, de most nincs elérhető közelségben.)

Egyébként motor-elem és monoswitch is kapható volt külön is, kis szerviz-készletben; az eBay-en mostanában is találni ilyesmit (5040 és 5039 a számuk).

Én azt olvastam, hogy a legonál terveztek egy Seatron nevű témát is, ami "tengeralatti" monorail lett volna, de a monorail készletek nem váltották be a hozzájuk fűzött anyagi reményeket, igy ez már meg sem jelent. Itt kép is látható: lego.wikia.com/wiki/Seatron

Egyébként nekem a legmegdöbbentőbb a készletek mérete volt, amikor megvettem. Gondoltam, hogy nagy, de azt nem, hogy ekkora. :-)

Szerintem a 6990 és a 6991 is remek, de a 6991-es már tényleg kicsit "gagyinak" tűnik a szinvilága miatt is és az egész a váltó és a leugrató ellenére valahogy mégsem annyira ötletes. És ha az ember a kettőt összeépiti, akkor a 6990 vonata nem tud keresztülmenni a 6991-es bázisán, mert a kerék miatt, ami a fenti antennát forgatja, amikor a vonat keresztülmegy ott, nem fér el. Persze ez a vonat egy egyszerű átépitésével orvosolható. Maga a sin és a meghajtási rendszer természetesen minden monorail készletben kompatibilis egymással.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.01.22. 20:45:32

@Brickfan: @Sipi81: Köszönöm a részletes leírást, én így értem a dolgot!

:-)

Brickfan 2012.01.22. 20:51:13

@Sipi81: az árat illetően egyetértek, nagy készleteknél többször tapasztaltam már én is, hogy nem olcsóbb megvenni alkatrészenként sem, de erről majd egy külön posztban megosztom (egyszer majd... :) )

az azért vicces, hogy alternatív modellnél 3 baseplate kellene, de a készletben csak kettő van :)

Te is leírtad a sínek csatlakozási módjait, a két leírásból reméljük, érthető lesz a többieknek is

Teljesen jogos amit írtál a csatlakozási módról, gáz, és nem is "szabványos). Egyetlen nyomós oka van amúgy, hogy a szabvány csatlakozó miért nem lett volna jó: a szintemelkedéskor a szabványos csatlakozás miatt szükség van arra a mozgástérre, amit a jelenlegi, központi motor elemen található "fityegő" elem biztosít (kb fél centi lehet, amit enged függőlegesen)

Ez a seatron... no ez aztán odaver, erről nem is hallottam örök hála érte! :)

Attys 2012.01.22. 21:01:40

Ez a Seatron tényleg odab@sz(na) ha lenne.
Bár ha valakinek meg van valamelyik szett gondolom nem olyan nagy dolog megépíteni. (vagy valami hasonlót építeni)

amúgy ha valakinek van kedve, "házilag" megoldható saját monorail is.
Ötletek itt: wn.com/How_to_make_LEGO_Monorail
Érdekes-érdekes.
:OD

Tsingi · http://www.brickset.com/search/?OwnedBy=Tsingi 2012.01.22. 21:07:18

@Brickfan: Ezt jól körül írtad =) Talán aki most sem érti, nézze meg a leírást.

@Sipi81: De jó neked, és az is, hogy megosztottad a tapasztalataidat. Így már más megvilágítást kap a monorail.
Külön köszönet a Seatron linkért. Hát ez valami csúcs. Mintha gyerek fejjel gondolkodtak volna. A Szítronok lettek volna az Óceán bolygó népe. De kár, hogy elvetették...
Utólag már tudjuk, hogy ez az üzleties gondolkodás teljesen maga alá gyűrte a céget. Legalábbis szerintem. De ki tudja, lehet, hogy tényleg a közgazdászoknak lett volna igazuk.

Brickfan 2012.01.22. 21:34:31

@Tsingi: Ne legyetek naívak. A Lego is "csak" egy multi. Azért tevékenykednek, hogy profitot termeljenek a tulajdonos(ok)nak. Pont. Minden más ez után következik, és mielőtt nekem estek, ezt hosszú távon nyilván úgy tudják elérni, ha a célcsoport szereti a termékeiket, mert akkor meg fogja venni. De az, hogy kúúl készletek készüljenek, nem cél, hanem eszköz, a profit elérése érdekében.
Látatlanban is rátennék egy kisebb összeget, hogy anyagi megfontolásból nem folytatták - de ezt írja a cikk is. Az más kérdés, hogy a feltételezésük, miszerint nem jött volna be a biznisz - jó volt-e.

Engedd meg, hogy vitába szálljak veled: nem az üzleti gondolkodás, hanem annak hiánya vitte majdnem csődbe a Legot, de ez nyilván értelmezés kérdése, és mondom ezt úgy, hogy szerintem is nagyon komoly téma lehetett volna ez a Seatron, de párezer eladott készlet nem tesz nyereségessé egy témát sem, márpedig a nap végén csak ez számít.

tutuka · http://kockagyar.hu 2012.01.22. 21:40:38

@Tsingi: pont azt akartam írni, amit Brickfan. Épp az ellenkezője vitte majdnem csődbe a céget: őrült kúl készleteket akartak csinálni ész nélkül, milliónyi speciális elemmel, és rossz tervezőkkel. Az egyszerűsítés, a profiltisztítás, a szabványosítás lett végül az, ami visszahozta a céget a versenybe.

olvasd el a kapcsolódó posztunkat:

kockagyar.blog.hu/2010/07/28/amikor_majdnem_befellegzett_a_cegnek

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2012.01.22. 21:44:48

Igazából gondolkodtam egy végigjátszás irásán (amikor ehhez anyagot gyűjtöttem, akkor találtam a Seatront), de most, hogy van már monorail-es cikk, lehet hogy kihagyom.

@Brickfan: Igen, a csatlakozás megoldása az emelkedőnél valóban kérdéses, de szerintem a normál gömbcsuklós megoldás is megfelelt volna. A neten látható legtöbb többkocsis megoldás úgyis ilyesmivel operál. (Bár ezt is vigyázva kell csinálni, mert ha nem hagyunk elég helyet a forduláshoz, akkor meg összeakad a két kocsi a kanyarban.) Annyi jutott még most eszembe, hogy ha már merül az elem, akkor a monoswitch-ek is kezdenek működésképtelenné válni. A középső állás a megállás a motoron és ha merül az elem, akkor eleve lassabban megy a vonat és a monoswitch-nél nincs elég ereje, hogy addig továbbmenjen, hogy teljesen átkapcsolja a motort, ha a menetirányt az ellenkező oldalra állitottuk, vagyis ehelyett leáll.

De minden probléma ellenére igazán remekül volt ez kitalálva úgy, hogy a gyerekek (de még a felnőttek is) a prospektusokon látható képek alapján nem tudtak rájönni, hogy is működik. Ez annak idején nekem is talányos volt és furdalta a kiváncsiságomat. (Bár a fogasléc látványa azért adott némi támpontot.) És a kis prospektusokban milyen menő volt már egy ilyen kép például: peeron.com/catalogs/1988/medium/9/

@Attys: A Seatron megépitésében én is gondolkodtam már, a szinvilágot kivéve szerintem is elég jól megoldható lenne.

@Tsingi: Szerintem is kár, hogy elvetették, bár igy az ember olcsóbban kihozhat egy teljes space-es monorail kollekciót. :-) Ugyanakkor nem irigylem a legóékat, a 90-es években a számitógépes játékok térnyerésével a lego forgalma elkezdett csökkenni (szerintem ez ma sem állt meg) és látható, hogy csak ötleteltek, kapkodtak hogy hogyan kellene ezt kivédeni. Nyilván a rajongók még vettek, de gyanitom, hogy az igazán nagy forgalmat nem ők adták.

Brickfan 2012.01.22. 22:01:23

@Sipi81: Ne fogd vissza magad, ez egy "csak" tematikus összefoglaló, minden egyes készlet rejteget titkokat/kincseket/felfedezni valókat szerintem!

Tsingi · http://www.brickset.com/search/?OwnedBy=Tsingi 2012.01.22. 22:49:45

Most már világos. Én azt gondoltam, hogy valami őrült került a Legohoz a 90-es évek végén, és mindenféle marhaságra bírta rá a tervezőket. Tehát fordítva volt. Részemről is fontos szempont az egyszerűség és az átépíthetőség, csak úgy érzem, ez nem feltétlenül valósul meg a különböző témákban. Systemen belül egyedül a Creator valósítja meg a Lego szellemiséget. (A Friends merész húzás volt, de tetszik)
Azóta azonban felnőtt egy generáció. Erre már nyilván rájöttek, különben nem dobnának piacra az Imperial Flagshiphez és a Modular Building-hez hasonló méreg drága igényes készleteket. Ilyet gyereknek nem veszünk."Tökön is szúrnám magam, ha elveszítené az elemeket"- ahogy egy ismerősöm mondta.
A szándék megvan a mi generációnkban, csak a cash hiányzik néha. Méltányolnám a cégtől, ha a régen bevált dolgokat vennék elő, nem mindig a licencet. Például a Pirates 2: egyszerű, megfizethető és nagyon sokan szerették.
Igaza van Sipi81-nek, nem mi bonyolítjuk a nagy forgalmat, a gyerekek a gép előtt ülnek az energia árak meg az egekben. Nem könnyű ilyen környezetben lavírozni, úgyhogy be kell látnom, hogy van ráció a cég döntéseiben.

rozsamarci 2012.01.22. 23:08:21

@Brickfan: köszi a kimerítő választ, most már minden világos ;)

Pitta88 2012.01.23. 02:00:27

@Sipi81:

Ezzel a pótalkatrész dologgal jó résen lenni hátha kifog az ember egy jó ajánlatot. Én a 8459 Front End Loaderem-hez kb 1,5 évig kerestem kék pneumatika csövet (szerencsére csak ebben a készletben volt) ami eredeti Lego, mert sajna kilyukadt több helyen. Végül pont innen Mo.-ról egy fórumon keresztül vettem meg egy teljes garnitúrával zsír állapotban. Még nem volt időm átépíteni, de azóta úgy őrzöm mint a szent grált.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.01.23. 08:28:19

Srácok! Még annyit tegyetek tisztába, hogy azt jól gondolom, hogy a menetirány váltása a már pályán kint lévő szerelvénynél nem megy? Azaz csak annál az irányváltónál valósítható meg a dolog?

Brickfan 2012.01.23. 08:35:47

@klarky: "szabvanyos" megoldassal igen, ugy van, ahogy irod, a monoswitch tud csak iranyt valtani. De a 4 stud szeles sin elemek aljan van hely barhova mondjuk egy plate-t illeszteni, amire mar barkacsolt/epitett kapcsolot lehet kihelyezni, a lenyeg, hogy legyen ott valami "butyok" amibe a motor kapcsoloja beakad, ha meg aakrod allitani/iranyt akarsz valtani. Legrosszabb esetben kezzel is at lehet nyomni a motor kapcsolojat...

AtomTej 2012.01.23. 22:24:56

Nekem a 6991 kicsit hiányosan van meg, doboz és leírás nélkül, meg szereztem pár extra sínt hozzá. Engem a technikai megoldások meggyőztek, a színekkel meg nem foglalkozok, mert ugye legó, tehát bármikor átépíthető.
Gondolkoztam is, hogy összerakok egy ADU monorail szettet, eddig úgyis csak mozgó bázisa van az ADU-nak. (ADU=Alien Conquestes emberi haderő) Csak hát a 4-stud széles monorailt nem tudtam, hogy össze lehet-e illeszteni napjaink dimenzióival, bár már ez a seatron is kilépett kicsit a határokon. Seatron jól néz ki, vajon milyen egyéb állomást terveztek a készleten belül?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.04.03. 17:33:17

Most ment el a vaterán egy dobozos, használt 6991-es 54.999.- ért, fix áron.

Szép!

Brickfan 2012.04.06. 22:01:15

Ne is mondd, láttam! Ismerem az eladót amúgy, jó arc!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...