Legózni jó.

apróhirdet

apróhirdet

Megveszed. Eladod. Cseréled. Beréled. Apróhirdeted.

Hasznosságok

Itt megveheted, eladhatod, elcserélheted! Kockagyári apróhirdetés. (utolsó frissítés: 2012. május 14.)

Olcsón legót? Ne menjen a gatyád is rá! Kattints inkább, a jó olvasók megosztják a tutit veled! (utolsó frissítés: 2012. május 15.)

8683, 8684, 8803, 8804, 8805, 8827, 8831 - ha tudod mi ez az hét szám, nyilván cserélgetni is akarsz. Nyilván. Vagy csak hozzászólni. Vagy csak megnézni mi ez. Akármit. Bármit.

Follow Me on Pinterest

Végigjátszás adatbázis:

Ha te is küldenél egy végigjátszást, csak nem tudod hogyan, hova, mikor, kivel és miért, akkor kattints!

Közösség

friss topikok

Címkék

10/10 (16) 2008 (18) 2009 (73) 2010 (148) 2011 (108) 2012 (43) 2824 (26) 6/10 (20) 675 (20) 7/10 (57) 7553 (23) 7958 (26) 8/10 (78) 8043 (16) 9/10 (72) ad (18) advent (55) advent 2011 (26) anikó (21) architecture (18) autó (26) batman (15) blog (29) calendar (24) castle (51) city (185) collectable minifigures (23) creator (37) design (15) duplo (17) építészet (15) fabuland (20) film (20) greg36 (21) gyár (32) gyárlátogatás (20) hajó (15) hammer (28) haynau (44) hírek (75) ikarus (24) indiana jones (18) kamion (31) karácsony (47) képek (36) klón (17) kritika (292) lego (1259) legoblog visszavág (15) legoland (26) linkek (57) magyar (27) mindstorms (16) minifig (50) moc (253) napi advent (24) nyíregyháza (16) olvasó ír (28) olvasó játszik (184) orangyal007 (15) pirates of the caribbean (16) police (39) reklám (23) rendőrség (15) retro (50) röviden (79) snack bar (17) space (28) star wars (109) star wars hétvége (15) szavazás (22) szerdai szelektív (30) technic (86) tier (15) történet (21) town (101) train (23) trains (25) vásárlás (26) végigjátszás (116) verseny (52) video (66) vintage (16) vonat (16) zene (18) Címkefelhő

Autó, ha LEGO (1. rész)

2011.11.23. 10:00 - tutuka

Adidigaga vendégposztja.

A sorozat második részét ide kattintva olvashatod el,

a befejező rész pedig erre található.

Most induló háromrészes sorozatomban a LEGO-városok szürke eminenciását, a közönséges utcai személyautót , illetve annak fejlődését-változását veszem górcső alá a LEGOLAND-témát megelőző időktől egészen napjainkig. A helyenként felbukkanó, a valódi autókkal vont párhuzamaim természetesen jóhiszemű feltételezések és én lennék a legboldogabb, ha valaki még ezektől is jobb példákkal szolgálna. Olvassátok sok szeretettel!

1.  Bevezetés - A Legoland előtti időszak (Az arányos épület/jármű problémája, avagy mitől más a Legoland)

A fejlesztéstörténeti visszatekintések izgalmas velejárója az idősíkokkal való bűvészkedés, amikor azt próbáljuk megfejteni, hogy a régmúltban mit terveztek az akkor még csak eljövő, a mából nézve viszont már elmúlt időszakokra.

Azt, hogy a fejlesztők mit akartak, csak ők tudták vagy tudják, az eltelt idő termelte tények viszont a műkedvelő számára ugyancsak beszédesek.Mindez onnan jutott eszembe, hogy mikor a “Mitől is volt újszerű a LEGOLAND a  megelőző “Environment” szettekhez képest?” kérdésre kerestem a választ, arra a következtetésre jutottam, hogy a megoldás kódja az a “városi autó” lesz, amiről ez az íromány is szól.


Az alsó már LEGOLAND, a felső még nem. A fő különbség az autó!

LEGOLAND megkülönböztető jelzéssel ellátott témakör ugyanis az épületek tekintetében semmilyen változást nem hozott - nem úgy az autók esetében!

Korábbi vendégposztunk a LEGO "matchboxokról" felettébb részletes és szakszerű áttekintést ad a témáról.

1969 előtt ugyanis nem létezett a házakkal arányos és ugyanakkor szabvány kockákból épített járgány, csak a két feltételt külön teljesítő “két darab félmegoldásból” lehetett választani.

Az arányosság híveinek a házakkal megegyező 1:87 (azaz modellvasúti H0-szabvány!) léptékű, akkoriban futó valódi autók hű mását kínálta a gyár, ezek kerültek az épületek mellé az “Enviro-”szettekbe is. Az autó csak anyaga és gyártmánya szempontjából volt LEGO, egyébként az akkoriban futó gombkerekű (Regular Wheels) Matchboxra emlékeztetett és természetesen a klasszikus LEGO-kockákkal sem lehetett kombinálni. Létezett viszont hozzá 4 x 8 x 3 méretű, kocka-kompatibilis garázs-elem nyitható ajtóval.


Nem Matchbox katalógus! Realisztikus Enviro-járműpark a LEGOLAND előtti időkből

Aki ragaszkodott a kockából épített autóhoz, annak sajnos az arányosságról kellett lemondania mivel a legkisebb kerék a 4-studos volt! Így csak a házaktól durván elütő léptékű - ráadásul még önmagán belül is aránytalan - járgány volt építhető , ennek ellenére- igaz, csak alapkészletekben - gyárilag is létezett ilyen.


Kockákból ennél jobb autót 1970 előtt nem építhettél! A vasút alapkészletben viszont királyság!

A feladat tehát adott volt: a továbbra is H0-s épületekhez illeszkedő, de már kockákból épített járművek, pontosabban az ehhez szükséges új elem(ek) megalkotása...

2.  Ős- vagy Régi-Legoland 1970-1977-ig

Az “áttöréshez” meglepő módon egyetlen teljesen új elemre (valójában: előszerelt elemcsoportra) volt szükség, amely az ún. 1 studos kerék, pontosabban kerékpár.

Külön posztban is megemlékeztünk ezen időszak járműparkjáról. Ha még többet szeretnél tudni ezekről a külsejükben ma már megosztó gépekről, kattints!

További újításként a kommersz 1x4 kockára nyomat formájában elkészült a sokáig egyeduralkodó jellegzetes autóorr-imitáció.

Megszületett hát az első elemekből álló és méretarányos városi LEGO-auto, természetesen nem játszható kivitelben, ez figura híján akkor még nem volt zavaró...
Arányait, formavilágát tekintve engem leginkább az akkori európai klasszikus szedánokra emlékeztetnek, konkrétan az akkoriban futó Ford 17M nemcsak felépítésében, de még az orrész felosztásában is modellül szolgálhatott.

A hasonlat persze jócskán túlzó, mivel ez a LEGO-autó építési mód minimális változatosságot engedett meg az egyes példányok között, mai szóval “az övvonal fölött” lehetett szó egyedi formai megoldásokról, melyeknek a színekkel való további kombinálásból a LEGOLAND első korszakában számtalan verzió született.


Sztenderd szedánok LEGOLAND-ből és a '60-as évek végi Európából

És a pályaműveddel hogy állsz? Már csak alig 2 heted van, hogy kockákba öntsd a magyar történelmet, szóval hajrá, ideje összekapnod magad!

A legelterjedtebb a fent látható klasszikus “háromdobozos” limuzin-forma volt, melynek az utcai mellett speciális célú változatai (rendőrjárőrtaxi) is léteztek, illetve lakókocsis vontatmányok is készültek belőle. Emellett még coupé- és kombikarosszériával “gyártották”, utóbbiból mentőautó is volt. (Ahogy akkoriban a valóságban is a mentőkocsik a mai trenddel ellentétben még nem furgon-alapokon épültek!)


Karosszériaváltozatok: "nénós" kombi és dögös roadster

A LEGOLAND első, kissé kezdetleges érája után egy új korszakot nyitó 1978-as évaddal folytatjuk a következő részben. Sőt még arra a titokra is fény derül, hogy " volt-e városi autó a LEGOLAND után?"

Címkék: retro történet lego auto adidigaga autó ha legó

A bejegyzés trackback címe:

https://kockagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr813403459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fortune_west 2011.11.23. 11:00:13

Nagyon várom a folytatást!

Longeye 2011.11.23. 11:27:59

Jó a cikk, várom a folytatást én is!

Csak kíváncsiságból: van közületek valakinek ilyen régi kisautója (nem épített)? Vagy volt esetleg? Egész jól néznek ki, apró részletekig kidolgozottak. Szívesen megnéznék egyszer egy ilyet közelebbről...

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.11.23. 15:19:19

@Longeye: Én szerezni szeretnék egyet, jó easter egg volna a terepasztalomon. Amúgy érdekes, de ebből a "feketekockánpiroskerék"ből nekem van pár darabom, de orr elemem az nincs (mondjuk azokon bordázot "terepgumi" van).

adidigaga 2011.11.23. 17:12:13

@Longeye:

Köszi az elismerést.

A régi kisautó beszerzésére én is gondoltam, pedig aktívan nem is legózok.
Az elmúlt évtized második felét Matchbox-méretű kisverdák gyűjtésével (is) töltöttem, akkor és annak kapcsán jutott eszembe, hogy jó, sőt jópofa lenne egy ilyen a gyűjteménybe.

Éppen kapható is lett volna aukciós oldalakon, de az árak egyből lehiggasztottak...
Nekem egyébként nagyon úgy tűnik, hogy leginkább a kisautógyűjtők buknak rájuk és hajtják fel az árakat, a LEGO-építők inkább csak afféle, az építkezésben semmire sem használható érdekességnek tartják...

rozsamarci 2011.11.23. 17:19:26

Az utóbbi idők egyik legjobb posztja ez a mostani!

Igazából szerintem az emberek, állatok megjelenésével vált a legó a szó legszorosabb értelmében vett játékká. Az alap kockákból építkezve simán csak egy avantgárd makettezés mind a mai napig. Minden bizonnyal akkoriban az építés jelentette a játék fő vonalát, aminek befejeztével maximum rugdosni lehetett egymásnak a kész produktumot. Ha manapság design vonalon közelítünk a legóhoz, biztos, hogy nem egy jack sparrow figura fog szembejönni, hanem valami hülye színű szögletes izé, amin bütykök vannak. Vagy ha az architecture vonalat nézzük, azt egyfajta múltidézésként is fel lehet fogni a cég részéről. Szóval száz szónak is egy a vége, nekem tetszenek az ilyen bumfordi primkó járgányok, mint anno a repülős, hajós vonal is volt, ami simán csak alapelemekből építkezett.

Anak 2011.11.23. 18:09:03

Nem is tudom melyik fejlődött többet az évtizedek alatt, a számítástechnika, az autóipar, vagy a LEGO?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...