A modellvasút világából tértem vissza a LEGOéba, és eltartott egy évig, mire újra vasutas lettem - persze kockamód. Több készletet is beszereztem, ezek közül most önkényesen kiragadok egyet.
I. Alapadatok
Neve: Személyvonat (Passenger Train)
Sorozatszám: 7938
Témakör: City
Altéma: Trains
Kiadás éve: 2010
Kockaszám: 669
Minifigur: 3
Ára: 26.000 forinttól felfelé
II. Mi van a dobozban?
Dromedár egy láda már megint, de mondjuk legalább van súlya is, nem csak mérete. Nagy mákunk nekünk magyaroknak, hogy a MÁV-Start újfajta motorvonatai (Desiro, Talent, Flirt) nagyjából hasonló színsémában virítanak, így szerintem eleve kedvcsináló látvány a doboz akármelyik vasút iránt nem érzéketlen gyerek számára (kedves szülők, tessék csak szorgosal perkálni):
A kép a megszokott módon megtévesztő: ha úgy rakod ki a készletet, ahogy a kép ábrázolja, akkor a vonattal nem mégy se előre, se hátra, de a megállóhelyre aztán végképp nem állsz be: nincs annyi sín. A doboz hátulja meg persze sajnos csak a főtémát ragozza tovább, alternatívákról itt sem szabad ábrándozni:
Illetve nem is igaz: itt a jobb alsó sarokban megtalálható a valamennyi vasutas készletben elsütött, a teljes jelenlegi City vonat felhozatalt duplán felsorakoztató panorámakép, ami így első ránézésre legalább félmillába fájna még a kézben tartott készleten felül is, de valahol el kell kezdeni, valahova meg mindig tovább kell lépni, nem? De ne rohanjunk ennyire előre, lépjünk egyelőre bele a dobozba:
Ha már ennyi füzet van, nem lehetett volna azt a tetves matricalapot valamelyikbe belerakni? Esetleg nem úgy nézne ki, mintha most rángattam volna ki a kukoricamorzsolóból.
III. Játékmenet
Direkt kicseszős a mutatvány, mert az ember miért vesz vonatot, ha nem a vonatért? Igen? Hát akkor kezdet gyanánt nesze neked megállóhely peronnal meg zöld és piros lámpával két fogalmú főjelzővel:
Mondjuk ami azt illeti, megállóhelynek éppenséggel nem utolsó. Van benne valami szerethetően egyszerű: lépcső, menetrend, óra, szemetes, lámpa, pad, minden részlete oké, és mégsem zsúfolt. A rossz nyelvek egyből kikezdenék, merthogy milyen már ez a rövidke peron, mikor a vonat meg olyan nagyon hosszú... Ami persze részben jogos, de azért a valós életben sem minden fenékig tejfel: Angliában például igen gyakori volt az ekkorka peron a kisebb megállóhelyeken, és külön mesterség volt úgy megállni a - gőzvontatású! - vonattal, hogy pont a megfelelő kocsi megfelelő ajtaja legyen a peron mellett. Magyarországon meg ne is említsük, hogy hány megállóhelyen nincs még peron se, csak egy letűzött "Á" tábla a szántóföld közepén. Mindegy, OFFnak itt vége, vissza a vonathoz:
A három részes motorvonatból először a vonófejet kell összerakni (ebben van a táp és a motor):
Ahol ablakoknak kéne lenniük, ott fekete panelek palástolják a hat darab AAA elemet elnyelő tápegységet a hozzá tartozó kábelezéssel. Klasszikus trükk a modellvasút világában, nincs igazán ellenszere, pláne akkor, ha az energiaforrást is maga a vonat hordozza. Amúgy meg pofás egy járgány. Engem kicsit zavar a két különböző tengelytávú forgóváz - igazából ilyen akkor fordul elő, ha a nagyobbikon két kocsi osztozik, de persze tisztában vagyok a mutatvány minden kötöttségével, és ha gyerekszemmel nézem, akkor húdeklasszvonat, még olyan fekete átjáró harmónika izéje is van a belső végén:
Csak lenne már mit akasztani mögé! Jól van, jön is mindjárt a középső egység:
Ennek bizony már echte utastere van a sötétre füstölt üvegek mögött. Méghozzá büfékocsinak is elmenne, olyan csinos (és csempézetlen) kis asztalkák vannak benne:
A harmadik egység pedig az elsőnek a tükörképe, csak mivel ebben nincs hajtás, van hely az utasoknak:
Az nem piros lámpa, hanem zárfény
A vezetőt egyébként ide is be lehet ültetni
Itt is van asztal az ülések között
Na és akkor a teljes szerelvény hogy néz ki? Mutasd már! Hát jó. Így:
IV. Értékelés
Minifig: 8/10. Szerintem mind a hárman aranyosak, de milyen dolog az, hogy egy tehervonathoz négy ember jár, a személyvonathoz meg csak három? Főleg ha van benne 10 ülőhely? Különben pedig a két turista nagyon aranyos, de azért szerintem egy komoly üzletasszony vagy - ember simán befért volna még - tanúsíthatom, hogy tőlünk nyugatabbra bőven akad menő üzletember, aki inkább vonatozik, mintsem autózik (persze mert a vonat nem kényelmetlenebb vagy húgyszagúbb az Audinál, és még gyorsabb is a BMW-nél, tudom ezt is). Mindegy, szóval ide most utas gyanánk csak turisták jutottak, igaz, annak egészen kiválóak:
Kleopátrának ilyen top és tarisznya mellé muszáj valami szandált kitalálni
A bőröndben tuti, hogy hordozható szörf rejlik
Hát ő meg a reszortos. Nem kancsal, csak a fény verődik vissza hülyén a szemüvegéről
Kockák: 5/10. Ha már a téma a vasút, akkor rendben vannak a mindenféle idomok és rendeltetés-specifikus öntvények, mint például a vonat két végén, de azért nem sokminden van itt, amit máshol el lehetne sütni. A forradalminak szánt "flex" sínek (azok a girbegurba elemek ott az ovál két lapos részén) szerintem nem jók, mert elég nehéz egyenesbe rimánkodni őket, és még akkor is elég bénán néznek ki (nem keltenek sín érzést). Ráadásul a siklás elkerülése végett otromba vezetősínek futnak végig belül, és olyan idióta módon kattog rajtuk a vonat. Szóval jobban örültem volna két régimódi egyenes sínnek, de én nem vagyok modern gondolkodású.
Játékélmény: 6/10. Megy a vonat, megy a vonat körbe-körbe. Már amikor megy: egyrészt a távirányítóba és a vonatba összesen kilenc AAA elem kell, ami egy külön költségvetési tétel (ráadásul általában december 25-én derül ki, hogy nincs annyi távirányító és falióra a házban, amennyiből össze lehetne rabolni elég elemet egy próbakörre). Másrészt pedig szerintem a távirányító nem egy nagy eresztés. Egyszerűen megbízhatatlanul kapcsol. Ha egyesével lépteted a "tekerőt", akkor hol érintkezik, hol nem, aztán a vonat meglódul, megáll, stb. Meg azt mondják, hét sebességfokozat van... A hetedikig nem mertem felmenni, mert már a hatodiknál is majdnem kiborultunk a szűk ívből.
Ár: 5/10. Eleve drága, ráadásul még elemeket is kell szerezni bele, és akkor még nem is említettük azt a problémát, hogy egy vonat nem vonat, egy körpálya nem vasút, kell más is mellé. Példuál a 7937-es állomás, amivel kombinálva már azért egészen csinos:
Összesen: 6/10. Egy vasúti témájú LEGO City gyűjtemény első elemének megfelelő, ennél többre viszont magától nem képes.
V. lásd még
- személyvonatok a hőskorban
- füzetek (1, 2, 3, 4)
- elemlista